region  Českomoravská vrchovina
sektor  Okolí Jihlavy
podsektor  Severka u Jihlavy
SEVERKA U JIHLAVY - M
poznámka: Skupina stěn vysokých do 25m. Stěny jsou orientovány na sever, po dešti jsou dlouho vlhké. Výstupy jsou na nástupu bíle označeny šipkou a stupněm obtížnosti. U výstupů se složitější orientací je směr naznačen tvarem nožičky šipky, nebo je v místech zlomu umístěna další šipka.
oblast: Ostatní sektory Českomoravské vrchoviny, sektor: Okolí Jihlavy, podsektor: Severka u Jihlavy, skála: SEVERKA U JIHLAVY - M
Obr.1: , zstrnad , vystaveno: 2019

Obr.2: , zstrnad , vystaveno: 2019

Obr.3: SEVERKA U JIHLAVY - M , vystaveno: 2022

Obr.4: SEVERKA U JIHLAVY - M (OKOLÍ JIHLAVY) , vystaveno: 2023

SKLUZAVKA, 3 (UIAA), 1981, Levou částí plotny přímo vzhůru.
VZTEKLÁ, 4 (UIAA), 1981, V pravé části stěny z balvanu do plotny (bh) a přímo vzhůru.
CESTA SLOVÁKŮ, 3+ (UIAA), 1981, Středem stěnky (bh), nebo lehčeji levou hranou na plošinu a výše podél pilířku (2x bh) na vrchol.
OBEJDA, 4 (UIAA), 1982, Karel Neubauer, K. Sýkora. Koutem na plošinu pod převisem. Obcházením zleva, nebo přímo přes převis (bh) na plošinu (bh) a stěnkou na vrchol.
NAHATÁ CESTA, 4- (UIAA), Karel Neubauer, K. Sýkora, J. Svoboda. Pravou spárou převislého bloku na plošinu pod převisem. Vpravo (bh) a přes kolmou trojúhelníkovou stěnku na další plošinu (bh) a stěnkou na vrchol. Původně lezeno technicky.
ZAROSTLÁ, 3 (UIAA), 1981, Členitou stěnkou do poloviny stěny (bh) a výše podél výrazné spáry (bh) na vrchol.
PŘES MYŠÍ STĚNKU, 3+ (UIAA), 1980, Zdeněk Láník, J. stř. P. Palavaškovi. Cestou Zarostlá do ploviny stěny (bh), vlevo a podél trhlin vzhůru a hranou Myší stěnky na vrchol. (Původně lezena pouze vrchní část ze žlabu).
MĚKKÁ CESTA, 5- (UIAA), 1982, Vhloubením a přes převisek (2x bh) a stěnku na polici. Podél pilířku (bh) na vrchol.
OČIŠTĚNÁ, 3 (UIAA), 1980, Karel Neubauer. Koutem přes několik plošin.
NEJIŠTĚNO, 3+ (UIAA), 1982, Karel Neubauer, K. Sýkora. Stěnou vlevo od hrany (bh) na plošinu cesty Pískovcová.
PÍSKOVCOVÁ STĚNKA, 3+ (UIAA), 1979, Karel Neubauer. Originální stěnkou vpravo od hrany (2x bh) na plošinu a po hřebínku na vrchol.
LÁKAVÁ SPÁRA, 3 (UIAA), Stěnkou a podél široké spáry na plošinu cesty Pískovcová.
MRAZÍK, 3+ (UIAA), 1980, Z. Láník, Karel Neubauer. Sokolíkovou spárou a výše buď přímo vzhůru vhloubením vpravo od hrany (bh) až na balkónek cesty Pískovcová, nebo překrokem do pravého kouta a jím (2x bh) přes plošinu na vrchol.
ODSKOBOVANÁ, 4- (UIAA), 1982, Karel Neubauer, K. Sýkora. Z velkého balvanu vzhůru do mělkého vhloubení (bh), krok vlevo do kouta a jím na plošinu (bh). Šikmo vlevo vzhůru a středem vrcholového pilířku na vrchol. (Přímá var. - vlevo od balvanu mírně převislou stěnkou do kouta Odskobované, 5+).
CESTA PRAMENE - JIRKŮV SEN, 6+ (UIAA), 1982, J. Konopecký, K. Sýkora, J. Svoboda. Z balvanu pilířkem přímo pod převis (bh). Přes něj (bh) a ustupující stěnkou (bh) na vrchol. Lezeno technicky - narovnání původní Cesty pramene (1982, K. Neubauer, J. Svoboda, čistý přelez pravděpodobně po přejištění v roce 2019, J. Svoboda, J. Ryška, T. Kučera, K. Šedivá)
POUČNÁ, 3+ (UIAA), 1981, Koutem podél převisů (bh) až na vrchol plotny, traverz doleva přes hranu na balkónek a podél pilířku na vrchol.
PLOTNOU, 3 (UIAA), 1981, Z. Láník. Středem plotny (výše podél cestry Poučná) až pod převislý blok (bh). Přes převisek a podél vhloubení na polici (slanění).
STŘÍBRNÁ, 4+ (UIAA), 2019, J. Svoboda. Levou částí plotny podél spárky (bh) do stěny (bh) a výše vpravo ukloněným koutem shodně s cestou Čistič k 3. bh. Konec cesty.
ČISTIČ, 4 (UIAA), 1983, J. Svoboda, K. Sýkora. Stěnkou podél koutu pod převis, zleva nad něj do kouta a vzhůru k 3. bh cesty Stříbrná. Výše lehce po členitých skalách až na jejich konec.
LIŠÁK, 4- (UIAA), 1982, J. Novák. Vzhůru stěnkou.
CESTA KAPEK, 3+ (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Vzhůru stěnkou.
STUPŇOVITÁ, 2 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Stěnkou (bh) v levé části údolní stěny na rampu, podél vhloubení šíkmo doprava vzhůru na podvrcholovou plošinu - balkon (slaňák) a stěnkou na vrchol.
VÝCHODNÍ, 3 (UIAA), 2017, J. Konopecký. Stěnkou v levé části údolní stěny (bh) na rampu. Přes stupeň (bh) vlevo na za hranu a podél ní (bh) ukloněnou plotnou na podvrcholovou plošinu - balkon (slaňák) a stěnkou na vrchol.
NAPŘÍMENÁ, 4+ (UIAA), 2017, J. Svoboda. Nástup koutem. Přes převisek (bh) a kolmou stěnku do ustupujícího zářezu a jím na polici ve středu stěny (bh). Shodně s cestou Údolní klikatá s pokračováním přímo vzhůru podél spáry (bh) na šikmou rampu cesty Stupňovitá a dále k vrcholu.
ÚDOLNÍ KLIKATÁ, 4+ (UIAA), Karel Neubauer, J. Novák. Stěnkou a podél mělkého vhloubení (bh) na výraznou polici v polovině stěny. Mírně vlevo (bh) a vzhůru pod převis tvaru obráceného V. Spárkou krátce vzhůru (bh) a překrokem přes hranu traverz doprava do plotny a vzhůru na polici ke stromu. Lehce na podvrcholovou plošinu - balkon …
DIREKTA, 4 (UIAA), 1982, Karel Neubauer, K. Sýkora. Nástup kousek vlevo od nejnižšího místa stěny. Stěnkou a přes stupeň pod malý převisek (bh). Přímo vzhůru pilířkem na polici. Ve spádnici levého okraje horního převisu přes hranu (bh) strmě vzhůru pod převis (bh). Levou stranou převisu přes hranu a výše snadno na podvrcholový ba…
VYZÝVAVÁ, 6 (UIAA), 1983, P. Pána, J. Svoboda. Horní plotnou údolní stěny ve spádnici špice nejvyššího převisu a přímo přes něj. (Jištění z cesty Direkta)
ÚDOLNÍ PRAVÁ, 4 (UIAA), 1982, Karel Neubauer, K. Sýkora. Nástup v nejnižším místě stěny. Podél mělkého vhloubení plochým pilířem vzhůru (bh) a stěnkou na pravý okraj police v polovině údolní stěny. Vzhůru na stupeň (bh) a plotnou směrem k pravému okraji vrcholového převisu (bh). Pravou hranou převisu na podvrcholový balkon (slaňák) a …
ZÁPADNÍ, 3 (UIAA), 2017, J. Konopecký, J. Svoboda. Podél vhloubení v pravé části údolní stěny (2x bh) a šikmo vlevo přes stěnky (bh) na pravou hranu údolní stěny. Stěnkou (bh) na podvrcholový balkon (slaňák) a na vrchol.
KRÁTKÁ, 2 (UIAA), 1981, Krátkou stěnkou přes odštěpy na balkon.
LEVÁ ŠPEJLE, 2 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Podél široké koutové spáry a stěnkou vpravo na vrchol.
HRANA ŠPEJLÍ, 3 (UIAA), 1981, Podél hrany na vrchol
DŮVĚŘIVEC, 4 (UIAA), 1981, K. Sýkora. Převislou hranou (bh) na stupínek. Středem převislé stěny (bh) na vrchol.
BUŘT, 2 (UIAA), 1980, Z. Láník. Výrazným koutem přes stupně na vrchol.
PRAVÁ ŠPEJLE, 2 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Kolmou stěnkou a podél spáry.
OKRAJOVKA, 3 (UIAA), 1982, Plotnou (bh) a doprava na polici.
VLOČKA, 3 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Vlevo od hrany členitou stěnkou (bh). Vzhůru přes vrcholovou stěnku (bh).
STUPŇOVITÁ HRANA, 4 (UIAA), 2017, J. Svoboda. Vpravo od hrany pilířkem a přes vhloubení (bh) na polici a při hraně na vrchol.
KOMÍNEK, 2 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Zarostlou skalou do komínku a přes převisek (bh) na vrchol.
MIXOVÁ, 3- (UIAA), Přes zarostlé stupně (bh) a výše středem vrcholové stěnky (bh).
RAMPA, 3 (UIAA), 1982, Spodní stěnkou na šikmou polici a po ní vlevo k okraji stěny (nt). Odtud šikmo vpravo vzhůru podél ubíhajícího koutu (bh) na jeho konec (nt) a překrokem doleva na vrchol. Var. - od prvého jištění v koutu přímo stěnkou vzhůru.
PERSHING, 7 (UIAA), 1983, P. Pána, J. Svoboda. Spodní stěnkou na polici pod Pershingem. Hladkou plotnou (2x bh) vzhůru a doprava na balkonek. Shodně s cestou Hrana Kalamárky na vrchol.
PROJEKTIL, 6 (UIAA), 2020, J. Svoboda, Jolana Svobodová. Od hrany v horní části Pershingu přes vodorovnou spáru doleva k (bh) a přes blok vzhůru na podvrcholový stupeň (nt) a na vrchol.
HRANA KALAMÁRKY, 4+ (UIAA), 1982, Podél pravé hrany (2x nt) na balkónek, koutem (nt) na další stupeň a podél koutu na vrchol.
VZPOMÍNKOVÁ, 5- (UIAA), 2017, J. Svoboda, J. Konopecký, K. Talavašek, K. Sýkora. Převislou stěnkou podél hrany (2x bh) na vrchol.
HONZOVA STĚNKA, 3 (UIAA), 1982, J. Svoboda, M. Borůvka. Převislou stěnkou (bh) vzhůru.
KOUT, 2 (UIAA), 1981, Koutem.
OBLAFNUTÁ, 3 (UIAA), 1982, J. Svoboda. Stěnkou vlevo od hrany (nt) vzhůru.
KOLÍK, 2 (UIAA), 1982, Karel Neubauer. Vpravo od hrany stěnkou.