region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Stržový vrch
HORNÍ LYSÁ SKÁLA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Stržový vrch, skála: HORNÍ LYSÁ SKÁLA
Obr.1: Horní Lysá 8.2011 K. Turpiš, kturpis , vystaveno: 2012

NORMÁLNÍ CESTA, I (Jizerská st.), Od SV hlinitým žlábkem kolem suchého smrku a vpravo na vrchol.
TURISTICKÁ, III (Jizerská st.), 8. 7. 1988, Petr Prachtel. Od S hlinitými žlábky, výše plotnou vpravo a ukloněným zářezem na S předskalí a na vrchol.
ZÁPADNÍ KOMÍN, III (Jizerská st.), 6. 7. 1988, Petr Prachtel. Ze Z průchodu komínem, přes plotnu a komínem do sedla pod vrcholem. Normální cestou na vrchol.
SVÁTEČNÍ CESTA, VI (Jizerská st.), 27. 6. 1988, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vlevo od Z průchodu ukloněnou stěnou na levé předskalí, překrok nad průchodem, plotnou vpravo do žlábku, nad ním vpravo na polici. Vlevo šikmým žlábkem na polici a hlubokým komínem přímo na vrchol.
PRŮCHODOVÁ CESTA, V (Jizerská st.), 8. 7. 1998, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. Z průchodu komínem, překrok jako Sváteční cesta na plotnu, vlevo sokolíkovým koutem na stanoviště. Vpravo a převislým komínkem na polici k bříze. Vpravo komínem Sváteční cesty na vrchol.
EURO 88 SUPER, VIIb (Jizerská st.), 5. 7. 1988, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Od K Euro 88 sokolíkově přímo vzhůru do další spáry, z ní plotnou a vlevo převislým koutem na plošinu. Traverz vpravo, překrok přes žlab a jako Euro 88 k bříze. Vlevo po plotně na podvrcholovou polici a lámavým převisem přímo na vrchol.
EURO 88, VII (Jizerská st.), 21. 6. 1988, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. V Z stěně rozporem o předskalí do mělké spáry, tou ke K. Traverz vpravo na plošinu (hodiny), hladkým žlabem na polici, šikmým žlábkem vlevo k bříze, přímo na hřbet a vlevo (žlábkem) přímo na vrchol.
EURO 88 - VAR. DOLEZU, VIb (Jizerská st.), 21. 6. 1988, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Od břízy vpravo komínem a jako Euro 88 na vrchol.
HYPERKOUT, VIIIc (Jizerská st.), 11. 7. 1992, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. V pravé části Z stěny v mělkém koutě sokolíkem za spodní chyty (dřík) ke K, stále sokolíkově ke druhému K, vlevo přes lištu na stanoviště pod žlábkem cesty Euro 88. Vpravo stěnkou za roh, vlevo na pilířek a k jeřábu. Libovolně na vrchol.
HYPERKOUT - VAR., VIb (Jizerská st.), 21. 7. 1990, Petr Prachtel. Po JZ rohu na šikmou polici, po ní dlouhý traverz vlevo ke K.
JZ HRANA, VIIb (Jizerská st.), 27. 8. 1992, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. JZ hranou po krystalech na polici s kapradím. Klikatou spárou k 1. K, vpravo přes pecku na plošinu. Odtlačujícím traverzem vlevo a stěnou (2.K) na polici. Zleva přes výšvih a přes další schod na vrchol.
1 JIŽNÍ ŽLAB, V (Jizerská st.), Přes hladký schod do stupňovitého žlabu, vlevo na plotny s volnými balvany a přes plotnový stupeň přímo na vrchol.
JIŽNÍ ŽLAB - PERRYHO VAR., IV-V (Jizerská st.), František Šída. V J stěně z trávy podél zářezu na polici s kapradím a vpravo za roh do Jižního žlabu.
1 DVOUBŘÍZKOVÁ, IV (Jizerská st.), 11. 7. 1988, Petr Prachtel. Od velkého buku podél žlábku k 1. bříze, nad ní šikmo vpravo ke 2. bříze, plotnovým stupněm a přímo na vrchol.
VÝCHODNÍ HŘBET, III (Jizerská st.), 27. 7. 1990, Zorka Prachtelová. Nad nástupem Dvoubřízkové po hřbetě a plotnami na polici. Libovolně na vrchol.
CESTA R.E.P., VIb RP (Jizerská st.), 21. 7. 1991, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Od nejnižšího bodu plotnové výspy (od J) přes plotny (dřík) a žlábkem na velkou plošinu. Libovolně na vrchol.
Poznámka:Celý název "Cesta kontraadmirála Roberta Edwina Pearyho".
POLOŽENÉ PLOTNY, III (Jizerská st.), 21. 7. 1991, Petr Prachtel. Východní plotnovou výspou na velkou plošinu.
PŘES PILÍŘEK, VIc (Jizerská st.), 11. 7. 1992, Zorka Prachtelová, Petr Prachtel. Z turistického průchodu stěnou na pilířek, překrok do klikatých spár a těmi přes dřík přímo na vrchol.
1 CENTRÁLNÍ ŽLAB, V (Jizerská st.), 20. 7. 1988, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. Z pravé části turistického průchodu plotnovou rampou do žlabu, z něj překrok doprava a dalším žlabem přímo na vrchol.
PRAVÝ ŽLAB, VIc RP (Jizerská st.), 5. 7. 1989, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. Od S konce průchodu plotnou a převislým koutem přes stříšku na polici. Mělkým žlabem (K), výše korytem se stromkem, stěnou přes hodiny a plotnou na vrchol.
CESTA PŘÍCHOZÍM, VI (Jizerská st.), 20. 9. 1991, Jiří Jíra stř. František Šída. Středem S stěny (nad pěšinou vedoucí do průchodu) vzhůru a sokolíkem ke K. Stěnou na balkon a vpravo po stupních na zarostlý SV vrchol.
CESTA PRO SÓLA, VI (Jizerská st.), 29. 6. 1989, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová, Iva Vojtíšková. Nástup na SV rohu (začátek průchodu). V S stěně mělkým vhloubením v plotně šikmo vpravo vzhůru, pod převisem vlevo a doprava na balkon. Středem lišejníkové stěny přímo na vrchol.
VÝCHODNÍ PRAVÁ, III (Jizerská st.), Z V náhorní plošiny vpravo stěnou a komínkem, Normální cestou na vrchol.
1 VÝCHODNÍ STŘEDNÍ, II-III (Jizerská st.), Z V náhorní plošiny podél trhliny, přes stupně a komínem přímo na vrchol.
2 VÝCHODNÍ KORYTO, II-III (Jizerská st.), V levé části plošiny dvojitým žlabem na vřesovou plošinu a vpravo na vrchol.
1 VÝCHODNÍ PLOTNY, II (Jizerská st.), Z  plošiny vlevo ukloněnými plotnami kolem břízky a dále vpravo na vrchol.
KOHOUTEK SNÁŠÍ VAJÍČKA, VI RP (Jizerská st.), 12. 11. 2011, Josef Koudelka, Jan Kadlec. Stěnou přes dvě šikmé spáry k BH, zleva a přímo na temeno.
TCHÝNĚ V KOMPOSTU, V (Jizerská st.), 6. 11. 2011, Čestmír Novotný, Rudolf Černý, David Kofr. Z průchodu levou částí stěny k žlábku a jím k buku, libovolně na vrchol.
TURBOHLAV, VIc (Jizerská st.), 16. 11. 2013, Martin Drbohlav. Ze sokolíku do hladké police a širokou spárou
Poznámka:Západní část horní lysé skály cestou od koblížka k frýdlanské
1 ZOUVÁK, VIIIc (Jizerská st.), 20. 4. 2013, Martin Kulajta. Z balkonu širokou stropní spárou na vrchol. 2 Protokol o prvovýstupu
Neuznaný nesportovní projekt.
(Yverák / 25.02.2021 06:54:33)
Vlevo od Hyperkoutu je nějaká sportovka přes 3 nýty a rezavej borhák. Nevíte, co to je?
Nýty vypadaj podezřele, maj rezavý šrouby a první z nich má nejspíš prasklou planžetu.
(Kalomel / 24.02.2021 20:43:25)