region  Český ráj
oblast  Severní oblasti Českého Ráje
sektor  Pantheon
podsektor  Vyhlídka nad Jizerou (Belveder)
BELVEDER - JIŽNÍ STĚNA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Severní oblasti Českého Ráje, sektor: Pantheon, podsektor: Vyhlídka nad Jizerou (Belveder), skála: BELVEDER - JIŽNÍ STĚNA
Obr.1: BELVEDER - JIŽNÍ STĚNA (PANTHEON), 2021_04_04_FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2021

ŽIŽIJÁDA, VIIa (Písk.Sasko), 1986, Miroslav Klínovský, Jiří Tauchman. Zleva ke kruhu na pilířku a šikmo vpravo na polici. Libovolně na temeno.
RYCHLÝ NÁPAD, VI (Písk.Sasko), 31. 3. 1986, Petr Hejtmánek, Vladimír Hoffman. Převislou stěnkou a trhlinou na vrchol pilířku, doprava a koutem na temeno.
BARIKÁDY, IV (Písk.Sasko), 17. 4. 1982, Roman Brt, Vladimír Menčík. Koutem přes dvě jeskyňky.
DÁLNICE, VIIa (Písk.Sasko), 23. 3. 1986, Petr Krulich, Miroslav Peč. Po stoupající rampě doprava ke kruhu. Přes blok a dále po rampě k borovici. Vpravo na vyhlídku.
HORYMÍRKÁ, VIIb (Písk.Sasko), 29. 2. 2008, Pavel Homolka stř. Tomáš Holík stř. Dalibor Mlejnek. Koutem na polici. Koutkem s trhlinou do cesty »Dálníce«, tu překřížíme a přes dvě jeskyně (širokou spárou přes převis). Spárkou ve středu pilířku sokolíkově na temeno.
TORZO BENETY, VI (Písk.Sasko), 17. 12. 1985, Oldřich Brynda stř. Petr Binhák. Z horní police po šikmé římse doprava do koutu, jím ke kruhu »Dálnice«, spárou a doprava.
1 MÁVEJ RUČIČKAMA A DĚLEJ PŘI TOM VRTULKY, IXa RP (Písk.Sasko), 14. 4. 2000, Tomáš Sobotka(1), Václav Šatava(2). Stěnou přímo přes borhák ke 2. kruhu cesty »Pískovišté« a mírně zprava přes další borhák na temeno.
PÍSKOVIŠTĚ, VIIIc (Písk.Sasko), 23. 5. 1988, Stanislav Šilhán. Stěnou přes 2 kruhy a podél trhlinky na polici. Komínem na temeno.
PROTOTYP, VIIb (Písk.Sasko), 17. 4. 1982, Roman Brt, Vladimír Menčík. Z polozřícené uměle vytvořené plošiny spárou do jeskyně, rozporem ke spáře a jí k borovici.
KOLOTOČ, IXc (Písk.Sasko), 14. 4. 2000, Václav Šatava(2), Tomáš Sobotka(1), Martin Vrkoslav, Roman Kašpárek. Stěnou ke kruhu. Mírně zleva přes převis k borháku a přímo, později šikmo vpravo ke slaňáku nad kruhem.
VÍTÁNÍ JARA, VIIIa (Písk.Sasko), 12. 2. 2008, František Čepelka(2), Dalibor Mlejnek. Systémem trhlin (hodiny a smyčky) ke kruhu. Vzhůru do cesty »Tůmova spára« a jí na temeno.
TŮMOVA SPÁRA, VIIIa RP (Písk.Sasko), 1966, Václav Tůma(1). Doleva ubíhající spárou přes skobu a kruh na temeno.
BÉ-KONVEX, VIIIc RP (Písk.Sasko), 6. 7. 2000, Václav Šatava(2) stř. Martin Vrkoslav, Tomáš Zákora, David Hons. Podél zářezu šikmo vlevo vzhůru pod převis (jištění) a vpravo k borháku. Přímo ke kruhu, traverz vlevo a po šikmé římse pod velký převis ke kruhu. Vzhůru do lišty, vpravo za hranu a podél ní ke slaňáku.
BÉ-KONVEX - VAR., 1983, Roman Brt. Spárou přímo k borháku
REVIZE JÍZDENEK, VIIb (Písk.Sasko), 14. 5. 1983, Roman Brt, P. Levitner. Nástup jako u »Jihovýchodního koutu«, dále přímo přes převis, výše stěnou na vyhlídku.
JIHOVÝCHODNÍ KOUT, IV (Písk.Sasko), Stupňovitým koutem vlevo od JV hrany pod lávku.
JIHOVÝCHODNÍ KOUT - VAR., III (Písk.Sasko), Jihovýchodním koutem až tam, kde začíná být kolmý, vpravo přes bříško do J stěny a doprava na hranu a jí na vyhlídku.
1 BETONOVEJ PES, IXc (Písk.Sasko), 5. 5. 2011, Jan Havel stř. Tomáš Zákora, Václav Šatava(2). Z plošiny převislou stěnou přes 4 borháky na vyhlídku.
FOTOGENICKÁ SPÁRA, VIIIa (Písk.Sasko), 1966, Václav Tůma(1). Komínem (skoba) na plošinku, trhlinou v koutku do spáry a jí přes kruh na vyhlídku.
CESTA NAD JIZEROU - LEVÁ, VIIb (Písk.Sasko), 1969, Václav Tůma(1), Jaroslav Marek. Od sochy Krista JV hranou, zpočátku převislou, výše zarostlou stěnou při hraně na plošinu. Vlevo dolů za hranu k převislé trhlině a jí ke kruhu »Fotogenické spáry«. Postavením vpravo za hranu a při ní přes 2. kruh na vyhlídku.
CESTA NAD JIZEROU - LEVÁ - VAR. KŘEPELEK, VIIc RP (Písk.Sasko), 23. 7. 1983, Roman Brt, R. Kusík. Libovolně na plošinku, pod převis, zleva přes něj, doprava na hranu a jí ke 2. kruhu.
POŘÁD DOBRÝ, VII (JPK), 18. 5. 2013, Josef Koudelka stř. Martin Hasan. Stěnou vpravo od JV kouta k borháku. Stěnou (smyčky) do police a vlevé části vrcholové stěnky (2. borhák) přímo na plošinu. Protokol o prvovýstupu
ČARODĚJNÁ NOC, VII (JPK), 30. 4. 2013, Martin Hasan stř. Josef Koudelka. Stěnou vpravo od nástupu Fotogenické spáry přes borhák na plošinu. Protokol o prvovýstupu
PERLA, VIIc (Písk.Sasko), Nejhezčí kombinace cest na Belveder. Sokolíčkem „Cesty vyučenců“ pod velký převis a doleva přes kruh na hranu ke kruhu (dobírání). Potnou cesty “Na rozloučenou” pod vrcholovou stěnu. Cestou „Varianta přes chobot“ vlevo. Přes převísek a plotnou (kruh a borhák) na vyhlídku.
CESTA NAD JIZEROU _ STŘEDNÍ, VIIc (Písk.Sasko), 1969, Václav Tůma(1), J. Marek, Jaroslav Zajíc. Od sochy Krista koutovou spárou s vklíněnými kameny, pak ustupující a zarostlou stěnou pod vrcholovou stěnu. Přes převis zprava doleva „Braneckou cestou“ a dále vlevo ke kruhu. (Postavením) a středem stěny přes borhák na vyhlídku.
VARIANTA — PŘES CHOBOT, VIIc (Písk.Sasko), 27. 7. 1981, Hynek Mareš stř. Petr Čermák. Z police pod vrcholovou stěnou doleva a přímo přes nejmenší převis do středu vrcholové plotny ke kruhu „Cesty nad Jizerou - střední“ a jí bez postavení na vyhlídku.
NA ROZLOUČENOU, VIIa (Písk.Sasko), 9. 7. 1981, Miroslav Rejzek, V. Stránský, F. Vobořil. Hranou. výše vpravo ke kruhu. Ustupující stěnou na tření, výše po stupních na plošinu pod vrcholovou stěnou a „Braneckou cestou“ na vyhlídku.
VARIANTA - ZIMNÍ PLOTNA, VIII (JPK), 12. 2. 2008, Dalibor Mlejnek, František Čepelka. Plotnou přímo (kruh) do „Cesty vyučenců“ (smyčka) a ke kruhu cesty „Na rozloučenou“.
CESTA VYUČENCŮ, VI (JPK), 18. 12. 1982, Roman Brt, R. Kusík. Sokolíčkem pod velký převis a doleva přes kruh dlouhý traverzem ke kruhu cesty „Na rozloučenou“.
BRANECKÁ CESTA, VIIb (Písk.Sasko), 1967, Slavoš Jiřena, F. Votrubec. Vzhůru ke skobě, traverz vlevo a ke kruhu. Přímo do kouta a jím na plošinu pod vrcholovou stěnou. Převisem k borháku. traverz vlevo a plotnou ke 2. borháku. Vpravo na hranu a za ní na vyhlídku.
SONET SAMOTÁŘE, VIIc (Písk.Sasko), 24. 4. 1983, Roman Brt, R. Kusík. Cestou „Sobotní odpoledne“ do úrovně stropovitého převisu, vlevo pod něj k 1. kruhu. Vlevo a vzhůru ke 2. kruhu. Přes převis. stěnou pod nosovitý převis, doleva a stěnou na plošinu pod vrcholovou stěnu. Ke 2. borháku „Branecké cesty“, doprava a tupou hranou k zábradlí.
SOBOTNÍ ODPOLEDNE, VI (Písk.Sasko), 30. 1. 1983, Petr Čermák, L. Stejskal. Výrazným koutem na plošinu pod vrcholovou stěnou. Libovolné na vyhlídku.
STARÁ CESTA, VI (Písk.Sasko), Miloš Nový. Nástup ze S na travnatém svahu asi v jedné třetině výšky stěny. Krátkým vhloubením šikmo vlevo na plošinu pod vrcholovou stěnou. Šikmo vpravo vzhůru převisem na SV hranu a stěnou na vyhlídku.
LESNÍ ZÁTIŠÍ, IV (Písk.Sasko), 12. 5. 1998, Petr Hejtmánek. Z plošiny S hrankou na vyhlídku.
SEVERNÍ CESTA, IV (Písk.Sasko), 4. 4. 1982, Jiří Patlejch, Miroslav Zmítko. Stupňovitým koutem.
CESTA KRTKŮ, V (Písk.Sasko), 5. 12. 1982, Roman Brt, V. Menčík, K. Ondruš. Stěnou vlevo od cesty „Bože, jak hluboko jsem klesl“.
BOŽE, JAK HLUBOKO JSEM KLESL, III (Písk.Sasko), 5. 12. 1982, Roman Brt. V pravé části stěny žlutým komínem na temeno.