region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Pasecké skály
PECEN
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP.
poznámka: Útvar s velmi členitým půdorysem. Od 2-3 m nízkého JZ cípu Školka, u přístupové cesty nabývají pecny na výšce i šířce. Dračí věžka je ohraničena komíny, Kočičí věž tvoří výrazný pilíř a nejmohutnější je blok Kozí věž (10-14 m), ze kterého vybíhá na J Omšelý hřeben. Popisy lezeckých cest začínají údolní stěnkou Omšelého hřebene proti Vyhlídce.
oblast: Žďárské vrchy, sektor: Pasecké skály, skála: PECEN
Obr.1: , vystaveno: 2010

Obr.2: PECEN , vystaveno: 2020

Obr.3: PECEN , vystaveno: 2020

oblast: Žďárské vrchy, sektor: Pasecké skály, skála: PECEN
Obr.4: PECEN , vystaveno: 2020

Obr.5: PECEN , vystaveno: 2020

Obr.6: PECEN , vystaveno: 2020

[1] OMŠELEC, 3 (UIAA), 25. 9. 1977, Jiří Vostrčil, Aleš Zavadil. V údolní stěně 1m vpravo od spádnice vrcholku hřebene po mělkých spárkách přes dvě výrazné římsy pod šikmou převislou spárku a podél ní t. zleva na vrchol.
[2] OMŠELÁ HRANA, 2 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil. Pravou tupou hranou Omšelé věže na její vrchol.
VELBLOUDÍ HLAVA, 2 (UIAA), 25. 9. 1977, Jiří Vostrčil. Tři metry vpravo od koutu Omšelé věže spárkou v zelené stěnce na mechovou lávku a z ní doprava svislou stěnkou na vrchol věžky Loutkář.
STRÝCŮV ODKAZ, 4+ (UIAA), 6. 8. 1969, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Nástup ve spádnici tenké, doleva zahýbající spárky. Přes vysoký stupeň na plošinku, šikmo doprava svislou stěnkou a přes tři stupínky na lávku pod tenkou spárkou. Podél ní (pro menší lidi n.t.) na dvojitou skloněnou římsu, mírně převislým koutem na lávku (Strýcova lavička) a po …
THE WALL, 5+ (UIAA), 18. 9. 1995, Pavel Hartmann, Miroslava Hartmannová. Přímo pod plotnu, pak mírně vpravo a do plotny k nýtu. Znovu mírně vlevo ke hraně a dále šikmo doprava a přímo přes římsu na vrchol.
1 RAUBÍŘ, 4- (UIAA), 30. 9. 1968, Karel Bělina,Aleš Zavadil. Dva metry vlevo od tmavého úzkého komínku přes vysoký stupeň a římsy na horní lávku. Přes převislý stupeň pod oválnou plotnu. Přes ni poněkud zleva n.t. na skloněnou římsu Ovčí lávka a z jejího pravého okraje vzhůru po odštěpu ke kruhu. Od něho traverz asi 1.5m doleva - rukama p…
OVČÍ LÁVKA (OVČÁK), 31. 7. 1959, Aleš Zavadil. Přes stupínek do hlubokého kouta, žlábkem doleva na zelené římsy a po nich pod levý bok oválné plotny. Nad ni šikmo doprava po skloněné odtlačující římse (vlastní Ovčí lávka), krátkým žlábkem na hlinitou plošinku. Přes několik stupňů na vrchol.
SEJR, 2 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil. Vlevo od hlubokého kouta úzkým tmavým komínkem na zelené římsy a po nich šikmo doleva pod oválnou plotnu (křížíme cestu Ovčí lávka). Vpravo do oválné plotny členitým vhloubením do žlábku a na hlinitou plošinku (tíže přes převisek přímo na plošinku). Přes stupínek na plošinu a ja…
ČERTOVA CESTA, 4 (UIAA), 29. 5. 1969, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Podél zářezu v převislé stěnce tzv. Fasádě na její temeno (dolez středem n.t., zprava snadnější). Odtud pod levou hranu převislého pilíře, touto hranou (pomocí umělého stupu) n.t. na římsu, z ní na další římsu a převislou stěnkou zleva na plošinu. Přes vysoký a nižší stupeň na v…
OLTÁŘ, 4 (UIAA), 3. 7. 1968, Miroslav Schwarz, P.Sejrek, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Přes převisek do nápadného členitého vhloubení a jím na skloněnou plošinku. Přes výklenek a převislé žebro na další skloněnou plošinku a šikmo doprava mírně převislou stěnkou na plošinu. Přes vysoký a nižší stupeň na vrchol.
STÁTNICE, 4 (UIAA), 1958, M.Sekanina, Aleš Zavadil. Převislou stěnkou po tupých odštěpech a výše přes odtlačující břicho v.t. na šikmou plošinu pod převislá žebra. Přes prostřední z nich na skloněné římsičky pod horními převislými žebry. Opět po prostředním žebru na plošinu a přes stupně na vrchol. Spodní polovina po převis tzv.…
RIGO, 4+ (UIAA), 1978, Jan Kaplan, Dobroslav Novák. Převislou stěnkou podél pravého odštěpu a výše po mělkých chytech n.t. na šikmou plošinu. K.t. převislým zářezem a přes převislé bloky do kouta, jím kousek vzhůru, pak doprava mírně převislou stěnkou na plošinku a po stupních na vrchol. Spodní polovina na plošinku pod převislým …
SCHŮDKY, 3 (UIAA), 1952, Aleš Zavadil. Po čelistech úzkého převislého komínku na levý okraj spodní šikmé plošiny.
ODVEDENECKÁ, 6+ (UIAA), 24. 9. 1970, Petr Bořil. Vpravo od komínku Schůdky přes převislý roh a stupínky na spodní plošinku. Z ní na horní plošinku pod pravý (mělčí) převislý zářez. Tímto v.t. na levý okraj špičatého bloku (Zub času) pod levý mohutný převis. Po uzlících (vklíněncích) v absolutně převislé lomené spárce n.t. ke s…
NEBÍČKO, 3+ (UIAA), 23. 10. 1956, V.Vorlíček, Aleš Zavadil. Převislým koutem na skloněnou plošinu, doprava stěnkou na temeno bloku pod špičatý blok (Zub času) a zleva přes převisek na jeho ploché temeno. Odtud šikmo doleva do otevřeného převislého komínku (vstup v.t.), jím vzhůru na písčitou plošinku. Po oblém žebru a přes stupínek na vr…
ZUB ČASU, 5+ (UIAA), 15. 6. 1997, Pavel Hartmann, Miroslava Hartmannová, L.Kotva, V.Bárta. Po pilířku pod převis, přes něj (nýt) do plotýnky a na vrchol.
KŮRKA, 3 (UIAA), 28. 10. 1955, V.Hron, Aleš Zavadil. Za balvanem ze vklíněného kamene přes oblé břicho k patě ostrého žebírka a po něm na začátek římsy (Kozí lávka). Stěnkou pod nevýrazné žebro (doprava běží spára Lanovky), zleva přes převisek na žebro, po něm vzhůru a plotýnkami vpravo od hrany na levý okraj vrcholového plató.
LANOVKA, 4 (UIAA), 9. 7. 1956, Aleš Zavadil. Pod ostré žebírko (jako Kůrka) na začátek římsy (Kozí lávka) a stěnkou vpravo od hrany ke skobě. Od ní rukama šikmo doprava po převislé spáře (nohy na tření), před jejím koncem přehmátnutí do vyšší spáry a překrok přes hranu do vhloubení v cestě Balkónek. Z vhloubení šikmo dopra…
PILÍŘEK, 4 (UIAA), 21. 4. 1983, P.Fiala, J.Poukarová. Po pilíři mezi Kůrkou a Balkónkem na vrchol.
2 BALKÓNEK (PECEN), 4- (UIAA), 20. 6. 1957, Aleš Zavadil. Po liště šikmo doleva a stěnkou na římsu (Kozí lávka). Stěnkou pod převislý blok. Přes něj v.t. do vhloubení. Z něho šikmo doleva do stěnky a jí po úzkých římsách na vrchol.
2 DIRETKA (PASECKÁ DIREKTA), 3+ (UIAA), 1953, Aleš Zavadil. Mezi dvěma výklenky stěnkou na úzké lišty. Přes dva otvory a členitou stěnkou pod převisek a přes něj (bórek) na skloněnou římsu. Šikmo doleva podél spárky na horní římsu a přes stupínek nahoru.
1 ČOKOLÁDA, 3+ (UIAA), 1952, Aleš Zavadil. Před vchodem do tunelu přes výklenek šikmo doprava stěnkou t. na skloněnou římsičku a hladkou stěnou nad mechovým koutem pod převisek. Přes něj v.t. vzhůru pod strůpek a po liště šikmo doleva přes ploché břicho na skloněnou plochou římsu. Svislou stěnkou vlevo od zobáku (Dort) n…
DORT, 2 (UIAA), 1950, Aleš Zavadil. Převislým koutem u ústí tunelu do mechového kouta. Komínkem vzhůru přes převis a doleva přes vklíněný kámen a špici zobáku na římsu a na vrchol. Varianta: Tunelová Z tunelu komínkem vzhůru, průlez oknem a dále Dortem na vrchol. F.Trefulka 29.5.2004
VĚŠÁK, 3+ (UIAA), 1952, Aleš Zavadil. Vlevo od pravé čelisti vchodu do rozsedliny na plošinku a stěnkou zleva na temeno pilíře.
KOLOVADLO, 2 (UIAA), 1952, Aleš Zavadil. Věšákem pod spodní převislý bloček, kolem něho překrok přes hranu doprava, další překrok pod převislým bločkem a šikmo doprava přes hladkou plotnu do sedýlka.
STRÁŽNÝ, 5 (UIAA), 7. 5. 1979, Jiří Vostrčil, Aleš Zavadil. Zprava po ostré hraně pod převislý špičatý blok a v.t. zleva na jeho temeno.
TRAVERZNÍK, 5 (UIAA), 21. 8. 1998, P.Hartmann. Nástup na náhorní straně u stromu, traverz JZ stěnou přes bórek Diretky k římse Kůrky a dále pod převisem Zub času. Traverz pokračuje vlevo přes převis (nýt Odvedenecké) a přes cesty Rigo, Státnice a Oltář na římsu Čertovy cesty. Vlevo přes kout (Sejr) a šikmo vlevo cestou The W…
KRÁTKÁ, 2 (UIAA), Ze sedla na vrchol Kočičí věže.
KOČIČKA, 4 (UIAA), 3. 7. 1968, Miroslav Schwarz, P.Sejrek, Petr Bořil, Aleš Zavadil. Zleva na visutý balkónek, šikmo doleva stěnou po spárkách, přes převisek v.t. na římsičku a stěnkou vzhůru na temeno věže. Varianta: 4+ Z balkónku přímo vzhůru přes vodorovnou římsu a bříško. L.Trefulková (s horním jištěním) 24.6.2001
KAMENNÝ KVÍTEK, 5 (UIAA), 30. 6. 1975, Petr Bořil, M.Schwarz. Stěnkou zprava n.t. na visutý balkónek, hladkou převislou stěnou k.t. k bórku, od něho do vodorovné spáry. Přes hladký převis a stěnku na římsu a přes nízký stupeň na temeno pilíře. Čistě Č.Kubík 1982.
BALISTICKÁ HRANA, 5 (UIAA), 21. 9. 1974, Petr Bořil, M.Schwarz. Jako Kamenný kvítek stěnkou zprava na visutý balkónek, šikmo doprava hladkou stěnkou v.t. překrok přes oblou hranu. Levou částí stěnky n.t. pod převisek a jako Kocour podél trhliny na temeno pilíře.
BALISTICKÁ HRANA DIRECT, 5+ (UIAA), 18. 5. 1997, Pavel Hartmann. Přímo podél hrany (vklíněnec, borhák) na vrchol.
KOCOUR, 5 (UIAA), 22. 6. 1957, F.Blažek, Aleš Zavadil. Po pravé hladké hraně na římsu, přes hladkou stěnku n.t. do výklenku a podél trhliny na temeno pilíře.
KOTĚ, 4 (UIAA), 1976, František Oubrecht. Vlevo od hlubokého komína stěnkou přes vhloubení na římsu, podél puklin do hluboké trhliny, zprava t. nad převislý blok a šikmo doprava stěnkou na temeno pilíře.
KOMÍNKY, 2 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil. Hlubokými komínky přes vklíněné bločky na hlinitou plošinku. Doprava na visutý bloček a pravým úzkým komínkem na temeno Dračí věže.
DRAK, 6+ (UIAA), 5. 6. 1982, Jiří Vostrčil, V.Papež. Spárkou v levé třetině širokého pilíře, pomocí vklíněnce na temeno stěnky a po stupních na plošinu. Skloněným pilířem podél pravé spárky na písčitou plošinu a přes převislá bříška na levý vrchol Dračí věže. Čistě P.Hartmann 18.5.1997.
DRAČÍ ZUB, 3 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil. Koutem zleva přes vyčnívající blok do velkého zarostlého vhloubení.Doprava přes převislý odštípnutý blok (Dračí zub) na terásku vlevo od komína a z ní zleva na temeno pilíře. Nástup pilířkem J.Kaplan 25.5.1976.
DRÁKULA, 4 (UIAA), 25. 4. 1982, F.Rouček. Vlevo od Černého komína přes převislé žebro podél spáry v.t na římsu. Přes kulatý hřbet pod převislé oblé žebro. Přes něj zprava na římsu, doleva přes vršek žebra a jako Dračí zub zleva na vrchol. Spodní pilířek Jan Kaplan 25.5.1976.
ČERNÝ KOMÍN, 3 (UIAA), Po čelistech komína (nejlépe čelem ven) vzhůru a nakonec úzkým převislým komínkem t. na temeno pilíře.
MRAVENEC, 2 (UIAA), 22. 8. 1978, Ferdinand Doležal, J.Doležal. Po oblých chytech nad Černý komín.
MEDLOVSKÁ HRANA, 4 (UIAA), 25. 6. 1978, Jiří Vostrčil, V.Kubica. Pravým hladkým pilířkem širokého úbočí na kazatelnu a šikmo doleva přes převislou hranu na její temeno a doprava na terasu.
BULFOVA HRANA, 3 (UIAA), Po oblé hraně vlevo od červené plotny k vchodu do jeskyňky (Bulfova díra).
RAŤAFÁK, 5 (UIAA), 7. 5. 1979, Jiří Vostrčil. Přímo přes převislou hranu a zleva na její temeno.
ŠKOLKA, 2 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil.
ROŠŤÁK (ROŠŤÁRNA), 4 (UIAA), 23. 10. 1956, V.Vorlíček. Pravým převislým koutem na plošinu.
KLADÍVKO, 4 (UIAA), 1969, Petr Bořil. Převislou hranou v.t. na plošinu.
SVIŇKA, 3 (UIAA), 1969, Petr Bořil. Stěnkou vpravo od převislé hrany na plošinu.
KAVALÍR, 4+ (UIAA), 20. 7. 1964, Na úpatí žebra zepředu n.t. na oblou hranu a po ní pod převisek. Přes něj na temeno špičatého bloku.
BĚLÁSEK, 2 (UIAA), 1950, Aleš Zavadil. Vpravo od komínku rovnou úzkou spárkou.
ZELENÁČ, 3+ (UIAA), 1969, Petr Bořil. Hladkou stěnkou po sporých chytech vzhůru.
STUPÍNEK, 3- (UIAA), 5. 10. 1997, Pavel Hartmann. Stěnkou na poličku a na vrcholový blok.
NÁHORNÍ, 2 (UIAA), Stěnkou na předskalí a na vrchol.
STŘÍŠKA, 3+ (UIAA), 1950, Aleš Zavadil. Ze stupínku šikmo doleva přes hranu do stěnky a tou na temeno předvrcholového bloku.
VIKÝŘ, 2 (UIAA), 1950, Aleš Zavadil. Koutem nad průchodem pod vklíněné bloky, přes ně pod stěnku a jí na vrcholovou plošinu.
STREJC, 1 (UIAA), 1948, Aleš Zavadil. Vpravo od tunelu členitým koutem na hlinitou terásku a doprava do štrbiny. Doleva na vršek komínku a koutem na vrchol Kozí věže.
LOUTKÁŘ, 3 (UIAA), 27. 6. 1976, B. stř. Z. Půlpánovi. Plochým pilířkem po římsičkách na lávku a přes ploché břicho na hřeben.