oblast  Bělá, Sněžník, Ostrov, Tisá a Rájec
sektor  Ostrov
podsektor  Ostrov - východní část
VELKÁ OSTROVSKÁ STĚNA - M
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OVK. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: Vzhledem k tomu, že všechny logické směry pro lezecké cesty již byly vyčerpány, OVK Tisá dne 5.10.2012 rozhodla o zákazu nových prvovýstupů na tuto věž/masiv.
oblast: Bělá, Sněžník, Ostrov, Tisá a Rájec, sektor: Ostrov, podsektor: Ostrov - východní část, skála: VELKÁ OSTROVSKÁ STĚNA - M
Obr.1: Velká Ostrovská Stěna, JL 2007, zstrnad , vystaveno: 2013

Obr.2: Velká Ostrovská stěna od Z, JL 2011, zstrnad , vystaveno: 2013

Obr.3: Velká Ostrovská Stěna - topo, zstrnad , vystaveno: 2013

1 [a)] ZBOŽNÉ PŘÁNÍ, V (Písk.Sasko), 15. 10. 2011, Josef Koudelka, Jiří Rosol, Petr Waller. Podél pravé hrany (BH osazen dodatečně) do spáry a tou na balkónek (smyčka). Vlevo stěnou přes K (osazen dodatečně) na vrchol.
[v)] Z BLÁTA DO LOUŽE, VIIa (Písk.Sasko), 19. 4. 1987, Karel Bělina, Miroslava Bělinová. Z kouta v SV stěně, pomocí trhliny a rozporem přes dva převisy na římsu ke kruhu. Stěnou na vrchol.
1 [a)] PŘES NETOPÝRA, VIIa (Písk.Sasko), 19. 4. 1987, Karel Bělina, Miroslava Bělinová, Jiří Svoboda, D. Jarolímová. Středem stěny pravého pilíře ke kruhu. Stěnou při levé hraně na plošinu a levou převislou spárou na vrchol.
[b)] KOUTEK, 15. 10. 2011, Petr Waller, Jiří Rosol, Josef Koudelka. Vlevo od cesty "Přes netopýra" hranou na balkón a vpravo koutem na pilíř. Libovolně na vrchol.
[b)] CESTA PILÍŘEM, IV (Písk.Sasko), 1969, Gerhard Tschunko. Středem stěny pilíře do díry doprava ke spáře. Vzhůru na plošiny a zleva na vrchol. 2
1 [c)] VELIKONOČNÍ PILÍŘ, VIIc (Písk.Sasko), 18. 4. 1987, Karel Bělina, Jindřich Vlček. Cestou Cesta pilířem až pod převis. Přes něj obtížně na římsu ke kruhu a stěnou na vrchol.
[d)] RÉBUS ŽITÍ, VIIb (Písk.Sasko), 20. 9. 1969, Karel Bělina, Josef Mayer. Levou hladkou hranou pilíře na plošinu (hodiny). Spárou na vrchol pilíře a dále stěnou.
EEELIŠKO TYS MI DALA!, VIIIa RP (Písk.Sasko), 22. 6. 2003, Milan Mahovský, Petr Vlasák. Stěnou přes poličku a K (dodatečně osazen) na polici k velkým hodinám "Rébusu žití". Vpravo hranou přes 2.K a hrot (smyčka) n.v.
Poznámka:Cesta vede stěnou vpravo od "Koutové cesty", kříží "Rébus žití" (u velkých hodin na polici) a pokračuje hranou (pokračování levé hrany - neboli Rébusu žití)
1 [e)] KOUTOVÁ CESTA, III (Písk.Sasko), 18. 6. 1967, G. Kolínko, J. Weberová. Koutem v pravé části stěny, později komínem na vrchol. 1
2 [f)] POLICEJNÍ DOZOR, VIIb (Písk.Sasko), 12. 6. 1983, Karel Bělina, T. Krampl. Středem stěny mezi Koutovou a Ukradenou cestouna polici. Stěnou přes převis k 1. kruhu. Stěnou a sokolíkem na další polici ke 2. kruhu. Přes převis a stěnou na vrchol.
4 [g)] UKRADENÁ CESTA, V (Písk.Sasko), 18. 6. 1967, František Ledvinka, Pavel Toman. Od bloku v JZ stěně Šikmo doprava, traverz doleva (hodiny) pod převis. Zleva spárami na vrchol. 1
1 [h)] ZELENÝ ČTVRTEK, VIIa (Písk.Sasko), 2. 6. 1983, Karel Bělina - Jiří Slavík, Miroslav Vlk. Cestou Obezita hrozí k 1. kruhu, od kruhu stěnou k dalšímu kruhu a výše žlábkem přes převisy na vrchol.
[i)] OBEZITA HROZÍ (MATRASOVA CESTA), VI (Písk.Sasko), 31. 7. 1969, Miloš Matras, Rudolf Stuchlík, Karel Bělina. Od bloku v JZ stěně šikmo doleva k 1. kruhu. Traverz doleva do spáry a jí ke 2. kruhu. Traverz doprava a stěnou na vrchol. 1
SMOLAŘSKÁ, VIIc (Písk.Sasko), 15. 7. 1997, Milan Bulín, Petr Slanina(2). Nástup jako cesta "Již obezita nehrozí". Z bloku přímo převislou stěnou přes borhák do sokolíku a ke kruhu cesty "Obezita hrozí". Přes převis a stěnou při tupé hraně k 2. borháku. Při tupé hraně vzhůru a později libovolně na vrchol.
Poznámka:Přes převis nad 1 borhákem lámavé!!
[j)] JIŽ OBEZITA NEHROZÍ, VIIIb (Písk.Sasko), 22. 5. 1983, Karel Bělina, Zdeněk Hron. Z bloku pod stěnou do díry a stěnou ke kruhu. Krátce doprava do trhliny a výše spárou ke 2. kruhu Matrasovy cesty Od kruhu přímo na vrchol.
[k)] SKOTSKÉ STŘIKY, IXc (Písk.Sasko), 18. 8. 1991, Petr Slanina(2) - Jiří Slavík. Vpravo od nástupu c.Římské lázně. Pomocí trhliny a stěnou přes kruh ke 2. a 3. kruhu c.Římské lázně. Dále šikmo vlevo stěnou (kruh) a přímo přes hodiny do hladké plotny. Plotnou přes další 2 kruhy na vrchol.
[l)] ŘÍMSKÉ LÁZNĚ, IXc (Písk.Sasko), 18. 6. 1983, Jiří Slavík - Miroslav Vlk. Středem údolní stěny k 1. kruhu. Šikmo vpravo ke 2. kruhu. Stěnou doleva do žebra a doprava ke 3. kruhu. Stěnou přes 4. kruh přímo ke kruhu Cesty velké lásky.
ŘÍMSKÁ ZKRATKA, Xa RP (Písk.Sasko), 25. 3. 2005, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš. od 1.K cesty "Římské lázně" přímo přes borhák ke 3.K cesty "Římské lázně". Tou na vrchol.
[m)] STRACH V HRSTI PRACHU, IXa (Písk.Sasko), 25. 7. 1987, Milan Krauskopf, Karel Bělina, Jiří Janiš. Středem údolní stěny ke kruhu. Stěnou a vpravo spárkami přes Cestu velké lásky ke 2. kruhu Lineární vertikály.
2 [n)] LINEÁRNÍ VERTIKÁLA, VIIIc (Písk.Sasko), 31. 3. 1983, Miroslav Vlk - Jiří Slavík. V levé části údolní stěny ke kruhu. Doprava do sokolíku a jím vzhůru a stěnou ke 2. kruhu. Přes 3. kruh pod převis a zprava žebrem na vrchol.
5 [o)] SOKOLÍK, VI (Písk.Sasko), 26. 9. 1965, Jaroslav Budín, K. Hofbauer. Středem SZ stěny k vodorovné díře. Doprava za hranu a přes převis na stupně. Doleva ke kruhu na hraně, sokolíkem a spárou na vrchol.
NEDĚLNÍ OSTROVY, VIIIc (Písk.Sasko), 14. 4. 2000, Nalevo od Levé údolní hrany stěnou přes díru přímo k borháku . Stěnou doprava vzhůru ke kruhu cesty Sokolík. Stěnou přímo přes 2. kruh na vrchol.
1 [p)] CESTA VELKÉ LÁSKY, VI (Písk.Sasko), 18. 6. 1967, Gerhard Tschunko, Wolfgang Bruch. Cestou Sokolík až do JZ stěny. Přes převis a zářezem na vrchol přílepku (hodiny). Traverz kolem děr (hodiny), vzhůru doprava k začátku spáry (kruh). Spárou (jištění) později doprava plotnou na římsu. Stěnou na vrchol.
[r)] ARBITRÁŽ ELEGANCE, VIIIc (Písk.Sasko), 18. 4. 1987, Karel Bělina, Jindřich Vlček. Středem SZ stěny do vodorovné díry. Trhlinou a stěnou k 1. kruhu. Stěnou na římsu a vhloubením ke 2. kruhu. Dále přímo na vrchol.
[s)] PŮL A PŮL, VIIb (Písk.Sasko), 1969, Antonín Olexa, Jaroslav Mlezák. Severní hranou na plošinku a trhlinou na polici. Traverz doprava a komínem na vrchol.
Poznámka:nejištěno
[t)] KRVAVÁ KOUPEL, IXa (Písk.Sasko), 10. 7. 1987, Karel Bělina, V. Valouch. Ze strže doprava na S hranu (hodiny). Stěnou při hraně ke kruhu. Spárou na polici, výše stěnou na vrchol.
[u)] SCHOVANKA, VI (Písk.Sasko), 27. 10. 1969, Karel Bělina, Miroslav Sláma. Spárou v SV stěně na polici ke kruhu a na vrchol.
HOT DAY, Xb RP (Písk.Sasko), 28. 4. 2007, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš. Ze strže východní stěny přímo přes 1bh na vrchol
Poznámka:Schváleno OVK Labské pískovce 15.11.07.
VARIANTA, VIIb (Písk.Sasko), 30. 5. 2020, Stanislav Hrouda, Milan Koleta. Cestou "Eeeliško ty jsi mi dala" stěnou přes kruh, výše na polici k hodinám. Dále přímo převislou spárou na předvrchol, přes břízku a stěnou v levo ke slaňovacímu kruhu.