oblast  Bělá, Sněžník, Ostrov, Tisá a Rájec
sektor  Rájec
podsektor  Rájecké údolí
BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL
oblast: Bělá, Sněžník, Ostrov, Tisá a Rájec, sektor: Rájec, podsektor: Rájecké údolí, skála: BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL
Obr.1: BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL (RÁJEC) - LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny., zstrnad , vystaveno: 2022

Obr.2: BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL (RÁJEC) - LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny., zstrnad , vystaveno: 2022

Obr.3: BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL (RÁJEC) - LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny., zstrnad , vystaveno: 2022

Obr.4: BLÍŽENCI - SEVEROVÝCHODNÍ A JIŽNÍ VRCHOL (RÁJEC) - LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny., zstrnad , vystaveno: 2022

1 [a)] STARÁ CESTA, II (Písk.Sasko), 19. 5. 1907, Paul Löschner, K. Lommer, H. Baumgart. Z velkého bloku v rosedlině mezi SZ a SV věží do úzkého komína mezi SV a J věží. Jím asi 10m na plošinu a stěnou, výše koutem na SV vrchol. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
STARÁ CESTA - VAR., II (Písk.Sasko), 19. 5. 1907, Willy Baudisch, Arno Nietzold, R. Finke. Starou cestou na plošinu a doprava komínem n.v.
[b)] MYŠÍ ŠRAMOT, VI (Písk.Sasko), 20. 5. 2004, Karel Bělina, J. Louvar, D. Pavlát, Richard Veselý. Vlevo od Staré cesty úzkým komínem ke vklíněnému bloku. Vlevo po nevýrazné hraně do velké díry ke K. Od něj vpravo převisem na hranu a stěnou na SV vrchol.
[c)] ČELISTI ŽIVOTA, VIIa (Písk.Sasko), 20. 5. 2004, Karel Bělina, Richard Veselý. Nástup stejný jako cesta Myší šramot. Převisem doprava ke K. Spárou výše vlevo další spárou na plošinu. Vlevo od Staré cesty převislou spárou n.v.
1 [d)] BUBÁCI Z PAMPELIC, VIIIa (Písk.Sasko), 8. 10. 1977, Leo Stoy, Jan Augusta. Vlevo od S hrany SV věže podél trhliny do díry a vpravo k 1. K. Vpravo na hranu, tou (2 K) a stěnou vpravo n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
5 [e)] SEVERNÍ SOKOLÍK, VIIa (Písk.Sasko), 2. 7. 1961, Jaroslav Budín, Miloš Matras. Sokolíkem středem S stěny SV věže šikmo doprava ke K. Traverz doprava na hranu, po ní vzhůru a výše doleva žebírkem ve středu stěny n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol. 1
SEVERNÍ SOKOLÍK - VAR., VIIa (Písk.Sasko), 15. 7. 1967, Dieter Smejkal, Heinz Skopec. Od K přímo vzhůru do díry. Doleva do dalších dvou děr, spárou a stěnou n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[f)] ZOMBIE, IXa (Písk.Sasko), 1991, Jiří Slavík, Jiří Novák(2). Vlevo od Severního sokolíku žebrem ke K, převislou stěnou přes díry ke 2. K, stěnou a Variantou Severního sokolíku n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[g)] POSEZENÍ S PŘÁTELI, IXb (Písk.Sasko), 11. 8. 1991, Petr Slanina(2) a Jiří Slavík. V levé části S stěny v žebrech pod strop. Přes něj (kruh) a vlevo po hraně ke 2. K Severní cesty. Tou n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[h)] SEVERNÍ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 4. 6. 1939, Gerhard Mühle, H. Roßberg. Spárou 2m vpravo od V hrany k 1. K, doprava vzhůru přes převis do S stěny ke 2. K. Výše k díře, doprava do spáry a tou n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
SEVERNÍ CESTA - DOLNÍ VAR., VIIa (Písk.Sasko), 1953, František Kodeš, Rudolf Wokržínek. Od 1. kruhutraverz doleva do komína ve V stěně a jím n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
SEVERNÍ CESTA - HORNÍ VAR., VIIa (Písk.Sasko), 1963, Gerhard Tschunko, František Skopík. Od 2. K doprava do nevýrazného koutu kouta, sokolíkem pod převislou spáru a tou n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[i)] MAJORANTA, VIIa (Písk.Sasko), 5. 5. 1978, Leo Stoy, M. Chýna. Středem pravé části úzké V stěny (vpravo od Východního komína) a spárou ke K. Traverz do mělké díry a vzhůru k hodinám na hraně (u K Severní cesty). Stěnou ke 2. K. Stěnou a spárou vpravo n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[j)] VÝCHODNÍ KOMÍN, IV (Písk.Sasko), 29. 9. 1920, Emanuel Strubich, M. Schiebold. V pravé části V stěny SV věže spárou a později komínem n.v.
[k)] VÝCHODNÍ SPÁRA, V (Písk.Sasko), 9. 2. 1977, Karel Bělina, Josef Mayer. Spárou na balkón a další spárou n.v.
[l)] ĎÁBLOVA PILA, V (Písk.Sasko), 15. 5. 2004, Karel Bělina, Zdeněk Kornuta. Spárou v úzkém pilíři mezi cestami Východní spára a Levý východní komín a výše stěnou ke K. Vpravo po hraně na vrchol pilíře.
1 [m)] LEVÝ VÝCHODNÍ KOMÍN, III (Písk.Sasko), Širokým komínem mezi J a SV věží n.v.
[n)] PÍSEČNÁ KOSA, VIIa (Písk.Sasko), 16. 5. 2004, Karel Bělina, Richard Veselý. Nástup od SV krátce komínem mezi Blíženci a Vyhlídkou. Doprava a po hraně (kruh), výše spárou na římsu. Dále vhloubením při hraně na J vrchol.
[o)] NORMÁLNÍ CESTA, III (Písk.Sasko), Komínem mezi Vyhlídkovou a J věží n.v.
1 [p)] JIŽNÍ HRANA, III (Písk.Sasko), Soustavou komínků při J hraně J věže n.v.
2 [q)] KLADENSKÁ CESTA, V (Písk.Sasko), 19. 10. 1980, Jindřich Beneš, J. Pohl. Nástup jako Jižní hrana, traverz doleva na balkónek, šikmo vlevo sokolíkem n.v.
4 [r)] PODZIMNÍ SLUNCE, VIIa (Písk.Sasko), Karel Bělina. Podél J hrany ke K, stěnou vlevo n.v.
1 [s)] DRAKYÁDA, VIIIb (Písk.Sasko), 13. 8. 1989, Petr Slanina(2), Stanislav Lukavský(1), Vratislav Votýpka. V pravé části J stěny stěnou přímo (2 K) do římsy. Zleva (hodiny) přímo n.v.
1 [t)] KALAMÁRKA, VIIIa (Písk.Sasko), Leo Stoy. Středem J stěny přes 2 kruhy na římsu, vlevo hranou n.v.
KALAMÁRKA - VAR., VIIIa (Písk.Sasko), Od 2. K stěnou přímo přes římsu a dvoje hodiny n.v.
[u)] CUKROVÝ KORNOUT, IXb (Písk.Sasko), 29. 8. 1993, Falk Heinicke, Iris Heinicke. 2m vpravo od Jižního sokolíka převislou stěnou (2 K) k velkým hodinám. Stěnou přímo n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
3 [v)] JIŽNÍ SOKOLÍK, VIIa (Písk.Sasko), 3. 10. 1954, Jaroslav Mlezák, Jan Kolínko, Z. Mlezáková, Miloš Matras. Sokolíkem ve středu J stěny J věže šikmo doleva (kruh) na balkón, výše komínem vpravo n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol. 1
1 JIŽNÍ SOKOLÍK - VAR., VIIa (Písk.Sasko), Z komína levou stěnou podél sokolíků n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
4 [w)] TROJČATA, VIIa (Písk.Sasko), 19. 9. 1993, Anett Riemer a Falk Heinicke, Iris Heinicke, Steffen Peter, S. Riemer. 3m vlevo od Jižního sokolíka stěnou přímo (kruh) do cesty Jižní sokolík a tou na balkón při JZ hraně. Hranou přes velké hodiny a 2. K n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
2 [x)] JIHOZÁPADNÍ HRANA, VI (Písk.Sasko), 5. 6. 1938, Ferdinand Möller . Zleva na JZ hranu J věže. Po ní na balkón, výše doprava do komína a jím n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[y)] REZERVACE STŘEDOVĚKU, VIIb (Písk.Sasko), 29. 5. 2004, Karel Bělina, Richard Veselý. Nástup stejný jako JZ hrana avšak doleva k 1. a 2. K. Spárou a hranou úzkého pilíře ke 3. kruhu. Pod K vpravo a převislou hranou n.v.
[z)] PRAVÝ ZÁPADNÍ KOMÍN, III (Písk.Sasko), Asi 4m vlevo od Jihozápadní hrany do úzkého komína a jím n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[aa)] ZAKŘIVENÝ PROSTOR, VIIa (Písk.Sasko), 29. 5. 2004, Karel Bělina, Richard Veselý. JZ hranou přilehlého pilíře na jeho temeno. Z něj vpravo jemnou převislou zalomenou spárou k 1. K. Vpravo ke hraně stěnou do velké díry a nad ní 2. K. Dále stěnou úzkého pilíře na J vrchol.
[bb)] ZÁPADNÍ SPÁRA, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 28. 7. 1935, Kurt Freier, Herbert Freier. Vlevo od Z komína zleva či zprava komínem na pilíř. Dvojitou spárou do zářezu, výše vlevo na podvrcholový pilíř. Přeskok na římsu a Starou cestou n.v. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
Poznámka:Dolez III
[cc)] VNITŘNÍ KOMÍN, III (Písk.Sasko), Asi 3m vpravo od Staré cesty soustavou komínů na vrchol J věže. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
[dd)] STUDENÉ SLUNCE, V (Písk.Sasko), 16. 5. 2004, Karel Bělina, Světlana Pavlátová, J. Louar, Richard Veselý. Nástup vpravo od Bláznivé cesty. Komínem krátce vzhůru a doleva na hranu k 1. K. Stěnou při hraně na velkou plošinu. Překrok do úzkého pilíře a přes 2. K na vrchol pilíře rozdělujícího J a SV vrchol.
[ee)] BLÁZNIVÁ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 10. 10. 1977, Leo Stoy. Od Z (vpravo od komína Staré cesty) koutem pod převis. Přes něj doprava do stěny, spárou a stěnou na plošinu. Stěnou a spárou přes převis na J vrchol věže. Přepad nebo přeskok na hlavní SZ vrchol.
VÝCHODNÍ SKOK, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 7. 9. 2009, Jan Paul. Z velké plošiny SZ předskalí Vyhlídkové věže přeskok na polici mezi cestami "Levý východní komín" a "Písečná kosa".Lehce n.v.
VÝCHODNÍ KOMÍN - VZDUŠNÁ VARIANTA, VIIa (Písk.Sasko), 17. 6. 2004, Karel Bělina, S.Krob. Na konci spáry (hodiny) traverz doleva k dalším hodinám a úzkým pilířem na vrchol
Článek
ke skále:
Labské pískovce - vybrané stěny z roku 1993.
Z propadliště času se podařilo vydolovat archivní kopii dnes již neexistujícího webu, jehož podkladem byl tiskem vydaný průvodce LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny.

Z dnešního pohledu to má již jen historickou cenu, za těch 29 let ve stěnách vznikly desítky dalších cest a topa stěn již nemusí být tak jasná, jako kdysi (jestlliže tam v roce 1993 bylo pět kruhů, dnes jich tam klidně může být i dvacet a pak se v tom čert vyznej).