region  Český ráj
oblast  Severní oblasti Českého Ráje
sektor  Suché skály
HLAVNÍ VĚŽ - JIŽNÍ STĚNY
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
4 [1] HŘEBEN PO SRSTI, II (JPK), Ze sedla mezi Hlavní a Stření věží doleva za hranu a přes stupně na vrchol. 1
2 [2] UKRADENÁ CESTA, IV (JPK), 1964, Václav Tůma(1), Janda. Severní stěnou přes stupně, výše šikmo vlevo do spáry a jí na vrchol věžičky. 1
1 [3] SEVEROZÁPADNÍ HRANA VĚŽIČKY, V (JPK), 1964, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Nástup pod SZ hranou. Přes 2 převisy na vrchol. 1 1
26 [4] ZÁPADNÍ CESTA, VI (JPK), Ze sedla v levé části stěny podél trhliny a stěnou na předskalí. Nakloněnou plotnou ke spáře při levé hraně věžičky, spárou na konec, traverz vpravo ke kruhu a stěnou na vrchol věžičky. 2
HRDĚ, TVRDĚ, MAZANĚ, VIIc (Písk.Sasko), 27. 4. 2014, Zdeněk Hák, Zdeněk Jirouš, Dalibor Mlejnek, Milan Mlejnek, Martin Hasan, Marián Kučera, Jan Novotný, Jan Mládek. Mezi Západní cstou a Západní spárou stěnou přes kruh na předskalí, libovolně na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
2 [5] ZÁPADNÍ SPÁRA, III (JPK), 12. 5. 1986, Petr Hejtmánek. Ze sedla širokou spárou ve středu Z stěny. 1
[6] PŘEHNANÁ, VIIc (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - Svárovský. Vpravo od JZ rohu převisem ke kruhu, vpravo vzhůru stěnou podél trhlin na hřeben.
[7] PŘEHNANÁ - VAR., VIII (JPK), Václav Tůma(1) - Jaroslav Folprecht. Od kruhu doleva na hranu a při ní na vrchol.
ZELENEJ ALEŠ, VIII (JPK), 1. 5. 2006, Petr Slanina(2), Oldřich Rypl, Stanislav Šilhán. Vpravo od Přehnané cesty stěnou a trhlinou (smyčky) přímo přes převis, výše šikmo vpravo do "Dušičkové cesty" a jí ke kruhu. Stěnou pilíře a jím přímo na vrchol, libovolně na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
14 [8] DUŠIČKOVÁ LEVÁ, VII (JPK), 1964, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Vhloubením přímo ke kruhu, přes převis podél dvojspáry.
3 [9] DUŠIČKOVÁ PRAVÁ, VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Jaroslav Hons. Vhloubením vpravo pod převis (jištění), sokolíkem zprava přes převis a spárou.
1 [10] KOMÍN S VKLÍNĚNÝMI BALVANY, II (JPK),
1 [11] FRÝDŠTEJNSKÁ, VIIb (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Vpravo od komína převislou stěnou podél trhlin (skoba) ke kruhu. Převislou spárou na plošinu (jištění). Vpravo hladkým koutem přes převis (skoba) a převislou spárou (vpravo za hranou 2. kruh) do zářezu a jím na vrchol.
[12] FRÝDŠTEJNSKÁ - VAR., VII (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - Rudolf Crha. Od 2. kruhu doprava a vhloubením varianty Železnobrodské cesty.
7 [13] DĚDKOVA ZÁVĚŤ, VII (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). 3 m vlevo před vrcholem předskalí překrok do stěny. Stěnou, výše mělkou spárou ke kruhu a spárou na plošinku (jištění). Levou převislou stěnou, výše rozporem vpravo vzhůru do díry (hodiny). Šikmo vlevo do spáry a jí na vrchol.
[14] DĚDKOVA ZÁVĚŤ - VAR., (), Ke kruhu stěnou šikmo zprava.
9 [15] ŽELEZNOBRODSKÁ, VII (JPK), 25. 10. 1942, Jiří Mašek - Rudolf Štekr. Spárou na stupně a do výlomu pod převisem ke skobě. Šikmo doleva ke kruhu, vpravo převisem do spáry (2. kruh) a na vrchol.
6 [16] ŽELEZNOBRODSKÁ - VAR., (), Od 1. kruhu vlevo vhloubením na vrchol.
[17] LETECKÁ (PAST NA HOROLEZCE), VIII (JPK), 1964, Milan Černý - Ladislav Vodháněl(2). Spárou na konec a přes stupně ke kruhu. Převislou spárkou přes skobu na vrchol.
15 [18] BUNDALOVA DROGA, VI (JPK), 1942, Karel Glückselig . Vhloubením přes kruh na konec, traverz doprava ke koni a přes něj do úzkého komína. Komínem na vrchol. 1
11 [19] BUNDALOVA DROGA - VAR., VII (JPK), František Kroupa. Od kruhu spárou přes 2 skoby na vrchol.
2 [20] PILÍŘ, VIIc (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Václav Chlum(2) - Jaroslav Marek. Převislou spárou (skoba) na konec a šikmo vpravo ke skobě. Stěnou pilíře pod převis a přes něj ke kruhu. Snadno na vrchol.
[21] PILÍŘ - TŮMOVA VARIANTA, VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Václav Chlum(2) - Jaroslav Marek. Levou spárou přes kruh na římsu a šikmo vpravo ke skobě.
PILÍŘ - ZBABĚLÁ VARIANTA, VIIIa (Písk.Sasko), 1. 5. 2016, Dalibor Motl. Cestou Pilíř převislou spárou a šikmo vpravo (skoba), výše přímo pilířem pod solivý převis (skoba). A nyní varianta: okolo převisu vpravo do kouta, koutem a výše šikmo vlevo spárou na polici s keříky (smyčka) a pak již originální cestou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
20 [22] OTOVA CESTA, IV (JPK), 1940, Ota Horský - Vladimír Baron. Od V spárou a komínem na předskalí a na můstek ke kruhu, nebo ze Z části tunelu J stěnou přes kruh na můstek ke 2. kruhu. Vpravo vzhůru na balkón, doleva do komína a jím na vrchol.
[23] TEMPO, IX (JPK), 1990, Petr Roubíček. Z komína stěnou pilířku přes kruh na pilířek, Otovou cestou na vrchol.
Poznámka:špatné jištěno
2 [24] POLEDNÍ, VIIb (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - Václav Svárovský. Vpravo od "Otovy cesty" šikmo doprava a vzhůru k 1. kruhu. Lámavým převisem do spáry a jí na plošinu. Stěnou do spáry, 5 m vzhůru a překrok vpravo ke 2. kruhu. Podél spárky na vrchol.
2 [25] POLEDNÍ - VAR., VII (JPK), Spárkou na vrchol bez použití 2. kruhu.
AGRESIVNÍ MOTÝL, VIIIc (JPK), 12. 7. 2009, Petr Slanina(2), Alena Švadleňáková. Mezi cestami Stoperová válka a Polední spára přímo středem pilíře přes 1 borhák a 1 kruh na velkou polici k hodinám. Dále pravou trhlinou v pilíři ke 2. kruhu a přímo stěnou na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
2 [26] STOPEROVÁ VÁLKA, VIII (JPK), 26. 10. 1991, Petr Boček, P. Jíra. Vlevo od cesty Jižní spára trhlinkou (1. kruh - dodatečně osazen) ke 2. kruhu. Od kruhu na balkónek, mírně doprava ke hraně a při ní na vrchol.
Poznámka:(Původně J. Hradecký -V.Rympler, V1/A2, 1979.)
[27] STOPEROVÁ VÁLKA - VAR. VOLNĚ, VIIb (JPK), K 1. kruhu cesty Polední a vodorovný traverz v liště doprava ke 2. kruhu. 1
VARIANTA MÍRU NAZDAR, VIIIb (JPK), 13. 6. 2009, Petr Slanina(2), Alena Švadleňáková. Cestou "Stoperová válka" přes 1. a 2 kruh až na velkou polici (hodiny). Dále levou trhlinou v pilíři přímo ke 2. kruhu Polední spáry a tou na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
5 [28] JIŽNÍ SPÁRA, V (JPK), 1938, Spárou na balkónek (smyčka), spárou do vhloubení (smyčka) a komínem na plošinu. Na vrchol cestou Hřeben proti srsti.
1 [29] ŠIKMÁ CESTA, VII (JPK), Cestou Jižní spára na balkónek, traverz doprava ke kruhu. Šikmo doprava po hladké plotně (skoba) k 5. kruhu cesty "L" a stěnou podél spáry do sedla.
8 POSLEDNÍ AMPÉR, VIIa (Písk.Sasko), 6. 9. 2010, Petr Waller stř. Josef Koudelka. Vlevo od „Nové cesty„ stěnou přes borhák ke kruhu „Šikmé c..Od něj vhloubením ke 2. borháku. Vlevo do spáry a tou na vrchol. 1 2 Protokol o prvovýstupu
24 [30] NOVÁ CESTA, VI (JPK), 1943, Jiří Malík(1) - František Kutta. Stěnou proti Samotáři na balkónek k 1. kruhu, přes převis šikmo vlevo do spáry ke 2. kruhu a podél spáry do sedla na hřeben. 1
[31] POSLEDNÍ VŮLE, 0 (JPK), Podél výlomu do převisu spárky a tou po skobách na římsu. Přímo pod převis a "Cestou L" na hřeben.
Poznámka:VI/A1.
12 [32] CESTA L, VIIb (JPK), F. Černý . Převislou stěnou k 1. a 2. kruhu, šikmo vpravo do komína ke 3. kruhu. Mírné vlevo vzhůru ke 4. kruhu, traverz 5 m doleva k 5. kruhu a stěnou podél spáry na vrchol. 1
5 [33] CESTA L - PŘÍMÁ L CESTA, VIIc (JPK), Od 2. kruhu cesty L přímo ke 3. a 4. kruhu. Spárkou (smyčka) a stěnou na vrchol Žandarmu.
6 [34] CESTA L - VAR. L CESTY, VIIb (JPK), Stěnou a vhloubením vpravo od cesty L ke 3. kruhu. Komínem do sedla a JV hranou na vrchol.
Poznámka:špatně jištěno
7 [35] PŘEVISLÁ CESTA, VII (JPK), Jan Kyncl. Stěnou přes převis (skoba), výše podél trhlinek na římsu, traverz vlevo do spáry a jí.
Poznámka:VI/A1
1 3
12 [36] KLIKATÁ CESTA, III (JPK), 8. 8. 1943, Jiří Malík(1) - František Kutta. Od J šikmou plotnou vzhůru, pak šikmo doleva do komína a jím do sedla. 1
4 [37] ZLÁ CESTA, 1963, Václav Tůma(1), J. Erban, Rudolf Crha. Z balkónu nad tunelem překrok do nakloněné stěny a jí na balkónek ke kruhu. Hladkou stěnou přes 2 skoby na vrchol.
Poznámka:VI/A1
1 [38] ZLÁ CESTA - NENÁPADNÁ VAR., VI (JPK), 7. 5. 1983, Jiří Satrapa - Vladimír Štibinger, J. Klínský. Od kruhu Zlé cesty traverz vlevo ke spáře. Stěnou ke spárce (vpravo smyčka) a dále hranou na hřeben. Protokol o prvovýstupu
4 [39] VZPOMÍNKOVÁ CESTA, V (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Koutem na balkón a stěnou do vhloubení. Přes převis (skoba) a spárou na vrchol.
9 [40] VELIKONOČNÍ CESTA, IV (JPK), 1940, Ota Horský - Vladimír Baron. Od J podél spáry do vhloubení a jím přes převislý blok na hřeben. 1
[41] LEVÁ RUKA, VIIc (JPK), 13. 3. 1989, Ladislav Kořínek, Marie Kořínková. Členitou stěnou pod převis (skoba dodatečně osazena), sokolíkem přes něj a vhloubením na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
46 [42] JIHOVÝCHODNÍ ROH, VI (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Po hrané vlevo od komína, výše šikmo vlevo a zpět na hranu ke kruhu. Šikmo vlevo (skoba), vzhůru do komínka pod převis ke 2. kruhu. Šikmo vlevo do vodorovného zářezu, traverz vlevo do spáry a jí na vrchol. 1 1
3 [43] JIHOVÝCHODNÍ ROH - 1.VAR., V (JPK), 1965, Rudolf Crha - Petr Crha. Od 1. kruhu po hraně na šikmou plošinu ve V stěně a středem stěny.
1 [44] JIHOVÝCHODNÍ ROH - 2.VAR., VI (JPK), 1964, Václav Tůma(1) stř. Jaroslav Marek. Od 2. kruhu při hraně.
[45] HŘEBEN PROTI SRSTI, IV (JPK), Od V rozpěrným komínem na 1. věž, přes sedlo na 2. věž, sestup do sedla a stěnkou na 3. věž, sestup při J straně do sedla a spárou na plošinu a při V stěně Hlavní věže. Na vrchol buď traverz za JV hranu do spáry a tou na vrchol (V) nebo V stěnou pod slaněním (VIIb, nejištěno; J. Malík - F. Kutta, 1943) nebo traverz doprava na balkón v SV hraně a spárou v S stěně (VII; J. Malík - F. Kutta - J. Procházka, 1942). 2
1 OTISK PRADÁVNA, VIII (JPK), 11. 10. 2012, Milan Majdič, Jan Žwak. Středem pilíře a šikmou spárou, výše po hřbetu. Přepadem ke 2. kruhu Ottovy cesty. Vpravo středem přes převis a po stupních k vhloubení (dodaný kruh) jím a středem pilíře n.v. 1 Protokol o prvovýstupu
1 BEZINKOVÁ, VI (JPK), 18. 6. 2015, Josef Koudelka, Markéta Koudelková, jana Koudelková. Pilířem mezi Komínem s vklíněnými balvany a Dušičkovou pravou přes borák a kruh na vrchol. Protokol o prvovýstupu
ZBABĚLÁ VARIANTA PILÍŘE, VIIIa RP (Písk.Sasko), 1. 5. 2016, Dalibor Motl. Cestou Pilíř tj. převislou spárou téměř na její konec. Šikmo vpravo (sk.) a přímo pilířem pod solivý převis (sk.). Okolo převisu vpravo do kouta. Koutem a výše šikmo vlevo spárou na polici s keříky (smyčky). Cestou Pilíř přímo na vrchol.
Poznámka:Varianta obchází solivý a lámavý převis zprava samostatným koutem a výše šikmou spárou mezi Otovou cestou a Pilířem ale vynechává i kruh.
1 Protokol o prvovýstupu
PŘÍMÁ VARIANTA PILÍŘE, VIIc (Písk.Sasko), 21. 5. 2016, Dalibor Motl, Vojtěch Laurin. Širokým rozporem mezi cestami Otova a Pilíř (smyčka, malé hodiny) na vrchol pilíře. Přepadem do stěny a přímo stěnou (borhák, kruh) ke 2. skobě cesty Pilíř. Tou (a nebo některou z dolezových variant) na vrchol.
Poznámka:RP VIIIa Na přiložené fotce A - Pilíř, B - Přímá varianta Pilíře, C - Zbabělá varianta, D - Dolezová varianta, E - Otova cesta
PILÍŘ - VAR, VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma,V.Chlum,J. Marek. Levou spárou přes kruh na římsu a šikmo vpravo ke skobě.
CESTA L - PŘÍMÁ L CESTA, VIIc (JPK), Od 2. kruhu cesty č. 32 (originál L) přímo ke 3. a 4. kruhu. Spárkou (smyčka) a stěnou na vrchol Žandarmu.