region  Jižní Čechy
oblast  Skály na Kaplici
sektor  Sokolčí
HLAVNÍ LEVÁ ČÁST - M
KUBŮV VARIANT, 1980, F. Kubík. Vlevo od pravé hrany na předskalí stojícího až u stezky.
VARIANTA NOCI, 7- (UIAA), 1981, Petr Dvořák, Jašek. Propojení A Rh+ a Collorada. Nastoupíme cestou A Rh + a z poličky začneme traverzovat doprava ke druhému kruhu cesty Collorado.
1 MUNCHIES, 9 RP (UIAA), 2008, Cyril Kratochvíl. Mírně převislou stěnkou vlevo od kouta přes borhák na vrchol odštěpu (předskalí).
Poznámka:Původní projekt Jíry Matuchy vylezl Cyril v roce 2008 se samojištěním. Dodatečně osazeno borhákem. Jde o bouldrový problém. Vklíněnec v horní části oceníte.
KOUTOVÁ, 3+ (UIAA), Jan Duchoň(1), O. Ulman. Krátkým mírně se zavírajícím koutem v levé části Hlavní stěny na předskalí. Odtud stále šikmo doleva, dolez stejně jako Charlieho komín.
VARIANTA KOUTOVÉ, 5+ (UIAA), 1992, Jaroslav Berit. Nástup vpravo od kouta přes borhák vzhůru, dále jako Koutová
1 CESTA D. PATRASOVÉ, 8- (UIAA), 1991, Petr Dvořák. Nástup spárou středem stěnky na šikmou polici. Odtud vzhůru a lehce doleva jišť. Traverz doprava ke kruhu od něj vzhůru přes bh. ke slanění.
VARIANTA C. D. PATRASOVÉ, 8- (UIAA), 1992, Jaroslav Berit. V pravo od nástupu C. D Patrasové přes nýt na šikmou polici a do C. D. Patrasové.
3 ŽONGLÉRSKÁ, 4 (UIAA), 1979, Karel Volena, Petr Dvořák. Nástupujeme širokou spárou na předskalí tvořící šikmou rampu, odtud traverzem doleva (křížíme C. D. Patrasové a C. Prašných žen) až k borovici. Odtud vzhůru širokou šikmou spárou na vrchol.
KRÁLOVSKÁ, 7- (UIAA), 1979, Petr Dvořák, Karel Volena. Nastupujeme vpravo od Žonglérské přes jehlanovitý kámen a markantním vhloubením pod stříšku (nýt). Přímo přes nýt nebo lehce doprava a na polici. Dále koutem (skoba) pod hranu doleva ke sl. ( stejné s C. D. Patrasové)
Poznámka:1. RP. P. Dvořák 1982
1 VARIANTA KRÁLOVSKÉ, 7 (UIAA), 1991, Jaroslav Berit. Spojení cest Čupřítko a Královská od hodin doleva a přes skobu na polici a dále jako Královská.
1 ČUPŘÍTKO, 8- (UIAA), 1994, Jindřich Zachariáš. V pravo od začátku vhloubení sokolíkem k díře (hod.). Dále mírně zleva přes nýt a středem přes břicha (2 nýty) a spárou na vrchol. (slaň).
CYNICKÁ, 7- (UIAA), 1979, Petr Dvořák, Karel Volena. Nastupujeme koutkem a přes členité břicho do položeného kouta pod velký převis. Z pod něj doleva (nýt) a širokou spárou až na vrchol.
Poznámka:1. RP. Mikyška 1982
1 VARIANTA RYTÍŘSKÉHO CHODNÍKU, 5+ (UIAA), 1980, O. Ulman, Petr Kult. V pravo od Cynické po oblé hraně do šikmé spáry a doprava na polici pod střechu a dále jako Rytířský chodník.
KALIFORNSKÝ VEČÍREK, 8- (UIAA), 1. 6. 2007, Jaroslav Urban. Nástup variantou Rytíř. Chodníku ze spáry vzhůru přes stříšku (bh.).Šikmo doprava po velkém odštěpu až pod převis (bh.). Okolo borháku doleva a vzhůru přes břicha (bh.)až ke slanění.
RYTÍŘSKÝ CHODNÍK, 5+ (UIAA), 1980, Petr Dvořák, F. Kubík, O. Krupauerová. Nastupujeme doleva ubíhající sokolíkovou spárou na oblou polici pod stříšku. Odtud šikmo doprava spárkami traverzujeme po polici ke stanovišti. Ze stanoviště vzhůru spárou a mírně doleva na vrchol.
Poznámka:Cesta je v poslední době ukončována na stanovišti na polici, protože v dolezu jsou zbytky hradní zdi jenž mohou hrozit pádem. (při větší koncentraci lezců, turistů na stezce pod masivem)
VERTICAL BALLET, 8 (UIAA), 1992, Jaroslav Berit. Nastoupíme jako do Rytířského chodníku ale před koncem sokolíka doprava ke kruhu a středem hladké mírně položené plotny přes další kruh na skloněnou rampu. Z ní mírně doleva a vzhůru přes oblou hranu police (kruh) do jeskyňky a z ní přes převis (kruh) na vrchol.
DIR. V. BALLET, 8+ (UIAA), 1992, Jaroslav Berit, J. Matucha. S použitím bočního jištění (z Rytířského chodníku) nastupujeme ve spádnici prvního kruhu a přes něj dále jako V. ballet.
Poznámka:1. RP. J. Matucha 2006
1 A RH+, 7- (UIAA), 1979, Petr Dvořák, Scherling. V pravo od V. balletu koutovou spárkou na poličku a stále spárou vzhůru na stanoviště. (jako Rytířský chodník).
VARIANTA COLLORADA, 7+ (UIAA), Po stupních pod hranu položené plotny (borhák).Nakulením do rajbasu a vzhůru ke kruhu a dále na šikmou rampu. Mírně doleva na stanoviště.
COLLORADO, 8+ (UIAA), 1981, Petr Dvořák. Po stupních při oblé hraně pod kruh, přes něj a šikmo doleva položenou plotnou ke druhému a odtud vzhůru na šikmou rampu a ke stanovišti.
Poznámka:1. RP. Sizincev 1990?
EL DORRADO, 9- (UIAA), 2004, J. Matucha. Nastupujeme za oblou hranou vpravo od Colorrada, středem kolmé stěnky ke kruhu od Colorrada a od něj mírně vpravo a vzhůru k nýtu. Okolo něj k druhému a dál na polici ke slanění (exp. nýt).
VARIANTA VÁHAVÉ, 7- (UIAA), 1980, Petr Dvořák, O. Krupauerová. Cesta začíná ve výrazném koutě se spárou ubíhající doleva ke dříku. Odtud přes mělkou dvojspárku do vhloubení pod malou stříšku (bh.) odtud mírně v pravo na polici a do cesty Váhavá nebo stále vzhůru a mírně v levo přes sokolíky a spárky ke slanění (exp. nýt).
NOVÉ KOUSKY PRO STARÉHO PSA, 7+ (UIAA), 1992, Jaroslav Berit. Vpravo od kouta (var. Váhavé) středem hladké stěnky (bh.) Dálé krátkou spárou okolo druhého borháku na polci. Dále pokračujeme cestou Váhavá.
NIC NOVÝHO PRO ....., 7+ (UIAA), Fb 1 (Bould.FR), 2002, Jaroslav Urban, J. Matucha. Cestou Nové kousky .. na polici cvakáme bh. odtud doleva spárou a po oblé hraně zpět do linie na polici, k dalšímu bh. a vzhůru ke slanění.
VÁHAVÁ, 5 (UIAA), 1979, Petr Dvořák, Karel Volena. Cesta začíná v koutku se spárkou tím nahoru na hranu police a trverzem do leva k šikmé spáře. Spárou šikmo doleva až na výraznou polici ( nýt... doporučeno slanit odtud). Jinak původní směr pokračuje stále šikmo vzhůru na vrchol.
Poznámka:Cesta opět, stejně jako Ryt. chodník, nebo A Rh+ v horních partiích míjí pozůstatky zdiva bývalého hradu. Proto jsou z důvodů bezpečnosti ukončovány u posledních fix. bodů. Přesto možno dolézat na vrchol.
RUCE V KAPSE, 7- (UIAA), Fb 1 (Bould.FR), 1992, Jaroslav Berit. Stejně jako Váhavá ale od hrany police doprava do ukloněné spáry a přes dva nýty na polici odtud slanění.
KDO SI MRSKÁ VRABCE, TEN MÁ ..., 8+ (UIAA), J. Matucha. Napřímení linie Ruce v kapse. Vpravo od koutku přes ostrou hranu (dva nýty) a dál spárou ..
MRTVÝ PRD VÍ.., 8+ (UIAA), J. Matucha. Cesta začíná vlevo od výrazného kouta se spárou ( Vandrácká). Nástup za oblou hranu (nýt). Vzhůru a mírně doleva přes další dva nýty na polici. Odtud slanění.
VANDRÁCKÁ, 4 (UIAA), 1979, Karel Volena, V. Čaloun,. Cesta tvoří logickou hranici v masivu, který rozděluje na Hl. levou část a Hl. pravou část. Z vyvýšení před hl. stěnou, nastupujeme výraznou vytláčející koutospárou. Šikmo vzhůru doleva spára přechází v ukloněnou rampu tudy až na vrchol.
CESTA PRAŠNÝCH ŽEN, 7 (UIAA), 23. 5. 2007, Jaroslav Urban. Nástup jako var. Koutové pod šikmou policí hod. Z police vzhůru a mírně doprava přes dva bh. ke slanění.