region  Českomoravská vrchovina
sektor  Okolí Jihlavy
podsektor  Bílá skála u Luk nad Jihlavou
BÍLÁ SKÁLA - M
poznámka: Asi 10 km JV od Jihlavy. Až 25 metrů vysoká a 100 metrů dlouhá skalní stěna. Skála muskoviticko-biotická žula mísená se syenity. Skála je místy lámavá. Opatrnost, případně použití horolezeckých přileb, jsou proto na místě. V oblasti se nachází kolem 40 cest. V letech 2015 - 2018 byla většina cest přejištěna borháky, přesto se ale nedá tvrdit, že by se jednalo čistě o sportovní oblast a v mnoha cestách se dojištění pomocí vlastních jisticích prostředků doporučuje.
oblast: Ostatní sektory Českomoravské vrchoviny, sektor: Okolí Jihlavy, podsektor: Bílá skála u Luk nad Jihlavou, skála: BÍLÁ SKÁLA - M
Obr.1: BÍLÁ SKÁLA - M , vystaveno: 2022

Obr.2: BÍLÁ SKÁLA - M , vystaveno: 2022

Obr.3: BÍLÁ SKÁLA - M , vystaveno: 2022

PLAZIVEC, 4 (UIAA), 24. 4. 1983, Karel Neubauer, R. Hoffmann. Vpravo od spádnice spáry přes stupně do vhloubení (bh). Šikmo doleva vzhůru na levý okraj šikmé lávky (bh) a poté traverzem až na její pravý konec (bh). Hranou na vrchol.
VÁHAVÁ CESTA, 4 (UIAA), 1980, Karel Neubauer, Z. Láník. Vlevo od převisu stupňovitým žebírkem (bh) k polici ve středu stěny. Doprava na polici (bh). Traverzem pod převisem dále doprava a koutem na vrchol.
PŘES VLAJKU, 4+ (UIAA), 2009, K. Sýkora, J. Konopecký. Varianta: Z police cesty “Váhavá” přes namalovanou vlajku stěnkou přímo vzhůru (bh) a středem vzdušného pilířku po dobrých chytech na vrchol.
SÓLÍČKO, 4+ (UIAA), Pod převisem koutkem a plotnou vpravo na hranu (bh). Šikmo vlevo pod okraj dalšího převisu (bh) a vzhůru na polici cesty “Váhavá” (bh). Vlevo podél trhliny vzhůru (bh) a hranou na vrchol.
VZDUŠNÁ, 4+ (UIAA), 1980, Karel Neubauer, Z. Láník. Širokým koutem pod střechu (bh) a vzdušným traverzem pod střechou doprava na velký odštípnutý blok. Krok doleva pod převislý blok (bh). Přes něj do koutku a dále stěnkou vzhůru na travnatou polici.
VARIANTA VZDUŠNÉ, 3 (UIAA), 1981, Karel Neubauer. Pravou stěnou kouta přímo na odštípnutý blok cesty “Vzdušná”
KUBÁTOVA CESTA STRACHU, 4 (UIAA), 1980, P. Kubát, M. Vondráčková. Stěnkou do komína (sk.), jím na plošinu (sk.). Doprava na „pult“ cesty Za pultem a přímo vzhůru koutkem přes převis do traverzu. Poté vlevo na vrchol.
HLADOMORNA, 5+ (UIAA), 1984, Karel Neubauer, K. Sýkora. Vpravo od cesty Kubátova cesta strachu po pilířku pod malý střechovitý převis (nýt), přes něj pomocí smyčky a skoby a dále přímo na „pult“. Dále cestou Kubátova cesta strachu na vrchol. (Původní klasifikace 4 A1)
ZA PULTEM, 5- (UIAA), 1980, Z. Láník, P. Kubát. Koutkem a podél spáry (3x nýt) na „pult“, přes hladkou plotnu do převislého koutku (nýt) na travnatou plošinu. Přes stěnky pod nosový vrcholový převis, mezi nosy na vrchol.
NOS, 3 (UIAA), Ve spádnici nosovitého převisu zarostlou skálou pod něj, koutem doprava mezi „nosy“ převisu na vrchol.
OPONA KLIDU, 4 (UIAA), 30. 4. 1982, Z. Láník, K. Sýkora. Dvojspárkou na plošinu, odtud vpravo koutkem přes travnaté plošiny pod převis, vlevo po jeho převislé hraně na vrchol.
ZAPOMENUTÁ, 4- (UIAA), Podél trhlin a přes travnaté plošinky na velkou rampu se stromky
NEZNÁMÁ CESTA, 4- (UIAA), Koutem, poté podél spáry (sk.) a přes zarostlé plošiny na vrchol.
KOVBOJSKÁ, 4 (UIAA), Kolmou stěnkou těžce do koutka a podél trhlin přes bloky na plošinu (3x bh). Výše přes velkou zarostlou polici do kouta a jím na vrchol.
YVONA, 5- (UIAA), Vlevo od cesty Německá cesta pod převislý koutek (sk.), poté přes převis a pevnou skalou na vrchol.
NĚMECKÁ CESTA, 4 (UIAA), Vlevo od pilířku vzhůru k levému okraji střechy (nýt), šikmo doleva a vzhůru (nýt) do kouta, zleva nahoru ke stromku a na vrchol.
VÝLEZOVÁ VAR., 4 (UIAA), Varianta: Nad druhým nýtem doprava exponovanou plotnou (nýt) a na vrchol.
SKOBOVACÍ VARIANTA, 5+ (UIAA), 18. 2. 1984, M. Handlíř. Přes převis (nýt) a pilířkem (nýt) ve spádnici levého okraje střechy pod ní. Dále cestou Německá cesta. (Původní klasifikace 4 A0)
LETECKÁ, 5+ (UIAA), 1984, K. Neuauer, P. Hekl. Podél převislé spárky pod střechu. (Původní klasifikace 5- A1)
KOUTOVÁ, 4 (UIAA), Koutem (borhák) přes převis na plošinku (bh.), poté výrazným koutem (bh.) na vrchol.
NÁSTUPOVÁ VAR., 5 (UIAA), 1984, K. Sýkora. Varianta: vlevo od spáry přes stěnku.
HORNÍ PLOTNA, 4+ (UIAA), Varianta: od druhého borháku cesty Koutová vlevo do kolmé plotny a přímo vzhůru přes skobu na vrchol.
VARIANTA, 4 (UIAA), Varianta: stejně jako cestou Horní plotna, ale lehčím terénem mírně vlevo a ke stromkům na plošinu.
PĚKNÁ PLOTNA, 3+ (UIAA), Plotnou přes 2 borháky na vrchol.
DIVNÁ CESTA, 5- (UIAA), Z plošiny cesty Rychlá cesta spárkou a hranou přes převis.
RYCHLÁ CESTA, 4- (UIAA), Stěnkou pod převis (bh), doprava do šikmého kouta (nýt) a jím na vrchol.
PODIVNÉ DĚDICTVÍ, 5+ (UIAA), Výrazným, nahoře vytlačujícím koutem přes borhák a nýt na vrchol.
NEČITELNÁ, 8/8+ (UIAA), Miroslav Vlk. Po hraně přes dva nýty na vrchol.
NAPŘÍMENÍ, 5 (UIAA), 1980, M. Handlíř, A. Kavka. Přes borhák přímo k nýtu cesty Klackův převis.
JARDOVA CESTA, 5 (UIAA), Přímo k prvnímu borháku cesty Klackův převis, převisem (bh.) mírně vpravo na vrchol.
TRAVERZOVÁ, 4+ (UIAA), Ve spádnici díry pod převis (bh.), šikmým traverzem vlevo až na konec římsy (nýt), poté přímo vzhůru na vrchol.
KLACKŮV PŘEVIS, 5 (UIAA), Stěnkou pod převis do šikmé žíly, přes převis (A2, jištění) na vrchol.
HÁKOVAČKA, Převisem a po skobách na plošinu.
PRAVÝ BOULDER, Silně převislou skálou na plošinu. 1
SMETÁČKOVÁ, 5 (UIAA), 25. 4. 2016, J. Svoboda, J. Konopecký. Plotnou mezi cestami Plazivec a Váhavá (2x bh) na rampu. Přímo přes převis ( 3.bh nad převisem) na vrchol.
SUMERSKÁ ZKRATKA, 5+ (UIAA), 10. 8. 2016, K. Sýkora. Cestou Kubátova cesta strachu na plošinku pod převisem. Doleva přes převis (nt) a plotnou vzhůru na vrchol.
YOSEMITSKÁ, 5+ (UIAA), 26. 10. 2016, J. Svoboda, J. Konopecký. Koutem přes 2 bh na polici v polovině stěny (3.bh) - konec cesty. Slanění, nebo pokračování vlevo cestou Opona klidu.
ZA ERBÍL, 4+ (UIAA), 13. 11. 2016, J. Konopecký, J. Konopecká. Stěnkou na polici (bh), dále podél spárek k levé straně převisku (bh) a podél něho přímo vzhůru přes police k vrcholovému koutu. Prvovýstup jištěn vklíněnci a friendy.
STARÝ PILÍŘ, 4+ (UIAA), Přes stupně a po pilíři (2x bh) na velkou polici v horní části (VK). Z police přímo vzhůru (bh) středem převisku na podvrcholovou polici a cestou „Nos“ na vrchol. Původně od VK lezeno vpravo k cestě Nos.
POSLEDNÍ LEČ, 5+ (UIAA), 10. 9. 2018, J. Svoboda. Převislou stěnkou (bh) a plotnou na polici v polovině stěny. Z vhloubení přes bříško (bh) mírně vpravo na šikmou rampu a dále přímo vzhůru.
STŘECHA, 6 (UIAA), 1980, Z. Láník, P. Baar. Přímo přes střechu, poté cestou Letecká k vrcholu.(Původní klasifikace 5- A3)