region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Rybenské perničky
HRAD
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7. - 31.12. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
[15a] CESTA PRO MÁŇU, 5- (UIAA), 27. 9. 1998, Marek Liška , Pavel Hartmann. Vlevo od nástupu Vzdušné přes převisek a mechovou stěnkou ke hraně na náhorní straně. Středem vrcholové plotny (nýt) na temeno.
[16] VZDUŠNÁ (HRADNÍ PÁN), 4+ (UIAA), 8. 7. 1976, Petr Bořil , J. Ouda. Nástup u břízy. Ze šikmé lávky přes převis a stěnkou (smyčka) na lavici, převislou spárkou na římsu (smyčka za dunivým blokem) a velkým převisem přímo na vrchol (5 smyček).
[17] ŽLUTÁ KYTKA, 4 (UIAA), 1. 5. 1972, Hana Páleníčková , Leopold Páleníček. Vhloubením pod převis, přes který v.t. na malou lavici (smyčka). Přes další převis do ostrého exponovaného zářezu a jím na vrchol.
[18] HUGOVA DIGONÁLA, 3 (UIAA), 8. 7. 1976, Petr Bořil , J. Ouda. Nástup vlevo od SV hrany. Doleva šikmou rampou do komínku (smyčka), jím do stěny a dále exponovaným traverzem doleva na vrchol JV hrany (5 smyček).
[19] SV HRANA (BOTANICKÁ), 3- (UIAA), 8. 7. 1976, Petr Bořil , J. Ouda. Nástup přesně na ostré hraně. Přes bločky a převis na hlinitou šikmou lávku, odtud pravou částí vhloubení přes převisek vzhůru (3 smyčky).
[20] MINERÁLNÍČEK, 4+ (UIAA), 14. 9. 1985, J. Špaček , Pavel Glajc. Stěnkou pod převislý blok, přes něj na rampu Kamzičí stezky. Těsně vlevo od obrovského převisu sokolíkem nad něj a na vrchol.
[21] KAMZIČÍ STEZKA, 3 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Koutem v.t. na nakloněnou plošinku a po úzké rampičce doleva za hranu. Odtud levou částí vhloubení vzhůru.
[22] PŘEVIS OTCE JERONÝMA, 3 A3 (UIAA), 7 (UIAA), 30. 9. 1977, Miroslav Schwarz , Petr Bořil. Svislou stěnou pod obrovský vodorovný strop. Jeho pravou třetinou po spáře na jeho okraj a po šikmé hraně na vrchol.
Varianta: Jeronym reality 8-
Nástup vpravo od kouta těžkou stěnkou přes první bórek na polici, dále převislou stěnou při pravé hraně přes druhý a třetí bórek a přímo do stropové spáry. Dál původní cestou.
P.Novák 13.9.2009, O.Kilian 20.9.2009
Poznámka:čistě P.Fiala , M.Popelka , T.Kastner 1983, P.Brych 22.9.1984
[23] HRANA PLOTNY ( BRYCHOVA PLOTNA), 4+ (UIAA), 18. 9. 1982, František Trefulka , Jaromír Brych. Levou stranou plotny, svislou spárkou a na hranu plotny. Po ní doprava na vrchol.
[24] REJSKOVA PLOTNA, 4- (UIAA), 1967, P. Sejrek , Miroslav Schwarz. Středem veliké plotny po dobrých chytech vzhůru. Pěkná cesta.
[25] KOUT (HRADNÍ PŘÍKOP), 2 (UIAA), 18. 9. 1982, Pavel Glajc , František Trefulka. Koutem vpravo od plotny lehce vzhůru.
[26] VÍTR V GATÍCH, 4 (UIAA), 14. 9. 1985, J. Špaček , Pavel Wurm. Stěnkou, přes převis a plotny na vrchol. 1
1 [27] VELBLOUDÍ HRB, 3+ (UIAA), 1969, Hugo Heyer. Stěnou pod převis, v.t. překrok doleva na skloněnou plošinu a zářezem na hlavní vrchol.
[27a] NOVÁ VARIANTA VELBLOUDÍ HRB,
1 [28] LEGRANDA, 4 (UIAA), 1969, Hugo Heyer. Stěnkou pod převis, traverz doprava v.t. a kolem stromku vzhůru.
Varianta V-
Stěnkou pod převis a přímo vzhůru.
[28a] NOVÁ VARIANTA NAROVNÁNÍ LEGRANDA, 5 (UIAA), Přímo vzhůru přes 4 bórky.
[29] HEJ RUP, 4+ (UIAA), 1976, Hugo Heyer , Hugo Heyer ml.. Nástup do vhloubení 5m vpravo od Legrandy. Vhloubením přes převisek až pod mohutný převis, přes něj přímo nebo zleva doprava. Nad ním převislou stěnkou přímo vzhůru na plošinku Z od vrcholu.
[30] CYRANŮV NOS, 4 A2 (UIAA), 6+ (UIAA), 1. 6. 1980, Petr Bednařík , Ivan Hýsek. Nástup pod výrazným převisem. Stěnou až pod střechu. Jí přes až na okraj převisu. Odtud vzhůru na vrchol.
Poznámka:čistě M.Rauchfuss 1992, P.Hartmann 27.9.1998
[31] KŘÍŽOVÁ CESTA, 4 (UIAA), 1970, Hugo Heyer. Z travnatého žlábku pod tmavým převislým koutem šikmo doleva (pak vodorovně) přes nápadný výklenek (křižujeme Hej rup) na šikmou zelenou plotýnku. Šikmo doprava po hraně a stěnkou na vrchol.
[31a] NÁŘEK VLKODLAKA, 7-/7 (UIAA), 26. 9. 1998, Pavel Hartmann , Marek Liška. Asi metr vlevo od Benjamínka stěnou pod převis, zprava doleva přes převis do převislé stěnky (nýt). Šikmo vpravo vzhůru k převislé hraně (nýt, klíčové místo) a po ní na vrchol.
Varianta: 5+
Od 1.nýtu šikmo vlevo do cesty Cyranův nos.
P.Hartmann-M.Liška 26.9.1998
[32] BENJAMÍNEK, 2 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Zářezem do komínku, doleva do stěnky a na vrchol.
[33] KATŮV ŠLEH, 3 (UIAA), 19. 9. 1982, Pavel Glajc - František Trefulka. Přes stupně vpravo od Benjamínka pod převisek (smyčka), přes něj zleva, koutkem k odštípnutému bloku (smyčka) a dále koutem (smyčka) na vrchol.
[34] SESTUPOVKA (KLÍČNÍK), 2 (UIAA), Z plošiny pod vrcholem koutem k borovici a na vrchol.
[35] HRANKA, 2 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Hrankou vzhůru
[36] ŽLÁBEK (RYBENSKÝ ŽLÁBEK), 2 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Zářezem vpravo od Hranky nahoru.
[37] ŽEBŘÍČEK, 3 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Převislou stěnkou na hlinitou lavici.
[38] PUPÍČEK, 3 (UIAA), 1968, Hugo Heyer. Středem převisku obtížně na lavici.
[39] MOKRÝ ŽLÁBEK (HOLUBÁŘ), 4- (UIAA), 25. 9. 1974, Jaromír Brych. Stěnkou a zářezem v.t. na lavici. Nejištěno, nepříjemný dolez.
[40] ŠIKMÁ SPÁRA (HEYERDAL), 4- (UIAA), 1969, Hugo Heyer. Spárou v.t. na malý balkónek a vhloubením na vrchol.
[41] ŽABÁK (BOROVSKÝ ŽABÁK), 4 (UIAA), 1969, Hugo Heyer. Středem mokré stěnky v.t. na malý balkónek a spárou na vrchol.
[42] VYNECHANÁ (KOHOUTEK), 4+ (UIAA), 18. 9. 1982, Jaromír Brych, František Trefulka. Stěnkou a dále šikmo doleva vzhůru.
[43] OPIČÁK (OLDŘÍŠSKÝ OPIČÁK), 5 (UIAA), 1970, Hugo Heyer ml. , Hugo Heyer st.. Stěnkou na lávku, přes kulaté bříško v.t. mírně doprava na borůvkovou plošinu a doleva po široké lávce na vrcholové plató.
[44] PTAČÍ CESTA (PTAČÍ PERUŤ), 5+ (UIAA), 14. 9. 1985, František Trefulka , František Roučka. Stěnkou n.t. k sokolíku (kruh), dalším sokolíkem vlevo na polici, po ní doprava (nýt) na lávky a vrcholovou stěnkou nahoru.