region  Moravské pískovce
sektor  Chřiby
podsektor  Barborka
HLAVNÍ KÁMEN
oblast: Moravské pískovce, sektor: Chřiby, podsektor: Barborka, skála: HLAVNÍ KÁMEN
Obr.1: HLAVNÍ KÁMEN (CHŘIBY) , vystaveno: 2023

NEDOKONČENÁ, 7+ RP (UIAA), 1988, Tomáš Žert.
HŘEBENOVKA, 3 RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča. Z krátké lávky v Z stěně členitým terénem pod převislý blok, traverz doprava a hřebenovými stěnkami na vrchol.
VARIANTA VZDUŠNÁ ZKRATKA, 6 RP (UIAA), 1965, Miroslav Pelc. Přes blok prostřední trhlinou.
MIRKOVA CESTA, 4+ RP (UIAA), 1964, Miroslav Pelc.
2 BÍLÁ PANÍ, 5 RP (UIAA), 1967, Miroslav Pelc.
VARIANTA, 6- RP (UIAA), Nástup ve vhloubení cesty Morák. Stěnou podle nákresu do cesty Bílá paní.
PŘÍMÁ VARIANTA, 7- RP (UIAA), 1987, Tomáš Žert.
2 MORÁK, 5+ RP (UIAA), 1954, M. Janec, Aleš Komárek. Mělkým koutem při pravém okraji JZ stěny doprava na hranu stěny a po ní na vrchol.
1 HRANA MORÁKA, 5+ RP (UIAA),
1 DVOUKRUHOVKA, 6- RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča. V jižní stěně 2 metry vpravo od hrany podél trhliny až do mělkého vhloubení. Šikmo vlevo a po hraně na vrchol.
Poznámka:Přímá varianta- z vhloubení přímo vzhůru. Pravá varianta - z vhloubení vpravo na pilířek a přímo.
1 ZAČÁTEČNICKÁ, 5+ RP (UIAA), 1981, R. Holčák, M. Holčák.
1 SKOTSKÁ, 7- RP (UIAA), 1991, Jiří Houšť, Roman Velísek.
VARIANTA KŮROVEC, 7 RP (UIAA), 1997, Tomáš Pilka. Od prvního kruhu Skotské vpravo k borovici.
JESUS HAND, 8 RP (UIAA), 1991, Libor Bordovský.
1 KRUHOVÁ, 6- RP (UIAA), 1964, Miroslav Pelc, Vladislav Pelc.
VŮNĚ BOROVIC, 6- RP (UIAA),
3 NORMÁLNÍ CESTA, 3 RP (UIAA),
1 NÁSTUPOVÁ VARIANTA NC, 4+ RP (UIAA),
5 DIRETTISSIMA, 4+ RP (UIAA),
2 JIŽNÍ CESTA, 5- RP (UIAA), 1968, Miroslav Pelc, M. Zapalač.
3 JIHOVÝCHODNÍ HŘEBEN, 4 RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča.
VÝCHODNÍ STĚNKA, 4 RP (UIAA), 1955, M. Janec. Vpravo od JV hrany stěnou šikmo nahoru.
SEVERNÍ STĚNA, 4+ RP (UIAA), 1954, V. Čihák. Ze soutěsky vzporem přes úzkou římsu do vhloubení. Komínem vlevo a spárou na vrchol.
MAZANÁ, 5- RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča. Vytláčející stěnkou vpravo od cesty Severní stěna do spáry a na vrchol.
CESTA SLEPÝCH PTÁKŮ, 7- RP (UIAA),
AJAJAJ, 5 RP (UIAA), 1969, Miroslav Pelc, M. Zapalač.
SESTUPOVÝ KOMÍN, 3 RP (UIAA),
LÁDINKA, 4 RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča. Vpravo od Sestupového komína pravou stěnou pílíře do vhloubení pod převisem. Traverz doprava ( hodiny ) do pravé části stěny a přímo.
VARIANTA LÁDINKY, 4 RP (UIAA), 1954, M. Janec, Aleš Komárek.
VOJENSKÁ, 6 RP (UIAA), 1965, Miroslav Pelc, Vladislav Pelc. Od hodin přes převis do žlábku a na vrchol.
PRVNÍ KOMÍN, 3 RP (UIAA), 1958, M. Piro, L. Jurča.
ŽLUTÁ STĚNKA, 4 RP (UIAA),
DRUHÝ KOMÍN, 3 RP (UIAA),
TRAVERZOVÁ, 5+ RP (UIAA), Miroslav Pelc. Od nástupu nedokončené traverz doleva pod převisem v S stěně a šikmou spárou stále doleva do cesty druhý komín.
PŘEPADOVÁ, 6 RP (UIAA), 1966, Miroslav Pelc. Z balvanu v protisvahu stěny pravého bloku přepadem do jejího vhloubení. Převislou stěnkou na plošinu s borovicí.
VARIANTA PŘEPADOVÉ, 7+ RP (UIAA), 1986, A. Šnajdar. Přímo do stěnky bez přepadu.
SÍLA ROZHODNUTÍ, 8+/9- RP (UIAA), 1998, Tomáš Pilka, Tomáš Žert. Nástup jako Varianta přepadové do vhloubení, odtud šikmo doprava přes borhák.
CESTA VYVOLENÝCH, 7+ RP (UIAA), 2004, Marek Zavřel, Michal Rožek. Vpravo od cesty Direttissima, leze se pouze těsně vlevo od dvojice borháků.
SOKOLÍK, 4+ RP (UIAA), 2004, Marek Zavřel, Michal Rožek. Jištění společné s cestou vyvolených, leze se však pouze vpravo od borháků.
Z IRSKA DO SKOTSKA, 7 RP (UIAA), 2003, Libor Bordovský. Boulderová pasáž přes kroužek vlevo od skotské.
Barborka - Hlavní kámen, zákaz lezení. Po pádu stromu do JV stěny Hlavního kamene došlo k poškození jištění, včetně kruhu na vrcholu skály, a uvolnění velkého skalního bloku, který hrozí zřícením.