region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Maják
MAJÁK
Na tuto skálu právě nyní platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.7. - 31.10. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: POZOR - z důvodů opakovaného hnízdění je od roku 2022 již pravidelně lezení na tuto skálu až do 30.6. dočasně zakázáno (viz. Povolení 2022).
video:
Tomáš Hruš (2018):
Skalák | Maják | Údolní cesta + Mézlova hrana - kombinace
Kombinace Údolní cesty a Mézlovy hrany na hruboskalský Maják nabízí to nejhezčí z obou cest. Dolní část Mézlovky totiž vede hladkým a špatně zajistitelným žlábkem, zatímco Údolka nabízí luxusní lezení po celkem pevné skále. Vršek Údolky je spára, kde si máknete, zatímco vršek Mézlovky je úžasně exponovaná stěna, kde je lezení čistá radost.
3140x
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Maják, skála: MAJÁK
Obr.1: , vystaveno: 2007

Obr.2: Majak - M.Knaebel - 2009 , vystaveno: 2010

Obr.3: MAJÁK (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2020_02, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.4: Bohouš Svatoš: Maják - Gotika

18 ZÁPADNÍ KOMÍN, III (JPK), 3. 5. 1921, Kurt Nitzschmann, Carl Rau. Od Z koutem a výše otevřeným komínem na širokou lavici pod vrcholovým komínem. Vnitřním komínem na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
3 VAŠÍKŮV DEBAKL, VIIb (JPK), 20. 9. 2003, Jakub Hlaváček(2), Vašek Škrlant. Od 1. kruhu "Golfského proudu" stěnou přímo (hodiny) ke 2. kruhu "Gotické hrany".
1 ZÁPADNÍ HRANA, VI (JPK), 23. 8. 1964, Stanislav Hošek, Josef David. Zprava na hranu a tou na širokou lavici "Z komína".
3 PILÍŘOVÁ CESTA, VI (JPK), 2. 9. 1956, František Patočka, Stanislav Hajský(1). Ze široké lavice "Z komína" vlevo do úzké stěny pilíře. Stěnou podél okna vzhůru ke kruhu. Šikmo doleva a podél hrany na lavici pod vrcholem. Zde doprava a koutem na vrchol.
NÁSTUPOVÁ VARIANTA ZÁPADNÍ HRANY, VIIb (JPK), 19. 6. 1988, Petr Hejtmánek, Zdeněk Borůvka, J. Žujič. Stěnou přímo na hranu.
2 HALEŠOVA STĚNA, VIII (JPK), 24. 9. 1955, Vladimír Haleš(1), Antonín Fučík. Trhlinou do díry. Sokolíkem k 1. kruhu. Dále podél trhliny k 2. kruhu, přes vklíněný balvan vzhůru a traverz doleva k hodinám. Přes největší převis trhlinou k 3. a dále k 4. kruhu. Nad převisem doprava a středem lámavé stěny na vrchol. 3
2 MOTORISMUS, VIIb (JPK), 21. 7. 2002, Miroslav Meier, Radek Meier. V boční stěně pilíře pravou spárou, výše hranou (2 kruhy) na vrchol pilíře.
SEVEROZÁPADNÍ STĚNA, VIIc (JPK), 11. 6. 1964, Josef Čihula, Oldřich Zeman. S koutem na pilíř pod levou SZ stěnu. Středem stěny (kruh).
PRŮCHODOVÁ CESTA, VI (JPK), 6. 8. 1958, Oldřich Kopal, Radovan Kuchař. Ze široké lavice "Z komína" oknem na S stranu. Podél okna vzhůru pod převis, dále do tunelu, průlez tunelem a spárou na vrchol.
ZEMĚ PŮLNOČNÍHO SLUNCE, VIIb (JPK), VIIc RP (JPK), 3. 8. 1999, Martin Vrkoslav stř. Václav Šatava(2), P. Kropáček. Koutem "SZ stěny" asi 4m, traverz vlevo po římse k sokolíku a tím na konec ke kruhu. Přímo a po polici traverz do "Hrany zapadajícího slunce". Protokol o prvovýstupu
8 HRANA ZAPADAJÍCÍHO SLUNCE, VII (JPK), 1968, Milan Černý, Miroslav Černý, Zdeněk Záhora. V pravé polovině SV stěny ve spádnici mohutného okna nejprve koutem, později podél dvojspáry do okna. Z něho doprava na hranu, tou krátce vzhůru a do středu úzkého pilíře (hodiny). Pilířem přes dunivý blok a vpravo ke kruhu. Vpravo po hraně na vrchol.
1 STÍNOVÁ CESTA, V (JPK), 8. 9. 1930, Rudolf Hanke, K. Seyffert, Manfred Kertész. Koutem na stupňovitou lavici. Po ní doleva a výše doprava pod spáru s převislým vstupem. Spárou na vrchol.
1 PRSTÝNEK, VIIc (JPK), 27. 6. 1973, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. "Stínovou cestou" téměř ke spáře s převislým vstupem. Šikmo doleva k 1. kruhu, od něho sestup. Traverz doleva, přerušovaným sokolíkem do díry a vlevo k 2. kruhu. Přímo vzhůru na vrchol.
BEACH LIFE, VIII (JPK), 4. 8. 2004, Lukáš Čermák, Michal Kuna. "T variantou", vpravo a k 1. kruhu "Prstýnku". Stěnou přímo přes 2. kruh a několikery hodiny na vrchol. 1
T VARIANTA, VIIb (JPK), 10. 8. 2003, Vojtěch Král stř. Petr Vyšohlíd. Spárou na konec ke kruhu, traverz vlevo do "Gotické hrany" a tou k vrcholu.
4 GOTICKÁ HRANA, VIIb (JPK), 10. 4. 1945, Valerián Karoušek, Lumír Jisl. Vpravo od hrany sokolíkem na římsu a zprava na polici. Hranou přes kruh do římsy a vlevo za hranu k 2. kruhu. Stěnou při hraně na vrchol.
Poznámka:12.7.1946: 3.přelez R. Kuchař, A. Schier
1 1 1
GOLFSKÝ PROUD, VIII (JPK), 29. 5. 1983, Miloslav Staněk, Josef Hloušek, Dana Havlíková. Spárou přes převis a stěnou ke kruhu. Zleva stěnou k 2. kruhu a přímo k vrcholu.
VARIANTA HALEŠÁRNY, VIII (JPK), VIIIb RP (JPK), 5. 6. 1992, Tomáš Flanderka stř. Luděk Svoboda stř. Libor Stejskal. Zprava stěnou přes 2 kruhy k 2. kruhu "Halešovy stěny" a tou k vrcholu.
JESCHKEHO SPÁRA, VIIb (JPK), 17. 8. 1930, Alfred Jeschke, Manfred Kauschka. Komínem a spárou na předskalí a traverz vpravo ke kruhu (možné též spárou přímo). Širokou spárou do jeskyně a komínem k vrcholu. (Prvovýstup proveden přes 2 kruhy).

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Nastupuje se východním komínem, který výše přechází ve spáru, přímo ke kruhu. K tomuto kruhu můžeme také nastoupit zmíněným komínem a levou spárkou na předskalí. Odtud obtížným traversem pomocí spodních záchytů doprava ke kruhu. Hladkou spárou bez záchytů vystoupíme obtížně do jeskyně (jistící smyčka). Z této jeskyně vyjdeme po levé její straně ven do stěny. Po zdolání převisu pokračujeme podél spárky vzhůru do skalního hnízda, kde je další možnost zajištění. Odtud stoupáme k vrcholu nejprve úzkým komínem a výše po jeho pravé straně stěnou.
SKVRNY NA SLUNCI, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 8. 8. 1997, Radek Meier, Miroslav Meier. Z předskalí "Mézlovy cesty" stavěním ke kruhu, krátce vzhůru a vpravo středem stěny přes 2. kruh pod převis. Přes převis ke 3. kruhu a převisy (4. kruh), výše stěnou na vrchol. 1
16 MÉZLOVA CESTA, VI (JPK), 1. 8. 1944, Zdeněk Mézl, Karel Čabelka. V pravé části údolní stěny vzhůru do mělké spáry a tou na předskalí v JV stěně. Podél J hrany k 1. kruhu. Po zářezu šikmo doleva, vzhůru k levé straně plotny. Po plotně až do dvou třetin její výše, doprava na hranu a k 2. kruhu. Stěnou poněkud vpravo na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Nastupuje se asi tři metry od jihojihovýchodní hrany nalevo otevřenou spárkou vzhůru k borovici. Těsně vlevo od hrany asi 8 metrů vzhůru k 1. kruhu. Od kruhu postupujeme šikmo vzhůru k levé straně rezavé plotny (2. kruh). Odtud přecházíme vodorovně doprava na hranu a po ní vzhůru a přes solivé převislé "břicho" výše ke 3. kruhu. Vrcholu dosáhneme nevýraznou oblou hranou.
18 ÚDOLNÍ CESTA, VI (JPK), 1930, Rudolf Kaden, Hans Heilmaier. Středem údolní stěny podél spáry vzhůru na vrchol. 1 1
1 DIRETISSIMA DO DUBČE, VI (JPK), 10. 6. 1989, Jiří Satrapa, Vladimír Štibinger, R. Stejskalová. V levé části údolní stěny spárou k hodinám. Dvojspárou na polici, přes převis a přímo k vrcholu.
9 NĚMECKÝ ROH, V (JPK), 1930, . V pravé části SZ stěny podél spárek na plošinu. Komínovitými korýtky šikmo doleva až k "Z komínu" na širokou lavici. Po ní doprava až za Z hranu. Přes převis vzhůru a stále podél hrany na vrchol. 1
5 VARIANTA NĚMECKÉHO ROHU, VI (JPK), 1944, Alois Mareš . V levé části údolní stěny, výše podél trhliny na polici při Z hraně.
DOBRÉ NA ŽALUDEK, VIIIc RP (JPK), 5. 8. 2004, Lukáš Čermák, Michal Kuna, Jan Kadleček. Ve spádnici západního rohu výrazným sokolíkem a ostrou hranou (hodiny, 2 kruhy) na plošinu "Německého rohu". Libovolně k vrcholu. 2
3 SLUNEČNÍ CESTA, VIIc (JPK), 11. 6. 1964, Josef Čihula, Oldřich Zeman. Nástup z lavice "Z komína" v pravé části SZ stěny. Sokolíkem vpravo na konec a traverz doleva ke kruhu. Od něho doprava ubíhajícím zářezem na vrchol.
MONOLOG, VIIIb (JPK), 1984, Jindřich Hudeček, Stanislav Šilhán. Z lavice stěnou přímo ke kruhu "Sluneční cesty". Tou na vrchol.
1 ČERNEJ PASAŽÉR, VIIc RP (JPK), 21. 8. 2011, Miroslav Dědek(2) stř. Tomáš Hördler, Robin Grebík, Bára Hynková. Vlevo od cesty "Monolog" stěnou při hraně přes 3 kruhy na vrchol. Protokol o prvovýstupu
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
Dědek Miroslav mdedek bojsahrubaskala@seznam.cz 25. 8. 2011 19:19:01
Materiál: Počet: Datum: Poznámka:
Sl. kruh ČHS - velký, pozink 1 spodní slaňák, do lepidla
Dobírák ČHS 1 oko 1 na předskalí do Mézlovky
Datum: Slaňák Hrazdiča: Krabice: Tyčka: Kniha: Popsání: Dobírák: Zapsal:
29.01.2013 dobrý netřeba dobrá dobrá k popsaná 100% dobrý rmaier
Kniha bude vyměněna na jaře 2013. Spodní slaňák - výborný, vyměněn 2011.

Historické VK
MAJÁK, výstupy od roku 1948 do 1959 (11,7Mb). Vložená Fifanem Vodhánělem
MAJÁK, výstupy od roku 1961 do 1965 (14,6Mb).