region  Lužické hory
sektor  Oybin
podsektor  Berg Oybin
SÜDÖSTLICHER ZWILLING
oblast: Žitava, sektor: Oybin, podsektor: Berg Oybin, skála: SÜDÖSTLICHER ZWILLING
Obr.1: Radek Černický 2018 , vystaveno: 2018

2 ALTER WEG, IV (Písk.Sasko), Od jihovýchodu komínem mezi masívem hradu Oybin a naší skálou uvnitř vzhůru. Překrok a žlabem k vrcholovým hlavám. Buď dírou pod jihovýchodní hlavou nebo vpravo kolem ní do vrcholové puklině. (Stavěním) vpravo přes přidaný kruh na vrchol.
ALTER WEG - EINSTIEGSVARIANTE, IV (Písk.Sasko), Stejně jako "Bergweg" od západu do prorvy. Komínem prolézt na východ k příčnému komínu.
ALTER WEG - BIRKENVARIANTE, V (Písk.Sasko), V komínu "Alter weg", asi 5 m nalevo od "Pfingstweges", rozporem vzhůru asi 15 m. Překrok a žlabem k rameni.
ALTER WEG - NORDWESTVARIANTE, VIIb (Písk.Sasko), Z vrcholové pukliny doleva mělkým žlabem na vrchol.
ALTER WEG - VAR.AUGE, VIIa (Písk.Sasko), Na jihovýchodní straně vrcholové hlavy, vpravo od díry, stavěním stěnou na vrchol.
ALTER WEG - SÜDVARIANTE, VIIa (Písk.Sasko), Vlevo od díry po jižní hraně mírně vlevo na vrchol.
SPRUNG, Přeskok 4 (Písk.Sasko), Ze "Nordüstlichen Zwilling" přeskok na vrchol.
JUNGMANNENFÜHRE, VIIc (Písk.Sasko), Cestou "Bergweg" až k překroku, spárou přes kruh ke 2. kruhu a rajbasem k vrcholové puklině. Jako "Alter weg" na vrchol.
BERGWEG, VIIa (Písk.Sasko), Ve velkém koutě na západní straně "Nordöstlichen Zwillings" spárou k puklině. Traverz doprava ke komínu při masivu hradu Oybin. Jím vzhůru až do místa, kde je možné z něj vystoupir východně na balkon. Dále traverz a komínem sestoupit asi 8 m. Překrok na věž. Rozporem traverz západním směrem a spárou ke kruhu. Mělkým žlábkem a stěnou k vrcholové puklině. Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
MITTELWEG, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo od severozápadní hraně úzkým komínem a navazujícím žlabem přes kruh a přidaný kruh k výlezovému komínu "Talweg". Stejně jako touto cestou na vrchol.
ABGESANG, VIIc (Písk.Sasko), Asi 3 m nalevo od "Mittelweg" rozporem vzhůru a stavěním na polici (kruh). Vyhnout se doleva a vzhůru ke 2. kruhu. S vydatným stavěním přes police a 3. kruh na polici "Talweg". Jejím komínem krátce vzhůru a doleva ke 4. kruhu. Nastoupat doleva k 5. kruhu. Vpravo rajbasem a mělkým žlábkem k vrcholové hlavě. Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
TALWEG, V (Písk.Sasko), Z bloku před údolní stranou překrok do spáry s převislým nástupem. Jí a komínem až po rameno. Po polici doprava ke komínu a jím do vrcholové štěrbiny. Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
KARTENTOUR, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo od "Talweg" převislou spárou a žlabem na polici. Vpravo v komíně "Talweg" asi 3 m vzhůru, potom po polici doleva. Sledem žlabu na zarostlou polici "Neuer Talweg". Stejně jako touto cestou na vrchol.
NEUER TALWEG, VI (Písk.Sasko), Několik metro nalevo od "Talweg" (stavěním) k převislému komínu a jím až na jeho konec. Po zarostlé polici doprava do spáry mezi ramenem a vrcholem. Vpravo odtud stěnou a žlabem, potom mírně doleva k vrcholovým hlavám. Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
IM REISEFIEBER, IXb (Písk.Sasko), Asi 5 m nalevo od "Neuer Talweg" stavěním stěnou přes 3 kruhy na polici. Doleva ke 2. kruhu "Grosse Reibung". Žlabem vzhůru na polici. Doleva k 5. kruhu. Sledem žlabu a rajbasem přes 6. kruh k 5. kruhu "Grosse Reibung". Jím na vrchol. 1 1
GROSSE REIBUNG, VIIIc (Písk.Sasko), Cestou "Nordostweg" asi 12 m vzhůru, žlabem přes kruh na polici (kruh). Žlabem doprava ke 3. kruhu. (Stavěním) rajbasem přes 4. kruh k 5. kruhu. (Stavěním) na polici a mělkým žlábkem na rajbas přes 6. kruh k rameni. Stejně jako "Alter weg" na vrchol. 2 3
NORDOSTWEG, IV (Písk.Sasko), Nalevo od "Neuer Talweg" silně doleva ukloněnou spárou na polici a komínem na balkon. Žlabem k rameni a stejně jako "Alter weg" na vrchol.
VARIANTE ZUM NORDOSTWEG, VI (Písk.Sasko), Z police spárou přes přidaný kruh k rameni.
STRAPAZE, IXa (Písk.Sasko), Asi 8 m nalevo od "Severovýchodní cestě" převislou trhlinou ke kruhu. (Stavěním) žlabem na polici. Šikmo doprava a mělkým žlabem ke kruhu. Stavěním k 3. kruhu. Žlabem ke 4. kruhu. Stavěním rajbasovou stěnou k rameni. Jako "Alter weg" na vrchol. 1 1
VARIANTE ZUR STRAPAZE (BEQUEME VARIANTE), VIIIb (Písk.Sasko), Asi 4 m nalevo od "Nordostweg" u trhlině ke kruhu. Sledem žlábku a nalevo stěnou k 2. kruhu. Rajbasem ke 2. kruhu na původní cestě.
OSTWAND, VIIIb (Písk.Sasko), Asi 8 m napravo od "Alter weg" (vydatným) stavěním a spárou na polici. Traverz doprava a spárou k převisu (kruh). Šikmo doleva k ruční spáře. Na jejím konci přelézt do vpravo začínajícího komína (přidaný borhák), přes kruh a žlabem k předrameni, přechod k rameni a jako "Alter weg" na vrchol.
VARIANTE ZUR OSTWAND (DIREKTE OSTWAND), VIIc (Písk.Sasko), Asi 5 m vpravo od původního nástupu spárou přes kruh k 1. kruhu. 1
VARIANTE ZUR OSTWAND (UMGEHUNGSVARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Cestou "Pfingstweg" rozporem vzhůru na balkon. Dlouhý traverz doprava, zpočátku mírně sestup, ke spáře.
COMEBACK, VIIIc (Písk.Sasko), Stejně jako "Východní cestou" na polici, nad ní kruh. Dále ke spáře a na polici (žlábky) přes 2 kruhy ke 4. kruhu. Rajbasem na předrameno, přechod na rameno a Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
PFINGSTWEG, VIIc (Písk.Sasko), Komínem "Alter weg" vně na rozpor vzhůru až do místa, kde je možné překročit na balkon (přidaný kruh). Rajbasem ke kruhu a (stavěním) stěnou nalevo a hlinitým žlábkem ke 2. kruhu. Mělkým žlábkem na rajbas na předrameno (přidaný kruh) s přechod na rameno. Stejně jako "Alter weg" na vrchol.
VARIANTE ZUM PFINGSTWEG (MAUSETREPPE), VIIIa (Písk.Sasko), Asi 5 m vpravo od "Alter weg" vydatným stavěním ke kruhu. Stěnou ke 2. kruhu. Žlabem a rajbasem na balkon.
1 VARIANTE ZUM PFINGSTWEG (NEBELVARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Od 2. kruhu (stavěním) krátkou stěnkou a spárou na polici (přidaný kruh). (Stavěním) a stěnou doleva ke 4. kruhu.