region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Maják
MNICH
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Maják, skála: MNICH
Obr.1: Mnich (Skalák / Maják), zstrnad , vystaveno: 2007

Obr.2: MNICH (CENTRÁLNÍ SKALÁK), foto: zs, 2020 , vystaveno: 2020

Obr.3: MNICH (CENTRÁLNÍ SKALÁK) - topo, 2020 , vystaveno: 2020

Obr.4: Karel Vlček - " Šedý ": Hruboskalsko - Mnich - Vzkříšení. U kruhu Jiří Jíra - Šáša

Obr.5: Bohouš Svatoš: Mnich - O.Kopal

1 ÚDOLNÍ CESTA, VII (JPK), 17. 3. 1926, Wolf Kapherr, Heinrich Küttner. Od V přechod přes SV stěnu k velkým hodinám na S hraně. Dále doprava do údolní stěny do jeskyňky (sem též přímo pravou spárou v údolní stěně). Převislou spárou přes vsazený blok (vajíčko) do úzkého komína a tím na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Od severozápadní paty věže vystoupíme pravou neurčitou spárkou na stupeň. Vysokým krokem v pravé stěne přijdeme na ustupující snazší stěnu a výše do jeskyňky, kde je možnost jištění. Odtud přejdeme dosti snadno vodorovně doleva do další jeskyně. Do této jeskyně můžeme vystoupit od východního rohu věže po zářezech šikmo doprava, dále travnatou lávkou a prolezením skalního okna dosáhneme zmíněné jeskyně. Z jeskyně pokračujeme převislou, doprava nakloněnou odtlačující spárou do zvonovitého výklenku na počátku vrcholové spáry (nejtěžší místo výstupu). Vrcholu dosáhneme pokračujícím úzkým komínem.
ZAPOMENUTÁ SPÁRA, VII (JPK), 1951, Radovan Kuchař . V SZ stěně spárou do traverzu "Údolní cesty". Převislou spárou vlevo od ní přímo na vrchol.
2 SEVEROVÝCHODNÍ STĚNA, VI (JPK), 20. 7. 1952, Radovan Kuchař, J. Toušová. "Údolní cestou" až do pravé části SV stěny. Sokolíkem v krátkých a mělkých spárách k hrotu, od něho spárou na římsu se zářezem. Vpravo stěnou na vrchol.
VÝROČNÍ CESTA, VIIc (JPK), 25. 9. 1971, Z traverzu "Údolní cesty" šikmou spárkou v SV stěně přes kruh na vrchol. nesportovní prvovýstup
1 PRVNÍ CESTA, VIIIb (JPK), 3. 10. 1981, Tomáš Fučík, Michal Pitelka, M. Studecký. Od hrany převisem vlevo na římsu a stěnou ke kruhu. Šikmo vpravo na hranu (hrot) a při té k vrcholu.
19 NETOPÝŘÍ SPÁRA, VI RP (JPK), 2. 8. 1941, Zdeněk Mézl, Karel Čabelka. Spárou ve středu náhorní stěny přes kruh na vrchol.
Poznámka:1.přelez: 2.8.1941, Smítka, Vodháněl, Zoubek, Náhlovský, Procházka (zdroj: Fifanův lezecký deník)
21 MÁJOVÁ CESTA, VII (JPK), 11. 5. 1957, Oldřich Kopal, Bohumil Svatoš, Jiří Mašek. V levé části JV stěny podél trhliny vzhůru a šikmo doleva ke kruhu. 3m vzhůru, traverz na levou hranu a při ní na vrchol. 1 1
TÁTOVI K PADESÁTINÁM, VIIc (JPK), 31. 8. 2002, Filip Hebelka stř. Václav Šatava(2), M. Činčerová. "Talířovou cestou" pod převis, šikmo vpravo ke kruhu. Traverz vpravo na hranu a podél té k vrcholu. Vzpomínka na Vláďu Hebelku
Poznámka:POZOR! Lámavá skála!
3 TALÍŘOVÁ CESTA, VI (JPK), 28. 9. 1941, Karel Čabelka, Zdeněk Mézl, M. Čabelková. Od J hrany šikmo doleva vzhůru do kouta pod vhloubením. Přes lámavý převis vzhůru ke kruhu. Doleva na hranu a ustupující stěnou na vrchol. 1
CESTA VZKŘÍŠENÍ, VIII (JPK), 30. 8. 1967, Milan Černý, Zdeněk Plch. Komínem od Z na předskalí. Odtud pravou hranou a spárkou přes kruh do jeskyně. Traverz doprava za hranu k 2. kruhu. Stavěním na římsu a hladkou stěnou vpravo (hodiny) na vrchol.
JEMNĚ MNĚ HO MNI, VIII (JPK), 8. 8. 2020, Radek Meier stř. Miroslav Meier. Ze svahu šikmo v pravo do koutku k 1. kruhu. Přes převis ke 2. kruhu, přímo, výše mírně vpravo do díry (hodiny); vlevo podél spárky na polici. Cestou SV stěna na hrot a vpravo ke 3. kruhu. Přímo, výše mírně vlevo na balkon a zprava na vrchol.
MNIŠSTVÍ, VIIc (JPK), 8. 8. 2020, Radek Meier stř. Miroslav Meier. Ze svahu spárou přes kruh na polici. Cestou SV stěna na konec spáry a stěnou přímo ke kruhu, přes převis a po hrotech na vrchol.
Datum: Slaňák Hrazdiča: Krabice: Tyčka: Kniha: Popsání: Dobírák: Zapsal:
29.01.2013 dobrý dobrá dobrá zachovalá na 50% dobrý rmaier

Historické VK
MNICH, výstupy od roku 2011 do 2011 (1,1Mb).