oblast  České Švýcarsko (NPČŠ)
sektor  Hřensko
MATZSEIDELOVA STĚNA
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7. - 28.2. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP a předchozím souhlasu OVK. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
[a.] STARÁ CESTA, II (Písk.Sasko), 17. 7. 1971, Roland Richter, Paul Richter. Od JV sestup v masívu komínem do sedla. V sedle půjdeme J směrem ke komínu v JV stěně a tím na vrchol.
[a1.] STARÁ CESTA - VAR., II (Písk.Sasko), 17. 9. 1976, Heinz Walther. Od komína Staré cesty vpravo rozšiřujícím žlabem na vrchol.
[b.] ČERNÁ RUKA, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 12. 7. 1980, Manfred Kühn, Hasso Gantze. Z masívu sestup žlabem a překrok na předvrchol. Skokem na vrchol.
Poznámka:Dolez III
[c.] PŘESKOK, Přeskok 2 (Písk.Sasko), 1. 10. 1972, Dietmar Heinicke, Dieter Lehmann, R. Heller. Z masívu sestup k nápadnému hrotu. Skokem na vrchol.
Poznámka:Dolez II
[d.] CESTA ZE STRŽE, III (Písk.Sasko), 28. 8. 1976, Heinz Walther. Z masívu jako Stará cesta dolů do strže. Rozporem mezi masívem a předvrcholem, na předvrchol. Dále jako Zkušební cesta na vrchol.
[e.] NÁHORNÍ CESTA, IV (Písk.Sasko), 11. 6. 1977, Frank Kaßner, Günther Kaßner. Vlevo v masívu komínem dolů do strže a rozporem mezi hlavním vrcholem a masívem, výše stěnou na vrchol.
[f.] JIŽNÍ HRANA, III (Písk.Sasko), 1. 10. 1972, Dietmar Heinicke, Dieter Lehmann, R. Heller. Ze strže vlevo na polici k J hraně. (Postavením) stěnou na vrchol.
[g.] ZKUŠEBNÍ CESTA, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 22. 7. 1972, Heinz Weigel, Dietmar Heinicke. Úplně vpravo v masívu v S směru sestup a přeskok na S předvrchol. Přes střední předvrchol na vrchol.
Poznámka:Dolez II
[h.] PŘEVISLÝ KOUT, VI (Písk.Sasko), 4. 9. 1976, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Od J převislým koutem a komínem na balkón. Vpravo od J hrany stěnou na vrchol.
[h1.] PŘEVISLÝ KOUT - VAR., IV (Písk.Sasko), 10. 9. 1977, Franz Menzel. Jako Převislý kout několik m vzhůru, pak vnitřním úzkým komínem do náhoří. Jako Stará cesta na vrchol.
[i.] ZÁPADNÍ HRANA, VIIIc (Písk.Sasko), 21. 7. 1996, Manfred Vogel , Steffan Vogel, Jürgen Höfer. Vpravo od Bílé stěny, zprava na hranu přes 2 kruhy a vpravo ke 3 kruhu. Spárou na balkón. Stěnou a hranou na vrchol.
[j.] BÍLÁ STĚNA, VIIb (Písk.Sasko), 25. 9. 1976, Jaroslav Houser , Karel Luxík, Josef Kozlík, Zdeněk Hubka, Miroslav Štross. Vpravo v JZ stěně ke kruhu, dvojitým postavením a stěnou a spárou na balkón. Jako Převislý kout na vrchol.
[k.] OLYMPIJSKÁ STĚNA, IXb (Písk.Sasko), 21. 7. 1996, Jürgen Höfer, Heinz May, Steffan Vogel, Manfred Vogel. Vlevo od Bílé stěny stěnou přes 3 kruhy, výše šikmo vlevo ke 4. kruhu. Stěnou a komínem na vrchol.
[l.] ÚDOLNÍ HRANA, VIIIb (Písk.Sasko), 26. 10. 1996, Manfred Vogel, Jürgen Höfer. Vlevo od SZ hrany postavením, stěnou (kruh) a spárou na polici (2. kruh). Postavením spárou k převislému sokolíku (3. kruh). Tím ke hraně a šikmo vlevo ke komínu. Tím na balkón a komínem na vrchol.
[m.] DIVOKÁ CESTA, VIIb (Písk.Sasko), 4. 10. 1981, Zdeněk Kropáček , Monika Kropáčková, Dáša Kropáčková. Vlevo od Údolní hrany spárou k velkému výklenku. Zleva přes blok vzhůru přes lámavý převis. Traverz doprava na kazatelnu. Lámavou stěnou krátce vzhůru na polici. Asi 3m vlevo a vzhůru k velkému převisu (smyčka). Převislým žlabem na balkón. Komínem, pak vpravo žlabem a jako var. Staré cesty na vrchol.
[o.] ZAHRADA ČECH, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 25. 9. 1976, Miroslav Štross, J. Zavořák, Petr Horák. Od nástupu Divoké cesty traverz doleva za komín na zarostlý balkón. Rozšiřujícím koutem na zarostlou polici. Sokolíkem šikmo vzhůru, pak vpravo ke žlabkovitému komínu, tím na zarostlou polici a vpravo komínem na střední předvrchol. Jako Zkušební cesta skokem na vrchol.
Poznámka:Dolez V
[p.] SEVERNÍ KOMÍN, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 4. 9. 1976, Zdeněk Hubka, František Vyšata. Ze SV strany komínem mezi věží a masívem k náhornímu sedlu. Úzkým komínem mezi S a středním předvrcholem vzhůru, jako Zkušební cesta na vrchol.
Poznámka:Dolez III
[q.] SEVERNÍ CESTA, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 17. 9. 1977, Franz Menzel, T. Lindner. Jako Severní komín na velkou zarostlou polici. Úzkou spárou až na konec (kruh). Traverz doprava S stěnou. Zarostlým sokolíkovým žlabem a stěnou po stupních na balkón. Vpravo komínem cesty Zahrada Čech na předvrchol. Přes převis na vrchol.
Poznámka:Dolez VI
NOVÝ POKUS, Přeskok 1 (Písk.Sasko), 1. 10. 2000, Stephan Herklotz. Sestup zarostlou stěnou několik metrů od komína ,, Staré cesty přeskok na prostřední předvrchol. Přeskok na vrchol.
ÚDOLNÍ CESTA, VI (Písk.Sasko), 25. 9. 1981, Zdeněk Kropáček, M. Kuhn. Z cesty pod S stěnou komínem na lávku . Vlevo od ,, Divoké cesty převislým koutem a spárou na balkon. Doleva na hranu a tou vzhůru na zarostlou polici cesty ,, Zahrada Čech . Doprava do komína , jím a žlabem na prostřední předvrchol . Jako ,, Zkušební cesta přechod na vrch…