region  Lužické hory
podsektor  Nonnenfelsen
SCHLUCHTWAND
oblast: Žitava, sektor: Jonsdorf, podsektor: Nonnenfelsen, skála: SCHLUCHTWAND
Obr.1: Schluchtwand (Jonsdorf), foto: z aplikace Václav Valášek , vystaveno: 2016

Obr.2: SCHLUCHTWAND (JONSDORF) - topo Manfred Thieles und Jürgen Schmeißers, zstrnad , vystaveno: 2019

ALTER WEG, III (Písk.Sasko), Ze skalní uličky do štěrbiny na jihozápadní straně. Žlábkem k malé skalní hlavici. Levou ze dvou spár na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (TÜRMCHENVARIANTE), VI (Písk.Sasko), Od malé skalní hlavy pravou ze dvou spár kousek nahoru, pak úzkou spárou kolem přidaného kruhu doprava na "věžičku" a na vrchol.
1 SÜDWESTWEG, IV (Písk.Sasko), Vlevo od "Alter Weg" po schodech ve stěně na předskalí (přidaný borhák). Překrok (2. přidaný kruh) a vpravo stěnou na vrchol.
WESTKANTE, VI (Písk.Sasko), Na západní hraně se vytáhnout, překrok a doleva na balkón. Nejprve se držet vpravo a potom vlevo stěnou na předskalí (přidaný borhák). Dále stejně jako cestou "Schluchtweg" na vrchol.
NONNENSPRUNG, V (Písk.Sasko), Z jihozápadního masivu přeskok (3) na balkon "Západní hrany". Dále stejně na vrchol.
RIVALENWAND, VIIb (Písk.Sasko), VIIc RP (Písk.Sasko), Vlevo od "Westkante" úzkou stěnou kolem díry (přidaný kruh) vpravo vzhůru ke kruhu. Nejprve se držet vpravo a potom vlevo na předskalí (přidaný borhák). Dále stejně jako cestou "Schluchtweg" na vrchol.
SCHLUCHTWEG, V (Písk.Sasko), Vpravo ve stěně směřující ke skalní uličce přes převis do velkého komína. Komínem na předskalí (přidaný borhák) na jihozápadní straně. Překrok a vlevo stěnou na vrchol.
1 JUNGGESELLENKANTE, VIIb (Písk.Sasko), VIIc RP (Písk.Sasko), Z komína cesty "Schluchtweg" vlevo po hraně přes kruh a jeden přidaný kruh, nahoře se držet vlevo na vrchol.
1 RECHTER SCHLUCHTRISS, VIIb (Písk.Sasko), Ze skalní uličky pravou ze dvou spár přes 2 přidané kruhy na vrchol.
1 LINKER SCHLUCHTRISS, VIIa (Písk.Sasko), Ze skalní uličky levou ze dvou spár (přidaný kruh), nahoře se držet vlevo na vrchol.
SEPTEMBERWEG, VIIb (Písk.Sasko), Ze skalní uličky severní hranou krátce vzhůru (přidaný kruh), pak šikmo doprava vzhůru ke spárkám a jimi na vrchol.
1 VARIANTE ZUM SEPTEMBERWEG (MITTELSTREIFEN), VIIc (Písk.Sasko), Vpravo od původního nástupu stěnou přes kruh ke spárkám.
SCHARTENKANTE, VIIb (Písk.Sasko), Vlevo od severní hrany žebrem (přidaný kruh "Septemberweg"), potom po hraně ke kruhu. Hranou zpočátku se držet vlevo a na vrchol.
VARIANTE ZUR SCHARTENKANTE (RISSVARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Od 2. kruhu těsně vpravo od hrany nepřetržitou trhlinou na vrchol.
ÜBERTRITT, VIIa (Písk.Sasko), Z vyhlídky sestoupit západně a širokým překrokem k "Schartenkante", tou pak na vrchol.
KATZENSPRUNG, Přeskok 4 (Písk.Sasko), Z vyhlídky sestoupit, přeskok na malý balkón "Nordostweg". Stěnou na vrchol.
1 NORDOSTWEG, IV (Písk.Sasko), Z průrvy mezi vyhlídkovou skálou a naší věží ke zprvu šikmé, nahoře se rozšiřující spáře a tou na vrchol.
KURZER RISS, V (Písk.Sasko), Vlevo od "Nordostweg" přes přidaný kruh do spáry a tou na vrchol.
TALKANTE, VIIc (Písk.Sasko), Úplně vpravo na údolní straně rozpěrným komínem ke kruhu. Pískovatý traverz doleva k přidanému kruhu a hranou na balkon. Zprava doleva stoupat přes přidaný kruh, převis a hranu na vrchol.
VARIANTE ZUR TALKANTE (VARIANTE), VIIa (Písk.Sasko), Od nástupu do "Kurzer Riss" traverz doleva přes kruh na hranu. Stejně jako původní cestou na vrchol.
VARIANTE ZUR TALKANTE (DIREKTE TALKANTE), VIIIc (Písk.Sasko), Vlevo od rozpěrného komína přes přidaný kruh a 2 další kruhy přímo ke 2. kruhu "Talkante". Stejně jako původní cestou na vrchol.
VARIANTE ZUR TALKANTE (WINTERVARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Od 1. kruhu se stavěním rajbasem ke kruhu "Variante zur Talkante". Stejně jako touto na vrchol.
LANGER RISS, VI (Písk.Sasko), Vpravo v údolní straně spárou v koutě k převisu (kruh). Spárou rozšiřující se v komín vzhůru. U šikmého žlábku překrok doprava a po hřebeni na vrchol.
GENERATIONSWECHSEL, IXb (Písk.Sasko), Vlevo od "Langer Riss" rajbas a stěna přes kruh ke 2. kruhu. Mělkým žlábkem ke 2. kruhu "Südtraverse". Dále stejně jako tímto na vrchol.
ACHTZIGER KANTE, VIIIc (Písk.Sasko), IXb RP (Písk.Sasko), Asi 3 m vlevo od "Generationswechsel" stěnou přes kruh ke 2. kruhu. (Stavěním) přes 3. kruh k 1. kruhu "Südtraverse". Přímo vzhůru nakonec hranou "Südwand" na vrchol.
Poznámka:Bez stavění IXa, RP IXb
TALWEG, III (Písk.Sasko), Vlevo v údolní straně komínem vzhůru. Traverz doprava a komínem na vrchol.
VARIANTE ZUM TALWEG (VARIANTE), IV (Písk.Sasko), Od začátku traverzu se držet mírně vlevo spárou na vrchol.
GRATWEG, VIIb (Písk.Sasko), Komínem "Talweg" několik metrů vzhůru, potom po hřebeni vlevo přes tři přidané kruhy na malý pilíř. Přepad a vlevo ukloněnou spárou vpravo od "Alter Weg" na vrchol.
SÜDTRAVERSE, VIIc (Písk.Sasko), Od nástupu do "Südwand" písčitý traverz doprava ke kruhu. Dále traverzovat a hranou přes 2. kruh na vrchol.
SÜDWAND, VIIa (Písk.Sasko), Stějně jako "Alter Weg" na skalní hpolici. Vpravo sestoupit komínem "Údolní cesty" k dobírací skobě (suchá borovice). Vpravo ukloněnou rampou k přidanému kruhu. Rajbasem přes kruh asi 3 m vzhůru a doprava traverzovat na hranu (přidaný kruh). Po ní na vrchol. 1
VARIANTE ZUR SÜDWAND (RELIEFPFEILER), VIIb (Písk.Sasko), Úplně vlevo na údolní straně krátkou, doprava ukloněnou spárou a stěnou ke kruhu. Rajbasovou stěnou přímo na hřebínek. Dále stejně jako "Variante zur Südwand" na vrchol.
VARIANTE ZUR SÜDWAND (VARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Stějně jako "Alter Weg" na skalní hpolici. Vpravo sestoupit komínem "Údolní cesty" k dobírací skobě (suchá borovice). Vpravo ukloněnou rampou k přidanému kruhu. Přímo přes převis (přidaný kruh) na hranu a na vrchol.
VARIANTE ZUR SÜDWAND (SÜDWANDVERLÄNGERUNG), VIIa (Písk.Sasko), Od balkonu k výlezu stěnou přímo (přidaný kruh) na vrchol.