region  Český ráj
sektor  Centrální Skalák
podsektor  Maják
BRÁNA
Na tuto skálu platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10.Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Hruboskalsko, sektor: Centrální Skalák, podsektor: Maják, skála: BRÁNA
Obr.1: , vystaveno: 2007

Obr.2: BRÁNA (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2020_03_FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.3: BRÁNA (CENTRÁLNÍ SKALÁK), 2020_03, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.4: Bohouš Svatoš: Brána - Lengáčova c., B.Svatoš, J.Kuhn

Obr.5: Vilém Heckel: Západní sokolík na Bránu.

3 KOMÍNOVÁ CESTA, III (JPK), 5. 6. 1922, Erich Herbe, Walter Sobe,. Komínem mezi JZ a prostřední věží až k jeho vyústění. SV stěnou na hlavní věž. (Přístup do komína od JV i SZ.) 1
16 SCHUCKOVA CESTA, V (JPK), 1925, Karl Schuck . Vlevo od komína na balvan. Z něho mělkou spárou na římsu a po ní do kouta při J rohu. Zde vzhůru na vrchol pilíře. Traverz přes plotnu doprava do jeskyňky a přes svislou desku na polici. Doprava a stupňovitou stěnou na vrchol.

L. Vodháněl - J. Janků (1954): Od jihovýchodu vystoupíme na obrovský balvan a krátkou spárkou na vodorovnou římsu. Po ní přejdeme doleva do otevřeného koutu, jímž vystoupíme na vrchol pilíře (jistící smyčka). Ve výši balkonku přecházíme vodorovně doprava a poněkud vzhůru do jeskyňky, kde je další možnost zajištění. Z jeskyňky přejdeme přes tenký listovitý blok ještě poněkud doprava do stěny, kterou pokračujeme vzhůru k malým špatně viditelným hodinkám. Od těchto hodin ještě několik kroků napravo a stoupajíce přímo vzhůru stěnou dosáhneme vrcholu.
13. VARIANTA, VIIc (JPK), 3. 6. 1974, Josef Rakoncaj, Jiří Janoušek(1), Zdeněk Lejsek. Od 1."Lengáčovy stěny" kruhu šikmo vpravo ke spáře a tou k vrcholu.
1 KOUTOVÁ VARIANTA, VI (JPK), 1941, Ladislav Vodháněl(1). Naproti Galeonu hladkým koutem na římsu a "Schukovou cestou" na vrchol.
POVĚTROŇ, VIII (JPK), 9. 4. 1972, Vladimír Sochor, I. Bartoň. Převislou spárkou (hodiny) ke kruhu. Přímo, výše mírně vpravo přes polici na vrchol.
1 PILÍŘ ZTRACENÝCH OVCÍ, VI (JPK), 29. 4. 1995, Vojtěch Král, D. Šustek. Spárkou k dunivému bloku a hranou (hodiny) na vrchol pilíře. "Schuckovou cestou" k vrcholu.
SLAVOBRÁNA, VIIc (JPK), 28. 5. 1998, Petr Hejtmánek, Stanislav Šilhán. Koutkem na polici (vlevo smyčka). Úzkou spárou v koutku, výše vhloubením na vrchol pilíře. Schuckovou cestou" k vrcholu.
1 ZÁPADNÍ SOKOLÍK, VIIb (JPK), 8. 8. 1948, Radovan Kuchař stř. Jaroslav Kysela. Spárou v Z koutě přes převis k 1. kruhu. Sokolíkem k 2. kruhu. Přes převis spárou na balkónek pod vrcholem a stěnou podél trhlinky na vrchol.
SVATEJ VRÁTNEJ, VIIc (JPK), 23. 9. 2005, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán. Od 1. kruhu "Západního sokolíka" vlevo stěnou (2. kruh) na vrchol.
1 TO JE ŽÍZEŇ!, VIIc RP (JPK), 21. 7. 1998, Petr Hejtmánek, Tomáš Zákora, Roman Tilňák, David Hons, L. Bien, Filip Molata, Luboš Chalupka, Miroslav Peč, Pavel Musil(1), Zdeněk Strnad(2). Spárou v koutě do komína (hodiny), stěnou komína krátce vzhůru a doprava na polici pod převisem. Přes převis (kruh), spárkou na římsu a stěnkou na balkón. Hrankou na vrchol.
14 PŘÍMÁ CESTA, V (JPK), 1941, Vladimír Procházka, Ladislav Vodháněl(1). "Schuckovou cestou" na balvan. Mělkou spárou na římsu a podél spáry do jejího rozšíření. Zde doprava do trhliny s hroty a vzhůru na horní polici "Schuckovy cesty". Šikmo doleva na vrchol.
DVAKRÁT DVACET, VIIIb RP (JPK), 3. 9. 2011, Miroslav Dědek(2) ,Tomáš Hördler. Spárou a hranou přes 2 kruhy k 1. kruhu cesty "Západní letci". Od něho šikmo vlevo na tupou hranu ke 4. kruhu. Přímo hranou (ne doprava) na vrchol.
Poznámka:kruhy -4x pozink ČHS 30cm do lepidla
Protokol o prvovýstupu
3 ZÁPADNÍ PILÍŘ, VIIb (JPK), 2. 9. 1961, Milan Černý stř. Ladislav Mejsnar. Nástup od SZ do komína "Komínové cesty". Doleva do stěny střední věže a šikmo doleva na Z pilíř. Nejprve pilířem, později doleva do středu SZ stěny (kruh). Doleva k spárce a podél ní na vrchol. 2
1 RYCHLE, PŘÍMO, SPORTOVNĚ, VIIIb (JPK), 7. 6. 2014, Miroslav Dědek(2) stř. Tomáš Hördler. Hranou přímo přes 2 kruhy ke kruhu cesty "Západní pilíř" dále přímo a hranou přes 4. kruh na vrchol.
Poznámka:Osazeny 1,2 a 4 kruh /ČHS pozink 25cm do lepidla
HLOUŠKOVA CESTA, VIII (JPK), 25. 9. 2003, Miroslav Zvířecí(1),Josef Hloušek, Miroslav Zvířecí(2), Zdeněk Konrád. Středem pilíře vpravo od "SZ spáry" přes kruh ke 2. kruhu. Vpravo a při hraně k vrcholu. Protokol o prvovýstupu
SEVEROZÁPADNÍ SPÁRA, VII (JPK), 23. 4. 1960, Josef Čihula, Jaroslav Havlík. Od SZ z průchodu komínem, který přechází ve spáru (kruh) na vrchol.
SCHWEINEREIN, VIII (JPK), 8. 8. 1982, Miroslav Zvířecí(1), Jiří Unger, Josef Rakoncaj. Spárkou ke kruhu a hranou na vrchol.
Poznámka:POZOR! Lámavá skála!
Protokol o prvovýstupu
13 LENGÁČOVA STĚNA, VIIb (JPK), 2. 7. 1939, Josef Smítka, Ladislav Vodháněl(1). Stěnou podél převislého zářezu na polici. Nad ní 1. kruh. Vzhůru a po římse doleva za hranu k 2. kruhu. Stěnou přes 3. kruh na vrchol.
Poznámka:DAtum prvovýstupu opraven dle Fifanova lezeckého deníku.
PŘÍMÁ VARIANTA, VIIc (JPK), 1965, Rudolf Zabilka, Karel Bělina. Od 1. kruhu "Lengáčovy stěny" stěnou přímo na vrchol.
OMYLOVÁ VARIANTA, VIII (JPK), 26. 4. 1998, František Čepelka(2), Jakub Frič. Přepadem z balvanu, vlevo a trhlinou přímo ke 2. kruhu "Lengáčovy cesty".
MALOTRAKTOR, VII (JPK), 5. 11. 2003, Petr Slanina(2). Širokou, solivou spárou vlevo od "Povětroně" přes dva převisy na vrchol.
Poznámka:POZOR! Lámavá skála!
ŠIROKÝ KOMÍN, III (JPK), 1935, Antonín Zima . V pravé částí JV stěny, z průchodu, na vsunutý skalní blok. Z jeho nejvyšší části (na SZ straně) doprava do kouta. Spárou na dno širokého komína, kterým projdeme zpět na JV stranu. Komínem vzhůru pod vklíněný balvan a V hranou na střední vrchol.
LÁMAVÁ CESTA, V (JPK), Jako "Široký komín" na blok. Z jeho nejvyšší části vzhůru do vnitřního komína a tím vzhůru až k oknu v jeho horní části. Zde průlez do JV stěny a podél spáry na vrchol.
8 KALFEŘTOVA CESTA, VI (JPK), 9. 5. 1952, Vratislav Kalfeřt, Antonín Zima. Z jeskyňky pod pravým komínem v JV stěně sokolíkem vzhůru. Ze dna komína doleva a vzhůru ke kruhu. Spárou k vklíněnému balvanu a na vrchol.
ZÁPADNÍ LETCI, VIII (JPK), 30. 3. 1968, Václav Chlum(2), Jiří Svoboda, Stanislav Lukavský(1), Petr Schnabl. "Západním sokolíkem" až pod první hnízdo. Doleva k hrotu a přes malý převis k 1. kruhu. Stěnou k 2. kruhu. Dále doleva podél sokolíku na hranu a po ní na vrchol.
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
29.01.2013 dobrý dobrá dobrá dobrá zachovalá na 50% dobrý rmaier
25.05.2019 výborný výborná výborná výborná zachovalá na 50% výborný Ansko

Historické VK
BRÁNA, výstupy od roku 1961 do 1965 (16,7Mb). Krásně vyvedená historická VK.
BRÁNA, výstupy od roku 1966 do 1968 (8,9Mb). Historická VK.
BRÁNA, výstupy od roku 2003 do 2014 (24,6Mb). Krásně vyvedená VK z ruky Jindřicha Sochora.