region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Štenice
ŠTENICE
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: Opuštěný žulový lom na vrcholu kopce Štenice (na mapách také Štejnice nebo Štěnice) v bývalém vojenském pásmu. Název vznikl pravděpodobně zkomolením německého Steinnetz. Přístup: Ze Žďáru nad Sázavou po silnici č.18 směrem na Havlíčkův Brod, asi po 2km za odbočkou na Českou Mez (Babín) odbočíme doprava na polní cestu na vrcholu kopce (přichází sem žlutá značka ze Žďáru nad Sázavou, která vede na Rozštípenou skálu). Na kraji lesa odbočíme šikmo doleva a po asi 300m jsme nad lomem. Štenice je jediný lezecký žulový terén na Vysočině. Převážně se jedná o těžké plotnové lezení, některé cesty využívají police a stopy vrtů po těžbě. Cesty jsou zajištěny nýty, výška stěn 5 - 20m. Orientace stěn S až SZ, po deštích jsou skála i tábořiště v lomu dlouho mokré. Popisy cest zleva doprava.
oblast: Žďárské vrchy, sektor: Štenice, skála: ŠTENICE
Obr.1: ŠTENICE (ŠTENICE), zstrnad , vystaveno: 2020

[1] HRANKA, 2 (UIAA), 6. 6. 1993, František Trefulka. Když vcházíme cestou na dno lomu, po levé straně je hladká stěnka. Její levou hranou vzhůru.
[1a] VZKŘÍŠENÍ DRAKA, 6 (UIAA), 27. 5. 2004, J. Bořecký. Středem stěnky na vrchol.
[2] LENČINA, 5 (UIAA), 31. 8. 2000, L. Trefulková, D. Stejskal. Nástup spárkou a pak přímo vzhůru.
Poznámka: (s horním jištěním)
[3] NAROZENINOVÁ, 6+ (UIAA), 3. 9. 2000, D. Stejskal, L. Trefulková. Těžce stěnkou přes malou lištu a dále snáze plotnou nahoru.
Poznámka:(s horním jištěním)
[5] PLOTNIČKA, 5 (UIAA), 19. 6. 1996, M. Brych, František Trefulka. Levou stranu lomu tvoří pás nízkých stěnek. Vlevo od nich je vhodný sestup, pravou částí stěnky nejprve podél spárky a pak plotnou vede výstup.
[6] PODZIMNÍ, 4 (UIAA), 31. 8. 2000, D. Stejskal, L. Trefulková. Spárkou 2m vpravo od Plotničky vzhůru.
[7] PROJEKT, Středem převislé stěny po uměle vytesaných stupech a chytech. Nedokončená cesta.
[8] ???, 9 (UIAA), 7. 1998, Pavel Jonák. Převislou stěnou za levou hranou plotny po vytesaných stupech a chytech.
[9] PROJEKT2, 8+ (UIAA), P. Orság. Podél pravé hrany převislé stěny.
Poznámka:RP přelez A. Páleníček 25.5.2012
[10] VYSNĚNÁ HRANA, 7- (UIAA), 10. 6. 1998, M. Brych, František Trefulka. Nástup na levé hraně hladké plotny. Stěnkou na balkón a po hraně vzhůru.
Varianta: 7-
Nad druhým nýtem doleva na hranu a na balkón.
J.Bořecký 13.8.2003
[11] LEVÁ, 8+ (UIAA), 5. 1993, Pavel Jonák, Petr Horák . V levé části čelní strany lomu je hladká, téměř kolmá stěna. Levou částí stěny podél řady nýtů.
Poznámka:(není RP přelez)
[12] PRAVÁ, 8 (UIAA), 5. 1993, Pavel Jonák, Petr Horák. Pravou částí stěny podél řady nýtů. Cesta dolezena traverzem do cesty Levá.
[13] DĚDOVY MISKY, 7 (UIAA), 10. 6. 1998, M. Brych, František Trefulka. Přes bříško na balkón, stěnkou do oblých děr a přes ně vzhůru.
[14] BÍLÁ SOBOTA, 6- (UIAA), 10. 3. 2004, J. Bořecký, Jan Novotný. Pravým koutem stěny. Od posledního nýtu šikmo ke konci cesty Dědovy misky.
[15] I MUŽI MAJÍ SVÉ DNY, 6- (UIAA), 27. 9. 2000, Z koutku těžce doprava nahoru a pak podél šikmých hran mírně doleva vzhůru pod převis.
Poznámka:(s horním jištěním)
[16] KNOCKING ON THE HEAVENSDOOR, 7/7+ (UIAA), 18. 7. 2005, J. Bořecký, J. Holický. Vlevo od výrazné hrany v čelní stěně lomu.
Varianta: Přímo po hraně 7+/8-
J.Bořecký (TR) 18.7.2005
[17] PROJEKT3, Těsně vpravo od výrazného koutu a dále koutem v čelní stěně lomu.
[18] BOKOVKA, 5+ (UIAA), 23. 8. 2000, L. Trefulková, František Trefulka, D. Stejskal. Stěnkou na poličku pod bříško, přes něj v.t. do koutků, kterými vzhůru a doleva. Volné bloky obejdeme vpravo, nad nimi doleva a vzhůru na vrchol stěny.
Poznámka: (s horním jištěním)
[19] ZPÁTKY DO PLENEK, 5+ (UIAA), 1. 7. 2000, Středem stěny přímo vzhůru na polici, z ní obtížně na druhou polici a mírně převislou lámavou stěnkou pod vrcholový převisek (lze ho obejít po polici doprava) a obtížně vzhůru.
Poznámka:(s horním jištěním)
[20] VOJENSKÁ, 5+ (UIAA), 4. 8. 1993, František Trefulka. V pravé části čelní strany lomu přes několik poliček vzhůru, po poslední polici krátký traverz vpravo a na vrchol.
[21] PODZIMNÍ TANGO, 5- (UIAA), 19. 9. 1999, František Trefulka, L. Trefulková, D. Stejskal. Několik metrů po ukloněném předskalí, vzhůru do stěnky a traverz 2m doleva. Obtížně vzhůru, šikmo doprava a pomocí dvou děr po vrtech (pozor na volné kameny) do lehčího terénu a na vrchol.
Poznámka: (jištěni shora)
[22] POKOUTNÍK, 6- (UIAA), 1. 7. 2000, František Trefulka . Z předskalí po plotýnce a pak obtížně na šikmý balkónek v koutě. Koutem s dunivými bloky !!! na hlinitý svah.
Poznámka:(s horním jištěním)
[23] CHOĎÁK, 3 (UIAA), 8. 9. 1993, František Trefulka. V pravé části čelní strany lomu proti výrazné stěně členitým terénem přes dva malé převisky na šikmý terén a na vrchol.
[24] JÍROVKA, 4 (UIAA), 8. 9. 1993, J. Staněk ml. . Obtížně stěnkou po pravé hraně čelní stěny lomu do lehčího terénu a přes převisek stejně jako Choďák na šikmý terén.