oblast  České Švýcarsko (NPČŠ)
sektor  Hřensko
SOKOLÍ HRAD
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7. - 28.2. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP a předchozím souhlasu OVK. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
[a.] STARÁ CESTA, I (Písk.Sasko), 24. 6. 1928, Rudolf Kobach, H. Thierschamn. Sestup z masívu, traverz vlevo překrok a V hranou na vrchol.
[b.] JIŽNÍ KOMÍN, III (Písk.Sasko), 8. 10. 1971, Zdeněk Hubka. Jako Severní komín sestup do náhoří. Doleva a u malé břízy komínem sestup na polici. Po ní traverz vlevo a komínem v J stěně na vrchol.
[c.] SEVERNÍ KOMÍN, I (Písk.Sasko), 17. 7. 1971, Paul Richter. Z masívu posledním levým komínem sestup do náhoří. Tam úplně vpravo komínem, výše vlevo na vrchol.
[d.] NÁHORNÍ CESTA, I (Písk.Sasko), 17. 7. 1971, Roland Richter. Jako Severní komín do náhoří. Z tohoto komína žlabem a stěnou na vrchol.
[e.] LEVÁ HORSKÁ CESTA, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 19. 7. 1998, Michael Bellmann. Vlevo v masívu sestup po stupních stěnou dolů na skalnatý hrot, skokem na pilíř a stěnou vlevo od V hrany na vrchol.
Poznámka:Dolez II
[f.] ÚDOLNÍ KOMÍN, V (Písk.Sasko), 26. 4. 1975, Peter Augst, Ulrich Augst. . Od J úpatí spárou a komínem na balkón. Jako Jižní komín na vrchol.
[g.] JIŽNÍ STĚNA, VIIa (Písk.Sasko), 5. 9. 1987, Franz Menzel, M. Titz, T. Titz. Jako Údolní komín několik metrů vzhůru, traverz doleva ke kruhu. (Postavením) stěnou nejprve vlevo, pak šikmo vpravo ke krátké spáře, tou na polici vpravo od Jižního komína. Převislou stupňovitou stěnou a vpravo vzhůru na skalní hlavu (uschlá borovice). Vlevo od V hrany stěnou na vrchol.
Poznámka:/lámavé/
[h.] OBROVSKÁ STĚNA, VIIIc (Písk.Sasko), 20. 4. 1997, Jürgen Höfer, Manfred Vogel. V pravé části J stěny převislou stěnou šikmo vlevo přes 2 kruhy, dále ke 3. kruhu. Žlabem a komínem na terasu. Vpravo od nástupu Sněhová hrana stěnou a na tření přes 4. kruh na vrchol.
[i.] ŽLUTÁ SPÁRA, VI (Písk.Sasko), 15. 3. 1975, Franz Menzel, Herbert Rudolf. Vlevo v J stěně výraznou spárou (kruh) na balkón a koutovou spárou na vrchol.
[j.] ÚDOLNÍ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 25. 5. 1975, Franz Menzel, Herbert Rudolf, G. Grünberg. Jako Žlutá spára asi 5m vzhůru na polici, traverz vlevo ke kruhu. Stěnou asi 4m později traverz vlevo a stěnou ke 2. kruhu. Vlevo ve žlabu stavěním a spárou na terasu. Jako Jižní komín na vrchol.
Poznámka:/lámavé/
[k.] SNĚHOVÁ HRANA, VIIIa (Písk.Sasko), 18. 8. 1996, Manfred Vogel , E. Kühne, Steffan Vogel. Asi 2m vpravo od Žluté spáry stěnou na polici (1. kruh Údolní cesty). Stěnou u hrany přes 2 kruhy na terasu. Vpravo od koutové spáry cesty Žlutá spára stěnou přes kruh na vrchol.
[l.] DLOUHÁ DŘINA, V (Písk.Sasko), 28. 8. 1976, Franz Menzel, H. Heimlich, Herbert Rudolf. Z police v J stěně traverz vlevo na polici, která prochází SZ stěnou. Asi 6m vlevo od komína Severozápadní cesty žlabem a stěnou po stupních šikmo vpravo ke kruhu. (Stavěním), spárou a sokolíkovým komínem na terasu. Jako Severozápadní cesta na vrchol.
Poznámka:VI RP
[m.] SEVEROZÁPADNÍ CESTA, V (Písk.Sasko), 26. 4. 1975, Franz Menzel, H. Heimlich. Koutem vlevo od čísla 38 v SZ stěně na plošinu. Vpravo stěnou a komínem na římsu. Doprava a spárou, pak komínem na balkón. Vlevo komínem na vrchol.
[n.] CESTA SOKOLŮ, VIIIa (Písk.Sasko), 27. 10. 1996, Manfred Vogel, Steffan Vogel , Falk Anderssohn. Na S straně, vlevo od koutu Severozápadní cesty stěnou přes 3 kruhy a sokolíkovou spárou na polici (kruh cesty Dlouhá dřina). Touto spárou na terasu. Vlevo sokolíkovou spárou přes 5. kruh, výše žlabem na vrchol.
[o.] KÁNÍ CESTA, V (Písk.Sasko), 11. 4. 1976, Franz Menzel, Herbert Rudolf. Úplně vlevo v SZ stěně stupňovitým koutem na zarostlou polici. Asi 8m doprava a spárou až na konec (hodiny). Traverz vlevo a komínem na polici. Doprava k nástupovému komínu Severozápadní cesty, tím na vrchol.
[p.] SEVERNÍ STĚNA, VI (Písk.Sasko), 11. 6. 1977, Franz Menzel, S. Seifert. Jako Kání cesta na zarostlou polici. Vpravo na S straně spárou na polici. Doleva a spárou až na konec (kruh). Traverz doleva a spárou na zarostlou polici. Vpravo spárou krátce vzhůru a vlevo ke spáře. Tou a stěnou na vrchol.
[q.] OSAMĚLÁ CESTA, III (Písk.Sasko), 5. 9. 1976, Franz Menzel. Jako Kání cesta na zarostlou polici. Komínem mezi samotnou hlavou a touto věží vzhůru, později přelézt doprava do komína a jím až k uzavření. Vpravo přes travnatou lávku a jako Severní komín na vrchol.
NAROZENINOVÝ DAR, VIIIa (Písk.Sasko), 28. 4. 2004, J. Hofer stř. Carsten Hofer. Nástup asi 5 mvpravo od ,, Obrovské stěny stěnou s převislým nástupem přes kruh ke 2. kruhu postavení stěnou přímo, výše vlevo na terasu . Jako,, Sněžnická hrana na vrchol.