region  Lužické hory
sektor  Jonsdorf
podsektor  Jonsdorfer Felsenstadt
SCHALKSTEIN
poznámka: Ačkoli je skála v přírodní rezervaci, může se zde lézt po celý rok. Na tuto skálu je zákaz prvovýstupů. Po dobu uzávěry okolních skal je SCHALKSTEIN přístupný pouze dvěma označenými vchody z Lichtenwalder Straße.
oblast: Žitava, sektor: Jonsdorf, podsektor: Jonsdorfer Felsenstadt, skála: SCHALKSTEIN
Obr.1: SCHALKENSTEIN OD SV, 2018_05, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2018

Obr.2: SCHALKENSTEIN, 9.7.2016, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2016

Obr.3: SCHALKENSTEIN, 9.7.2016, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2016

Obr.4: SCHALKENSTEIN, 9.7.2016, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2016

Obr.5: SCHALKSTEIN (JONSDORF) - topo Manfred Thieles und Jürgen Schmeißers, zstrnad , vystaveno: 2019

ALTER WEG, II (Písk.Sasko), Z římsy na severovýchodní straně po stupňovité stěně napravo k ramenu (přidaný kruh). Z jihu na vrchol.
BRUCHLADEN, III (Písk.Sasko), Nalevo "Alter Weg" stěnou na rameno. Jako "Alter Weg" na vrchol.
VARIANTE ZUM BRUCHLADEN (BRUCHLADEN DIREKT), IV (Písk.Sasko), Po severní straně skalní hlavy na vrchol.
OSTKANTE, IV (Písk.Sasko), Z římsy na severovýchodní straně vlevo po východní hraně pod převis. Tento zprava obejít a po hraně dál na vrchol.
VARIANTE ZUR OSTKANTE (VARIANTE), V (Písk.Sasko), Převisem na hraně u železných ploten rovně vzhůru.
SÜDOSTWEG, II (Písk.Sasko), Na jihovýchodní straně komínem a po skalních schodech na rameno a na vrchol jako "Alter Weg".
SÜDOSTWAND, IV (Písk.Sasko), Nalevo od "Südostweg" uprostřed stěny přes železné police na balkón. Rovně na rameno. Cestou "Alter Weg" na vrchol.
1 SÜDKANTE, III (Písk.Sasko), Po jižní hraně přes železné police nahoře trochu doleva na rameno. Cestou "Alter Weg" na vrchol.
1 KÄUZCHENWAND, VI (Písk.Sasko), Nalevo "Südkante" přes kruh k ramenu. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 SÜDWESTWAND, V (Písk.Sasko), Uprostřed jihozápadní stěny k díře. Sokolíkovou spárou přes přidaný kruh k velkým železným plotnám. Lehce doprava stěnou k rameni a na vrchol jako "Alter Weg".
WESTKANTE, V (Písk.Sasko), Nalevo Jihozápadní stěny trochu nahoru a traverzovat doleva k hraně. Po této na balkón. (kruh "Westkante"). Krátce doprava a přes železné plotny lehce doleva k ramenu. Ze západu na vrchol. 1
VARIANTE ZUR WESTKANTE (VARIANTE), VI (Písk.Sasko), Po západní hraně zdola rovnou na balkón.
1. OPEL-JAGDGESCHWADER, VIIIb (Písk.Sasko), Napravo od "Westkante" převislou stěnou (kruh) k velké díře (hodiny). Rovně na balkón "Westkante" (kruh). Vlevo stavěním doprava po polici přes přidaný kruh a po hraně na vrchol.
WESTWEG, VIIc (Písk.Sasko), Vpravo v severozápadní stěně koutem a spárou na balkón "Westkante" (kruh). Stavěním stěnou doleva k ramenu a na vrchol jako "Alter Weg".
NORDWESTKAMIN, IV (Písk.Sasko), Uprostřed severozápadní stěny přes skalní schody k doprava ubíhajícímu komínu. Tímto k ramenu a na vrchol jako "Alter Weg".
UHUWAND, VIIc (Písk.Sasko), VIIIa RP (Písk.Sasko), Vlevo na severozápadní straně stěnou přes 2 kruhy, nahoře doleva (anebo rovně nahoru) k rameni a na vrchol jako "Alter Weg".
ABSCHIED, VIIc (Písk.Sasko), VIIIa RP (Písk.Sasko), Nalevo "Uhuwand" přes 2 kruhy k rameni a na vrchol jako "Alter Weg".
NORDKANTE, V (Písk.Sasko), Od úpatí severozápadní stěny doleva nahoru k polici. Po severní hraně šikmo doprava nahoru nebo po hraně přímo k rameni a na vrchol jako "Alter Weg".
KNUSPERSTIEGE, IV (Písk.Sasko), Jako po "Nordkante" k polici. Vlevo krátkou lámavou stěnou na balkón. Překročení k rameni a jako "Alter Weg" na vrchol.
Úžasná skála pro děti, rodiny a začínající co se chtějí naučit smyčkovat. Nádhera.
(Radek Černicky / 30.07.2020 09:53:16)