region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Dračí skály
DRAČÍ ZUB
Na tuto skálu platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10.Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Dračí skály, skála: DRAČÍ ZUB
Obr.1: , vystaveno: 2007

Obr.2: DRAČÍ ZUB OD S, 2019_09, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2019

Obr.3: DRAČÍ ZUB (CENTRÁLNÍ SKALÁK), pfajgl , vystaveno: 2023

Obr.4: DRAČÍ ZUB (CENTRÁLNÍ SKALÁK) - Hana Chlumská 2023 , vystaveno: 2023

Obr.5: DRAČÍ ZUB (CENTRÁLNÍ SKALÁK) - Hana Chlumská 2023 , vystaveno: 2023

Obr.6: DRAČÍ ZUB (CENTRÁLNÍ SKALÁK) - Hana Chlumská 2023 , vystaveno: 2023

Obr.7: Bohouš Svatoš: Kauschkova hrana na Dračí zub

Obr.8: Bohouš Svatoš: Česká cesta na Dračí zub

1 KAUSCHKOVA SPÁRA, VII (JPK), 1. 8. 1906, Rudolf Kauschka, August Steinjan. Spárou na předskalí a z něj spárou s převislým nástupem přes jeskyňku na vrchol.
TAJNÁ CESTA, III (JPK), 1928, Jaroslav Baudys, Václav Náhlovský, Karel Čabelka. Cestou "Kauschkova spára" na předskalí. V úpatí "Kauskovy spáry" průlez do vnitřního komína a velmi úzkým komínem na vrchol.
18 ČESKÁ HRANA, VIIb (JPK), 1944, Zdeněk Mézl, Karel Čabelka, Rudolf-Otto Bauše, Miroslav Jedlička. Z předskalí převisem k 1. kruhu. Doleva na hranu a podél ní ke 2. kruhu. Stěnou ke 3. kruhu a šikmo doleva ke 4. kruhu. Přes převis a ustupující stěnou na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Nastupuje se severovýchodní stěnou do tunelu, kterým projdeme a překrokem přes komín dosáhneme jihovýchodního předskalí. S předskalí nalevo od Kauschkovy spáry vystoupíme přes převis šikmo doleva k 1. kruhu. Po zářezku těsně nad převisem postupujeme vodorovně doleva na jižní hranu a po hraně vzhůru k 2. kruhu. Dále stoupáme výše ke 3. kruhu. Od kruhu pokračujeme ještě dva kroky vzhůru a podél nepatrné trhlinky až k místu, kde jest hrana přerušena šikmou lavicí. Zde přejdeme šikmo vlevo a přes malý převis stoupáme ke 4. kruhu. Vysokým krokem vystoupíme na ustupující stěnu a po této dorazíme na vrchol.
4 1
POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ, VIII (JPK), 19. 7. 1969, Jan Procházka(2), Štefan Berežný, František Šída, Jiří Jíra. Cestou "Dědův odkaz" na polici pod převisem. Levou částí stěny převisem do díry a traverz doprava až téměř ke hraně. Vzhůru nad další převis, doleva do stěny a ke kruhu. Vzhůru ke 2. kruhu a (pomocí něj) na vrchol. (Výstup věnován památce obětí blesku pod Větrníkem)
DĚDŮV ODKAZ, VIIc (JPK), 24. 6. 1951, Karel Cerman, Drahoš Machaň, František Kroupa. Levou polovinou stěny vzhůru na polici pod převisem. Doleva za hranu a podél koryta šikmo doprava vzhůru na balkónek v Z hraně. Vzhůru do převislého kouta, jím na poličku a lámavou stěnou k 1. kruhu. Šikmo doleva vzhůru ke 2. kruhu a stavěním na vrchol.
VARIANTA DĚDOVA ODKAZU, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 8. 8. 1992, Libor Stejskal, Tomáš Flanderka. Pravým pilířem SZ stěny přímo přes hodiny ke kruhu a zprava na balkónek.
SEVERNÍ SUPERDIRETISSIMA, VIII (JPK), 7. 7. 2001, Radek Meier stř. Miroslav Meier. Vpravo od "Barthriß" stěnou přes 2 kruhy na polici. Jako "Dědův odkaz" na balkónek, přímo koutkem, výše stěnou přes 2 kruhy na hranu. Tou přes 2. kruh "Dědova odkazu" bez stavění na vrchol. 1
BARTHOVA SPÁRA, VIII (JPK), 1929, Walter Barth, Heuschmann. Spárou (2 kruhy) a úzkým komínem na vrchol. 1
CHCÍPÁKŮV TIP, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 24. 8. 1989, Pavel Čepička stř. Stanislav Šilhán, Miroslav Zvířecí(1),Ladislav Halama. "Barthovou spárou" na polici, po ní vlevo a přes převis spárou na balkónek. Přes 1. kruh do sokolíku při hraně a ke 2. kruhu. Šikmo doprava a na vrchol.
DIREKT VARIANTA CHCÍPAKOVA TIPU, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 10. 6. 1997, Miroslav Meier stř. Radek Meier. Stěnou přes 2 kruhy a hodiny přímo do cesty "Chcípákův tip".
1 ŠIROKÝ KOMÍN, V (JPK), Široké místo bylo překonáno pomocí vzpříčených trámů. 1. sportovní přelezení: Josef Čihula stř. Jaroslav Krňák, 30. 4. 1962. Komínem až do jeho rozšíření (2. slaňovací kruh). Od něho v levé vnitřní stěně komína podél trhliny, výše levou hranou k místům, 1
CESTA PRO ELIŠKU, VIIIc (JPK), 27. 8. 1983, Miloslav Staněk stř. Petr Čermák, Josef Hloušek. Středem pilíře přes díry k 1. kruhu. Podél sokolíku vzhůru a šikmo vpravo do komína, jím do úrovně slaňovacího kruhu a stěnou ke 2. kruhu. Vzhůru a traverz vlevo na hranu, za ní stěnou stěnou ke 3. kruhu. Přímo ke 4. kruhu "Severní cesty" a tou. 2
BUENA VISTA SOCIAL CLUB, IX (JPK), 19. 8. 2005, Radek Meier stř. Miroslav Meier. Od SV, vpravo od nástupu na "Kauschkovu hranu", stěnou při hraně k 1. kruhu. Vzhůru, vpravo na hranu a přes 2. kruh na polici. Krátce vzhůru a vpravo za hranu ke 3. kruhu. Hranou přes 4. a 5. kruh přímo do děr a mírně vlevo na polici. Vpravo ke 2. kruhu "Severní cesty". Vzhůru, doprava za hranu a přes převis ke kruhu. Doleva za hranu a přes díru na vrchol nebo od kruhu doprava do spáry a tou na vrchol. 2 1 Protokol o prvovýstupu
6 SEVERNÍ CESTA, VIIb (JPK), 6. 7. 1952, Valerián Karoušek, Lumír Jisl, Majka Mašková, Bohumil Nejedlo. Od 1. kruhu cesty "Kauschkova hrana" po spodním zářezu doprava až pod vhloubení v pravé polovině stěny. Vzhůru k 1. kruhu, přímo do jekyně, pak doprava a přes převis ke 2. kruhu. Sestup krátce dolů, doprava za hranu do spáry, tou vzhůru pod převis a vpravo ke 3. kruhu. Doprava do komína (nebo přímo) a jím na vrchol.
KATAPULT, VIIIc (JPK), IX RP (JPK), 12. 6. 1983, Miloslav Staněk, Josef Hloušek. Od 1. kruhu "Kauschkovy hrany" vzhůru přes hodiny podél sokolíků ke kruhu. Šikmo vpravo do díry a vlevo přes převis k trhlinkám. Jimi vzhůru do vhloubení a jím na vrchol.
VARIANTA, 21. 7. 1991, David Semiginovský. Od kruhu "Katapultu" vlevo do díry k hodinám na "Kauschkově hraně".
16 KAUSCHKOVA HRANA, VII (JPK), 1937, Manfred Kauschka, Rudolf-Otto Bauše, O. Möller. Podél spáry vzhůru do tunelu, průchod a od JV na předskalí. Traverz doprava do SV stěny (1. kruh). Podél zářezu převisem doleva za hranu a po lámavých deskách až do výklenku pod vrcholovým převisem k hodinám. Doleva ke 2. kruhu a na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Nastupuje se krátkou severovýchodní stěnou do tunelu , kterým projdeme. Potom jižní stěnou vystoupíme na malé předskalí. Dále pokračujeme šikmo doprava na východní hranu k 1. kruhu v severovýchodní stěně, a velmi obtížným přechodem doleva za hranu k většímu výstupku (jistící smyčka). odtud stoupáme po velikých, ale lámavých chytech vzhůru. Výše přejdeme šikmo doprava na hranu (jistící smyčka) a podél této vzhůru do obrovských hodin v severovýchodní stěně. Od hodin přecházíme již po pevné skále doleva ke 2. kruhu. Odtud přímo vzhůru a podle šikmého, doleva ubíhajícího járku na vrchol.
6 3
4 STŘEDNÍ PILÍŘ, VIIb RP (JPK), 5. 7. 1952, Bohumil Nejedlo, Oldřich Kopal, Valerián Karoušek. Od JV, nebo SZ komínem na předskalí. Z pravé strany stěny pilíře šikmo vlevo do díry a z ní vzhůru ke kruhu. Středem stěny ke hrotům a žlábkem vpravo na vrchol.
PROJEKT, 2020, Petr Slanina(2). Od 1. kruhu cesty Katapult přímo, kruh.

Historické VK
DRAČÍ ZUB, výstupy od roku 1947 do 1965 (2,4Mb). Pravděpodobně druhá historická vrcholovka na Dračí zub.
DRAČÍ ZUB, výstupy od roku 1967 do 1981 (4,9Mb). Pravděpodobně třetí historická vrcholovka na Dračí zub.