region  Střední Čechy
oblast  Kolínsko
sektor  Pašinka
SKÁLA U KOHOUTOVA MLÝNA
poznámka: Skalní skvost, nejzajímavější lezecký objekt v celém údolí Chotouchovského potoka - Polepky. Skála je značně členitá a skýtá snad všechny klasické lezecké profily (kvalitní plotny, převisy, stěny i několik spar a koutů). Většinou lezců je považována za dosti těžkou a často se říká, že je zde lezení i životu nebezpečné. Faktem je, že některé cesty nejsou zrovna přejištěné, a to především proto, že poskytují opravdu mnoho možností přírodního jištění. My správci skal Kolínska jsme jednoduše neměli to srdce je navrtat po metru. Vlastní materiál je u některých cest tedy doporučován. Sportovní cesty jsou odjištěny svědomitě a dostatečně. Skála je soukromým majetkem OS Horolezci Kolínska, proto se zde chovejte jako na návštěvě a to nejen kvůli sousedům. Přístup je nejvhodnější zvolit ze silnice spojující Červené Pečky a dvůr Hranice (obec Bohouňovice). Jedete-li od Červených Peček, tak v zatáčce před silničním nadjezdem odbočte doprava na parkoviště u silnice. Dále se dejte pěšky dolů po kamenité cestě do údolí Polepky, asi po 400 metrech dojdete kolem rybníka ke Skále u Kohoutova mlýna. Téměř dokončený bokorys skály (údolní stěna) se všemi cestami najdete na www.hopsuk.cz v záložce Skály Kolínsko.
video:
Frantisek Cekal (2017):
Bird view on Pasinka climbing area (Central Bohemia)
Aerial view on Pasinka rock climbing crag in Central Bohemia.
1677x
oblast: Kolínsko, sektor: Pašinka, skála: SKÁLA U KOHOUTOVA MLÝNA
Obr.1: Skála U Kohoutova mlýna, někdy přezdívaná jako celý sektor Pašinka., obehal , vystaveno: 2009

[1] PIKOCESTA, 3+ RP (UIAA), 1992, František Rámus, Pavel Novák(2). V nejzazší levé části stěny stěnkou přes bříško pod převísek a přímo přes něj.
Poznámka:Nejištěno! Využíváno často při obcházení skály zleva tzv. "levou sestupovou cestou".
[2] NANOCESTA, 5 RP (UIAA), 1992, František Rámus. Nástup v levé části balvanu jím pod stěnku vlevo od "Bambulákovy cesty" na vrchol.
Poznámka:Nejištěno!
[3] BAMBULÁKOVA CESTA, 6 (UIAA), 1999, Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Doleva k balvanu, poté šikmo vpravo vzhůru ubíhající spárou na vrchol nebo vpravo k druhému nýtu "Mravenčí cesty" a jí na vrchol. Do spáry lze založit uzel na lanovici (bambulák), popřípadě friend.
Poznámka:Nejištěno! Do spáry lze založit uzel na lanovici (bambulák), popřípadě friend.
1 [17] CESTA DO ŠKOLY, 8-/8 RP (UIAA), 1988, Pavel Novák(2). Přes převísek k prvnímu borháku v plotně. Dále jí přes druhý borhák, a zleva koutkem v převisu (třetí borhák) k nýtu na polici. Z ní přímo ke druhému nýtu na pravé hraně převisu a jí do stěnky s dírami k třetímu nýtu (šesté jištění v cestě) a mírně šikmo vlevo na vrchol ke slaňovacímu kruhu.
Poznámka:Od posledního nýtu lezeno různě.
[4] MRAVENČÍ CESTA, 6+/7- RP (UIAA), 1999, Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Středem plotny přes dva nýty přímo vzhůru k řetězu.
Poznámka:Z pod druhého nýtu hrozí pád na zem!
[5] TŘETÍ DO POČTU, 6 (UIAA), 1999, Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Napravo od plotny koutem pod převísek (borhák), dále šikmo doleva ke druhému borháku a převisem šikmo vlevo na vrchol k řetězu "Mravenčí cesty".
[6] ŠMRNCOVNÍ CESTA, 6- RP (UIAA), 2002, Vladimír Střihavka, Ondřej Běhal. Koutem cesty "Třetí do počtu" k jejímu prvnímu borháku. Od něj stále mírně šikmo vpravo koutem a vpravo na vrchol k řetězu.
[7] ŠPATNÁ VOLBA, 6 RP (UIAA), Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Nástup cestou "Třetí do počtu", pod převískem stále šikmo vpravo k druhému borháku cesty "Dynamická" a stále šikmo vpravo přes nýt k čtvrtému borháku cesty "Jedenáctismycová" a jí na vrchol.
Poznámka:Lámavá! Nutno použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)!
[8] DYNAMICKÁ CESTA, 6+ RP (UIAA), 12. 6. 2001, Ondřej Běhal, Vladimír Střihavka, Jan Bulíček. Nástup vlevo od cesty "Ptákovina" přímo převisem přes borhák na římsu, dále vzhůru stěnkou přes druhý a třetí borhák k slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Lámavá!
9 [9] PTÁKOVINA, 6 RP (UIAA), 2001, Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Nástup převisem přímo pod sokolíkem a stěnou přes borhák do sokolíku. Jím výše přes druhý borhák a k nýtu cesty "Špatná volba". Od něj přímo na vrchol k řetězu "Dynamické cesty".
[15a] VARIANTA ZÁVODNÍ, 7+/8- RP (UIAA), Varianta cesty "Po Stropu". Pod střechovým převisem doprava, z pravé části převisu traverzem vlevo po jeho hraně, dále mírně vlevo cestou "Po Stropu".
Poznámka:Jde tedy o pouhé oblezení nejtěžšího úseku cesty "Po stropu" pravou stranou převisu s možností cvaknutí nýtu z "Cesty do školy".
4 [10] JEDENÁCTISMYCOVÁ CESTA, 7+ RP (UIAA), 2000, Vladimír Střihavka, Jiří Bulíček. Přes spodní převísek k borháku, dále vlevo od pravé hrany přes další tři borháky a mírně vpravo na vrchol ke slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Lámavé!
1 JEDNIČKOVÁ CESTA, 5 RP (UIAA), Levou částí jihovýchodní stěny přes kruh k nýtu, po hraně mírně doprava a přímo stěnkou vlevo od jeskyňky přes borhák na vrchol.
[12] KRAJNÍ CESTA, 6 RP (UIAA), Nástup "Břízkovou" cestou. Pod převískem ve střední části stěny traverz doleva za hranu k třetímu borháku "Jedenáctismycové" a jí na vrchol.
Poznámka:Ve spodní části nutné vlastní jištění (smyce, friendy, vklíněnce)!
BŘÍŠKO, 7 RP (UIAA), Přes bříško na lištu. Dále pak k cestě "Prohnutá" a jí na vrchol.
Poznámka:S využitím nýtu cesty "Přímo".
4 [11] FOTOGENICKÁ HRANA, 7 RP (UIAA), 2000, Nástup vlevo od "Břízkové cesty" přímo třemi převisy přes tři borháky k nýtu "Břízkové cesty" a jí na vrchol.
Poznámka:V horní části nutno použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)!
15 [13] BŘÍZKOVÁ CESTA, 6- RP (UIAA), Nástup cestou "Šikmá spára" z ní asi po třech metrech mírně vlevo k prvnímu borháku a přímo vzhůru koutem se spárou (možno využít první tři borháky cesty "5SSR") k nýtu a dále mírně vpravo koutem k slaňovacímu řetězu na vrcholu.
Poznámka:Nutno použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)!
1 [14] 5SSR, 8 RP (UIAA), 2004, Vladimír Střihavka stř. Ondřej Běhal. Nástup "Břízkovou cestou" k jejímu prvnímu borháku. Od něj mírně šikmo vpravo pod převis a hranou převisu přímo vzhůru do kolmé plotny přes tři borháky pod levou část střechového převisu. Jím mírně šikmo vpravo přes další dva borháky vzhůru k slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Lezeno bez chytů ve spáře vlevo od plotny.
1 [15] PO STROPU, 8 RP (UIAA), 1964, Pavel Kolář, Ctirad Kroupa. Cestou "Šikmá spára" k jejímu prvnímu kruhu. Od něj přímo vzhůzu stěnkou k řetězu pod střechový převis a jeho středem přes nýt na jeho hranu. Z té mírně šikmo vlevo k nýtu a od něj mírně šikmo vpravo na vrchol ke slaňovacímu kruhu.
Poznámka:Původně lezeno technicky IV A2.
[15b] VARIANTA MOODYHO OKO, 8- RP (UIAA), 1994, Michal Coubal. Nástup "Cestou do školy" a v její horní části od druhého nýtu (páté jištění v cestě) ručkováním vlevo po hraně střechového převisu. Ze středu hrany převisu přímo vzhůru (vpravo je výrazný chyt) přes druhý převis (borhák v "kýlu") ke slaňovacímu kruhu.
8 [16] ŠIKMÁ SPÁRA, 5+ RP (UIAA), Pavel Kolář. Nástup výrazným koutem vzhůru k prvnímu kruhu, poté šikmo vpravo po polici přes první nýt "Cesty do školy", dále šikmo vpravo výraznou ubíhající spárou (přes čtvrtý borhák "Přímé cesty drsňáku") a stále mírně šikmo vpravo podél výrazné ubíhající spáry (přes první borhák varianty "Přes borový pařez") podél spáry na balkón k slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Nutno použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)! Hrozí dlouhé pády v členitém terénu skály. Na podvrcholovém balkóně je ve spáře vrcholová kniha.
[17a] SPOJKA, 8-/8 RP (UIAA), Varianta cesty "Do školy". Od jejího pátého jištění vlevo ručkováním po hraně převisu a vzhůru pod druhý převis. Pod ním traverzem vpravo k šestému jištění "Cesty do školy" a dále jí.
Poznámka:Jde tedy o pouhé oblezení nejtěžšího úseku cesty "Do školy" převisy vlevo. Jde o zážitkovou a velmi krásnou variantu.
1 [18] PŘÍMÁ CESTA DRSŇÁKŮ, 8- RP (UIAA), 1979, Petr Hovorka, Pavel Novák(2). Nástup vpravo od "Cesty do školy" převisem k prvnímu borháku. Od něj těžce do odštěpu a přímo stěnou přes druhý a třetí borhák (kolem něj zleva) do rajbasu a na ukloněnou polici ke čtvrtému borháku. Dále přímo převisem a stěnou přes pátý a šestý borhák k slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Původně lezeno jako varianta "Přímé cesty (Přes spoďák)". Šlo se od jejího prvního kruhu šikmo vlevo směrem těsně nad dnešní druhý borhák "Přímé cesty drsňáků" zřejmě cestou nejmenšího odporu. Tuto variantu udělali údajně Petr Hovorka a Pavel Novák někdy po roce 1978? Přes první a druhý borhák přímo lezeno až v 6/2005 Ondřej Běhal a Jiří Belza.
6 JIHOVÝCHODNÍ SPÁRA, 3+ RP (UIAA), Spárou přes tři nýty k jeskyňce a středem stěny na vrchol.
[19] PŘÍMÁ CESTA (PŘES SPOĎÁK), 7-/7 RP (UIAA), 12. 1978, Pavel Kolář, Petr Hovorka. Středem plotny pod převis (friend), a jím výše ke kruhu nad výrazným spoďákem. Dále koutem po zaplouvákách přes nýt ve spodní části plotny, a přímo ke druhému kruhu. Dále stěnkou mírně šikmo vlevo k nýtu do kouta a jím na vrchol ke slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Ve spodní části nutno použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)!
[20] DUNA (CESTA PŘES DVĚ KOZY), 8- RP (UIAA), 1993, Michal Coubal. Různě pod převis a jím k nýtu. Výše převisem a tupou hranou k nýtu „Pilířové cesty“ a dále jí.
[20a] PŘES TŘETÍ KOZU, 8- RP (UIAA), Cestou "Přes dvě kozy" na balkón a z něj přímo vzhůru přes borhák pod převis a jím k nýtu cesty "Šikmá spára". Dále jí na vrchol.
1 [21] PILÍŘOVÁ CESTA, 6+ RP (UIAA), Zprava různě pod převis ke kruhu. Od kruhu doleva pod převisem na hranu k nýtu a vzhůru přes druhý kruh "Přímé cesty" a dále jí.
[21a] VARIANTA PŘES BOROVÝ PAŘEZ, 7- RP (UIAA), 2000, Jan Mlázovský, Vladimír Střihavka, Ondřej Běhal. Varianta cest "Pilířová". Od jejího druhého kruhu mírně šikmo vlevo přes borhák pod převis a jím přímo vzhůru přes druhý borhák na vrchol k řetězu.
[22] CESTA PLNÁ PAVUČIN, 8/8+ RP (UIAA), 8. 6. 2003, Ondřej Běhal. Nástup v levé části soustavy balvanů přímo přes převis (první borhák) přímo k prvnímu kruhu "Pilířové cesty". Od něj přímo vzhůru velmi těžce středem převisu přes spoďák k druhému borháku a mírně vpravo cestou "Diretisima" na vrchol.
12 [23] DIRETISIMA, 7+ RP (UIAA), 1999, Vladimír Střihavka, Jan Mlázovský. Přes skalní hodiny přímo ke kruhu pod převisem, v jeho pravé části přes něj koutkem k prvnímu nýtu, plotnou mírně šikmo vlevo a vzhůru k druhému nýtu. Od něj šikmo vlevo pod převis ke třetímu nýtu a jím přímo na balkon ke slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Špatně jištěno! Nutné použít vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)! Na podvrcholovém balkóně je ve spáře schovaná vrcholová kniha.
[23a] VARIANTA PLOTÝNKOU, 7+ RP (UIAA), 1999, Vladimír Střihavka. Varianta cesty "Diretisima". Jí k nýtu nad převisem a od něj mírně šikmo vpravo a po té přímo plotnou a mírně šikmo vlevo k druhému nýtu cesty "Diretisima" a jí na vrchol.
Poznámka:Špatně jištěno!
16 [24] ÚDOLNÍ CESTA, 5+ RP (UIAA), Nástup přímo středem přes soustavu balvanů a stěnkou přes borhák ke kruhu. Dále podél členité spáry vzhůru přes dva nýty a mírně šikmo vlevo spárou mezi převisem a horním pravým pilířem (hodiny) na balkón. Z něj vpravo stěnou přes nýt na vrchol k slaňovacímu řetězu.
Poznámka:Doporučuje se použít i vlastního jištění (smyce, friendy, vklíněnce)! Ve spáře na povrcholovém balkóně je ukryta vrcholová kniha.
2 [24a] VARIANTA PO ROHU, 7- RP (UIAA), Od druhého nýtu "Údolní cesty" mírně šikmo vpravo a přes převis pilířem k nýtu. Od nýtu mírně šikmo vlevo na hranu a za roh. Výše stěnkou přes poslední nýt "Údolní cesty" na vrchol ke slaňovacímu řetězu.
10 [25] PLOTNOVÁ CESTA, 6+ RP (UIAA), "Jarní cestou" ke druhému kruhu. Od něj přímo vzhůru spárkou ve středu plotny k nýtu a dále mírně šikmo vpravo ke kruhu. Od něj přímo vzhůru stěnkou vpravo od převisu na vrchol ke slaňovacímu kruhu (6). Cesta lezena též od kruhu mírně šikmo vlevo koutem a spárou na vrchol k řetězu (6, obtížné).
Poznámka:Špatně jištěno! Možné použít i vlastní jištění (smyce, friendy, vklíněnce).
[25a] KOSMICKÁ VARIANTA, 7-/7 RP (UIAA), Od druhého kruhu "Plotnové cesty" mírně šikmo vlevo koutem pod převis a jím přímo přes dva borháky na vrchol.
Poznámka:Do této varianty je možné nalézt i zleva "Údolní cestou" přes pilíř s nýtem.
2 [26] JARNÍ CESTA, 4 RP (UIAA), Koutem v levé části soustavy balvanů, výše stěnou přes borhák ke kruhu "Údolní cesty". Dále šikmo doprava nahoru po rampě přes dva kruhy doprava za hranu k "Jedničkové cestě" a jí na vrchol.
Poznámka:Zvána též "Stará cesta".
1 [27] VÁNOČNÍ BOROVIČKA, 5 (UIAA), "Jarní cestou" ke třetímu kruhu. Od něj šikmo doleva nahoru pod převisem na polici kolem vánoční borovičky k druhému kruhu "Plotnové cesty" (štand). Od kruhu mírně šikmo vpravo a ustupující stěnkou přímo vzhůru na vrchol k slaňovacímu kruhu.
[28] PŘES KONĚ, 5+ (UIAA), "Jarní cestou" ke třetímu kruhu. Od něho mírně vlevo a vzhůru výrazným koutem mezi převisy přes nýt do "Jedničkové cesty" a jí na vrchol.
1 [29] ŠIKMÁ HRANA, 5 RP (UIAA), Zprava trhlinou v soustavě balvanů na blok. Stěnkou vpravo od "Údolní cesty" vzhůru k borháku a stále šikmo vpravo nahoru přes druhý borhák po oblé hraně rampy souběžně s "Jarní cestou" přes čtvrtý borhák cesty "Zvon" ke hraně a doleva na rampu ke třetímu kruhu "Jarní cesty" a jí.
8 [30] CESTA DO ZEMĚ OZ, 7-/7 RP (UIAA), Vede vlevo pod dolním velkým převisem podél či po odštípnutých blocích, z nichž se přešahuje do výrazného W na hraně převisu a cvaká se první borhák, od něhož se jde pomocí paty velmi mírně doprava k nýtu a dále ke druhému kruhu "Jarní cesty" a různě dále.
2 [30a] VARIANTA FILCKA V GAŤATÁCH, 7-/7 RP (UIAA), 8. 6. 2002, Ondřej Běhal, Tomáš Neumann. Od prvního borháku cesty "Do země Oz" mírně šikmo vlevo těžce ke druhému borháku cesty "Šikmá hrana". Dále rampou přímo ke druhému kruhu "Jarní cesty" a "Plotnovou cestou" na vrchol.
Poznámka:Nad prvním borhákem hrozí pád na balvany vlevo!
[31] KLOKAN, 9- RP (UIAA), 7. 7. 2001, Pavel Novák(2). Středem dolního velkého převisu přes borhák těžkým bouldrovým skokem z vrcholu "balvanu" ke druhému borháku na hraně převisu. Dále pak ke druhému nýtu cesty "Do země Oz" a jí dále.
Poznámka:Původně 7 UIAA A0e. První RP Pavel Novák, 2001. Pro lezce < 175 cm jde o obtížnost 9 UIAA.
1 [32] ZVON (VELKÝ PŘEVIS), 8/8+ RP (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Petr Hovorka. Přímo přes velký balvan tzv. "Jahodu" pod dolním velkým převisem. Z jeho pravé části do převislé stěnky k borháku. Od něj mírně šikmo vpravo přes klíčovou škrabku do sokolíka a přímo přes další tři borháky na rampu. Z ní přímo stěnkou přes pátý borhák do cesty "Přes koně" a jí na vrchol.
[33] CESTA DO KOPCE, 8+ RP (UIAA), 1993, Michal Coubal. Cesta vede převislou stěnkou mezi dolními převisy přes dva borháky. Nad druhým borhákem mírně vlevo na hraně převisu se odehrává klíčový boulder. Dále lze pokračovat přes 3. a 4. borhák cesty "Zvon" nebo přes nýt "Kohoutí cesty" nahoru ke třetímu kruhu "Jarní cesty" a různě dále. 1
[33a] RADIKÁLNÍ VARIANTA, 8+/9- RP (UIAA), 5. 5. 2005, Ondřej Běhal. Nástup totožný s cestou "Do kopce", ale z převislé stěnky se cvaká první borhák cesty "Zvon" kolem něhož se jde zprava stěnkou po malých lištách do výrazného sokolíku cesty "Zvon" k jejímu druhému borháku a dále různě.
[34] LA PROPRIETA PRIVATA, 9- RP (UIAA), 7b+ RP (FR), 9. 9. 2004, Ondřej Běhal, Tomáš Neumann. Přímo převislou stěnkou cesty "Do kopce" na hranu k jejímu druhému borháku, od něj šikmo vlevo hranou převisu přes druhé borháky cest "Zvon" a "Klokan", výlez z hrany převisu vlevo přes první borhák cesty "Do země Oz".
Poznámka:V koncovém výlezu z převisu hrozí při špatném jištění pád na odštípnuté bloky pod převisem v cestě "Do země Oz". První borhák cesty "Do země Oz" se zpravidla necvaká, je to bezpečnější.
[35] KOHOUTÍ CESTA, 7-/7 RP (UIAA), Levou částí dolního černého převisu přes první borhák cesty "Do kopce" nebo přes kruh v hraně převisu na poličku ke druhému kruhu. Dále vzhůru přes nýt ke 3. kruhu "Jarní cesty" a různě na vrchol.
Poznámka:Lezeno různě. Dříve IV A2.
[36] HEC O PIVO, 7/7+ RP (UIAA), 1998, Vladimír Střihavka, Norbert Klvaň, Tomáš Pilc. Varianta "Kohoutí cesty". Nástup jí a přímo ke kruhu nad převisem do čelní plotýnky. Jí za malé lišty přímo na polici a ke druhému kruhu "Kohoutí cesty".
[37] PRAVÝ PŘEVIS, 7-/7 RP (UIAA), Pravou částí dolního černého převisu různě do výrazného tojúhelníku na hraně převisu (první borhák) a přes něj mírně šikmoi vpravo a dále cestopu "Jižní hrana" nebo ke 2. kruhu „Kohoutí cesty“ a jí.
11 [38] JIŽNÍ HRANA, 6+ RP (UIAA), Koutem v pravé části dolního černého převisu na balkón s nýtem a po jižní hraně přes dva borháky k nýtu "Jedničkové cesty" a jí na vrchol. 1
4 MATEMATICKÁ CESTA, 7- RP (UIAA), Plotnou vlevo od "Jihovýchodní spáry" přes nýt přímo k 2. nýtu „Jedničkové cesty“ a jí na vrchol.
Poznámka:K jištění často používán i první kruh "Jedničkové cesty".
CESTA PŘÍMO, 6+ RP (UIAA), Vpravo od "Jihovýchodní spáry" plotnou přes nýt k cestě „Prohnutá“ a jí na vrchol.
PROHNUTÁ CESTA, 4 (UIAA), Pravou spárkou v jihovýchodní stěně doleva na lištu a stěnkou vpravo od jeskyňky přes nýt na vrchol.
Poznámka:Špatně jištěno!
KRÁTKÁ CESTA, 2 (UIAA), Pravou částí jihovýchodní stěny.
BĚHYHO HIP, 3 (UIAA), 29. 3. 2002, Ondřej Běhal. Přeskok na vrcholu údolní stěny z kraje odštěpu v horní části pilíře vpravo od koutu na poličku ve vrcholové části skály (TOP cesty "Do školy"). Jištění od vrcholového dobíráku.
BĚHYHO HOP, 2 (UIAA), 29. 3. 2002, Ondřej Běhal. Přeskok opačným směrem nežli HIP
Fixní
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
Střihavka Vladimír obehal strihavka(Z)volny.cz 15. 12. 2008 19:34:25
Materiál: Počet: Datum: Poznámka:
Knížka ČHS - velká 1 v ceste "diretisima"
Vrch. krabice ČHS - titanzinek, klasická s bočním uchycením 1 v ceste "diretisima"