region  Českomoravská vrchovina
oblast  Žďárské vrchy
sektor  Drátník
SOKOLÍ STĚNA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: 50m široká a průměrně 35m vysoká západní stěna Sokolí věže. Spodek střední části tvoří strmý skalnatý svah o výšce od 5 do 8m, který přechází ve vlastní stěnu, vysokou 10 až 25m. Spodní partie stěny jsou přeťaty šikmo doprava běžící trhlinou. Hlavním vrcholem stěny a celého masívu je blok Sokol, vpravo od něj je nižší blok Otoman. Mezi nimi je plošina Stůl a štrbina Proluka s malým skalním oknem.
[1] BORŮVKÁŘ, 2 (UIAA), 1940, Hlinitou roklinou, skalnatým žlabem a kolmým žlábkem, nebo zleva přes stupeň pod strmý kout. Tímto do štrbiny a po exponovaném hřebeni na vrchol. Obvyklá sestupová cesta.
[2] SMETÁK, 2 (UIAA), 19. 10. 1969, M. Neuwirth, Jiří Tomeš. Po zubech stěnkou vlevo od Brňáčka na hřeben.
1 [3] BRŇÁČEK (PRVŇÁČEK), 2 (UIAA), 19. 7. 1962, V. Krejčí ml. , Kalovský. Nástup při úpatí skalnatého žlabu. Stěnkou na hlinitou plošinku, krok doprava a dlouhým zářezem pod převislou stěnku. Doprava mělkým žlábkem (nebo tíže zleva přes převisek) na skloněné plotýnky (vpravo smyčka) a svislou stěnkou na levý okraj plošinky.
1 [4] PTIHUHA, 3 (UIAA), 7. 1967, M. Drahný. Přes svislou stěnku a oblý hřbet pod vlastní stěnu, touto po skloněných římsách (vpravo smyčka) na hlinitou plošinku, po plotýnkách pod převislou hranu a převislou stěnkou těsně vlevo od ní na plošinku.
Poznámka autora cesty: název Ptihuha je plurál a nemá žádný jiný význam.
2 [5] PRVŇÁK, 3 (UIAA), 28. 6. 1959, Jiří Krejčí, Aleš Zavadil. Po skloněných plotýnkách a nepříznivě vrstvených stupních pod převislou stěnku, přes ni přímo (t.) a doleva přes převisek na hlinitou lávku. Z ní šikmo doprava po plotýnkách na levý okraj vrcholového hřebenu.
[6] ŠTKVRMST, 3 (UIAA), 7. 1967, M. Drahný. Levou stěnkou žlábku vedoucího pod Černý převis přímo vzhůru postupně přes tři převislé dvojbloky. Dále stěnou podél široké spáry s volně zaklíněným kamenem (který při pohybu vydává zvuk, po němž je cesta nazvána) a pak šikmo doprava, mimo travnatou lavici po levé ruce, k vrcholu.
1 [7] ČERNÝ PŘEVIS, 5 (UIAA), 11. 5. 1963, Z. Kocholatý, J. Winter. Po oblém pilíři, žlábkem a zářezem pod spodní černý převis, přes něj (pomocí stupu), po plotně a stěnkou s římsami jako Štkvrmst na hřeben.
Poznámka: (3, A1), čistě T.Kastner, J.Maštera 1980
[7a] KYVADLO ČASU, 6- (UIAA), 28. 5. 2000, Pavel Hartmann, Martin Němec. Cestou Černý převis pod černou převislou plotnu a jí (bórhák, výše friend) do vrcholových ploten a na vrchol.
7 [8] OBKROČÁK (TAJEMNÍK), 3+ (UIAA), 31. 8. 1958, Jiří Krejčí, Šmída, M. Švorčíková. Středem oblého pilíře a žlábkem do zářezu, z něho doprava stěnkou na žebro, po jeho ostří a svislou stěnkou pod převisek, dlouhý krok v expozici doleva na římsu a po plotýnkách s lištami na střed vrcholového hřebene.
1 [9] STAROSTA (PŘEDSEDA), 3+ (UIAA), 14. 10. 1956, V. Vorlíček, M. Ševela. Po pilířku a přes převisek na spodek svislého žebra. Zleva (t.) na jeho temeno, doleva do převislé stěnky a po lištách šikmo doprava a vzhůru na plošinku pod převisy. Doleva přes svislý blok (exp.) na úpatí žlábku (borovička) a jím na plošinu vlevo od vrcholového bloku.
[10] GENERÁLKA, 5+ (UIAA), 1. 5. 1963, A. Špinar, R. Fürst, Škrdlant . Po pilířku Starosty pod převisy, přes tři převislé bloky na plošinku ve Starostovi. N.t. přímo vzhůru na vytlačující římsu a z ní (pomocí stupu) doprava do převislé stěny vrcholového bloku a tou n.t. na vrchol.
Poznámka:(4, 5, A1), čistě M.Popelka
2 [11] SOKOL, 3+ (UIAA), 7. 7. 1957, Aleš Zavadil, F. Blažek. Z kouta doprava přes převisek do dlouhého zářezu se šikmými římsami a jím až pod dva výklenky (v horním bývalo sokolí hnízdo). K okraji hnízda, odtud po lištách exp. traverz šikmo doprava do koutku a jím na římsu pod plošinou Stůl.
Horní varianta:
Z plošinky pod hnízdem stěnkou šikmo doprava a vzhůru na pravý okraj lišt a po nich do koutku a na římsu.
Poznámka:(A1), čistě P.Plšek (9.5.1964), P.Sejrek, M.Schwarz (14.5.1967)
[12] SOKOLÍ SPÁRA, 6+ (UIAA), 10. 7. 1960, Rudolf Antoníček, Jarmila Kuchovská . Jako Sokol do hnízda, odtud přímo vzhůru (po nýtech) úzkou převislou spárou a vzporem na skloněnou plošinku těsně pod vrcholovým blokem.
9 [13] ŠERIF, 4+ (UIAA), 27. 10. 1957, V. Hron, O. Palínková. Přes dva převislé bloky a po šikmém pilíři pod hladký mělký zářez. Zářezem n.t. pod svislou stěnku a tou na vodorovnou římsu. Po ní krok doprava a přímo vzhůru téměř svislou plotnou se sporými chyty pod převislý blok a přes něj poněkud zleva na římsu pod plošinu Stůl. Velmi hezká cesta.
Poznámka: narovnání cesty J.Krejčí (1966)
3 [14] SCHODY, 2 (UIAA), 1951, Aleš Zavadil. Z malé plošinky strmým žlábkem na spodek kouta, členitou hranou doprava a pod plošinkou traverz doleva ke kulatému bločku. Mělkým vhloubením (tíže stěnkami vlevo) vzhůru do kouta pod skalním okénkem a po ostré hraně šikmo doprava do štrbiny Proluka.
[15] HONZÍKŮV KOUT, 4 (UIAA), 1958, Jiří Krejčí.
8 [16] PETR, 3+ (UIAA), 1952, Aleš Zavadil. Z malé plošinky při úpatí "Schodů" středem strmých ploten a přes vysoký hladký stupeň pod strop, koutem zleva nad něj, krok doprava pod převis, přímo přes něj (nikoliv stěnkou vlevo), po hraně pod převislé ostří, pod ním exp. překrok doleva, zpět na hranu a po ní na temeno vrcholového bloku Otoman. Hezká vzdušná cesta.
Poznámka:dolez V.Hron, M.Ševela, A.Popelka, V.Vorlíček (5.8.1956)
9 [17] PAVEL, 4 (UIAA), 8. 7. 1956, R. Heřmanský, J. Hrbotický. Nástup nad předskalím pod žebrem Petra. Hladkou svislou hranou do stěnky vpravo od žebra, koutem pod převis a přes něj doleva na žebro. Vpravo od převislého ostří krok do travnatého žlabu, vzhůru na římsu, hladkou stěnkou těsně vpravo od ostří pod převisek, 1m v hladké stěně doprava a vzhůru přes hranu na temeno bloku Otoman.
Poznámka:(26.10.1961)
1 [18] GALÉRKA, 3- (UIAA), 1953, Aleš Zavadil. Nástup jako Pavel. Stěnkou těsně od hrany na vytlačující římsu pod převisy, exp. traverz doprava, dlouhý překrok na žebírko a svislou stěnkou na okraj rampy. Po ní asi 4m doprava, překrok na vyvýšenou římsičku v hraně, za ní na plotýnce obrátka doleva, po římsičkách v absolutní expozici traverz doleva až do vyústění komína, jím vzhůru a doleva na plošinu Pláž. Hezká exponovaná "procházka".
Poznámka:vršek od římsy přímo V.Kulendík dolez A.Zavadil (9.5.1967)
6 [19] OTOMAN, 4 (UIAA), 1953, Aleš Zavadil, A. Jajtner. Po skloněné plotně, svislou stěnkou a oblou hranou vlevo do pilíře na hladkou šikmou plošinu pod převisem, přes něj v.t. po špičatých blocích na římsu a doleva přes převislý stupeň (t.) k úpatí travnatého žlabu. Doleva přes dva vysoké kolmé stupně pod strmou stěnku a jejím středem šikmo doprava na temeno bloku Otoman.
Poznámka:, dolez A.Zavadil (29.6.1958)
1 [20] CHRUDIMÁK, 5- (UIAA), 15. 10. 1961, Vladimír Těšitel, Kappel. Svislou stěnkou a hladkým koutem n.t. asi 6m vzhůru, t. překrok doleva na hladký blok a šikmo doleva pod menší převisek. Přes něj přímo vzhůru do stěny a tou na levý okraj rampy. Z ní n.t. šikmo doleva převislou stěnou na levý okraj plošiny Pláž.
Varianta: Smetákův strop 5+
Spodním koutem n.t. stále vzhůru až pod mohutný převis, n.t. přímo přes něj na skloněnou plotnu. Stěnou vzhůru na rampu.
F.Čermák-J.Palán 23.5.1971
Poznámka:vrcholová stěnka V.Těšitel, J.Krejčí (22.7.1962)
3 [21] DIRETTISSIMA, 5+ (UIAA), 6. 7. 1969, Petr Bořil, Jiří Putna. Převislým, opačně vrstveným žebrem n.t., přes oblý převis na šikmou lávku (tudy vede Lumpárna), z ní mírně převislou stěnkou v.t. přímo vzhůru a přes převisky na rampu. Dále komínem jako Lumpárna.
Varianta: 5+
Z rampy za spodní chyty přes převis šikmo doleva vzhůru.
[21a] SUPERDIRETTISSIMA, 6- (UIAA), 17. 2. 2002, Pavel Hartmann. Nástup převislou hranou na ukloněnou plotnu, přes dva převisy a přímo plotnami přes převis na vrchol.
[22] LUMPÁRNA, 4 (UIAA), 4. 11. 1956, V. Vorlíček, Aleš Zavadil. Stěnou vpravo od hrany nad úroveň stropu vlevo, překrok doleva na římsu, po strmých plotýnkách t. do mělkého vhloubení a dále na lávku. Z ní šikmo doprava do stěny a vzhůru pod převisek na rampu. Z ní přes vysoký stupeň pod komín, jeho pravou čelistí a nakonec vnitřkem na plošinu Pláž.
Upozornění: Ve spodní partii jsou nutné co nejdelší smyčky.
[23] DIAGONÁLA (GENERÁLNÍ TRAVERZ), 3- (UIAA), 1960, . Téměř celou stěnou šikmo odleva doprava běží markantní trhlina - zlom. Výstup podél ní začíná na spodních plotýnkách Prvňáka, traverzuje všechny cesty a směřuje k římse Galérky pod rampou. Odtud jako Galérka na plošinu Pláž.
BOULDR 6, 6 (UIAA), Od hlavní stěny směrem ke Kamarádovi po pravé straně, 5krokový bouldr, nejtěžší výlez přes převis (výrazný nos u cesty od Borůvkáře k Tunelu).