region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Čertova ruka
VELKÁ BAŠTA - M
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7. - 31.10. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: Vrcholová kniha u výlezu Fialového hnusu. Slanění 20+28m.
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Čertova ruka, skála: VELKÁ BAŠTA - M
Obr.1: VELKÁ BAŠTA - M (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2020_03_FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.2: VELKÁ BAŠTA - M (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2022_10, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2022

PADLÍ ANDĚLÉ, IX (JPK), 21. 8. 1996, Miloslav Homolka stř. Pavel Starý stř. Václav Vodička, Pavel Homolka. Mělkými koutky (2 kruhy) na konec, stěnou šikmo vlevo (3. kruh) do spáry a tou na temeno. 1
SEDM ROHATEJCH, VIII (JPK), 28. 7. 1999, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán, Jan-Gusta Havel. U hrany trhlinami na římsu (kruh). Sokolíčkem, vlevo k trhlinám (2. kruh) a těmi, výše stěnou při hraně ke 3. kruhu (osazen dodatečně). Stěnou přímo přes římsu (4. kruh) na temeno. Protokol o prvovýstupu
FIALOVÝ HNUS, VIIb (JPK), 16. 8. 1959, František Kroupa, J. Chlup, Jiří Žák(1), Jaroslav Krňák. Z jeskyně pravou stěnou vzhůru, doleva k zářezu a tím až do místa, kde se rozšiřuje v komín. Z něho vpravo do kouta a tím ke kruhu. Sokolíkem na polici a dvojspárou (2. kruh), výše komínem na temeno.
ČERTÍK BERTÍK, VIII RP (JPK), 22. 5. 2005, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán. Od 1. kruhu "Sedmi rohatejch" vpravo na polici ke 2. kruhu. Zleva nad něj a stěnou (2 kruhy a hodiny) na temeno. Protokol o prvovýstupu
VELKOLEPÝ VÝSTUP, VIIc (JPK), 17. 8. 1998, Petr Hejtmánek stř. Stanislav Šilhán , A. Koudelka. Spárou (smyčky) ke kruhu. Stěnou pod převis a vpravo spárou přes něj na travnatou polici. Koutem na temeno.
LEVÁ SPÁRA, VII (JPK), neznámí lezci, 60. léta. Soustavou spár přes 2 kruhy na temeno.
SMUTEČNÍ CESTA, VIII (JPK), 27. 8. 1961, Josef Čihula, Miroslav Machovič. Koutkem přes díru (hodiny) a spárkou ke kruhu. Stěnou na polici a po té vpravo pod kout. Spárou přes převis na temeno. 1
PROJEKT 3, 2020, Tomáš Homolka. Smuteční přímo, kruh.
PROJEKT 2, 2004, Petr Slanina(2). Hrana (kruh).
PROJEKT, Tomáš Zákora. Spárkou z díry přes převis (kruh).
CO VOTRAVUJEŠ, DOBYTKU, VIIIb (JPK), 25. 9. 2005, Petr Slanina(2) stř. Stanislav Šilhán. Stěnou přímo ke 1., traverz vlevo a stěnou ke 2. kruhu. Koutem pod strop, traverz vlevo do stěny ke 3. kruhu. Stěnou přímo (4. kruh) na temeno. Protokol o prvovýstupu
HROMY, BLESKY, VIIIb (JPK), 16. 6. 1998, Tomáš Zákora, Stanislav Šilhán. Přímo pod převis ke kruhu a zleva nad něj. Stěnou (hodiny) k trhlině a podél ní na římsu. Přechod doleva, zleva na hrot a žlábkem na polici. Po té přechod doprava a komínem na temeno.
ČERTOVA ZEĎ, VIIc (JPK), 13. 5. 1966, Milan Černý, Jiří Danko. Z kouta, vlevo od jeskyňky, dlouhý traverz doleva na J hranu a vpravo stěnou ke kruhu. Sestup poněkud dolů a doleva za hranu. Šikmo vlevo na Z roh a podél něho do malé jeskyně. Po římse traverz vpravo přes celou stěnu a při hraně sokolíkem přes převis. Stěnou a mělkým žlábkem na temeno.
VOLNÝ SMĚR, Vpravo od c. "Čertova zeď" (kruh a borek),
Poznámka:Původně projekt Šilhána?
BEZVÝZNAMNÉ PLUS, VIIc (JPK), 21. 4. 2007, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán. Z tranatého balkónu přes převis do spáry, tou na polici. Trhlinou vlevo od "Levé spáry" přímo přod převis. Přes něj ke 2. kruhu "Levé spáry" a tou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
ČÓRT ZNÁJET, IXc (JPK), 29. 7. 1999, Petr Slanina(2), Leoš Ulrych. Od 3. kruhu "Padlých andělů" přímo do děra vpravo ke 4. kruhu. Mírně zprava a vzhůru v dírkách k 5.kruhu. Do římsy a vpravo za hranu ke 4. kruhu cesty "Sedm rohatejch". Tou na temeno. Protokol o prvovýstupu
RÁJ NA ZEMI, IX (JPK), 19. 9. 2020, Tomáš Homolka. Od nástupu cesty "Fialový hnus" šikmo vpravo za hranu a stěnou přes díru ke kruhu. Přímo do kouta, tím vzhůru a vpravo na hranu ke 2. kruhu. Hranou (3. kruh, hodiny) na polici a cestou "Fialový hnus" na temeno.
ZAKÁZANÉ OVOCE (VARIANTA), VIIc (JPK), 24. 9. 2020, Tomáš Homolka. Cestou "Ráj na Zemi" nad 1. kruh a "Fialovým hnusem" dále na temeno.