region  Český ráj
oblast  Severní oblasti Českého Ráje
sektor  Suché skály
HLAVNÍ VĚŽ - SEVERNÍ STĚNY
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
1 [1] SESTUPOVÁ, II (JPK), Krátkou stěnkou.
[6] BOŽSKÝ TRAVERZ, 0 (JPK), 1943, František Kutta - Jiří Malík(1). Spárou k vodorovné trhlině (smyčka), traverz přes 2 skoby na SV hranu 3. věžičky. Do sedla a na vrchol 2. věžičky.
[2] SEVERNÍ VHLOUBENÍ, V (JPK), 24. 12. 1987, Petr Hejtmánek. Vhloubením k bloku a stěnou do sedla. Protokol o prvovýstupu
[3] NÁHODNÁ CESTA, VII (JPK), 12. 4. 1983, Ivan Ullsperger, Jiří Pelikán. Stěnou a mělkým vhloubením k odštípnutému bloku (jištění), traverz vpravo a krátkou spárou na hřeben. Protokol o prvovýstupu
[4] BAŽANTÍ SPÁRA, VI (JPK), 17. 7. 1980, Antonín Fučík ml., Pitelka. Ruční spárou na hřeben (smyčky).
6 [11] KUTTŮV ROH, V (JPK), 1942, Jiří Malík(1) - Jan Procházka(1). Z kouta pod slaněním šikmo vzhůru do vodorovného zářezu, ručkováním na hranu a doprava za hranu pod dvojspáru ke kruhu. Dvojspárou na balkón v SV hraně a spárou vpravo od SV hrany, nebo stěnkou vpravo na vrchol. 2 3
[5] VÁNOČNÍ CESTA, VII (JPK), 24. 12. 1987, Petr Hejtmánek. Ve spádnici dolezu Božského traverzu rozpraskanou stěnou a spárou do sedla. Středem V stěnky na vrchol 3. věže. Protokol o prvovýstupu
[12] KUTTŮV ROH - VAR., VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Jaroslav Marek. Stěnou na pilířek (nýt) a šikmo vpravo na římsu v polovině stěny. Z bloku podél trhliny šikmo vlevo, výše podél vytlačující spáry ke kruhu.
[7] POSLEDNÍ VALČÍK, VIIIb (JPK), 21. 9. 1984, Zdeněk Petráň,Vladimír Komárek, Dana Havlíková. K 1. skobě cesty Božský traverz a vzhůru ke kruhu. Doleva ke hrotu a podél římsy šikmo doprava na hřeben.
[8] SEVERNÍ CESTA NA ŽANDARM, V (JPK), 1966, Václav Chlum(2) - Hana Páleníčková. Spárou cesty Božský traverz do sedla a JV hranou na vrchol.
3 [9] KOUTOVÁ SPÁRA, III (JPK), 1942, Jiří Malík(1) - František Kutta. Vhloubením po stupních, nebo zleva po terase a doprava do koutové spáry, jí na plošinu pod vrcholovou stěnou. Na vrchol cestou Hřeben proti srsti. 1
[10] CYKLOKROS, VIIb (JPK), 26. 4. 1991, Petr Hejtmánek, Jan Kusko. Cestou ""Koutová spára"" pod hranu, koutem krátce vzhůru a stěnou šikmo vpravo ke hraně. Spárou a trhlinou do římsy, stěnou při hraně (kruh) na vrchol. Protokol o prvovýstupu
HOMO LUDENS, IXa (Písk.Sasko), 30. 7. 2019, Jiří Chocholoušek, Martin Odvárka. Cestou Koutová spára na plošinku pod začátkem hrany (stanoviště). Stěnou napravo od hrany přes 3 borháky ke kruhu Kuttova rohu. Nad ním mírně zleva stěnou přes 4. borhák na balkon v SV hraně a při hraně na vrchol.
Poznámka:2. 7. 2019: 1. + 2. borhák 14. 7. 2019: 3. borhák 30. 7. 2019: cesta dolezena na vrchol a následně ze slanění doplněn 4. borhák
Protokol o prvovýstupu
3 [13] SPLETENÁ CESTA, VII (JPK), Ve spádnici levého komína rozpukaným rezavým vhloubením a přes převis na polici. Levým komínem (kruh) na vrchol. 1
2 [14] MAŠKOVA, VII (JPK), 1943, Jiří Mašek, Rudolf Štekr, F. Brabec. Ve spádnici středního komína stěnkou do koutku a dále (hodiny) do koutové spáry (skoba). Spárou přes převis na travnatou polici. Středním komínem (kruh) na vrchol. 1
[15] SEVERNÍ PŘEVIS, VIIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Jaroslav Marek. Z terasy mezi středním a levým komínem stěnou podél trhliny pod převis, doprava přes něj (skoba) a středem pilířku. (1. volný přelez 1. Ullsperger, 9. 10. 1982.) 1
[16] SEVERNÍ KOMÍNY, IV (JPK), 17. 8. 1942, Jiří Malík(1) - František Kutta. Na vrchol Hlavní věže ústí 3 komíny, které mají společný nástup. Přes stupně a podél spáry do pravého komína, nebo doleva na šikmou terasu pod střední komín a jím přes kruh, či dále vlevo po terase a šikmo vzhůru pod levý komín. Komínem (kruh) na vrchol.
14 [17] SEVERNÍ CESTA, V (JPK), 1965, Ladislav Mejsnar. Podél převislého kouta 5 m vzhůru a šikmo vlevo k 1. kruhu; sem též přímo stěnou. Vzhůru (hodiny), převislým vhloubením a šikmo vlevo ke 2. kruhu. Vlevo vhloubením přes převis, traverz doleva do komína a výše pravou spárou přes 3. kruh na vrchol.
2 [18] SEVERNÍ CESTA - 1.VAR., V (JPK), 3. 12. 1987, Petr Hejtmánek. Převislým koutem až na konec a stěnou podél spáry na polici. Libovolně na vrchol.
3 [19] SEVERNÍ CESTA - 2.VAR., V (JPK), 1965, Ladislav Mejsnar. Od 2. kruhu převislou stěnou a vlevo krátkým komínem na vrchol.
KOTEL, VIIc (JPK), 24. 9. 2012, Dalibor Mlejnek,Jan Mládek. Stěnou ke kruhu. Šikmo vpravo na polici. Stěnou (smyčky)vzhůru do výlezové spáry. Tou na hřeben Žandarmu.
SYNOVÉ HOR, VIII (JPK), 8. 9. 2013, Zdeněk Hák,Zdeněk Jirouš,Dalibor Mlejnek. Jako cesta Kotel ke kruhu. Oblez zprava a vzhůru podél trhliny ke 2. kruhu. Mírně vpravo na vrchol.
KLADIVO NA ČARODĚJNICE, VIIIc (JPK), 29. 9. 2002, Martin Dědek, Lukáš Rakoncaj. Z kouta pod slaněním (borhák) šikmo vzhůru přes další 2 kruhy na vrchol. Protokol o prvovýstupu
PŘESKOK, Přeskok 3 (JPK), 14. 7. 2015, Jan Kára. Z věže 3 na předskalí věže 2 skok přes sedlo v cestě Severní cesta na žandarm. Jištění ze slaňovacího kruhu věže 3.
KLADIVO NA ČARODEJNICE, IX (JPK), 29. 9. 2002, Martin Dědek, Lukáš Rakoncaj. Z kouta pod slaněním (borhák) šikmo vzhůru k 1. K. Stěnou přes další 2. K na vrchol
Neví někdo něco o těch nových vyborhákovaných cestách.
(Špásik / 29.05.2019 21:38:00)