region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Hlídači
STŘEDNÍ HLÍDAČ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Hlídači, skála: STŘEDNÍ HLÍDAČ
Obr.1: Střední Hlídač z údolí, K. Turpiš, 10.2015 , vystaveno: 2015

Obr.2: STŘEDNÍ HLÍDAČ (Jizerské hory), foto: z aplikace , vystaveno: 2022

Obr.3: Hřeben Hlídačů od východu. Hlídači jsou v osvětleném proužku uprostřed. Pod nimi teče Černý potok a za nimi se zvedá Ořešník. FOTO: Kuba Turek - Horydoly.cz 2022 , vystaveno: 2022

5 NORMÁLNÍ CESTA, I-II (Jizerská st.), 1920, . Od V po stupních pod vrchol a od Z výšvihem na vrchol.
VÝCHODNÍ KOMÍN, III (Jizerská st.), 1966, Miroslav Machovič. Z jeskyně v SV stěně převislým komínem na podvrcholový balkon a Normální cestou na vrchol.
VÝCHODNÍ KOMÍN - VARIANTA VÝCHODNÍ ROH, III-IV (Jizerská st.), 10. 8. 1986, Petr Prachtel. Jako Dobrá cesta na polici, traverz vlevo a výše opět vpravo ke hraně. Šikmo vlevo na polici a korýtkem na podvrcholovou polici. Normální cestou na vrchol.
1 VÝCHODNÍ HRANA, VI (Jizerská st.), V hranou do spáry, tou (K) na polici a libovolně na vrchol.
DOBRÁ CESTA, V (Jizerská st.), 11. 3. 1975, Vladimír Maděra, Jaroslav Akrman. Vpravo od Východního komína V hranou krátce vzhůru a traverz vpravo na polici. Vzhůru k aplitové pecce a sokolíkem na plošinku, spárou přímo na další plošinku, úkrok vlevo a hladkým výšvihem na podvrcholový balkon. 1
SEVERNÍ PRAVÁ, VIb (Jizerská st.), 17. 6. 1986, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Z pilířku pod S stěnou přímo na travnatou polici. Vpravo od sokolíkového odštěpu stěnou na polici s jeřábem. Odtud krátkým koutem a vlevo stěnou na stanoviště. Na vrchol jako Severní stěna. Protokol o prvovýstupu
SEVERNÍ PRAVÁ - PŘÍMÁ VARIANTA, V (Jizerská st.), 17. 8. 1986, Petr Prachtel. Vlevo od pilířku podél trhliny na polici v SV stěně Protokol o prvovýstupu
SEVERNÍ STĚNA, VI (Jizerská st.), 17. 6. 1966, Miroslav Machovič. Z převislého koutu na S rohu vlevo vzhůru na šikmou polici v SV stěně, odtud úzkou spárou přes K na zarostlou polici a převisem vpravo na zarostlý podvrcholový balkon.
SEVEROZÁPADNÍ ROH, V-VI (Jizerská st.), 17. 8. 1986, Petr Prachtel. Vpravo od Severního koutu hranou a sokolíkem na polici, vlevo sokolíkem na plošinu. Vpravo plotnou na třetí polici a vlevo obtížně žlábkem na čtvrtou polici. Doprava a jako Severozápadní stěna na vrchol.
SEVEROZÁPADNÍ STĚNA, II (Jizerská st.), 17. 8. 1986, Zorka Prachtelová. Ukloněnou stěnou přes několik stupňů a libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
ZÁPADNÍ CESTA, II-III (Jizerská st.), 23. 12. 1958, Gustav Ginzel(2). Ze Z komínem asi 4 m vzhůru, průlez vlevo za odštěpem na polici do SZ stěny, spárou a přes tři zarostlé výšvihy na vrchol.
JIHOZÁPADNÍ PILÍŘ, V (Jizerská st.), 26. 5. 1963, Miroslav Machovič, Werner Krause. Z vnitřní JZ plošiny (vlevo od Jižního komína) stěnkou vlevo do úzké spáry protínající hranu pilíře, tou na podvrcholový balkon. Výšvihem na vrchol.
JZ KOMÍN, III (Jizerská st.), 26. 5. 1963, Werner Krause. Od V průlezem úzkým komínem na vnitřní JV plošinu s bukem. Odtud rozeklaným koutovým komínem na vklíněný balvan a vlevo na vrchol.
JIŽNÍ KOUT, III (Jizerská st.), 26. 9. 1982, Miroslav Machovič. Koutem a dvojspárou uprostřed J stěny na polici, krátkým komínkem pod převis, zleva nad něj a třením přímo na V předvrchol. Dále jako NC na vrchol.
SNADNÁ CESTA, II (Jizerská st.), Snadná cesta II; Pravým koutem (buk) v JV stěně přes stupeň do spáry, tou na V předvrchol a dále jako NC na vrchol.
SUŠENÝ BANÁNY, VI (Písk.Sasko), 23. 10. 2016, Josef Koudelka, Daniel Miklaš. V dolní části západní stěny. Hranou přes police (jištění) do spárky a tou na předskalí. Např. Západní cestou n.v. 2 Protokol o prvovýstupu
ŽABÍ UCHO, VI (Písk.Sasko), 23. 10. 2016, Josef Koudelka, Daniel Miklaš. Josef Koudelka, Daniel Miklaš,23. 10. 2016 2 Protokol o prvovýstupu
CESTA PŘES ZOBÁK, VIb (Jizerská st.), 10. 8. 1986, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová, Iva Vojtíšková. Z nástupu SV rohu ručkováním po liště doprava a vzhůru na severní lávku. K zobáku (kruh) a sokolíkem na další plošinu, spárkou, doleva a přímo do borůvek na vrchol. (možná částečně shodné s Dobrou cestou?) Protokol o prvovýstupu
BIATLON, VIb (Jizerská st.), 10. 8. 1989, Zorka Prachtelová stř. Petr Prachtel. Vpravo od nástupové varianty Dobré cesty převislou červenou stěnou na polici a vlevo ke kruhu. Mělkým žlábkem na další polici, přímo vzhůru a podvrchol, z ní hranou přes hodiny přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
SEVERNÍ PRAVÁ - KOUTOVÁ VARIANTA, VI (Jizerská st.), 17. 8. 1986, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Z pilířku pod S stěnou přímo na travnatou polici. Vpravo od sokolík. odštěpu stěnou na polici s jeřábem. odtud krátkým koutem a vlevo stěnou na stanoviště. Na vrchol jako S stěna.
POFIDÉRNÍ HRANA, VI (Jizerská st.), Petr Prachtel. Vlevo od JZ komína lámavou stěnou, výš hranou na podvrcholové plató. Odtud hranou přžímo na vrcholový blok Protokol o prvovýstupu