oblast  České Švýcarsko (NPČŠ)
sektor  Vysoká Lípa
ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD)
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP a předchozím souhlasu OVK. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: České Švýcarsko (NPČŠ), sektor: Vysoká Lípa, skála: ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD)
Obr.1: ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD) (VYSOKÁ LÍPA), 2020_02, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.2: ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD) (VYSOKÁ LÍPA), 2020_02, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.3: ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD) (VYSOKÁ LÍPA), 2020_02, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.4: ŠAUNŠTEJN (LOUPEŽNICKÝ HRAD) (VYSOKÁ LÍPA), topo: Vl. Nehasil, 2020, zstrnad , vystaveno: 2020

[a)] KOMÍN NÁVRATŮ, III (Písk.Sasko), Komínem na vrchol.
[b)] ŠPATÉNKA, VIIa (Písk.Sasko), 28. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Postavením do spáry, tou a žebrem do vodorovného zářezu. Traverz doleva do komína a jím na vrchol.
[c)] JÍZDA ZBROJNOŠŮ, VIIb (Písk.Sasko), 25. 3. 1990, Karel Bělina, Stanislav Lukavský(1), Vladimír Sojka. Od S spárou přes kruh na vrchol. 1
[d)] ČERTOVO PROBUZENÍ, VIIb (Písk.Sasko), 27. 10. 1990, Karel Bělina, J. Frühaufová. Od SV spárou až na její konec a doprava k 1. kruhu. Stěnou doprava k žebru a jím ke 2. kruhu. Krátce vlevo, pak vpravo do komína a jím na vrchol.
[e)] SŮL NAD ZLATO, VIIc (Písk.Sasko), 27. 10. 1990, Karel Bělina, J. Frühaufová. JV hranou na římsu. Po hraně a stěnou na stupeň k 1. kruhu. Vpravo nevýrazným vhloubením vzhůru a doleva přes železnou placku na hranu ke 2. kruhu. Po hraně na vrchol.
[f)] VISUTÝ KOMÍN, V (Písk.Sasko), 27. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Stěnou, žlabem a komínem na vrchol.
VISUTÝ KOMÍN - VAR., V (Písk.Sasko), 27. 10. 1990, Karel Bělina, J. Frühauf, J. Frühaufová. Vpravo v JV stěně spárou až na její konec, stěnou na římsu a doleva do komína, jím na vrchol.
[g)] NÁVRAT FRÁNY, VIIb (Písk.Sasko), Stěnou přes kruh do žlabu a šikmo vlevo ke 2. kruhu. Vhloubením a komínem na vrchol.
[h)] VÝCHODNÍ KOMÍN, II (Písk.Sasko), 26. 11. 1977, Jaroslav Houser. V pravé části JV stěny komínem na vrchol.
[i)] LAPKA, VI (Písk.Sasko), Vlevo od cesty h) spárami a pilířem (kruh) na vrchol.
[j)] VÁNOČNÍ STĚNA, VI (Písk.Sasko), 27. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Stěnou podél trhlin na plošinu a žlabem na vrchol.
[k)] BOROVICOVÁ CESTA, V (Písk.Sasko), 27. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Spárou k borovici a komínem, výše vpravo žlabem na vrchol.
1 [l)] KORUNOVACE, VI (Písk.Sasko), 27. 10. 1990, Karel Bělina, J. Frühaufová. Nástup vlevo od cesty k) stěnou ke kruhu. Dále stěnou, výše pilířkem a jemnou spárkou na vrchol.
[m)] KOMÍNY, II (Písk.Sasko), Soustavou komínů na vrchol.
[n)] KYZOVÁ CESTA, IV (Písk.Sasko), 26. 11. 1977, Jaroslav Houser. Z kouta kyzovým vhloubením do výklenku, hladkou koutovou spárou na plošinu a vpravo žlabem na vrchol.
[o)] NETOPÝŘÍ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 28. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Trhlinou a stěnou přes převis, pak komínem na plošinu. Prstovou spárou a stěnou na vrchol.
[p)] ŠIKMÁ SPÁRA, V (Písk.Sasko), 28. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Šikmou spárou pod převis a komínem na vrchol.
[q)] PŘEVIS LAPKŮ, VIIIa (Písk.Sasko), 31. 7. 1995, Pavel Novák(2), Zdeněk Petráň. Vlevo od cesty p) stěnou pod převis, přes něj (kruh) ke 2. kruhu a stěnou přímo na vrchol.
[r)] PŘES PŘEVIS, VIIa (Písk.Sasko), 28. 12. 1977, Jaroslav Houser, Milan Havlák, Zdeněk Hubka. Spárou pod převis, postavením do další spáry a tou, výše komínem na vrchol.
[Zg)] LOUPEŽNICKÁ PAST, VIIc (Písk.Sasko), 15. 6. 1996, Zbyněk Homola, David Nehasil. Vlevo od cesty Přes převis trhlinou a stěnou přes 2 kruhy na polici a vpravo komínem cesty Přes převis na vrchol.
[Zi)] LOUPEŽNICKÁ PAST - PŘÍMÁ (DIRETKA), VIIIb (Písk.Sasko), 26. 6. 1996, Vladislav Nehasil, David Nehasil. Cestou Loupežnická past na polici nad 2. kruhem a stěnou přímo (3. kruh) na vrchol.
[s)] PÝCHA LOUPEŽNÍKA, VIIa (Písk.Sasko), Vpravo od cesty t) rozšiřující se spárou (kruh), výše komínem na vrchol.
[Zj)] BABINSKÉHO ÚTĚK, VIIIc (Písk.Sasko), 13. 7. 1996, Vladislav Nehasil, David Nehasil. Asi 4m cestou Sarkova cesta, poté šikmo vpravo pod převis, přes něj trhlinou (kruh)ke 2. kruhu. Stěnou přes 3. kruh ke 4. kruhu od něj vpravo do vhloubení a jím na vrchol.
[t)] SARKOVA CESTA, VI (Písk.Sasko), 26. 11. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Trhlinou a spárou do jeskyňky, přes převis a komínem na vrchol.
[u)] ŠIROKÁ SPÁRA, V (Písk.Sasko), 26. 11. 1977, Zdeněk Hubka - Jaroslav Houser, Milan Havlák, Slavomil Krob. Širokou spárou do okna a komínem na vrchol.
ŠIROKÁ SPÁRA - VARIANTA, V (Písk.Sasko), 29. 6. 1985, Vladislav Pelc, Z. Urbánek. Sokolíkem výše spárou na volný blok. Traverz vpravo do komína cesty Široká spára a tou na vrchol.
Poznámka:Opraveno jméno prvovýstupce dle průvodce 2012.
1 [v)] NÁJEZDY, VIIa (Písk.Sasko), Vlevo v J stěně sokolíkem a hranou přes kruh na vrchol.
[Zf)] RALSKYHO VZDOR, IXb (Písk.Sasko), 13. 6. 1996, Pavel Henke, Pavel Bechyně. V úzké JZ stěně stěnou přes 3 kruhy přímo na vrchol.
[Zl] KŘTITEL, Xa RP (Písk.Sasko), Stěnou podél hrany vlevo od cesty "Ralskyho vzdor" ke 3. bh., vlevo sokolem (4.bh.) a stěnou n. v. k zábradlí.
Poznámka:1. známý přelez Tomáš Sobotka(1) stř. Pavel Henke 20.10.2017
NA HRANĚ ZÁKONA, Xb (Písk.Sasko), 14. 8. 2010, Tomáš Sobotka(1), Pavel Henke, Evžen Hollmann, Ivana Paterová. Vpravo od Kónické cesty hranou (kruh) a dále stěnou přes 4 kruhy k zábradlí. 1 2 Protokol o prvovýstupu
[w)] KÓNICKÁ CESTA, IV (Písk.Sasko), 26. 11. 1977, Zdeněk Hubka, Jaroslav Houser, Milan Havlák, Slavomil Krob. Zužujícím se komínem na vrchol.
[y)] POD ZÁBRADLÍM, VIIa (Písk.Sasko), 25. 3. 1990, Vladimír Sojka - Karel Bělina, Stanislav Lukavský(1). Mírně převislým koutem přes převis, nad ním doprava do spáry a tou ke kruhu. Dále rozšiřující se spárou na vrchol.
[x)] MÍRNĚ PŘEVISLÝ KOUT, V (Písk.Sasko), 27. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Koutovou spárou na vrchol. Přímá
MÍRNĚ PŘEVISLÝ KOUT - VAR., V (Písk.Sasko), 27. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Od zlomení kouta komínem přímo na vrchol.
[z)] ZÁPADNÍ KOUT, IV (Písk.Sasko), 11. 12. 1977, Jaroslav Houser, Zdeněk Hubka. Spárou a komínem na vrchol.
[Zh)] CESTA PRO LÍBU, VIIc (Písk.Sasko), 15. 6. 1996, Zbyněk Homola, David Nehasil. Od 1. kruhu cesty Západní trhliny vpravo stěnou přes 2 kruhy na vrchol.
[Za)] ZÁPADNÍ TRHLINY, VIIIb (Písk.Sasko), 18. 5. 1996, Vladislav Nehasil, Zbyněk Homola, David Nehasil. Vlevo od cesty z) trhlinami (kruh) až na konec (2. kruh) a stěnou na vrchol.
Poznámka:VIIIc RP
JÍZDA KRÁLŮ, VIIIb (Písk.Sasko), 28. 6. 2005, Jan Paul stř. Vladislav Nehasil, David Nehasil. Vlevo od cesty"Západní trhlinky" spárou (2 kruhy),výše sokolíkovým žebrem na polici ke 3. kruhu.Stěnou přímo na vrchol. 2
[Zm] VLK V ROUŠE BERÁNČÍM, Xa (Písk.Sasko), 19. 10. 2017, Pavel Henke stř. Robert Hes stř. Tomáš Sobotka(1). Vpravo od cesty "Kozlí kout" hranou a koutkem k 1.bh., zprava ke 2. borháku. Stěnou přes 3. a 4.bh na hranu a tou k 5.bh. Vlevo za hranu, traverz do komína a jím na vrchol.
VARIANTA - PÁR FACEK, Xb (Písk.Sasko), 19. 10. 2017, Tomáš Sobotka(1), Pavel Henke. Od 5.bh. cesty "Vlk v roše beránčím" hranou přímo přes 6.bh. na vrchol.
[Zb)] KOZLÍ KOUT, VI (Písk.Sasko), 11. 12. 1977, Josef Kozlík, Jaroslav Houser, Miroslav Janšto, Zdeněk Hubka, Václav Helcl. Stěnou, spárou a komínem na vrchol. 1
[Zn] PROŠLÝ PIŠKOTY, Xa RP (Písk.Sasko), 19. 6. 2018, Pavel Henke stř. Tomáš Sobotka(1). Vpravo od schodiště v údolní stěně spárou do zářezu a hranou přímo (pod převisem hodiny) k borháku. Zprava stěnou n. v.
[Zc)] OD BRANKY, VIIa (Písk.Sasko), 27. 10. 1990, Karel Bělina, J. Frühaufová. Vpravo od branky spárou na plošinu nad prvním schodištěm. Spárou na stupeň k 1. kruhu. Traverz doleva do spáry a tou ke 2. kruhu. Traverz doprava do komína a jím na vrchol.
[Ze)] VNITŘNÍ SPÁRA, VI (Písk.Sasko), 25. 3. 1990, Vladimír Sojka - Karel Bělina, Stanislav Lukavský(1). Z průchodu mezi prvním a druhým schodištěm při cestě nahoru, vlevo spárou přes kruh na vrchol.
[Zd)] PO SCHODECH, VIIc (Písk.Sasko), 25. 3. 1990, Stanislav Lukavský(1), Karel Bělina, Vladimír Sojka. Na konci prvního schodiště doleva na polici ke kruhu. Schodišťovou spárou, výše komínem na vrchol.
Článek
ke skále:
Uzavření lezeckého objektu Šaunštejn (Vysoká Lípa)
Správa NP České Švýcarsko oznámila uzavření lezeckého objektu Šaunštejn (sektor Vysoká Lípa) v období 14. 4. 2021 – 31. 10. 2021.

Důvodem omezení horolezecké činnosti je plánovaná celková rekonstrukce přístupu na skalní hrad Šaunštejn a také provedení sanace rizikového skalního bloku. Skalní hrad Šaunštejn bude v uvedeném období uzavřen i pro turistickou veřejnost. Po dokončení prací bude skalní objekt pro lezení opět přístupný. Informace budeme průběžně aktualizovat.

Obr. Šaunštejn, alias Loupežnický hrad ve Vysoké Lípě (České Švýcarsko)