region  Lužické hory
oblast  Skály u Křižan
sektor  Vajoletky
MALÁ VĚŽ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
Obr.1: Malá věž (Vajoletky) - půdorys (M.Homolka), zstrnad , vystaveno: 2007

Obr.7: MALÁ VĚŽ (Vajoletky), foto: z aplikace Green6plus , vystaveno: 2020

Obr.8: MALÁ VĚŽ (Vajoletky), foto: z aplikace Green6plus , vystaveno: 2020

Obr.9: MALÁ VĚŽ (Vajoletky), foto: z aplikace Green6plus , vystaveno: 2020

6 NORMÁLNÍ CESTA, II (Písk.Sasko), Ve střední části vhloubením přímo pod slaněním ke slaňáku. Přechod vlevo na vrchol. 1
13 LAHŮDKOVÝ KOUT, IV (JPK), 31. 10. 1959, Josef Čihula, Miroslav Machovič. Vpravo od S rohu koutovým vhloubením ( smyce ) a převislou stěnou mírně doprava na vrcholovou plošinu. 1
9 OLDOVA CESTA, VI (JPK), 1953, Oldřich Kopal. Z náhorní strany S rohem, šikmo vlevo spárkou za roh do V stěny ke kruhu a převislou V stěnkou šikmo vpravo na vrchol. 1 2 2
5 OLDOVA SPÁRA - VARIANTA, VI (JPK), Od kruhu vlevo převislou spárou ( lze lézt po chytech na hraně spáry ). 1
5 VÝCHODNÍ STĚNA, VII (JPK), 31. 7. 1974, Jiří Jíra, Zdeněk Hluštík, Milan Hložek. Podél trhliny vlevo do kouta k 1. kruhu. Vzhůru na polici a levou spárou vpravo na vrchol.
Poznámka:Leze se i varianta z police ke kruhu od Oldovy cesty a spárou na vrchol.
4 PANDŽÁBSKÁ HRANA, VIIIc (Písk.Sasko), IXa RP (Písk.Sasko), 1993, P. Lukášek, O. Vykouk. Levou východní hranou přes 3 kruhy na balkón a koutovou spárou na vrchol.
7 BLESKOVA HRANA, VII (JPK), 1988, J. Macháček, Jiří Jíra. Po levé hraně komína přímo ke kruhu. Dále přímo stěnou (borhák) a přes mírný převísek na balkón a vzdušnou spárou nad balvanem na vrchol.
Poznámka:Bh dodán správcem skal po dohodě s prvovýstupcem
DĚDITSTVÍ, IXc RP (Písk.Sasko), 10. 2008, Jan Kareš, Eliška Karešová, Dalibor Muráň, Slávek Dostál. Mezi cestami Pandžábská hrana a Žlutá spára přímo přes 2 kruhy, mírně zprava ke 3. kruhu, od něj ke kruhu Žluté spáry a tou na vrchol. 1
3 KRÁTKÁ SPÁRA, IV (JPK), 14. 10. 2000, . Koutovou spárou přes břicho na stupeň a na vrchol
1 ŽLUTÁ SPÁRA, VIIc (JPK), 2. 4. 1961, Josef Čihula. Puklinou v pravé části údolní stěny ke kruhu, spárou na V balkón a vlevo koutovou spárou na vrchol.
Poznámka:Kromě 2 míst Lze lézt i nespárově, po římsičkách okolo spáry.
4 TRAVERZOVÁ CESTA, III (JPK), Z náhorní strany při pravém (SZ) rohu ( smyce ) šikmo vpravo přes Z stěnku ( hodiny ) na J balkón ( pozor, vyviklaný velký náhorní kámen ) a koutovou spárou po pravé straně na vrchol.
EXTEMPÓRE, IXa (Písk.Sasko), 1993, P. Lukášek, Robert Výtiska. Stěnkou k 1. kruhu cesty Cosa Nostra doprava k 2. kruhu a stěnou na vrchol.
1 COSA NOSTRA, VIIIc (JPK), Miroslav Vyvadil, Michal Lopota. Vlevo od Žluté spáry stěnou po drobných římsičkách k 1. kruhu. Přímo pod převis, a přes něj k 2. kruhu ( jsou vedle sebe 2 kruhy – 2. a 3. ) a vpravo stěnkou na vrchol. 1
1 SCHMIDTŮV KOMÍN, III (JPK), 7. 4. 1907, Rudolf Kauschka, August Steinjan. Hlubokým komínem středem údolní stěny přes kruh a převis na vpravo J balkón a spárou na vrchol.
1 DLOUHÉ PRSTY, VIIIb (JPK), Spárou v plotně ke kruhu a mírně vlevo ke kruhu Pilířové cesty.
PILÍŘOVÁ CESTA, VI (JPK), 13. 7. 1974, Zdeněk Hluštík, Jiří Jíra. Vpravo od cesty 4. lámavou hranou kouta k hrotu (smyčka). Traverz vpravo ke kruhu. Převislou stěnkou na plotnu a přímo vzhůru (nebo vpravo komínem) na J balkón a cestou 3.
1 ORIGINÁL PILÍŘOVÁ, VII (JPK), 1974, Jiří Jíra. Spárou v plotně ke kruhu a travers vlevo na hranu. Dále jako Pilířová cesta.
16 JIŽNÍ KOUT, IV (JPK), 1940, . V levé části údolní stěny koutovým vhloubením přes kruh na J balkón ( hodiny ) a spárou nad nimi na vrchol. 1
1 ŠÁŠOVA CESTA, VII (JPK), Jiří Jíra. Nástup stěnkou (vlevo odd c. Jižní kout) mírně vlevo ke kruhu, přes něj a libovolně na vrchol.
Poznámka:Obnovená cesta
1 KRÁTKÁ STĚNKA, II (JPK), Vpravo od cesty Normální cesty stěnkou a spárkou na plošinu. Poté doleva na vrchol.
BLESKOVA HRANA - VARIANTA, VIIc RP (JPK), Cestou Dlouhé prsty ke kruhu a vpravo stěnou po škrabkách ke kruhu Bleskovky.
VARIANTA KOSY, VIIc (Písk.Sasko), Od kruhu doleva na hranu a tou pod převis. Od 2. kruhu doleva za hranu.
Historické VK
MALÁ VĚŽ, výstupy od roku 1994 do 1997 (3,9Mb).
Původní název cesty neznáme, ale protože ji dělal Jiří Jíra -  Šáša, nazvali jsme ji po něm - Šášova cesta. Kruh byl z neznámých důvodů vytlučen, tak jsme si dovolili ji obnovit. Za H.O.H. Paseky Miroslav Frýdl.
(Miroslav Frýdl / 07.03.2014 17:50:07)
Na JZ hraně (vlevo od cesty Jižní kout) je osazen zánovní kruh. Cesta zde není uvedená, ani v plánku není zakreslená. Co je to za cestu? Díky za odpověď.
(drs / 26.03.2011 21:29:47)