region  Lužické hory
podsektor  Töpfer West
GRATZER STEINE
oblast: Žitava, sektor: Oybin, podsektor: Töpfer West, skála: GRATZER STEINE
Obr.1: GRATZER STEINE, c. POLARLICHT, 2019_06, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2019

Obr.2: Vlevo Besinnung VIIc, vpravo Rechte Sudkante VI , vystaveno: 2018

Obr.3: Radek Černický 2018 , vystaveno: 2018

1 ALTER WEG, II (Písk.Sasko), Napravo "Jižní hrany" přes šikmou skálu k polici a přes balvany na balkón. Rovně dál komínem, nahoře doleva na vrchol.
TRIANGEL, III (Písk.Sasko), Jako "Alter Weg" na balkón a stěnou mezi komínem "Alter Weg" a "Ostkamin" na vrchol.
1 OSTKAMIN, II (Písk.Sasko), Jako "Alter Weg" na balkón. Komínem na vrchol.
1 SONNTAGSAUSFLUG, IV (Písk.Sasko), Jako "Alter Weg" na balkón. Traverz doleva a komínem do stočeného žlabu. Tímto na vrchol.
OSTRINNE, VI (Písk.Sasko), Jako "Alter Weg" na balkón. Traverz doleva k strmému žlabu. Tímto k polici. Vpravo žlabem na vrchol.
3 RECHTE SÜDKANTE, VI (Písk.Sasko), U jižní hrany na balkón (přidaný kruh). Trhlinami k polici. Přes rajbasovou stěnu přes přidaný kruh k 2. kruhu. Vpravo od kruhu převislou stěnkou na vrchol.
2 BESINNUNG, VIIc (Písk.Sasko), Vpravo na jižní straně přes železné plotny a rajbas ke kruhu. Stěnou na malou polici. Rajbasovou stěnou ke kruhu a převislou stěnkou na vrchol.
SÜDWESTWEG, III (Písk.Sasko), Ze zářezu na jižní straně vpravo přes rajbas a proláklinou ke komínu. Tímto na vrchol.
1 SÜDWESTWAND, VIIb (Písk.Sasko), Nalevo od "Südwestweg" cestou, obejít zleva převis, přes kruh na vrchol.
1 ALTER SÜDWEG, IV (Písk.Sasko), Nahoru zářezem na jižní straně, potom komínem a převislou širočinou na vrchol.
LINKE SÜDKANTE, VIIb (Písk.Sasko), Vlevo na jižní straně přes kruh na vrchol.
UNTER DER ABSEILE, V (Písk.Sasko), Přes stupňovitou skálu na jihozápadně vystupující velký balkón. Vlevo od jihozápadního rohu stěnou šikmo vzhůru do malé průrvy. Dál na vrchol.
BAUER-PLAY, VIIIb (Písk.Sasko), Komínem mezi "Gratzer Felsen" a naší skálou na jihozápadně vystupující balkón. Vlevo stěnou přes kruh na vrchol.
INFLATION DER BEWERTUNG, VIIc (Písk.Sasko), Na jižní straně – 3 m vpravo od komínu "Alter Weg" na "Gratzer Felsen" – Stěnou přes kruh rovně přes vydutí na velký balkón a libovolně na vrchol..
1 POLARLICHT, VIIIa (Písk.Sasko), Na začátku západní rokle rozporem nahoru (lze přicvaknout dřík) ke kruhu. Po sokolíkovém žebru přes přidaný kruh a plotnovou stěnou přes 2. přidaný kruh doleva ke krátké spáře (vlevo kruh). Touto na velký balkón. Na vrchol jako "Unter der Abseile". 2 1
VENTILATOR, XIa (Písk.Sasko), Vlevo vedle "Polarlicht" rozporem k žlabu. Stěnou přes kruh a pak napravo trhlinou na velký balkón.
LIEBE STATT HIEBE, VIIc (Písk.Sasko), Z 2. balvanu v západní rokli stavěním doprava ke spáře. Touto ke kruhu a dál na velký balkón. Na vrchol jako "Unter der Abseile".
HIMMLISCHER FRIEDEN, VIIIb (Písk.Sasko), Z 2. balvanu v západní rokli vpravo úzkou stěnou přes 2 kruhy k polici. Nalevo stěnou na velký balkón. Na vrchol jako "Unter der Abseile".
SCHWARZWALDKANTE, VIIIa (Písk.Sasko), Nalevo od "Himmlischen Frieden" širočinou na balkón. Po hraně k polici. Po převislé hraně přes 2 kruhy na malý pilíř. Překročit na vrchol.
VARIANTE ZUR SCHWARZWALDKANTE (EINSTIEGSVARIANTE), VIIIa (Písk.Sasko), Nalevo širočiny stěnou přes kruh k 2. kruhu. Napravo k hraně.
RECHTE VERSCHNEIDUNG, IV (Písk.Sasko), V zadní části západní rokle pravým koutem na vrchol.
1 KRÜMELMONSTER, VIIIb (Písk.Sasko), Mezi "Rechter" a "Linker Verschneidung" úzkou stěnou přes 4 kruhy, nahoře doprava na vrchol. 1 1
LINKE VERSCHNEIDUNG, IV (Písk.Sasko), V zadní části západní rokle levým koutem na vrchol.
TOR ZUR HÖLLE, VIIc (Písk.Sasko), V zadní části západní soutězky vlevo stěnou přes 3 kruhy na balkón. Stěnou přes 4. kruh na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
RECHTER SCHLUCHTKAMIN, III (Písk.Sasko), V levé stěně západní rokle pravým komínem na severní předvrchol. Stupňovitou skálou na vrchol. 1
ÜBER DEN BALKON, VIIIb (Písk.Sasko), Zleva od "Rechten Schluchtkamin" stěnou přes 2 kruhy k převislému koutu, tímto k 3. kruhu a přes přidaný kruh na severní pilíř. 2 1
VARIANTE ZU ÜBER DEN BALKON (BAYRISCHE VARIANTE), VIIIa (Písk.Sasko), Od 2. kruhu vpravo po hraně a žlabem přes kruh na severní pilíř.
SCHWEISSSPUR, VIIIa (Písk.Sasko), Linken Schluchtkamin asi 8 m nahoru a doprava k malému převisu (kruh). Stěnou přes 2. kruh na severní pilíř. V komínu trochu sestoupit a překročit na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol. 1
LINKER SCHLUCHTKAMIN, III (Písk.Sasko), V přední části západní rokle levým komínem, nahoře překročením na severní pilíř. Prolézt komínem a překročit na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
ABLÖSUNG, VIIc (Písk.Sasko), Po levé hraně západní rokle doleva k trhlině (kruh). Stěnou přes 2. kruh na velkou polici. (3. kruh). Stavěním na severozápadní vrchol. Trochu nahoru a překročit na severní pilíř. Prolézt komínem a překročit na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol. 1
PLUMPSHANGEL, VIIIa (Písk.Sasko), Vpravo na západní straně sokolíkem přes 2 kruhy na severní pilíř. Na vrchol jako "Ablösung" anebo slanit. 1 1
WESTRISS, VIIb (Písk.Sasko), Uprostřed západní stěny spárou na severozápadní pilíř. Překročit a převislou spárou, vlevo nahoře převisem na vrchní část skály. Trochu sestoupit a překročit na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
VARIANTE ZUM WESTRISS (VARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Ze severozápadního pilíře překročení a doprava stěnou přes kruh na vrchní část skály. Překročit na severní předvrchol. Slézt trochu doprava na balkón "Brány do pekel". Touto na vrchol.
NORDWESTWEG, V (Písk.Sasko), Napravo od severozápadní hrany nejprve doleva, potom doprava nakloněnou spárou na severozápadní pilíř. Na vrchol jako "Ablösung".
BONBON, VIIb (Písk.Sasko), Po severozápadní hraně přes kruh na balkón. Vpravo krátkým žlabem na severozápadní pilíř. Na vrchol jako "Ablösung".
BLANKE SAHNE, VIIb (Písk.Sasko), Nalevo od severozápadního rohu po hraně přes 2 kruhy na severozápadní pilíř. Na vrchol jako "Ablösung".
RECHTER NORDKAMIN, IV (Písk.Sasko), Z výklenku vpravo na severní straně pravým komínem k severozápadnímu pilíři. Na vrchol jako "Ablösung".
BLICKFANG, VIIIb (Písk.Sasko), Z výklenku na severní straně uprostřed stěny přes kruh k díře. Plotnovou stěnou k 2. kruhu. Doprava žlabem na severní pilíř. Z vrchní části skály trochu slézt a překročit na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol. 1
LINKER NORDKAMIN, IV (Písk.Sasko), Nalevo od "Blickfang" úzkou spárou na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
YOUTH ONLY ZONE, IXa (Písk.Sasko), 4 m nalevo "Linken Nordkamin" stěnou rovně přes 3 kruhy na vrchol. Nástup může být i zleva od hrany. 1 1
NORDRISS, VIIb (Písk.Sasko), V levé části severní strany zcela vpravo nápadnou převislou ruční spárou na balkón. Po stupňovité skále na vrchol.
BIRKENSAFT, VIIIa (Písk.Sasko), Zleva od "Nordriss" stěnou přes 2 kruhy na balkón. Po stupňovité skále na vrchol.
FAMILIENAUSFLUG, III (Písk.Sasko), Na severní straně stočeným komínem na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
ABSCHIED, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo od "Familienausflug" stěnou a spárami ke kruhu. Stěnou rovně na balkón severního masívu. Po stupňovité skále na vrchol.
KURZE HANGEL, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo od "Abschied" malým koutem rovně přes převis, sokolíkem k polici. Vpravo širočinou na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
NORDGRENZE, VIIa (Písk.Sasko), Zcela vlevo na severní straně ruční spárou přes kruh na severní předvrchol. Po stupňovité skále na vrchol.
GRENZRISS, VI (Písk.Sasko), 4 m nalevo od "Nordgrenze" širočinou a později komínem na vrchol.
EISKALT ERWISCHT, VI (Písk.Sasko), 4. 12. 2019, Matthias Mieth, M.Urban, Axel Bastian, S.Golbs. Rechts vom OSTKAMIN , Pfeilerkante (R) zu Abs., Wandstufe (nH) zum höchsten Punkt und z.G.
Poznámka:2 kruhy
ENIGMA, VIIb (Písk.Sasko), 16. 5. 2020, Michael Urban, M.Mieht, Axel Bastian. Links vom OSTKAMIN über Bauch (H), oben wie FAMILIENAUSFLUG z.G.