region  Západní Čechy
oblast  Plzeňsko - jih
sektor  Hradecká skála u Holýšova
HLAVNÍ STĚNA
poznámka: Vysoký břidlicový útes tyčící se nad řekou Radbuzou asi v polovině vzdálenosti mezi Hradcem u Stoda a Holýšovem. Masiv je velmi členitý, ale silně lámavý. Spadá příkře 20-30 m vysokými stěnami přímo do řeky, takže asi třetina skály je od spodu nepřístupná. Asi v polovině masivu při úpatí je hluboká štola, skála je rozdělena hlubokou roklí, kterou vede sestup pod stěny, na levou a pravou část. Cesty jsou vyskobovány jen zčásti. Zajištěné jsou jen nové výstupy. Při lezení je třeba dbát zvýšené opatrnosti!
Obr.1: , zstrnad , vystaveno: 2007

Obr.10: HLAVNÍ STĚNA , vystaveno: 2021

Obr.11: HLAVNÍ STĚNA , vystaveno: 2021

Obr.12: HLAVNÍ STĚNA , vystaveno: 2021

BÍDNÁ LEZKYNĚ, 7- (UIAA), 6. 4. 2014, Martin Kulajta, Martin Tučka. Nástup kolmým koutem napravo od štoly jako Bídný Lezec, vlevo pod převis (2 bh) a stěnou (bh) přímo ke slaňovacímu kruhu.
BÍDNÝ LEZEC, 5 (UIAA), 6. 4. 2014, Martin Tučka, Martin Kulajta. Napravo od štoly kolmým koutem (bh) přímo (friendy) pod převis (2 bh) a přímo (friend) ke slanění.
MILÁNEK + KRISTÝNKA, 7+ (UIAA), 5. 4. 2014, Martin Kulajta, Martin Petrašovský. Přes převísek podél hrany přes 2 bh, prasklinou ubíhající vpravo pod strop (bh), přes něj na balkónek a výše stěnkou (bh) ke slaňovacímu bh.
STROMEČEK, 6+ (UIAA), 6. 4. 2014, Martin Kulajta, Martin Tučka. Kolmou stěnou podél trhliny (2 bh) a koutem pod převis (bh), přes něj přímo (bh) a pilířem (bh) na temeno ke slanění.
TRAVERSOVÁ, 3 (UIAA), 1958, P. Kališ, B. Schuh. Po široké zarostlé lávce do kouta, kterým podél dvou trhlin vzhůru (smyčka) na plošinu. Traverz vpravo po lávce za hranu a dále lehkým zářezem na vrchol.
TRAVERSOVÁ VARIANTA, 5 (UIAA), 1960, L. Fojtík, M. Hlaváček. Z poloviny lávky přímo vzhůru převislou lámavou stěnkou ke skobě pod vrcholem. Odtud přímo na vrchol.
VODNÍKOVA CESTA A, 6 (UIAA), 1962, I. Tichý, Jaroslav Nosek. Traverz nad vodou do kouta, ze kterého doleva převislou stěnkou na římsu ke skobě. Odtud vzhůru přes travnaté lávky a traverz doleva přes plotnu pod velký převis.
VODNÍKOVA CESTA B, 5 (UIAA), 1974, Jan Brejcha, B. Jelínek. Traverz nad vodou do kouta, ze kterého doleva převislou stěnkou na římsu ke skobě. Od ní traverz dále po římse až za hranu do velkého vhloubení a jím po levé straně pod převis. Pod převisem překrok doprava na hranu a exponovanou spárkou na vrchol.
VODNÍKOVA NEVĚSTA, 6- RP (UIAA), 14. 10. 2012, Martin Petrašovský, Petr Marek. Nástup traverzem nad vodu, jako u Vodníka, po dokončení traverzu 3m. dolu k vodě bh., odtud jasnou linií spáry až na vrchol. bh.,vklíněnce, frendy
POBĚŽOVICKÁ, 4 (UIAA), 1958, P. Kališ, B. Schuh. Koutem do lámavé stěny, kterou traverzem vlevo do kouta na polici (sk). Strmou stěnkou vlevo vzhůru po jemných chytech na širokou polici, po hraně na další polici a na vrchol.
POBĚŽOVICKÁ VARIANTA, 3 (UIAA), 1960, O. Filip. Od skoby v koutě pravoúhlým zářezem na vrchol.
[4] MELIORAČNÍ, 5 (UIAA),
VÉ CESTA, 6 (UIAA), 1960, L. Fojtík, M. Melíšek, M. Hlaváček. Podél nevýrazné kolmé trhliny až do výlomu tvaru "V". Výlomem vzhůru trochu vlevo a provoúhlým koutem na vrchol.
DÁREČEK, 5 A2 (UIAA), 1971, M. Mareš, Jan Brejcha. Do kouta pod převis, pak pomocí skob spárkou v potně a převisem do vhloubení.
ZELENÁ CESTA, 4 (UIAA), 1959, L. Fojtík, J. Bešťák, P. Kališ. Těžkým krokem do otevřeného koutka, který ubíhá šikmo doprava. Trochu vpravo a komínkem na vrchol.
MILANOVA CESTA, 5 (UIAA), 1972, V. Mareš, Jan Brejcha. Vhloubením asi 5 metrů pod převis, odtud doprava plotnou na hranu a po ní pod další převis. Pak doleva a cestou "Komínová cesta" na vrchol.
KOMÍNOVÁ, 5 (UIAA), 1963, M. Brož, Bulka, B. Jelínek. Širokým, otevřeným komínem do hnízda pod převis, vpravo na hranu a přímo vzhůru.
VÁNOČNÍ, 4 (UIAA), 1972, Jan Brejcha, M. Mareš. Středem pilíře na balkónek, jeden metr vpravo a stěnou přímo pod převis. Pak doleva a cestou "Křížová cesta" na vrchol.
KŘÍŽOVÁ, 5 (UIAA), 1961, M. Brož, L. Fojtík. Nástup vpravo od silného dubu, převisem do spáry, kterou pod další převis. Kolem něho vpravo na vrchol.
SLÁVISTICKÁ, 5 (UIAA), 1974, Jan Brejcha, B. Jelínek, P. Motlík. Převislým zářezem vzhůru (sk), trochu vlevo, pak rovně pod převis a přes něj přímo na vrchol.
TROJKA, 4 (UIAA), 1963, M. Melíšek, J. Voleník. Převislým začátkem k malé šikmé plotně. Vlevo po ní vzhůru a kolem skoby na vrchol.
ÚTĚK ZE STARÉ CESTY, 5 (UIAA), Před vstupem mezi velký blok a stěnu úskok vpravo, potom spárkou na balkon, překrok přes trhlinu a vzhůru na vrchol ke slanění.
DERIVACE, Fb 5c (Bould.FR), 2003, Petr Holub. Nástup z vypadlého šuplíku. Třetím převisem napravo od stromu přímo nahoru do madel.
DIVERGENCE, Fb 6c (Bould.FR), 2003, Petr Holub. Nástup jako Derivace a dále traverz doprava přes cestu konvergence až za hranu. Bez chytů nad hranou převisu.
Poznámka:Nádherný silový a i trochu vytrvalostní traverz z nejtěžšími kroky uprostřed. Technické i silové.
INTEGRÁL, Fb 5c (Bould.FR), 2003, Petr Holub. Druhým převisem napravo od stromu přímo na horu do madel.
KONVERGENCE, Fb 6b (Bould.FR), 2003, Petr Holub. Největším převisem napravo od stromu přímo na horu do madel. Nástup z velkého spoďáku nad zemí.
NEPOJMENOVANÁ, 4 (UIAA), K prvnímu bh pod převis, odtud doleva na vrchol.
OD VODY, 5 (UIAA), 2014, Petr Marek. Po široké zarostlé lávce (hodiny), odtud dolu k vodě (bh). Zde začíná cesta strmě vzhůru členitým terénem a napojí se na TRAVERZOVOU VARIANTU
ÚHOŘÍ, 5+ (UIAA), Nástup zprostředka stěny přímo nad řekou (bh), přímo balkon (bh). Odtud na vrchol ke slanění.
VODNICE - PŘEVISLÁ VARIANTA, 6+ (UIAA), 2014, Martin Kulajta,Martin Petrašovský. Tato varianta neodbočuje pod převisem doprava, ale je vedena přímo přes převis.
VÉ - PRAVÁ VARIANTA, 6 (UIAA), 2013, Martin Petrašovský, Petr Marek. Nástup vpravo (bh) dále postupu stejný jako u cesty VÉ CESTA. Na konci cesty knížka!
KOMPLETNÍ PRŮVODCE na www.hogalerie4.wz.cz/pruvodcehradecka.pdf S pozdravem Petr M. Ho.Domažlice
(Petr Marek / 02.01.2015 20:35:12)
Nejlepší je lézt toprope. Skoby jsou ve skále hodně staré, (i když najde se pár úplně nových šroubů bez plakety - prý jsou hasičů, kteří zde cvičí). Pod skálou je volně přístupný dřevěný srub, ve kterém lze přespat, poblíž stojí chata u které je studna, zde lze nabrat pitnou vodu (pokud stále přetrvávají přátelské vztahy s chatařem). V létě lze po skále traverzovat nízko nad vodou, pády do vody jsou celkem v pohodě (doporučuji ale vodu prozkoumat, aby jste nespadli na nějaký šutrák). Když není nálada na lezení, dá se přes řeku natáhnout tyrolský traverz, nebo na nedalekém železničním mostě udělat Kienovu houpačku : ) (kolem mostu půjdete směrem z Hoýšova ke skále, neměl by vás ale nikdo chytit...). Je škoda, že na téhle skále cesty zarůstají... Kdyby jste chtěli nějaké bližší info tak napište. (shortty@seznam.cz) Ahoj
(Shortty / 27.04.2008 17:10:38)