Aktuality, historie - archiv článků z titulní strany
Plotny pod Helfštýnem
vystaveno: 29. 10. 2018 , last update: 29.10.2018, , 1 komentář
Související sektory: Skály u Lipníku nad Bečvou,
Související skály: DRUHÁ PLOTNA - BEZEJMENNÁ

V rámci turné po moravských skalách, jsme si po kolmých cestách na Rabštejně chtěli trochu odpočinout a vyrazili jsme na plotny pod hradem Helfštýn

Věděli jsme, že jde o čtyři velké plotny, z průvodce a mapy jsme zhruba věděli, kde jsou. Těsně za odbočkou z hlavní sílnice, za domkem neurčitého poslání, je velký rovný plac (asi by se tu dalo i parkovat, žádný zákaz tam není) a v lese nad ním velká, hodně kolmá, nejméně třicetimetrová plotna ... ale totálně zarostlá! V prvním okamžiku zděšení, že je to ta první plotna, ale konfrontace s mapou ukazuje, že plotny jsou ještě mnohem dál.

Jdeme dál a asi po 200 metrech, dost vysoko vpravo ve stráni, konečně nějaké plotny vydíme. Když se k nim v suti doplahočíme, tak borháky a kruhy naznačují, že jsme u prvních, opravdu lezeckých, skal.

První plotna - Okno

Jsme zklamaní, plotny (spíše tedy plotýnky) mají tak do 15 metrů, pravá část je sice čistá, ale levá část je dost zarostlá.

Obr.1: První plotna - Dolní kulisa

Obr.2: První plotna - Dolní kulisa, levá část

Podle průvodce jde o Dolní kulisu, nad ní je ještě další pás Horní kulisy. I když vypadají trochu větší, tak k nim ani nejdeme, konstatujeme, že dál by to mohlo být lepší a zde bychom jen plýtvali časem

Druhá plotna - Bezejmenná

Asi po 300 metrech po vrstevnici dorážíme ke Druhé plotně. To už je jiná kávička! Pěkná, asi 20 metrová kompaktní plotna, čistá, pevná a tak akorát ukloněná. Na asi 100 metrech je mnoho linií borháků, končících mailonkami na slanění.

Obr.3: Druhá plotna - Bezejmenná

Obr.4: Druhá plotna - Bezejmenná

Když jsme sem jeli, tak dva měsíce nepršelo, ale jak jsme došli ke Druhé plotně, tak pršet začalo. Nezdržuji se tím, že bych v hlavě hledal Murphyho zákon, který tuto schválnost popisuje a abychom, než se rozprší definitivně, stihli alespoň jednu cestu, rychle vyndaváme matroš a spěchám cvaknout první bh ...nakonec se nerozpršelo a těch cest bylo více.

Začínáme zleva pětkovou Nedělní (protože u nástupu ze sotva zřetelného nápisu alespoň víme, kde jsme). Hladká místa připomínají cesty na Slunečních plotnách v Arco, snažíme se nechytat trhliny cesty vpravo a na pětku nám to přijde dost přísné. Slanění, neprší a tak začínáme odškrtávat cesty vpravo, jednu za druhou, ale asi po páté nás to přestává bavit, je to stále stejné.

Musím souhlasit s Vladimírem Skýpalou, který místní skály popisuje v jeho (a Vlkově, zdravím do Brna) průvodci Moravské skály, jako lezení dost specifické a s nejasnou klasifikací.

Musím říci, že skála je místy dost vyhlazená, ale v plotně je hafo nových bh, takže je vždy co cvaknout (tak nějak vypadá norské E0). Názvy cest a klasifikace není třeba zkoumat, když se leze v plotně, je to tak něco mezi 5 a 6 UIAA, když se leze po trhlinách, je to tak mezi 3 až 4 UIAA. Jen bych doporučil tvrdší boty, měl jsem měkké na písek a ty se neosvědčily.

Obr.5: Druhá plotna - typický charakter skály a cest

Ačkoliv Druhá plotna se nám libila, tak balíme a jdeme hledat Třetí a Čtvrtou plotnu, podle průvodce by měly být ještě větší a nově přejištěné. A protože jsem již zjistili, že po vrstevnici v listí to není nic moc, tak scházíme dolu na cestu a bereme směr na sever. Brzy se vpravo ve stráni objevuje další velká plotna, tak k ní zabočujeme a začínáme stoupat, nakonec zjišťujeme, že nejsme u Třetí, ale až u Čtvrté plotny.

Čtvrtá plotna

Už když přicházíme, všimnu si, že na stromě pod skálou je na špagátu přivázaná stará špachtle a obroušený ůzký drátěný kartáč. Zprvu si říkám, proč si to lidi nevyhodí doma do popelnice a nechávají to v lese, ale když jsme došli pod skálu, rychle mi to dochází.

V roce 2010 byla plotna vyčištěna a odjištěna (tzv. lezecky zkultivována), ale příroda (zase) zvítězila. Většina cest je dnes (2018) zarostlá zeleným mechem, dole křovíčka, místy pramínky, co to všechno napájí ... ani nevyndaváme věci.
A přitom by to asi byly hezké směry!

Obr.6: Čtvrtá plotna

Obr.7: Čtvrtá plotna

Po vrstevnici se vracíme zpět ke Třetí plotně, ale ta je ještě horší. Ani zde člověk nezvítězil a cesty jsou dnes v podstatě nelezitelné. Ony by se asi daly vylézt i dnes, kartáč je po ruce, ale kdo by se plahočil. Nechme to kvakerům a vyčkejme ohlašovaného globálního oteplení a doufejme, že to časem zase vyschne.

Obr.8: Třetí plotna

Když bych plotny pod Helfštýnem chtěl shrnout do jedné věty: "Je to tak na jeden den, smysl má jen Druhá plotna, pro vytrvalé i První plotna, chce to tvrdší boty, asi 8 press a sucho.".

Zdeněk Strnad

29.10.2018

Komentáře, reakce:
Zdenku ahoj,
když už jste jeli takový kus světa, tak jste měli ujet o cca dva km dále na sever proti proudu Bečvy a zalézt si na Gabrielce.
Jinak i na třetí a čtvrté plotně se dá za sucha zalézt, ale v pravé (střední) části stěn.

JiB, 28.10.2018.

Nový komentář nebo reakce:
Autor:

Kodex diskutujících

Cílem diskusí je poskytnout prostor, kde si návštěvníci mohou vyměňovat své názory či postřehy k danému článku.

Aby se však tento prostor nestal něčím, co nechceme, musí v něm platit určitá pravidla. Tím, že člověk vstupuje do diskuse, vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat. V opačném případě si administrátoři Skalních oblastí ČR vyhrazují právo bez předchozího upozornění nevhodné příspěvky z diskusí odstraňovat.

Kodex diskutujících staví na třech základních principech: dodržování zákonů, zákaz zneužívání tohoto prostoru ke spamování či komerčním aktivitám a slušnost.

Prosíme vás, abyste k ostatním přistupovali s úctou, neútočili na ně, nezneužívali diskusí k výhrůžkám, obtěžování, nevnucovali své názory ostatním.

Příspěvky podněcující k násilí a nenávist ke konkrétním lidem, skupinám obyvatelstva, zejména pak k etnickým či náboženským skupinám, jakož i příspěvky obsahující obscenity a vulgarismy jsou zakázány.

Texty hrubě urážlivé, agresívní, nadávky a zjevné provokace budou bezodkladně smazány.

Zakázané je psaní příspěvků pod cizím jménem či falešnou identitou.

Není dovoleno zaplavovat diskuse neustále stejným textem či textem s tím samým věcným obsahem. To platí i pro opakované odkazy na stejnou webovou stránku a pro grafické ztvárnění, jehož cílem je přitáhnout zvláštní pozornost (např. psaní textů velkými písmeny).

V případě citací je třeba uvádět autora či odkaz na zdroj.

Materiály zveřejněné na Skalních oblastech ČR jsou chráněny autorským zákonem a jejich další šíření je možné jen se souhlasem vydavatele. Pokud je chcete použít, kontaktujte nás, prosím, na našich internetových stránkách.

Skalní oblasti ČR nepřebírají odpovědnost za obsah jednotlivých příspěvků. Pokud máte podezření, že někteří diskutující porušují zákony či tento kodex, upozornětě nás na to.