region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Čtyři palice
PALIČATÁ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: Stěna vzdušných cest. Ve středu skupiny stojící hlavní skála, mohutný hranatý útvar s téměř svislou 30m vysokou Z stěnou, ukončenou čtyřmi mohutnými bloky - palicemi, jejichž spodky tvoří převisy a stropy. Názvy palic odleva: Sfinga, Kobyla, Paličák, Bašta. Názvy štrbin odleva: Jukadlo, Zásek, Sedánek. 40m široký podstavec skály tvoří tři mohutné pilíře. Stěna je v dolní třetině přerušena výraznou římsou, zvanou Ochoz. Příchod na Ochoz je zleva zezadu po široké travnaté lávce. Místy se římsa rozšiřuje v lávku (na středním pilíři má název Kazatelna), v pravé polovině je místy přerušena nebo mizí. Skála Paličatá je všude pevná.
Pro nebezpečí zřícení se turistické výstupy nedoporučují.
video:

Obr.4: PALIČATÁ , vystaveno: 2020

Obr.5: PALIČATÁ , vystaveno: 2020

Obr.6: PALIČATÁ , vystaveno: 2020

NORMÁLKA (SESTUPOVÁ CESTA), 2 (UIAA), Asi 10m za levým zadním rohem skály žlábkem mezi balvany, pak svahem vzhůru, výše doprava a přes metrový stupeň na skloněnou plošinu. Po ní vzhůru pod převislý kout mezi Sfingou a Kobylou, jeho levým bokem pod vysoký stupeň, přes něj na vrcholovou plošinu Kobyly.
[1.] NÁROŽÍ, 3 (UIAA), 30. 5. 1981, Jiří Vostrčil. Na levém zadním rohu skály po hranatých blocích pod svislou stěnku a touto po římsách na spodní okraj šikmé plošiny.
[26.] MEZIBOČEK, 4 (UIAA), 17. 6. 1957, Adam Hron.
[2.] KUDY CESTIČKA, 4 (UIAA), 1980, Jiří Vostrčil , J. Mareš. Dva metry vpravo od Nároží přes plochý blok do členité stěnky a přes nosy v.t. na plošinu.
6 [12.] STRATOSFÉRA, 4+ (UIAA), 1. 9. 1955, Karel Rücker, Z. Veselý. Levou polovinou hladké plotny (bez chytáni za levou hranu) n.t. do trojúhelníkového výklenku a přes něj na Ochoz. Od kruhu traverz 4m doprava spodkem plotny přes hranu a vhloubení pod převislý zelený výklenek tvaru V. Přes převis do spodku výklenku, překrok doprava, vzhůru přes hladký převisek a stěnkou pod pravý okraj obdélníkového bloku Vorvaň. Přes převis doleva na skrytou římsu, stěnou vzhůru a pak trochu doprava na vrchol.
[3.] FEŠÁK, 3+ (UIAA), 8. 8. 1965, S. Mužátko. Od začátku travnaté lávky po odštípnutých blocích a členitým žlábkem na levý okraj šikmé plošiny. Po ní pod převislý kout za Sfingou, doleva přes převislý stupeň do štrbiny Jukadlo a doprava přes oblý stupeň na vrchol Sfingy.
[4.] LEVOBOČEK, 3 (UIAA), 9. 1953, A. Kvapil. Přes převislou stěnku na levý plochý pilíř a po něm na římsu Ochoz. Doprava do koutku, šikmo doleva stěnkou a přes plochý pilíř na tupou hranu. Stěnkou šikmo doleva a vzhůru na plošinu. Po ní k lávce pod stěnou Sfingy, z lávky koutem na římsu, po ní doprava a mírně exponovaný překrok vzhůru přes ploché žebro, nakonec doleva na vrchol.
1 [27.] PRAVOBOČEK, 3 (UIAA), 15. 5. 1966, Aleš Zavadil. Po stupních šikmo doleva asi 6m na skloněnou lávku, jí do kouta, z něho vyvažovací krok šikmo doprava do žlábku a jím na vrcholovou plošinu.
[23b] MAJÁK - VZPOMÍNKA NA KORSIKU, 5- (UIAA), 10. 6. 1995, Pavel Hartmann , Petr Šárka. Mezi dolezem Majáku a Tonyho komínem vzhůru přes nýt a vlevo stěnkou na vrchol.
[4.] LEVOBOČEK - KOUT (ABECEDA), 4 (UIAA), 9. 1953, A. Kvapil. Z Ochozu doleva, svislým koutem, přes oblinky a šikmo doleva na plošinu.
[4.] LEVOBOČEK - CIRKUS, 4 (UIAA), 9. 8. 1956, V. Hron. Převislým koutem a hladkou stěnkou na plošinu.
[4.] LEVOBOČEK - PRÓBA, 4+ (UIAA), 14. 7. 1984, J. Gerthner. Převislou spárou levým bokem Sfingy a přes plotýnky na vrchol.
[5.] SCHODY DO NEBE, 4 A3 (UIAA), 6+ RP (UIAA), 31. 3. 1968, Miroslav Schwarz , Petr Bořil. Jako Levoboček po levém pilíři na Ochoz, stěnou vlevo od černého stropu kus nad něj do trhliny, doprava pod další strop (hodiny). Pomocí stupu přes strop ke skryté skobě, dále šikmo doprava po dvou dalších skobách přes obrovský převis na římsu a žlábkem na vrchol Sfingy.
Poznámka:čistě P.Fiala - T.Kastner 7.7.1984
[6.] FARAÓN, 5 A1 (UIAA), 6+ RP (UIAA), 27. 10. 1963, A. Špinar , V. Staněk. Jako Levoboček po pilíři na Ochoz a stěnou pod Černý strop. Mělkým zářezem v jeho středu pomocí umělého stupu do svislé plotny, jí k.t. ke kruhu, šikmo doleva a vzhůru na římsu. V absolutní expozici po převislé hraně a převislém oblém koni do plotýnek a na vrchol.
Poznámka:čistě J.Vostrčil - T.Kastner 1982. P.Mocek 4.11.1973
[23a] KRISTOVA LÉTA, 8/8+ RP (UIAA), 8. 4. 2000, Pavel Hartmann. Přes skalní výšvih na šikmou polici (borhák), převislou stěnou šikmo vpravo přes druhý borhák ke hraně a podél ní pravou stranou převislého bloku na vrchol.
9 [7.] KORSIČAN, 4 (UIAA), 7. 8. 1959, Aleš Zavadil , Otto Jelínek. Po plotýnce, tupé hrance a koutkem pod strůpek, přes něj přímo t. na oblé žebro a po něm na Ochoz. Tupou hranou pod levý roh převisu, vlevo od něj pravou částí vhloubení na šikmou plotnu (nejtěžší místo). Po ní vzhůru a doleva po římsičkách a přes převisek na římsu pod převisy. Po ní 3m doprava kolem hrany Faraóna pod převislou spárku (uzel), vzhůru přes převis a po římsách na vrchol Sfingy.
Poznámka:s horním jištěním A.Kvapil 1955
1 1
6 [8.] KORSIKA, 4 (UIAA), 26. 10. 1959, Aleš Zavadil , V. Vorlíček. Vpravo od strůpku Korsičana stěnkami na Ochoz, šikmo doprava mělkým zářezem pod převis, přes něj v.t. na plotnu, stěnkou vpravo od převisů pod převisek, přes něj doleva do stěny a jí šikmo doleva na vrchol Sfingy.
Poznámka:A.Zavadil 16.6.1958
[8a.] KORSIKA - SFINGA DIRECT, 6- (UIAA), 16. 6. 1997, Pavel Hartmann , Radek Prudič. Jako Korsika přes převis na plotnu, přes další oblý převis přímo (nýt) na římsu pod převisy, dále po převislé hraně Faraóna na vrchol.
7 [9.] KORSO, 3- (UIAA), 1941, Aleš Zavadil. Zářezem 4m vzhůru, krok doleva a žlábkem na Ochoz. Přes ploché žebro do kouta pod převisem. Doleva na oblou hranu a oblým žebírkem na písčitou plošinku (sem též z kouta přímo přes převislý blok, 3). Přes převislé bločky na hlinité dno kouta a po ostrém žebírku do štrbiny Jukadlo. Zpestřením je prodloužení cesty po římsách doleva na vrchol Sfingy.
Poznámka:Varianta: Pravý pilířek A. Zavadil 1956
12 [10.] HEŘMAN, 4+ (UIAA), 1. 7. 1956, R. Heřmanský. Stěnkou šikmo doleva na římsu a po plochém žebru na Ochoz. Pokračováním žebra vzhůru a šikmo doprava do výklenku "Macocha" pod převisem. Zprava přes něj, vzhůru pod další převis a přes něj do levé stěnky Kobyly. Jejím středem na vrcholovou plošinu.
1 [10a] HEŘMAN - TOMÁŠŮV PŘEVIS, 4+ (UIAA), 16. 4. 1979, T. Kastner , J. Maštera. Nad prvním převisem šikmo doprava pod tenkou spárku v mohutných převisech, podél ní přes vzdušný převis na římsu a stěnou vlevo od hrany na vrchol Kobyly, namáhavé.
8 [11.] RAKETA, 4+ (UIAA), 28. 10. 1957, Rudolf Antoníček , M. Lasák. Vlevo od kuloáru po ostré hraně pod svislou hranu, přes ní překrok doleva a kousek dolů do zářezu a jím na Ochoz. Z římsy levým okrajem plotny pod převis. 2m traverz doprava a kousek dolů, vzhůru přes plotýnku a převis v.t. k tenkému, ale pevnému lupenu, po něm doprava do mělkého žlábku a jím na skloněnou plošinku. Stěnkou k levé hraně obdélníkového bloku "Vorvaň". Přes vzdušný převis vzporem na ostrou římsu (koryto), přes další převis zprava na římsičku Třmínek na koni a přímo po koni na vrchol Kobyly.
8 [13.] ZÁSEK (SYMETRÁLA), 3+ (UIAA), 9. 1953, Michal Kazda , V. Zrůst , V. Hron. Metr vpravo od středu kuloáru přes převislé bločky na Ochoz. Stěnkou pod převisek na úpatí dlouhého kouta. Pod převiskem překrok doleva a levým zářezem Širokého kouta - výše jeho středem – do tmavého výklenku pod stropem. šikmo doleva krátkým komínem nad strop a koutem do štrbiny Zásek. Případně šikmo doleva na Kobylu.
[13.] ZÁSEK (SYMETRÁLA) - HONZÍKŮV PILÍŘEK, 4 (UIAA), 1958, Jiří Krejčí. Z Ochozu stěnkou a přes převisek vzhůru pilířkem.
[14.] GONZÁLES (NOHAMA NAPŘED, ZLATOKOP), 5 A1 (UIAA), 6+ RP (UIAA), 25. 1. 1975, Josef Rybička , J. Mikla. Jako Tovaryš středním pilířkem a jeho pokračováním až na plošinku Mozol pod klenbou Paličáka. Dále spárou v levé části po skobách přes strop. Po skobách přes další převis a nepříznivě vrstvenou stěnou vzhůru na vrchol.
Poznámka:čistě P.Kamarád 2.6.1992 (1 nýt)
[14.] GONZÁLES (NOHAMA NAPŘED, ZLATOKOP) - VARIANTA, 7- RP (UIAA), 25. 9. 1994, Pavel Hartmann. Přímo z plošinky Mozol klenbou do oblých chytů.
3 [15.] TOVARYŠ, 5+ (UIAA), 27. 9. 1959, Jiří Krejčí , Aleš Zavadil. Přes převisek na spodek mohutného středního pilíře. Kousek jeho levým bokem, brzy však přímo po hraně nebo těsně vpravo od ní na kazatelnu. Dále pokračováním pilíře, přes převisek v.t. a po žebru na skloněnou plošinku Mozol pod široký výklenek ve tvaru V v převislé klenbě. Přes převis n.t. na spodek výklenku a ihned doleva kolem ostré hrany (nebo obtížněji přímo vzhůru) do zářezu a jím pod vrcholový převis. Přes něj n.t. přímo vzhůru (nebo snáze zprava) na okraj plošiny u paty vrcholového balvanu Těžítko.
[15.] TOVARYŠ - VARIANTA, 29. 9. 1963, A. Špinar , J. Čížková. Z výklenku ve tvaru V přímo přes převis nebo zprava přes převis na polici.
[16.] PROMENÁDA, 3 (UIAA), 5 (UIAA), 1941, F. Petruželka. Mělkým koutem asi 4m vzhůru, doleva na římsu, vzhůru členitým žebrem a šikmo doleva přes plotýnku pod velkou plotnu. Touto - výše podél zářezu - na Kazatelnu.
Po zřícení skalního bloku je dolez na vrchol obtížnější (5)!!!
Z Kazatelny vzhůru a pod převiskem obtížně doprava do kouta a do štrbiny.
Poznámka:A.Zavadil 1952 (z kazatelny do štrbiny)
[16.] PROMENÁDA - KULIHRÁŠEK, 3+ (UIAA), 27. 3. 1982, Jiří Vostrčil , V. Vrána. Zelenou stěnkou (asi 3m vlevo od nástupu), přes převisek a po oblé hraně vzhůru pod plotnu. Dále jako Promenáda.
Poznámka:P.Fiala léto 1980
3 [17.] ŠVIHÁK, 5+ (UIAA), 8. 1960, Aleš Zavadil - Otto Jelínek, Radek Lienerth. Po hladké plotně šikmo doprava a vzhůru, přes převisek podél spárky a přes plochý hřbítek na Ochoz, přes dunivé bločky do výlomu po zřícené plotně a obtížně vzhůru stěnou k pravému okraji balvanu Těžítko a nakonec vzporem na jeho temeno.
Poznámka:(horní část cesty po zřícení bloků) 7.5.2005 Radek Lienerth
1 [17.] ŠVIHÁK - ODŠTĚP, 3+ (UIAA), 1956, R. Heřmanský , Aleš Zavadil. Od spodku nástupové plotny vzhůru do mechového vhloubení, podél ostrého odštěpu do žlábku a jím pod plochý hřbítek v normální trase.
[17.] ŠVIHÁK - LEVOKROK, 3 (UIAA), 1960, Aleš Zavadil.
[18.] KOMINÍK, 4 (UIAA), 9. 1951, J. Klicnar , Z. Tamchyna. Členitou stěnkou a vlhkým koutem do výše římsy Ochoz.
Po zřícení skalních bloků je horní část cesty změněna a obtížnější!!!
[19.] BESEDA (RADEGO), 5 A1 (UIAA), 6+ RP (UIAA), 2. 10. 1975, Josef Rybička , Evžen Ošmera , František Snížek . Jako Kominík až do kouta pod obrovským visícím blokem. Po skobách přes strop, dále hladkou stěnkou (skoba se smyčkou) a po skobách přes další převis. Přímo vzhůru po volných blocích na vrchol Bašty (2 nýty).
Poznámka:čistě P.Kamarád - J.Vavroušek 5.6.1995, čistě P.Hartmann 25.9.1994 (jištěno čoky),(17.4.1976?)
12 [20.] BAŠTA, 27. 7. 1958, E. Dvořák , Vojtěch Krejčíř. Po pravoúhlé hraně a plochém hladkém žebru t. na kazatelnu. Přes kulaté bloky do hlubokého výklenku, exponovaný překrok šikmo doleva t. na ploché žebro, přímo vzhůru svislou stěnou po lištách, výše poněkud doleva na hranu a po ní na vrchol.
Poznámka:A.Zavadil po výklenek 1957
5 [21.] RIVIÉRA, 3 (UIAA), 9. 1953, J. Klicnar , B. Zohoma , L. Pechoč. Levou hranou velkého odštípnutého bloku na jeho temeno, z něho stěnkou do vhloubení. Přes převisky a stěnkou s krystalem na lávku. Doleva přes hranu do žlábku, šikmo doprava po hraně na římsu (nad ní plochá věžka Verpánek, vhodné stanoviště pro přirozené jištění). Z římsy podél trhliny k liště s černými krystaly, po ní rukama exponovaný traverz doleva, dál po dobrých chytech šikmo doleva a mělkým zářezem ve středu vrcholového bloku a přes převisek na vrcholovou plošinu. Hezké je prodloužit traverz až na hranu a po ní na vrchol, případně před hranou přes plochý blok a převis vzhůru. Krásná cesta.
1 [21.] RIVIÉRA - KŮŽOVA CESTA (RUDOKROK), 4 (UIAA), 1. 10. 1962, R. Žofka. Z lávky doprava koutkem na plošinu, doleva vyvažovací krok na začátek římsy a po ní k traverzu.
1 [21.] RIVIÉRA - HONZOVA STĚNKA, 4 (UIAA), 31. 7. 1960, J. Horníček. Z lávky vzhůru levou polovinou svislé stěnky přerušené úzkým strůpkem, na levý okraj římsy a doleva k traverzu po černých krystalech.
[22.] REJSEK, 5 (UIAA), 6. 8. 1966, P. Sejrek , Miroslav Schwarz. Středem odštípnutého bloku hladkou stěnkou přes římsu na jeho temeno, Stěnkou, mělkým vhloubením a šikmo doprava žlábkem pod hladkou plotnu. Jejím středem přes oblou lištu k.t. na temeno plotny.
[23.] MAJÁK, 3 A1 (UIAA), 5 RP (UIAA), 30. 7. 1961, Oldřich Chramosta stř. Karel Cídl stř. Julius Kuchovský. Od paty pravého pilíře členitou stěnkou na kazatelnu, hladkou stěnkou t. na lávku, po hřebínku na plošinu a dole převislým pilířkem t. na skloněnou plošinu Verpánek. Nad námi je převislá hladká stěna. Touto nejprve vzhůru n.t, potom přes hranu zleva n.t. na plošinu pod vrcholem a přes stupeň na vrchol Bašty.
Poznámka:čistě A.Špinar- V.Staněk 27.10.1963,P.Mocek 4.11.1973
[23.] MAJÁK - VARIANTA, 5 (UIAA), Dolez cesty levou hranou hladké stěny.
[24.] TONYHO KOMÍN, 5 (UIAA), 11. 9. 1955, Karel Rücker, A. Kvapil. Jižní stěnou Bašty vede 10m převislý komín. Od jeho spodku přes dva vklíněné bločky (nebo namáhavě průlezem uvnitř) do hluboké střední části (smyčka). Z ní šikmo doprava neobyčejně vytlačující čelisti na okraj vhloubení a doleva na vrchol.
[24a] MICHALOVA HRANA, 1. 8. 1999, David Pavlík. Pravou převislou hranou komína bez použití vklíněných kamenů v komíně přes dva bórháky.

Poznámka:Cesta věnována památce našeho kamaráda - Michala Trepeše .
[24b] ZATMĚNÍ, 8- (UIAA), Pavel Kamarád.
[25.] SIMONKA, 5 A1 (UIAA), 5+ RP (UIAA), 5. 12. 1976, Josef Rybička , Evžen Ošmera , J. Mikla. Vpravo od Tonyho komína převislou trhlinou po skobách a vklíněncích na polici. Dále vyhazujícím komínem (dřevěný klín) a po stupních na vrchol Bašty.
Poznámka:čistě P.Hartmann 20.8.1994
[28.] ŽABÁK (ŽÁBA), 3+ (UIAA), 9. 11. 1974, Č. Florian. Jako Pravoboček po stupních na začátek lávky, převislým koutem (uzel) na plošinu a doleva vzhůru.
Poznámka:. J.Veselský a druh léto 1976
[29.] ŽEHLIČKA, 5+ (UIAA), Přes 3m vysoký balvan pod Březovým sedlem mezi Paličatou a Tvrzí. Středem jeho "údolní" mírně převislé stěnky vede po malých chytech výstup. Další výstupy vedou ostatními stěnkami balvanu.
Poznámka:Neznámí lezci kolem roku 1950
[30.] ILČA, 5 (UIAA), 3+ (UIAA), Jaroslav Němeček(3), J. Oravec. Přes malý strůpek a po oblých kamenech na travnatou rampu. Po balvanech (dvoje hodiny) do převislého kouta (skoba). Přímo vzhůru a stěnkami na plošinu za palicí Sfinga. Dolez při levém okraji Sfingy po svislých spárách k borovičce na vrcholu.
BOULDR, 7- (UIAA), Převislá stěnka ze sedu vlevo (při sestupu) od Normálky (Sestupovky).
BOULDR1, 6+ (UIAA), Stropek mezi 2. a 3. palicí.
Před několika lety se zřítila ohromná odštípnutá plotna, přes kterou vedly ve své horní části cesty 16 (Promenáda), 17 (Švihák) a 18 (Kominík). Cesty jsou i nadále lezitelné, ale jsou změněny a obtížnější.
(Václav Vojtíšek / 24.05.2011 12:21:19)