region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Kapelník
SFINGA
Na tuto skálu platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10.Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Kapelník, skála: SFINGA
Obr.1: , vystaveno: 2007

Obr.2: SFINGA JV STĚNA, 2020_03_FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.3: SFINGA (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2022_10, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2022

20 NORMÁLNÍ CESTA, IV (JPK), 5. 7. 1922, Fritz Helmstett, Paul Schöne, Carl Rau. Z nejvyššího bodu sedla krátce vzhůru a doleva ke spáře. Tou na lavici a po té přechod do sedla mezi Sfingou a Večerní. Podél spáry pod hlavu a JV stěnou přes malý převis šikmo vpravo k vrcholu.
1 VARIANTA N.C., IV (JPK), Z plošiny pod hlavou doprava až ke spáře na S straně. Spárou na vrchol. 1
DEVADESÁT DEVĚT UZLŮ, VIII (JPK), 6. 7. 2000, František Čepelka(2), Miroslav Zvířecí(1),Miroslav Zvířecí(2), Irena Čepelková. Stěnou přímo přes kruh pod hlavu a převislou hranou na předskalí.
11 PLÁTKOVA STĚNA, VII (JPK), 10. 6. 1951, Jiří Plátek, Oldřich Kopal. Stěnou podél spáry ke kruhu. Lámavou stěnou mírně vlevo na balkón v JZ stěně a vlevo k 2. kruhu. Dále doleva za hranu do komína a tím na plošinu pod hlavou. "N.c." na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Nastupuje se po levé straně normální cesty do převislé spáry, podle které stoupáme až k 1. kruhu. Od kruhu koračujeme levou krajně obtížnou a lámavou stěnou vzhůru na balkon, po kterém přejdeme doleva ke 2. kruhu. Zde velmi ošemetným krokem za levou hranu dosáhneme komínu, kterým vystoupíme na podvrcholové předskalí.
18 EGYPTSKÁ HRANA, VIIb (JPK), 13. 9. 1961, Ladislav Mejsnar, Jiří Čihulka. Zprava na hranu a tou (2 kruhy) na plošinu pod hlavou. "N.c." na vrchol. 1 2 1
KLEOPATRA, VIIc (JPK), 10. 9. 1988, Josef Koudelka, Petr Hejtmánek. Od 1. kruhu "Egyptské hrany" traverz vlevo za hranu k sokolíku a vzhůru přes díru ke kruhu. Stěnou na polici k 2. kruhu "Plátkovy cesty." a stěnou přímo na plošinu pod hlavou. "N.c." na vrchol. Protokol o prvovýstupu
VNITŘNÍ CESTA, VI (JPK), 1. 5. 1962, Josef Čihula, Jiří Šonský. Širokým komínem mezi Sfingou a Mravenčí ke kruhu, spárou na balkónek a vlevo při hraně k vrcholu.
TURISTICKÁ TŘÍDA, VIIc (JPK), 23. 8. 2009, Radek Meier, Miroslav Meier. Vpravo od cesty " Made od Pepas " komínem ke kruhu. Stěnou přes 2 kruhy na polici pod převis. Doprava do koutu a tím na plošinu pod hlavu. Libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
MADE OD PEPAS, VIII (JPK), 26. 8. 1984, Josef Nežerka(1), Josef Voděracký, Josef Rakoncaj. Komínem vlevo od "Vnitřní cesty" ke kruhu a stěnou mírně vlevo k 2. kruhu. Přímo k 3. kruhu "Údolní cesty" a tou na vrchol.
ZTRACENÁ ARCHA, IXc (JPK), 8. 6. 1996, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán. Hranou (4 kruhy) k 2. kruhu cesty "Pro kriminálníky" a tou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
PRO KRIMINÁLNÍKY, VIII RP (JPK), VIIIb (JPK), 25. 5. 1979, Vladislav Rympler stř. Zdeněk Lejsek. Z hranou a stěnou ke kruhu. (Stavěním) a spárkami na polici, vpravo k 2. kruhu a přímo k 3. kruhu "Údolní cesty". Tou k vrcholu. 1. přelez bez stavění (OS) Petr Slanina, 2003.
PROJEKT, Při hraně,vlevo od cesty "Pro Kriminálníky".Kruh.
VIA MARBURG, VIIc (JPK), 16. 8. 1970, Gottlieb dElvert, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. "Koutovou variantou" několik metrů vzhůru, překrok doprava do SZ stěny a šikmým koutem na travnatý pilíř. Jemnou stěnkou k 2. kruhu "Údolní cesty" a tou k 3. kruhu. Mělkým zářezem mírně vlevo a přes převis na vrchol.
3 ÚDOLNÍ CESTA, VI (JPK), 19. 6. 1937, Manfred Kertész, A. Pick, Arthur Preibisch. Od S na širokou travnatou polici v SV stěně. Z jejího levého okraje k 1. kruhu. Doprava ke spáře a tou do sedla mezi Sfingou a Večerní v. (sem též "N.c."). Pod převisem doprava k 2. kruhu a dále vpravo k 3. kruhu u Z hrany. Spárkou krátce vzhůru, překrok vpravo za hranu, dále doprava do JZ stěny a vzhůru ke spáře. Tou k vrcholu.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Vystupuje se od severovýchodu na malé, travou porostlé předskalí při severovýchodní stěně, buď pravou širokou spárou nebo vlevo převislou stěnou na travnatou lávku. Odtud vystoupíme spárou na předskalí. Dále levou koutovou spárou pod převis a doprava k 1. kruhu. Od něho ještě málo doprava a podél spáry na předskalí u Večerní věže. Pod obrovským převisem jdeme po lávce ke 2. kruhu a dále obtížným vodorovným přechodem po lámavé skále k západnímu koutu, kde je 3. kruh. Od něho stoupáme podél trhlinky vzhůru k jejímu ústí a velmi obtížným odtlačujícím krokem doprava na šikmou plošinku a dále vodorovně doprostřed stěny (jistící smyčky) k několika menším hodinám. Od nich pokračujeme vzhůru k převislé spáře, kterou zakončíme výstup.
JDEME NA TO, VIIc (JPK), 22. 8. 2002, Miroslav Meier, Radek Meier. Z "Koutové varianty" doprava a přímo k 1. kruhu. Vzhůru a vpravo hranou přes 2. kruh na vrchol pilíře. Doleva do sedla a libovolně na vrchol.
KOUTOVÁ VARIANTA, VI (JPK), 1942, Josef Smítka, Ladislav Vodháněl(1). Od S ze sedla mezi Sfingou a Jeřabí koutovou spárou do sedla.
TICHO PROSÍM, VIIb (JPK), 22. 8. 2002, Radek Meier, Miroslav Meier. Vlevo od "Koutové varianty" hranou přes kruh do sedla a libovolně na vrchol.
FIFANOVA VARIANTA, VII (JPK), 1942, Ladislav Vodháněl(1), Josef Smítka. Nástup ve středu stěny nad jeskyňkou. Sokolíkem vzhůru na levý okraj travnaté lavice.´"Údolní cestou" k vrcholu.