region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Malínské skály
VÝSPA
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7.-31.12. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: Dobře viditelná z Drátníku. Hřebenovitý útvar táhnoucí se do příkrého svahu se svislými Z stěnami, vesměs porostlými lišejníkem. Dole vybíhá ve věžku - Ďáblovu kazatelnu. Výška až 21m.
oblast: Žďárské vrchy, sektor: Malínské skály, skála: VÝSPA
Obr.1: , zstrnad , vystaveno: 2018

Obr.2: , vystaveno: 2010

Obr.3: VÝSPA , vystaveno: 2021

[7] CESTA TŘÍ PŘÁTEL, 4 (UIAA), 19. 8. 1974, Petr Bořil, František Čermák, Jiří Palán . Svislou stěnkou na hlinitý vrchol.
Poznámka:(18.8.1974)
[8] JEDNOSKOBOVÁ, 4 (UIAA), 18. 8. 1973, Jaromír Brych, Petr Bořil. Stěnkou vzhůru na hlinitý vrchol.
[9] DOHODA, 4+ (UIAA), 11. 8. 1968, Petr Bořil, K. Kalný. Kolmou, nepříznivě vrstvenou stěnkou bez možnosti jištění na vrchol. Obtížné.
[10] PONOCNÝ, 2 (UIAA), Stěnkou a hřebínkem doprava.
[11] MADLIŠTĚ, 2 (UIAA), 1968, Po svislém rozeklaném ostří, výše po širší hraně na mechovou plošinu.
[12] JEHLIČNATÁ, 3 (UIAA), 1962, R. Vaníček. Těsně vpravo od hrany pravého žebra stěnkami na mechovou plošinu.
[13] HLAVIČKA, 4 (UIAA), 7. 9. 1975, František Roučka. Vpravo od hrany středem stěny do výrazného kouta uzavřeného stropem. Přímo vzhůru k okraji stropu a žlábkem doprava na vrchol.
[14] ČERTOVO LOŽE, 4+ (UIAA), 18. 8. 1974, Jaromír Brych, Petr Bořil. Tupou hranou do svislé stěnky a na lávku, odtud levou částí mírně převislé stěny n.t. na vrchol.
Varianta:
Další dvě možnosti nástupu - pod převis a traverz doprava.
[15] TRAVERZNÍK, 2 (UIAA), 18. 8. 1974, Jaromír Brych, Petr Bořil. Mokrým koutkem na širokou lavici, traverz doleva a hranou na vrchol.
[16] MECHOVÁ, 3+ (UIAA), 18. 8. 1974, Petr Bořil. Výrazným vhloubením na balkónek a přes převis na předvrchol.
[17] ZAROSTLÁ,
[18] SAXIFRÁGA, 4+ (UIAA), 19. 8. 1974, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Hladkou stěnkou n.t. (nebo snáze koutem vlevo) na malou lavici, vhloubením n.t. do malého výklenku, traverz mírně doprava a nahoru na malý balkónek. Odtud svislou stěnkou vzhůru na vrchol.
[19] DŘEVORUBECKÁ, 5 (UIAA), 1967, Miroslav Schwarz, P. Sejrek. Krátkou stěnkou do hlubokého zářezu, jím vzhůru do vrcholové stěny a touto na vrchol.
Poznámka: (4+, A0), čistě F.Roučka 1980
[19a] DECH DŘEVORUBCE, 6- (UIAA), 13. 5. 2000, Pavel Hartmann, Marek Liška, Martin Němec. Hladkou mechovou plotýnkou na šikmou polici pod převislou stěnu (skoba, vlevo hrana Dýchánku, vpravo zářez Dřevorubecké). Středem převislé plotny (soustava spár) na poličku a přes oblé břicho.
[20] DÝCHÁNEK, 6+ (UIAA), 9. 7. 1988, Petr Brych, Poláková. Nástup jako Dřevorubecká na poličku pod převislou hranu. Přes převis přímo vzhůru po hraně (vlevo i vpravo vklíněnec) k hodinám, na polici Dřevorubecké a oblým lišejníkovitým pilířkem nahoru.
Poznámka:Obtížnost cesty je pravděpodobně vyšší (7+?).
[21] TUTENKÁMEN, 3 (UIAA), 27. 7. 1967, M. Drahný, Miroslav Mrkývka. Přes vysoký hladký stupeň do šikmého kouta vytvořeného stěnami. Tímto s obcházením bloků až pod převislý koutek a jím na plošinku vlevo od vrcholu.
Varianta: Výhřez 3+
Nástup jako Tutenkámen, pak traverz pod převisem 3m doleva a pokračování jako Saxifrága (?).
M.Drahný-M.Mrkývka léto 1969
[21a] KONTRA SPÁRA, 5 (UIAA), Pavel Hartmann, Jaroslav Poul.
[22] KONTRAPUNKT, 4+ (UIAA), 17. 6. 1983, Jaromír Brych, Petr Brych. Trhlinou vzhůru až po její přerušení na cestě Tutenkámen, další trhlinou až po její zakončení, úkrok doleva t. do další spáry a tou na vrchol.
3 [23] AKADEMICKÁ, 4 (UIAA), 16. 8. 1962, R. Vaníček, M. Ptáček. Po šikmých plotýnkách do hladkého kouta, tím t. do stěnky z plochých destiček a jí šikmo doleva na plošinku. Z ní převislou stěnkou na vrcholovou plošinu.
[24] ĎOBOVA CESTA, 3+ (UIAA), 16. 8. 1962, P. Langer, M. Píro. Stěnkou a vhloubením vpravo od volného balvanu na širokou lávku, 3m doleva a hladkou stěnkou na další plošinu. Koutem na poslední plošinku a převislou stěnkou na plošinu vlevo od vrcholu. Hezká exponovaná cesta.
[25] LIŠEJNÍKOVÝ KOUT, 4+ (UIAA), 18. 8. 1974, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Přes vysoký hladký stupeň do levého koutu, jím v.t. vzhůru na malou kazatelnu a zleva přes převis na vrchol.
Varianta:
Přímo přes převis.
Č.Kubík-Z.Kubicová 9.7.1977 (29.4.1978?)
SPODNÍ ČELISTI, 4+ (UIAA),
Z ÚZKÉ ULIČKY, 4+ (UIAA),
2 [26] SOKOLÍK, 4+ (UIAA), 1967, Miroslav Schwarz, P. Sejrek . Cesta jde nápadným světlým pruhem stěny. Přes vysoký hladký stupeň a svislým zářezem na plošinku, z ní dalším mírně převislým zářezem po puklině na sokolíka pod lišejníkový převis. Šikmo doprava přes něj na skloněnou římsu a doleva přes hladké stupně na vrchol. Hezká cesta.
Poznámka:(4, A0), čistě T.Kastner 1978
[27] NOVÁ CESTA (BRNĚNSKÁ), 4 (UIAA), 24. 7. 1970, R. Vaníček, P. Liščinský. Přes bloky k úpatí převislé 2m hrany, koutkem vlevo od ní na římsu, z ní středem svislých stěnek přes dva balkónky a převisky na plošinu pod vrcholem.
[28] ORLÍ KOMÍN, 3- (UIAA), 1957, V. Vorlíček. Koutem po stupních pod hluboký úzký komín a jím na vrcholovou plošinu.
[29] SYREČKY, 3+ (UIAA), 1967, P. Sejrek, Miroslav Schwarz. Po stupních do kouta, hrankou pod stěnku a její levou částí po nepříznivě vrstvených oblých chytech na hřeben.
Varianta: Syrečkový kout 2
J.Brhel ml.-J.Brhel 16.10.1983
[30] PROCHÁZKA, 2 (UIAA), 16. 8. 1973, Petr Bořil. Zářezem lehce k vrcholu.
[31] PROMENÁDA (PROMENÁDKA), 2 (UIAA), 16. 8. 1962, Jindřich Dobrovolný. Z hlinitého koutu po žebírku poslední věžky na vrchol.
[32] ODŠTĚPOVÁ, 3- (UIAA), 19. 8. 1974, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Hladkou, později členitější stěnkou vzhůru pod převis a přes něj zprava nahoru.
[33] ZÁBAVNÝ KOUTEK, 5 (UIAA), 17. 8. 1974, Petr Bořil, František Čermák. Vytlačujícím převisem traverz doprava do kuloáru a tímto doprava na polici. Dále přes několik převisů vzhůru na hřeben (namáhavé).
[33a] DLOUHÁN, 5 (UIAA), 1979, František Roučka, D. Černá. Převislou stěnkou po malých chytech do kuloáru, přímo přes převis a hranou na vrchol.
1 [34] ŽLUTÉ PUPKY, 5+ (UIAA), 11. 5. 1967, Miroslav Schwarz, Petr Bořil . Převislou stěnkou n.t. na vytlačující lávku, vzhůru pod převis, traverz doleva do kuloáru a doprava na polici (jištění).
Varianty: 5+
Přímo přes převis.
T.Kastner jištěn J.Gerthnerem 22.4.1984
?
Levý nástup na lávku.
Poznámka:(4+, A2), čistě J.Maštera, T.Kastner 1983
[35] BRZDA, 7 (UIAA), 20. 10. 1996, Pavel Kamarád, J. Vavroušek. Přímo přes nejmohutnější převis na vrchol.
[36] PLES UPÍRŮ, 6 (UIAA), 24. 7. 1973, Petr Bořil, Miroslav Schwarz . Stěnkou vlevo od pravé hrany na vytlačující lávku. Mírně doprava a silně převislou stěnou k.t. Přímo vzhůru n.t. přes převis a zářezem na polici.
Varianta: ?
Jiný nástup na lávku.
Poznámka:(5+, A0), čistě M.Popelka, O.Fiala (J.Maštera?) 2.7.1983
[37] BABÍ LÉTO, 6 (UIAA), 13. 9. 1996, Pavel Kamarád, M. Palánová. Přímo přes mírně převislou plotnu až k výraznému hrotu a dále přímo na vrchol.
[38] KŘEMÍNEK, 5 (UIAA), 6. 9. 1969, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Stěnkou z pravého okraje předskalí a mělkým sokolíkem na malou plošinku. Po mechovité lávce vlevo k polici (jištění).
[39] MOHYKÁN (BOULE V ROZKROKU), 7 (UIAA), 27. 6. 1980, Petr Bednařík, Jindřich Šustr. Nástup vlevo na hraně, na balkónek, z něj mírně šikmo doprava k vodorovné spáře. Podél hodinek na plošinu, na pravou převislou hranu a po ní doleva k vrcholu.
Poznámka: (5+, A0), čistě P.Kamarád, J.Vavroušek 20.10.1996
[40] LEVÁ Y, 5 (UIAA), 21. 9. 1997, Pavel Hartmann, Radek Prudič. Nástup za hranou podél převislého koutku na kazatelnu, krok vlevo, otevřeným sokolíkem a převislým výšvihem na vrchol.
[40a] PRAVÁ Y, 4+ (UIAA), 21. 9. 1997, Pavel Hartmann, Radek Prudič, Petr Šárka. Výstup vede dva metry vpravo od koutku, levou hranou otevřeného komínku na kazatelnu, pak do stěnky a podél sokolíku a hladkou plotýnkou na vrchol.
[41] JISKROVÁ, 5- RP (UIAA), 16. 8. 1962, P. Langer, M. Píro. Nástup za hranou v mělkém převislém komínku do lámavé stěnky. Z malé kazatelničky převislou a vytlačující stěnou mírně doprava na lavici, kde jistíme. Dále přímo vzhůru přes převislou stěnku na vrchol.
Poznámka: (4+, A3), čistě P.Hartmann, R.Prudič 21.9.1997
[42] DRUHEJ DECH, 4+ (UIAA), 8. 10. 1991, Dufek, Jiří Palán. Výstup vede vpravo od komína středem V stěny přes dva výty.