region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Dračí skály
DVANÁCT APOŠTOLŮ
Na tuto skálu platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10.Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Dračí skály, skála: DVANÁCT APOŠTOLŮ
Obr.1: , vystaveno: 2007

Obr.2: DVANÁCT APOŠTOLŮ , vystaveno: 2021

Obr.3: DVANÁCT APOŠTOLŮ , vystaveno: 2021

3 JIHOZÁPADNÍ CESTA, III (JPK), 1935, . JZ komínem k zúžení (hodiny), doprava přes převis a úzkým komínem.
VNITŘNÍ CESTA, II (JPK), Od nástupu "JZ cesty" projdeme jeskyní S směrem a velmi úzkým komínem na vrchol.
JIŽNÍ STĚNA, VI (JPK), 30. 8. 1962, Josef Čihula, Miroslav Machovič. Krátkým sokolíkem k hodinám a na šikmou polici. Mírně vpravo na vrchol.
ROZČAROVÁNÍ, VI (JPK), Stěnou k hodinám, doprava vzhůru, výše vlevo k děrám (smyčka), vzhůru a vpravo (hodiny) na vrchol. Nesportovní prvovýstup !
CESTA POTU, VIIc RP (JPK), 12. 7. 1987, Vladimír Hoffman stř. Ladislav Halama, Marcel Souček. Sokolíkem do díry a vlevo stěnou (kruh).
MECHOVÁ SPÁRKA, VI (JPK), 17. 8. 1976, Petr Prachtel. Spárou na nejnižší vrchol "Vandiny cesty" a tou na vrchol.
HNILOBA, VIII (JPK), 8. 8. 1994, Radek Meier, Miroslav Meier. Traverz vlevo na hranu a přes kruh na nejnižší vrchol "Stupňovité cesty" a tou.
TANGO DOWN, VIII (JPK), 24. 9. 2011, Radek Meier, Miroslav Meier. Zleva přes díru ke kruhu, doprava a hladkou stěnou přes stupně na polici. Z police vpravo od cesty "Aprílovka" traverz vpravo a stěnou a hranou přes kruh na polici. Doprava a cestou "Mechový žlábek" na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
APRÍLOVKA, VI (JPK), 11. 4. 1989, Robert Hes stř. Radek Meier, Miroslav Dědek(2). SV hranou ke kruhu, vzhůru na polici, po ní traverz vpravo do cesty "Mechový žlábek" a tou na vrchol.
VANDINA CESTA (STUPŇOVITÁ C.), V (JPK), 2. 7. 1963, Alex Pražský, R. Kříženecký. Od SV podél koutové spáry na nejnižší vrchol, vysunutý k SZ. Podél hrany na hlavní vrchol.
MALÝ PYTEL V ÚDIVU, VIIc (JPK), VIII RP (JPK), 24. 9. 2011, Miroslav Meier stř. Radek Meier. Přes převis ke kruhu a šikmo vpravo ke 2. kruhu. Přes stupně na polici. Stěnou vlevo od cesty "Aprílovka" přes 2 kruhy na předskalí a stěnkou na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
4 SEVERNÍ STĚNA, IV (JPK), 1939, Josef Smítka . V SV koutě vzhůru do jeskyňky v pravé straně (jištění). Úzkým komínem na malé předskalí a šikmým zářezem na vrchol.
1 SEVERNÍ SPÁRA, III (JPK), Ze široké lavice v SV stěně podél koutové spáry na vrchol.
SEVERNÍ TRHLINA, VIIb (JPK), 19. 7. 1964, Josef Čihula . Zalomenou spárou.
RONY RÓNALD, VIIc (JPK), VIII RP (JPK), 25. 9. 2011, Miroslav Meier stř. Radek Meier. Přes převis ke kruhu a podél spáry ke 2. kruhu. Přes stupně na polici. Vlevo od cesty "Stupňovitá" přes převis a kruh na předskalí a cestou "Severní stěna" na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
SMRT NÁČELNÍKA, VIIIb (JPK), VIIIc RP (JPK), 30. 9. 2011, Miroslav Meier stř. Radek Meier. Vpravo od cesty "Speleologická" stěnou přes 2 kruhy do koutové spáry a tou na polici. Z police vpravo od cesty "Údolní" stěnou při hraně přes 3 kruhy na vrchol. 2 Protokol o prvovýstupu
1 SPELEOLOGICKÁ CESTA, VIIb (JPK), 23. 5. 1988, Petr Hejtmánek stř. Vladimír Hoffman, Miloslav Homolka. V pravé části údolního předskalí spárou s převislým nástupem (kruh) na předskalí. Libovolně na vrchol. Nástup do spáry je možný i traverzem zleva - VI.
FUNEBRÁCKÁ CESTA, VIIIc (JPK), 14. 5. 1988, Petr Hejtmánek stř. Josef Koudelka. V levé části údolní stěny předskalí traverz od V hrany doprava pod trhlinu (1. kruh). Sokolíkem do díry (hodiny) a spárou na předskalí (VIIc). Lámavou JV hranou ke 2. kruhu a hranou přímo, nebo doprava za hranu a mírně vpravo vzhůru na vrchol.
ÚDOLNÍ CESTA, VIIc (JPK), 7. 7. 1963, Josef Čihula, M. Černý. V levé části SV stěny vzhůru do prohlubně a traverz doprava do jeskyňky. Podél trhliny na vrchol.
HARIBO, VIII (JPK), VIIIb RP (JPK), 29. 9. 1990, Radek Meier, Robert Hes, Miroslav Dědek(2). Zářezem a stěnou přes kruh na vrchol.
ZMAR NAZMAR, VIII (JPK), 29. 6. 2000, Miroslav Meier, Radek Meier. Spárkou na vrchol přílepku ke kruhu. Sestup vpravo dolů a přes solivé břicho nejprve přímo, později vlevo ke 2. kruhu. Přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
CAMEL TROPHY, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 6. 5. 1995, Pavel Starý stř. Miloslav Homolka. Hranou, výše vpravo stěnou (3 kruhy) na předskalí. 1 Protokol o prvovýstupu
SAMSON, VIIc RP (JPK), 29. 5. 1995, Miloslav Homolka, Pavel Homolka. Pravým koutkem (kruh) do díry a převislým koutem na předskalí. Protokol o prvovýstupu
BIGBÍTOVÝ DUNĚNÍ, VIIb (JPK), 29. 5. 1995, Pavel Homolka, Miloslav Homolka. Levým koutem přes strop k hodinám a vpravo do díry cesty "Samson". Tou na předskalí. Protokol o prvovýstupu
POSLEDNÍ APOŠTOL, Xa (Písk.Sasko), 11. 9. 1992, Radek Meier, Miroslav Dědek(2). Středem stěny přes 2 kruhy na vrchol. 2
POMALU, ALE JISTĚ, VIII (JPK), 5. 8. 1994, Pavel Kamarád . Vlevo od jižní hrany k hodinám, od nich doprava na hranu (hodiny), jí na polici a "Hladkou cestou" na vrchol.
1 HLADKÁ CESTA, VI (JPK), 30. 8. 1962, Josef Čihula, Věra Čihulová, Miroslav Machovič. "JZ cestou" k hodinám, nad nimi doprava na skloněnou polici a stěnou při jižní hraně na vrchol.
VARIANTA, VII (JPK), Sokolíkem na polici.
KHAKI CESTA, VIIc (JPK), VIII RP (JPK), 29. 9. 1990, Radek Meier, Robert Hes, Miroslav Meier. Sokolíkem a stěnou pod slaněním přes kruh na vrchol.

Historické VK
DVANÁCT APOŠTOLŮ, výstupy od roku 1970 do 1984 (6,9Mb).