sektor  Labské údolí - pravý břeh
podsektor  Metropole
SEVERNÍ TYRŠOVA VĚŽ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP a předchozím souhlasu OVK. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Labské údolí, sektor: Labské údolí - pravý břeh, podsektor: Metropole, skála: SEVERNÍ TYRŠOVA VĚŽ
Obr.1: SEVERNÍ TYRŠOVA VĚŽ , vystaveno: 2020

[s.] OBUŠEK, VIIa (Písk.Sasko), 9. 5. 1978, Karel Bělina, František Žid. Úplně vlevo v údolní stěně přes bloky pod střechovitý převis a doprava k 1. K. Komínem pod další velký převis (2. kruh), převisem do komína a tím na konec, pak stěnou na vrchol.
Poznámka:RP VIIIa
1 [r.] EDITA, VIIIc (Písk.Sasko), 3. 7. 1976, Karel Bělina, Zdeněk Hubka. Úplně vlevo v údolní stěně komínem vzhůru, pak traverz k 1. K. Spárou a doprava ke 2. K, pak trhlinou a sokolíkem (3. kruh) na balkón ke 4. K. Hranou nebo vlevo stěnou k 5. K, vpravo spárou, výše stěnou na vrchol.
JARNÍ TÁNÍ, IXa (Písk.Sasko), IXb RP (Písk.Sasko), 28. 3. 2006, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš. Od 3. kruhu cesty „Křižovatka osudů“ přímo stěnou přes 2 borháky na vrchol.
[q.] KŘIŽOVATKA OSUDŮ, VIIIc (Písk.Sasko), 19. 6. 1993, Petr Laštovička(2) , František Hochwalder. Od 2. K „Edity“ doprava a stěnou přes 3K, traverz doprava a stěnou za hranu (kruh) n. v.
BASTA FIDLI, Xa (Písk.Sasko), 8. 7. 2011, Tomáš Sobotka(1) stř. Petra Kulíková. SZ hranou k 1. borháku zprava 2. borhák přímo hranou a vpravo ke 3. borháku šikmo vpravo do římsy a dále ke 4. borháku cesty “Město bohů” přímo 5, 6, 7. BH. vpravo dva metry a zpět a nebo přes cestu “ Pán netopýr” a zpět a přímo přes 6 kruh od cesty “ Křižovatka osudů” na vrchol.
MĚSTO BOHŮ, Xa (Písk.Sasko), 20. 5. 2007, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš, Jiří Lautner, Andrej Chrastina, Pavel Rýva. V levé části údolní stěny tupou hranou přímo přes K a 2BH do římsy, dále cestou „Napříč osudem“ na vrchol.
NAPŘÍČ OSUDEM, Xa (Písk.Sasko), 28. 3. 2006, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš. Vlevo od „Sedření kůže“ stěnou přes 5 borháků pod převis, zleva k 6. BH a přímo přes 7. BH k 1. kruhucesty „Křižovatka osudů“. Tou, výše jako „Jarní tání“ na vrchol.
2 [p.] SEDŘENÍ KŮŽE, VIIc (Písk.Sasko), 5. 6. 1966, Rudolf Zabilka, Bernd Peschke, Ladislav Kňava. Koutem v údolní stěně pod střechovitý převis a doprava k 1. K. Spárou na její konec a doprava na balkón (2. kruh). Sokolíkem a spárou ke 3. kruhu a stěnou na vrchol. 3 1
PAN NETOPÝR, IXb RP (Písk.Sasko), 2006, Tomáš Sobotka(1), Ondřej Beneš. Cestou Sedření kůže ke 2. kruhu od něj doprava k výrazné hraně, tou přes 2 Bh do římsy. Římsou zpět doleva do cesty Sedření kůže a tou na vrchol.
ZAHULÍME, UVIDÍME, IXc (Písk.Sasko), Xa RP (Písk.Sasko), 29. 10. 2005, Václav Šatava(2) stř. Tomáš Sobotka(1). Od 3. kruhu cesty „Kondiciogram“ stěnou přímo ke K, mírně doleva přes borhák na polici a podél hrany přes kruh ke 3. kruhu cesty „Sedření kůže“. Tou na vrchol.
[o.] KONDICIOGRAM, VIIIc (Písk.Sasko), 17. 6. 1980, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl. Jako „Sedření kůže“ asi 5m, traverz doprava za hranu a podél ní (1. kruhua 2. K) k děrám (3. kruh). Doprava za hranu a podél ní (4. kruh) na plošinu. Hranou ke 3. kruhu „Sonáty nevolníka“. Tou na vrchol.
ÚDOLNÍ BOULDŘÍK, Xa RP (Písk.Sasko), 2. 5. 2008, Tomáš Sobotka(1) stř. Petr Horký. Středem údolní stěny přímo přes 6 borháků do římsy a v ní doleva do cesty „Sedření kůže“ a tou n. v.
[n1.] BŘICHABOL, IXa (Písk.Sasko), 19. 8. 2002, Pavel Bechyně, Pavel Henke. Trhlinou vlevo od „Akustické cesty“ přes borhák ke 3. kruhu a 4. K „Akustické cesty“. Přímo stěnou přes 2. borhák, vlevo do spárky a stěnou ke 4. K cesty „Kondiciogram“. Tím na vrchol.
[n.] AKUSTICKÁ CESTA, VIIIb (Písk.Sasko), 27. 8. 1980, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl. Tupou hranou vlevo od „Sonáty vertikálního života“ vzhůru a stěnou přes 1. kruhuke 2. K. Vlevo za hranu a přes 3. kruhu ke 4. K. Doprava do spáry „Sonáty vertikálního života“, tou a „Sonátou nevolníka“ na vrchol.
[n1.] AKUSTICKÁ CESTA - VAR.AMERICKÁ, VIIIb (Písk.Sasko), 21. 9. 1982, Mark Wilford. Od 2. K „Akustické cesty“ přímo do spáry „Sonáty vertikálního života“.
Poznámka:špatně jištěno
[m.] SONÁTA VERTIKÁLNÍHO ŽIVOTA, VIIb (Písk.Sasko), 20. 8. 1967, Rudolf Zabilka, Václav Širl, Zdeněk Hubka. Od 2. K cesty Sonáty vertikálního života koutem k volným blokům, šikmo doleva k levému okraji převisu a spárou ke K. Spárou a stěnou šikmo vpravo na vrchol.
[m1.] SONÁTA VERTIKÁLNÍHO ŽIVOTA - VAR. SONÁTA NEVOLNÍKA, VIIc (Písk.Sasko), 6. 8. 1972, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Od 2. kruhu koutem k volným blokům šikmo vlevo do spáry a tou ke 3. kruhu.Spárou a stěnou šikmo vpravo.
1 [l.] ZUZANA, VIIIc (Písk.Sasko), IXa RP (Písk.Sasko), 10. 7. 1999, Jindřich Švihnos, Vladislav Nehasil. Vlevo od cesty „B-komplex“ stěnou přes 3K do trhlinky a tou pod převis (4. kruh). Přes převis a stěnou přes 4K na vrchol.
SONÁTA NEVOLNÍKA, VIIc (Písk.Sasko), 6. 8. 1972, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Od 2. K cesty Sonáty vertikálního života koutem k volným blokům, šikmo doleva k levému okraji převisu a spárou ke K. Spárou a stěnou šikmo vpravo na vrchol.
1 [k.] B-KOMPLEX, VIIc (Písk.Sasko), 20. 4. 1979, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl, Josef Hradecký(1). Asi 10m vpravo od „Sonáty vertikálního života“ stěnou a žebrem k 1. K. Šikmo doleva trhlinou přes převis, spárou na římsu a doprava ke 2. K. Nyní buď mírně vpravo nebo vlevo stěnkou k převisu a spárou ke 2. K „Antigravitačního komplexu“. Tím na vrchol.
[k1.] B-KOMPLEX - VAR.PRO PETRU, VIIIa (Písk.Sasko), 19. 5. 1996, Jan Matějček, P. Maniková. Jako „B-komplex“ ke 2. K. Mírně vlevo spárou pod převis a stěnou do díry. Traverz vpravo do „Antigravitačního komplexu“.
1 [i.] BEZ KOMPLEXŮ, VIIIa (Písk.Sasko), 22. 8. 1992, Petr Laštovička(2) , František Hochwalder. Tupou hranou přes borhák a 2K ke 2. K „B-komplexu“.
[j.] KOMPLEXNÍ ŘEŠENÍ, IXb (Písk.Sasko), 18. 9. 1999, Petr Laštovička(2) . Cestou „Bez komplexů“ ke 2. K „B-komplexu“. Tím do cesty „Antigravitační komplex“. Přímo stěnou k borháku a doprava pod převis. Přes převis (borhák) k římse a stěnou n. v.
1 [h.] ANTIGRAVITAČNÍ KOMPLEX, VIIa (Písk.Sasko), 16. 4. 1967, Václav Širl, Rudolf Zabilka. Nevýraznou JZ hranou asi 10m vzhůru, stěnou šikmo vpravo k hodinám a koutem pod střechovitý převis k 1. K. Ručkováním doleva a stěnkou šikmo vlevo ke spáře, tou pod druhý převis (2. kruh). Spárou na vrchol. 1 2
[g.] ZKRATKA, VIIa (Písk.Sasko), 21. 6. 1979, Jaroslav Houser, Zdeněk Kropáček. Jako „Varianta“ spárou  k převisu, nad ním stěnou doleva ke spáře a tou na balkón. Stěnou (kruh), spárou a opět stěnou na konec traverzu.
1 [f1.] VYHLÍDKOVÁ HRANA - VAR, VI (Písk.Sasko), 27. 9. 1975, Helmut Paul, Dieter Fahr. Vlevo od komína spárou, koutem a opět spárou k traverzu.
[f.] VYHLÍDKOVÁ HRANA, VI (Písk.Sasko), 3. 6. 1966, Jaroslav Uher, Josef Hozák, Karel Štěpka. Z údolní strany komínem mezi věžemi do strže, pak traverz po římse vlevo na hranu a tou přes K na vrchol. 1
[e.] EXPRES, VIIIb (Písk.Sasko), 3. 5. 1982, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl. Ze strže mezi Jižní a Severní věží spárou ke K a stěnou přímo na vrchol.
[d.] ZAPOMENUTÁ SPÁRA, VI (Písk.Sasko), 24. 5. 1970, Milan Přibyl(1), Karel Blažek(1), Eduard Puncman, Jaroslav Přibyl(2). Ze strže mezi věžemi spárou v J stěně, nahoře komínem na předskalí a JV hranou na vrchol.
[d1.] ZAPOMENUTÁ SPÁRA - VAR., II (Písk.Sasko), 6. 5. 1988, Zdeněk Kropáček, Dáša Kropáčková. Asi 7m vpravo od nástupu „Zapomenuté spáry“ stěnou pod přepadlý blok a traverz v komíně doleva do spáry.
[c.] NOVÁ JIŽNÍ CESTA, IV (Písk.Sasko), 25. 4. 1982, Zdeněk Kropáček, Dáša Kropáčková. Ze strže do sedla pod J vrcholem, JV hranou nebo vlevo stěnou na předvrchol a překrokem n. v.
[b.] JIHOVÝCHODNÍ HRANA, II (Písk.Sasko), „Starou cestou“ na předskalí a JV hranou na vrchol.
[a.] STARÁ CESTA, II (Písk.Sasko), Ze strže krátce do komína mezi masivem a předskalím, průchod na údolní stranu a vlevo na předskalí. Spárou uprostřed náhorní stěny (nebo vpravo či vlevo stěnou) na vrchol.
[t.] SEVEROVÝCHODNÍ CESTA, IV (Písk.Sasko), 30. 7. 1966, Rudolf Zabilka, Jan Bílek. Jako „Stará cesta“ na předskalí, traverz doprava kolem V hrany a stěnou na vrchol.
VARIANTA B-KOMPLEXU, VIIc (Písk.Sasko), 5. 6. 1981, Bernd Arnold, G.Lamm, J.Cruse, G.Ludewig.
Poznámka:3 kruhy
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
J.Pleticha jpleticha jenik.pleticha@email.cz 7. 3. 2013 10:59:42
Materiál: Počet: Datum: Poznámka:
Tyčka ČHS - pro vrch. krabici 1
Knížka - nestandardní 1
Vrch. krabice ČHS - měděná, klasická s bočním uchycením 1
Historické VK
SEVERNÍ TYRŠOVA VĚŽ, výstupy od roku do (2,6Mb).
SEVERNÍ TYRŠOVA VĚŽ, výstupy od roku do (15,8Mb).
V půli října jsme marně hledali knížku - opravdu tam není, nebo jsme hledali špatně?
(Petr V. / 08.11.2019 21:54:37)
Z důvodů vyčerpání možností vytyčení nových logických linií jsou z rozhodnutí OVK Labské pískovce další prvovýstupy na tu to skálu podmíněny přechozím souhlasem správcem skal.
(Jan Pleticha / 31.03.2012 10:19:33)