region  Lužické hory
sektor  Jonsdorf
podsektor  Jonsdorfer Felsenstadt
KIEFERNWAND
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 21.6.-14.1. Prvovýstupy jsou povoleny.
oblast: Žitava, sektor: Jonsdorf, podsektor: Jonsdorfer Felsenstadt, skála: KIEFERNWAND
Obr.1: KIEFERNWAND (JONSDORF) - topo Manfred Thieles und Jürgen Schmeißers, zstrnad , vystaveno: 2019

ALTER WEG, I (Písk.Sasko), Vpravo na náhorní straně puklinou k ramenu. Doleva a komínem projít k údolní straně. Stěnou na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (SCHATTENVARIANTE), V (Písk.Sasko), Na severní straně východního předvrcholu krátkým sokolíkem a stěnou přes hodinu k ramenu.
VARIANTE ZUM ALTER WEG (SCHÜTZENFEST), VIIa (Písk.Sasko), SV hranou východního předvrcholu na rameno.
WANDL, IV (Písk.Sasko), Vlevo od "Alter Weg" od zarostlého bloku krátkou stěnou k ramenu. Stejně jako "Alter Weg" na vrchol.
OCHSENPFAD, VIIb (Písk.Sasko), Vlevo od Wandl, blízko komínové hrany, přes skobu k ramenu. Stejně jako "Alter Weg" na vrchol.
1 MONDWEG, VIIb (Písk.Sasko), Z rokle mezi věží a masivem, vlevo od "Südkamin", stěnkou (přidaný kruh) přes železnou plotnu ke kruhu. Vlevo stěnou ke 2. kruhu. Vpravo ke hrotu. Hřebenem k ramenu a přechod na vrchol. 1
VARIANTE ZUM MONDWEG (STERNCHENVARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Od 1. kruhu vpravo hranou přes kruh ke hřebeni.
SÜDKAMIN, III (Písk.Sasko), Úplně vpravo na údolní straně roklinou a doleva odbočujícím komínem k vrcholové průrvě. Mezi vrcholovými věžemi rozporem na vrchol.
ZITTAUER FRUST, VIIIc (Písk.Sasko), IXa RP (Písk.Sasko), Stejně jako "Sieg der Vernunft" k 1. kruhu. Stoupat vpravo ke 2. a 3. kruhu. Spárou a stěnou ke 4. kruhu. Vlevo rajbasem k ramenu a přechod na vrchol.
SIEG DER VERNUNFT, VIIIc (Písk.Sasko), IXa RP (Písk.Sasko), Na jihozápadním rohu převisle ke kruhu. Vlevo voštinovou stěnou ke 2. kruhu. Přes 3. a 4. kruh k ramenu a přechod na vrchol.
HEIDERISS, VIIc (Písk.Sasko), Úplně vpravo na údolní straně pravou spárou přes 2 kruhy k ramenu a přechod na vrchol.
WESTRISS, VI (Písk.Sasko), Vlevo od "Heideriss" spárou přes kruh k ramenu a přechod na vrchol.
1 VERSCHNEIDUNG, VI (Písk.Sasko), Vlevo od "Westriss" krátkým koutem (stavěním) (přidaný kruh) do zarostlé rokliny "Talriss", tou přes kruh na vrchol.
ABGELAUFEN, VIIc (Písk.Sasko), Ze západní strany přes 2 kruhy na pilíř.
TALRISS, V (Písk.Sasko), Na levé straně pilíře, v údolní straně komínem a spárou na pilíř. Traverz vlevo k sedlu (kruh).
SAMBALITA, VIIc (Písk.Sasko), U pilíře vlevo Březovou stěnou přes 2 kruhy ke 3. kruhu a hranou na vrchol.
TALWEG, IV (Písk.Sasko), Vlevo od "Talriss" u pilíře krátkým komínovým koutem do zarostlé rokliny. Tou k sedlu (kruh). Sledem komínů a žlabů na vrchol.
VARIANTE ZUM TALWEG (LICHTBLICK), VIIb (Písk.Sasko), Ze zarostlé rokliny vlevo ke kruhu. Stavěním stěnou přes 2. kruh na balkon. Stejně jako "Vater-Sohn-Kamin" na vrchol.
VARIANTE ZUM TALWEG (STACHELRISS), VI (Písk.Sasko), Z sedla vlevo spárou přes kruh. Stěnou sledem žlabů.
VATER-SOHN-KAMIN, IV (Písk.Sasko), Vlevo od políře na údolní straně komínem vzhůru a vpravo na balkon. Vpravo traverz do údolní stěny ke komínu. Komínem a mělkým žlabem na vrchol.
PUNKT SECHS, VIIc (Písk.Sasko), Vpravo od "Balkantour" přes 3 kruhy na vrchol.
BALKANTOUR, VIIc (Písk.Sasko), Z "Vater-Sohn-Kamin" vlevo nahoru na balkon. Doleva ke kruhu. Vpravo sledem spár (přidaný kruh) na balkon a vlevo ke 3. kruhu. Příkrým žlabem (přidané oko) a přes police vpravo na balkon u severního předvrcholu. Doprava a stejně jako "Komínem Otce a Syna) na vrchol.
VARIANTE ZUR BALKANTOUR (ZACKIGE VARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Po hraně severozápadního koutu na polici a vpravo k 1. kruhu "Balkantour". Traverzovat vlevo ke kruhu. Stěnou a sledem spár ke 3. kruhu.
VARIANTE ZUR BALKANTOUR (DIREKTE ZACKIGE VARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Vlevo od původního nástupu rajbasem přes kruh k 1. kruhu "Zackige Variante". Steně jako "Klikatou variantou" na vrchol.
VARIANTE ZUR BALKANTOUR (TROMMELWIRBEL), VIIIa (Písk.Sasko), Z vnějšku "Širokého komínu" asi 5 m vzhůru a doprava na malou kazatelnu. Traverzovat vpravo ke kruhu. Sokolíkem vlevo ke 2. kruhu. Traverzovat vpravo a spárou ke 3. kruhu. Trochu sestoupit a traverzovat vpravo k horní části sledu žlabů "Klikaté varianty".
NORDRISS, VIIa (Písk.Sasko), Pár metrů vzhůru "Breiter Kamin" do místa, kde lze překročit vpravo začínající spáru. Spárou k severnímu předvrcholu. Mírně sestoupit na západ a stejně jako "Vater-Sohn-Kamin" na vrchol.
BREITER KAMIN, III (Písk.Sasko), Úplně vlevo na údolní straně širokého komínu do zarostlé rokle. Roklí jižně vzhůru a komínem na vrchol.
NOVEMBERRISS, VI (Písk.Sasko), Z rokle "Breiter Kamin" těsně vpravo od severovýchodního rohu roklinovou širočinou a po schodech ve stěně na severní předvrchol. Mírně sestoupit na západ a stejně jako "Vater-Sohn-Kamin" na vrchol.
BOULDERWEG, VI (Písk.Sasko), Z rokle na východní straně komínem "Kurze Wand" kousek vzhůru, potom vpravo rajbasem a hranou na severní předvrchol. Překrok a u řady děr vzhůru na balkon. Doprava a žlabem na vrchol.
KURZE WAND, VI (Písk.Sasko), z rokle na východní straně komínu mezi hlavním vrcholem a severním předvrcholem nebo vpravo mělkým žlabem na předvrchol. Rajbasovou stěnou přes skobu na balkon. Po hraně na přidaný kruh na vrchol.
VARIANTE ZUR KURZEN WAND (ASTGABEL), VIIb (Písk.Sasko), Vpravo od "Dunkelweg" stěnou ke kruhu. Trhlinou a stěnou vpravo stoupat na balkon.
DUNKELWEG, VIIb (Písk.Sasko), Z východu do zarostlé rokle mezi věží a masivem. Na severní straně hlavního vrcholu trhlinami ke kruhu. Vpravo stěnou na polici a 2. kruh. Stavěním po hraně na vrchol.
TECHNISCHES FIASKO, V (Písk.Sasko), Stejně jako "Breiter Kamin" do zarostlé rokle, komínem a mírně převislou širočinou k ramenu. Stejně jako "Alter Weg" na vrchol.