sektor  Labské údolí - pravý břeh
podsektor  Ostroh Duhové věže
ŽELVA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou zákázány. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Labské údolí, sektor: Labské údolí - pravý břeh, podsektor: Ostroh Duhové věže, skála: ŽELVA
Obr.1: ŽELVA (Pravý břeh), foto: z aplikace Black , vystaveno: 2017

[p.] VZDUŠNÁ CESTA, VIIIb (Písk.Sasko), 9. 5. 1982, Manfred Vogel, Karel Bělina, Konrad Thomas. Ze strže v S stěně spárou do díry a doprava k 1. K. Sokolíkem na konec, traverz doprava a vzhůru na polici (křížem přes „Hladkou hranu“ a „Severní cestu“). Stěnou vzhůru a doleva ke 2. K. Stěnou vzhůru a doleva na balkónek ke 3. kruhu a stěnou na vrchol.
1 [o.] HLADKÁ HRANA, VIIb (Písk.Sasko), 2. 9. 1961, Jaroslav Budín, René Torn. Zleva přes hodiny nástup na S hranu a tou (1. K) na lávku. Nejprve vpravo, pak vlevo nad převis ke 2. K. Stěnou (postavením) na vrchol. 1
[s.] EMYS ORBICULARIS, VIIIb (Písk.Sasko), 19. 7. 2001, Pavel Henke, Vladislav Nehasil. V levé části údolní stěny přes hodiny a 3K stěnou ke 2. K „Hladké hrany“. Tou bez stavění na vrchol.
1 [n.] RH FAKTOR, VIIIb (Písk.Sasko), 16. 6. 1979, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl. Jako „R - varianta“ na konec spáry, pak přímo stěnou přes 2 kruhy a podél trhlin na lávku. Dále jako „Hladká hrana“ bez stavění na vrchol.
[l1.] ÚDOLNÍ CESTA - VAR.R., VIIa (Písk.Sasko), 10. 3. 1961, Rudolf Zabilka, Zdeněk Hubka. Vlevo od nástupu spárou na její konec a traverz doprava k 1. kruhu Údolní cesty a dále na vrchol.
KARETA, VIIIa (Písk.Sasko), 7. 9. 2006, Michal Aulický, Michal Kuna. Cestou „Vzpoura proti králi“ do římsy a stěnou přes K na vrchol.
2 [m.] VZPOURA PROTI KRÁLI, VIIIa (Písk.Sasko), 15. 5. 1982, Karel Bělina, Ladislav Škalda. Vlevo od nástupu „Údolní cesty“ stěnou (kruh) doleva ke spáře a doprava k 1. kruhu„Údolní cesty“. Stěnou šikmo doprava k odštěpu, jím vzhůru a výše stěnou ke 3. kruhu. Stěnou dále ke 4. K pod převis. Převisem a stěnou přímo na vrchol.
7 [l.] ÚDOLNÍ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 1. 5. 1954, Karel Krombholz . Uprostřed údolní stěny otevřeným zářezem šikmo vlevo k 1. kruhua sokolíkem ke 2. dK. Spárou a stěnou na vrchol.
PŘÍMÁ VARIANTA CESTY FÉNIX, VIIIc (Písk.Sasko), 23. 9. 2019, Jaroslav Cach, Marek Noheyl. Údolní cesta" hranou (bh) a stěnou do cesty "Fénix" a tou na vrchol..
2 [k.] FÉNIX, VIIIc (Písk.Sasko), 16. 5. 1981, Zdeněk Weingartl, Pavel Weingartl, Ladislav Škalda. Asi 5m vpravo od nástupu „Údolní cesty“ stěnou k 1. K, vlevo hranou a stěnou ke 2. K. Stěnou do spáry „Renatiny cesty“ a tou na vrchol.
[j.] KRANKOVA HRANA, IXc (Písk.Sasko), 6. 6. 1992, Jiří Slavík, Petr Slanina(2). Nástup jako „Fénix“ k 1. K. Vpravo stěnou přes 2. K do díry. Podél hrany (2 kruhy) a doprava k 5. K „Skleněného fotbalu“ a tím na vrchol.
[i.] SKLENĚNÝ FOTBAL, IXc (Písk.Sasko), 12. 9. 1992, Jiří Slavík, Petr Slanina(2). 4m vpravo od „Fénixe“ stěnou přes 2 kruhy k 1. kruhu„Renatiny cesty“. Dále stěnou přes 2 kruhy na vrchol.
4 [h.] FLÓRA, VIIc (Písk.Sasko), 24. 4. 1982, Karel Bělina, František Žid, Manfred Vogel, Johannes Munde. V J stěně koutkem a stěnou k 1. kruhua přímo přes 2. K a 3. kruhu na vrchol.
1 [g.] RENATINA CESTA, VIIb (Písk.Sasko), 12. 4. 1966, Rudolf Zabilka, Karel Štěpka. Z lávky v J stěně traverz stěnou doleva (kruh) až za hranu a spárou ke 2. K. Vpravo přes převis a stěnou na vrchol.
[f.] ŽABÍ OČI, VIIb (Písk.Sasko), 16. 7. 1976, Karel Bělina, Michal Procházka. Vlevo od „Jižní spáry“ hranou a sokolíkem ke K. Stěnou a výše spárou, na jejím konci doleva a stěnou na vrchol.
[e.] JIŽNÍ SPÁRA, V (Písk.Sasko), 18. 9. 1954, Karel Krombholz, Helmut Weigel. Vlevo v náhorní stěně komínem, pak spárou na plošinu a jako „Stará cesta“ na vrchol.
[d.] JIHOVÝCHODNÍ CESTA, IV (Písk.Sasko), 23. 6. 1956, Helmut Weigel, L. Balíčková. Vlevo v náhorní stěně dole převislou spárou, pak komínem na plošinu a jako „Stará cesta“ na vrchol.
[c.] ŽERTÍK, V (Písk.Sasko), 8. 11. 1984, Karel Bělina. V JV stěně doleva na stupeň ke K. Sokolíkem doprava na lávku a z ní vpravo stěnou na plošinu „Staré cesty“. Tou na vrchol.
ZTRACENÁ PENĚŽENKA (STARÁ CESTA), II (Písk.Sasko), V právé části V stěny středem stěnky na blok dále Starou cestou.
4 [a.] STARÁ CESTA, I (Písk.Sasko), Od J do sedla a odtud buď komínem nebo stěnkou vlevo od něj na plošinu. J hranou na vrchol.
[b.] HADÍ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 8. 10. 1977, Zdeněk Weingartl, Rostislav Sedliský, Pavel Weingartl, Miroslav Cach, Ivo Nový. Z předskalí na „Staré cestě“ doprava ke K. Dále šikmo vpravo stěnou na vrchol.
STÍNOVÁ CESTA, VIIc (Písk.Sasko), 12. 8. 1965, Rudolf Zabilka, Jan Bílek. Náhorní stěnou šikmo vpravo ke K a vpravo stěnou při hraně na vrchol.
1 [r.] ÉTA, VIIIc (Písk.Sasko), 4. 12. 1999, Pavel Rýva. U pravé hrany náhorní stěny přes 3 borhákyzprava na vrchol.
[q.] SEVERNÍ CESTA, III (Písk.Sasko), 2. 9. 1961, Karel Krombholz. Z náhorní strany traverz vpravo za hranu a koutem na lávku „Hladké hrany“. V údolní stěně šikmo vpravo na vrchol.
Článek
ke skále:
Labské pískovce - vybrané stěny z roku 1993.
Z propadliště času se podařilo vydolovat archivní kopii dnes již neexistujícího webu, jehož podkladem byl tiskem vydaný průvodce LAŠTOVIČKA Petr st., SLAVÍK Jiří, NOVÁK Jiří, PLESKOTOVÁ Zdenka, ARNOLD Bernd (1993): Labské pískovce - vybrané stěny.

Z dnešního pohledu to má již jen historickou cenu, za těch 29 let ve stěnách vznikly desítky dalších cest a topa stěn již nemusí být tak jasná, jako kdysi (jestlliže tam v roce 1993 bylo pět kruhů, dnes jich tam klidně může být i dvacet a pak se v tom čert vyznej).

zapsáno: 17.9.2022

Z důvodu vyčerpání možností vytyčení nových logických linií nové prvovýstupy jen se souhlasem správcem oblasti. Oznámení správců Pravého a Levého břehu v Labském údolí 17.8. 2011