region  Střední Čechy
oblast  Kolínsko
sektor  Doubravčany
U ÚSTAVU - DOUBRWAND
poznámka: Dominantou skály U Ústavu je velký střechový převis, právem přezdívaný největší střecha Kolínska, v němž je možno prostoupit zatím jen zajímavou pěti borhákovou hákovačku, několik linií je zřejmě lezitelných i volně, jejich pokořitel se však ještě stále hledá. Tato skála nabízí ovšem i kolmé a položené stěny. Skála skýtá v současnosti asi 25 cest do 15 m v obtížnosti od 3 do cca 9+ UIAA odjištěných skobami, nýty a borháky.
oblast: Kolínsko, sektor: Doubravčany, skála: U ÚSTAVU - DOUBRWAND
Obr.1: , obehal , vystaveno: 2008

[1] JABADABADŮ, 4 RP (UIAA), Nástup kousek vpravo od zdi za domem (levá část skalní stěny), přes skobu na vrchol.
[2] TRHLINKA, 5 RP (UIAA), 5. 2009, Pavel Novák(2), Jan Novák. Stěnkou podél trhlinky cca jeden metr vpravo od cesty Jabadabadů přímo na vrchol.
[3] HRUŠKA, 5 RP (UIAA), 5. 2009, Jan Novák, Pavel Novák(2). Stěnou do výrazného vhloubení v levé části stěny za domem, přes které dříve visel pahýl suché hrušky.
[4] VLEVOLEZENÁ, 5+ RP (UIAA), V levé části stěny přes tři nýty s plaketou na vrchol.
[5] PRASEČÍ OCÁSEK, 4+ (UIAA), Vlevo od cesty "Třípřevislá" přes skobu kolem převisů k prasečímu ocásku na vrcholu.
[6] TŘÍPŘEVISLÁ, 6- RP (UIAA), V levé části stěny přes tři nýty na vrchol.
VYKOPANÁ CESTA, 6 RP (UIAA), 1998, František Rámus. Vlevo od cesty "Císařovo čelo" výrazným zahliněným koutem přes dva borháky k řetězu.
[7] OBLOŽ, 6+ RP (UIAA), 27. 1. 2000, Vladimír Střihavka, František Rámus. Levou částí převisu vpravo dále.
Poznámka:Nejasný popis cesty.
[8] CÍSAŘOVO ČELO, 7+ RP (UIAA), 7. 7. 2004, Jan Borovička, Roman Pěšík, Ondřej Běhal. Členitou stěnkou asi 2 metry (několik variant nástupu) vlevo od "Koutové cesty" přímo vzhůru k nýtu v převislé plotně a jí přímo vzhůru nad převis. Dále přímo ke slaňovacímu borháku.
[9] KOUTOVÁ CESTA, 6 RP (UIAA), 8. 6. 1990, Pavel Novák(2). Stěnou podél spárky přes borhák do výrazného koutu mezi levým a pravým střechovým převisem. Koutem přes nýt vzhůru k zabetonovanému řetězu a na vrchol ke slaňovacímu borháku.
[10] SKAPOVÝ PLECH, 5+ RP (UIAA), 27. 1. 2000, Nástup "Císařovým čelem" pod převísek a vpravo k prvnímu borháku "Koutové cesty", odtud stále vpravo traversem pod převisem až kamsi zcela doprava.
[11] BORN STUPID? TRY AGAIN!, 8+/9- RP (UIAA), 7. 7. 2004, Roman Pešík, Ondřej Běhal. Nástup "Koutovou cestou" k jejímu prvnímu borháku. Od něj doprava k prvnímu borháku ve stropě a striktně po hraně převisu stále vpravo přes druhý borhák ve stropě k třetímu borháku na hraně stropu. Dále spodem vpravo po chytech v jemné spárce ke čtvrtému borháku. Od něj mírně šikmo vpravo nahoru stěnkou přes bočák a vzpěrem nad převis k řetězu. Možné je též od čtvrtého borháku pokračovat po hraně převisu doprava do výrazné police cesty "Trenér kundicheck" a jí vzhůru ke slaňovacímu borháku (9-).
[12] DOKONALÝ TRIK, 9+/10- RP (UIAA), 8a RP (FR), 15. 5. 2011, Jakub Žítek. Nástup "Koutovou" cestou, od prvního borháku doprava po hraně střechového převisu až ke 4.bh cesty "Trenér kundichek". Od něj přímo težkým bouldrovým výlezem ke slaňáku cesty "Novákova".
Poznámka:Popis cesty je dost složitý, ale lajna je to od pohledu zcela jasná. Nejtěžší a nejvíce vytrvalostní cesta na Kolínsku. S klasou si nejsem jist, snad další přelezy ukážou. Zpočátku stejně jako cesta "Born stupid? Try again!". Tzn. že se bere a patuje strikně hrana převisu. Ve visu dolezeš do výrazné metrové poličky na hraně střechového převisu, a z ní jdeš dále mírně šikmo doprava (přes prodloužený 4.bh cesty "Trenér kundicheck") těžkým bouldrem směr slaňák cesty "Novákova".
[13] HÁKUJ VOE!, 8 A2 (UIAA), 14. 4. 2005, Vladimír Střihavka, Roman Pešík, Jiří Belza, Ondřej Běhal. Nástup "Koutovou cestou" k jejímu prvnímu borháku. Od něj doprava po hraně převisu přes první a druhý borhák cesty "Born stupid? Try again!". Dále stropem přes třetí borhák cesty "Inspiruj se poletuchou" k čtvrtému borháku ve stropě. Z něj stále stropem k třetímu borháku "Nejtěžší cesty" a od něj šikmo vpravo nad převis k čtvrtému borháku cesty "Trenér kundicheck" a jí na vrchol. Jde o nejdelší možnou linii vedenou přímo stropem tohoto převisu.
Poznámka:Úsek od druhého k pátému borháku lezen jen technicky.
[14] INSPIRUJ SE POLETUCHOU, 9 RP (UIAA), 7. 7. 2004, Ondřej Běhal, Roman Pešík. V levé části stěnky pod velkým převisem vzhůru přes dva borháky pod strop. Přes třetí borhák ve stropě skokem podél jemných puklin mírně vlevo do oblin na hraně převisu. Dále přímo vzhůru stěnkou přes čtvrtý borhák k nýtu a na vrchol.
Poznámka:Pro lezce > 180 cm jde o 9-/9 UIAA, pro lezce < 175 cm jde o 9 UIAA. Poctivý PP (RP) přelez této cesty je skutečným problémem :-), chce to velkou trpělivost.
[15] POŽEŇ, 8 A1 (UIAA), 1995, František Rámus. Středem stěny pod střechovým převisem (vlevo od "Nejtěžší cesty") vzhůru k borháku a do stropu (borhák). Od něj přímo přes převis na vrchol.
Poznámka:Lezeno jen technicky.
[16] NEJTĚŽŠÍ CESTA, 8 A1 (UIAA), 14. 4. 2005, Roman Pešík, Jiří Belza, Ondřej Běhal, Vladimír Střihavka. Stěnkou a koutem pod velký střechový převis přes první borhák. Dále ke druhému a třetímu borháku ve stropě a na hranu převisu. Pak přes prodloužený čtvrtý borhák cesty "Trenér kundicheck" na vrchol k slaňovacímu borháku.
Poznámka:Úsek od druhého k třetímu borháku lezen jen technicky.
[17] NOVÁKOVA CESTA, 6 RP (UIAA), 2000, Pavel Novák(2). Koutem pod velký střechový převis a pod ním doprava k borháku. Dále přes druhý a třetí bohrák cesty " Trenér kundicheck" přímo koutem vzhůru k slaňovacímu borháku.
[18] TRENÉR KUNDICHECK, 9- RP (UIAA), 7. 9. 2005, Ondřej Běhal, Vladimír Střihavka. Při pravém okraji velkého převisu vzhůru převislou stěnkou do výrazné lišty a mírně šikmo vpravo hladkou stěnkou. Kolem prvních dvou borháků lezeme stěnou malinko vlevo ale né po hraně). Dále koutem ke třetímu borháku a vlevo po hraně převisu (čtvrtý borhák - nutno mít 40 cm expresní smyčku) do výrazné police na hraně převisu, z ní těžký protlačený rusko nad převis ke slaňovacímu borháku.
Poznámka:Po zimě 2008/09 z cesty odpadly (v blízkosti prvních dvou bh) dva poměrně velké skalní bloky, které poskytovaly zásadní chyty. Původní linie cesty tím trochu ztěžkla a změnil se i nástup.
[19] DOBRÝ DEN PANE NETOPÝR, 6+ RP (UIAA), 20. 1. 2000, Vladimír Střihavka, Ondřej Běhal. V pravé části skály koutem podél výrazné spáry přes borhák ke slaňovacímu borháku.
Poznámka:Ve spáře nocují nerudní netopýři.
[20] PIŠOT BLUES, 6- RP (UIAA), 5. 6. 2001, Vladimír Střihavka, Ondřej Běhal. Stěnou vpravo od cesty "Dobrý den pane netopýr" pod převis a jím přes borhák na vrchol k slaňovacímu borháku.
[21] TUDY, 4+ RP (UIAA), 17. 4. 1999, František Rámus. Hranou vlevo od zídky přes prostřední výčnělek dále na prostorný balkón, borák.
ZEĎ , 4+ RP (UIAA), 17. 4. 1999, František Rámus. Od konce zídky koutem pod převísek, šikmo vpravo nad něj a doleva nahoru.
VPRAVOLEZENÁ, 5 RP (UIAA), Stěnkou a převískem v pravé části nad zídkou.
PŘEVISEM ROVNOU ZA NOSEM, 5+ RP (UIAA), 5. 2009, Pavel Novák(2), Jan Novák. Ze silnice přímo středem převisu na vrchol.
POCESTNÝ, 4+ RP (UIAA), 17. 4. 1999, František Rámus. Levou částí stěnky u cesty.
DĚTSKÁ LEZEČKA, 2 RP (UIAA), 17. 4. 1999, František Rámus. Středem stěnky u cesty.
KRAJNÍ MEZEK, 3 RP (UIAA), 17. 4. 1999, František Rámus. Pravou částí stěnky u cesty.