region  Lužické hory

Obr.3: GRATZER HÖHLE, 2019_06, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2019

oblast: Žitava, sektor: Oybin, podsektor: Töpfer West, skála: GRATZER HÖHLE
Obr.4: Gratzer Höhle (Oybin), foto: z aplikace white , vystaveno: 2017

1 ALTER WEG, II (Písk.Sasko), U severozápadního rohu přes šikmou plotnu na velký balkón. Pak přejít na východ a na východní straně vrchní části (přidaný kruh) na vrchol. 1
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (BOULDERVARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), 4 m nalevo od slaňoviště ze skalní hlavy přes převis na římsu a uprostřed stěny přes (bývalý) kruh na vrchol. 1
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (MORGENVARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Vpravo na jižní straně vrcholové části nahoru spárou. Po tupé hraně přes kruh na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (RINGVARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Vpravo na jižní straně vrcholové části převisem a stěnou přes kruh na vrchol.
Poznámka:RP VIIIa
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (ABENDVARIANTE), VIIa (Písk.Sasko), Na jižní straně vrcholové části u malého balvanu nahoru a plytkou proláklinou (přidaný kruh) na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (SILLYVARIANTE), VI (Písk.Sasko), Na jihozápadní straně vrcholové části na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (NORDWESTVARIANTE), VIIa (Písk.Sasko), Po severozápadní hraně vrcholové části ke kruhu. Pak doleva na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (NEUE NORDVARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Začít na severozápadní straně vrcholové části. Pak traverz doleva ke kruhu. Rovně na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (FAIR PLAY), VIIIb (Písk.Sasko), Asi 2 m napravo "Nordvariante" přes kruh na vrchol.
VARIANTE ZUM ALTEN WEG (NORDVARIANTE), III (Písk.Sasko), Z rokle na severní straně vrcholové části komínem na vrchol.
KLEINER WEG, VIIc (Písk.Sasko), Nalevo "Alter Weg" po hraně ke kruhu. Žlabem na pilíř. Překročení a jako "Alter Weg" na vrchol.
JONSDORFER WAND, IXa (Písk.Sasko), Začít u levé hrany severního pilíře, pak traverz doprava na severní stranu pilíře. Stěnou přes kruh na balkón a balvan. Vpravo stěnou přes 2. kruh na pilíř. Překročení a na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP IXb
VARIANTE ZUR JONSDORFER WAND (JONSDORFER WAND DIREKT), Xb (Písk.Sasko), Stěnou přímo ze zdola k 1. kruhu.
TRAININGSTOUR, VIIb (Písk.Sasko), Po levé straně severního pilíře stěnou, nahoře doprava na balkón. Dál ke kruhu. (Stavěním) Převisem na pilíř. Překročit a "Alter Weg" na vrchol.
Poznámka:Bez stavění VIIc, RP VIIIa
SCHAUERWEG, VIIc (Písk.Sasko), Cca 3 m nalevo od "Trainingstour" trhlinou k polici. Stěnou přes kruh na pilíř. Překročit a "Alter Weg" na vrchol.
Poznámka:RP VIIIa
PFEILERWEG, IV (Písk.Sasko), Ze severu koutem na skalní výstupek. Doprava ubíhající ruční spárou na pilíř. Překročit a "Alter Weg" na vrchol.
OPPACHER RIPPE, VIIIb (Písk.Sasko), Asi 3 m nalevo "Pfeilerweg" úzkými trhlinami k polici. Stěnou přes kruh na kazatelnu. Po úzkém žebru (kruh) na velký balkón. Na vrchol "Alter Weg".
SCHWARZHEIDER WEG, VIIa (Písk.Sasko), Na severní straně koutem k polici. Po této doprava ke kruhu, spárou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
VARIANTE ZUM SCHWARZHEIDER WEG (TNT), VIIIc (Písk.Sasko), 5 m nalevo "Pfeilerweg" Stěnou na pilíř a ke kruhu "Schwarzheider Weg". Touto na vrchol.
VARIANTE ZUM SCHWARZHEIDER WEG (VARIANTE), VIIc (Písk.Sasko), Z police doleva stěnou přes kruh a po hraně na velký balkón.
KURZER RISS, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo "Schwarzheider Weg" trhlinou k polici. Vlevo spárou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
FRÜHSCHICHT, VIIc (Písk.Sasko), Nalevo "Kurzer Riss" stěnou ke kruhu. Vlevo na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
SCHWEINEKAMIN, II (Písk.Sasko), Z balkónu před severní stranou doleva ubíhajícím komínem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
HÖHLENWEG, VIIb (Písk.Sasko), Napravo jeskyňovité díry na severovýchodní straně doleva ke spáře. Přes rajbas na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
VARIANTE ZUM HÖHLENWEG (ASTVARIANTE), VI (Písk.Sasko), Traverz z balkónu na severní straně ke spáře.
ALTES EISEN, VIIIa (Písk.Sasko), Trochu nalevo severovýchodního rohu, napravo od jeskyňovité díry. Rovně vzhůru přes 2 kruhy na velký balkón a libovolně na vrchol..
TÖPFERSTIEGE, V (Písk.Sasko), Nalevo od jeskyňovité díry na severovýchodní straně žlabem přes kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
ZITTAUER WAND, VIIIb (Písk.Sasko), Nalevo "Töpferkamin" stěnou přes kruh k 2. kruhu. Nalevo stěnou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
TÖPFERKAMIN, III (Písk.Sasko), Zcela vlevo v severovýchodní stěně zpočátku převislým komínem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
OLBERSDORFER WEG, VIIIa (Písk.Sasko), Nalevo "Töpferkamin" stěnou (přidaný kruh) ke kruhu. (Důkladným stavěním) vzhůru a žlabem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Bez stavění IXa, RP IXb
RECHTER OSTRISS, VI (Písk.Sasko), Na východní straně pravou spárou přes přidaný kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
LINKER OSTRISS, VI (Písk.Sasko), Levou spárou na východní straně na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
ÜBERGANGSWEG, Přeskok 2 (Písk.Sasko), Z masívu (Gratzer Massiv) na východní straně překročení nebo přeskok na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Dolez II
OSTKAMIN, II (Písk.Sasko), Ze skalního kotle na jižní straně (jeskyně) komínem mezi masívem a naší skálou na vnitřní straně ke žlabu a tímto na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
SCHWARZER KAMIN, III (Písk.Sasko), Nalevo od komína "Ostkamin" na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
FEBRUARRIPPE, V (Písk.Sasko), Po nápadném žebru v skalním kotli na jižní straně – nalevo od "Schwarzer Kamin" – doprava, přes přidaný kruh. Nahoře jako "Schwarzer Kamin" na vrchol.
1 VARIANTE ZUR FEBRUARRIPPE (VARIANTE), VI (Písk.Sasko), Od konce žebra ke kruhu. Napravo komínem a stěnou na velký balkón.
SCHWARZER RISS, VI (Písk.Sasko), Z nástupu "Februarrippe" úzkou spárou přes přidaný kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg". 1
FUNKENFLUG, VIIc (Písk.Sasko), 2 m nalevo "Februarrippe" nebo stěnou napravo od spáry přes přidaný kruh (vlevo) a dalších 2 kruhů na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 FEUERWAND, VIIc (Písk.Sasko), 3 m nalevo od "Februarrippe" spárou nebo stěnou vlevo od spáry přes přidaný kruh (vpravo) ke kruhu. Vzhůru ke klenuté polici. Proláklinou přes přidaný kruh na železnou polici. Stoupat vlevo přes rajbas na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 SCHARTENWAND, VIIa (Písk.Sasko), Nalevo jihovýchodní hrany přes převisy ke klenuté polici (kruh). Stěnou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg"
AMEISENWEG, IV (Písk.Sasko), Nalevo od "Schartenwand" (stavěním) trhlinou ke spáře, která se rozšiřuje v komín. Tímto na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Bez stavění VIIa. Nástup se stává obtížnější díky erozi svahu.
HOCHZEITSWAND, VIIIa (Písk.Sasko), Po hraně napravo slaňovací stěny nebo stěnou vpravo přes přidaný kruh ke kruhu. Zpočátku doprava, později doleva přes další přidaný kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP VIIIb
VARIANTE ZUR HOCHZEITSWAND (SPITZLERKANTE), VIIIa (Písk.Sasko), Jako "Hochzeitswand" k 2. kruhu, pak doleva po hraně přes 3. kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 HOHER WINKEL, VI (Písk.Sasko), Velkým koutem na jižní straně přes přidaný kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg". 1 1
QUERWEG, VIIIa (Písk.Sasko), Hoher Winkel asi 8 m vzhůru, potom dlouhý traverz doleva přes K (2. kruh "Interferenzstreifen") ke 2.K. (Stavěním) Stěnou a po žebru na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Bez stavění IXa
VARIANTE ZUM QUERWEG (DIREKTE VARIANTE), VIIIa (Písk.Sasko), Středem stěny asi 4 m nalevo od "Hoher Winkel" přes přidaný kruh k polici. Doleva ke 2.K originální cesty.
Poznámka:RP IXa
INTERFERENZSTREIFEN, VIIIc (Písk.Sasko), Uprostřed stěny cca 4 m nalevo od "Velkého koutu" stěnou přes 3 K na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg". (spodní část totožná s "Querweg - Direkte Variante")
SPIELWIESE, VIIIa (Písk.Sasko), Uprostřed stěny cca 4 m nalevo od "Hoher Winkel" přes kruh k polici (nástup totožný s "Querweg - Direkte Variante"). Doleva ke 2.K Querweg. (Stavěním) stěnou doprava přes K na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Bez stavění VIIIc, RP IXa
LOTLINIE, IXa (Písk.Sasko), Uprostřed stěny cca 8 m nalevo "Hoher Winkel" stěnou k velkému kruhu, stěnou rovně k 2.K (2.K cesty Querweg). Přímo přes 3. kruhu na velký balkón (vrchní část totožná s Spielwiese). Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP IXb
ALGENSPUR, VIIIb (Písk.Sasko), Asi 5 m napravo od Levé hrany (Frostkante) přes 2 kruhy k žebru "Querweges". Touto na vrchol.
Poznámka:RP VIIIc
2 FROSTKANTE, VIIc (Písk.Sasko), Napravo od nápadné hrany na jihozápadní straně asi 5 m nahoru (přidaný kruh), potom doleva k hraně. Po této přes 2 kruhy na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg". Možno také nástup přímo po hraně (VIIIc)
Poznámka:RP VIIIa
1 TEUFELSWAND, VIIc (Písk.Sasko), Cca 1,5 nalevo od nápadné hrany (Frostkante) na jižní straně k úzkému žebru. (Stavěním) přes přidaný kruh stěnou ke kruhu. Zpočátku doleva, potom doprava na velký balkón ke 3. kruhu (2.K cesty Höllenstiege). Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:Bez stavění VIIIa, RP VIIIb
1 1
1 HÖLLENSTIEGE, VIIIb (Písk.Sasko), Nalevo "Teufelswand" přes kruh k železné plotně. Doprava k 2. kruhu. Vlevo žlabem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP VIIIc
VARIANTE ZUR HÖLLENSTIEGE (DIREKTE HÖLLENSTIEGE), VIIIb (Písk.Sasko), Od železných ploten rovně přes kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
WINKELRISS, V (Písk.Sasko), Nalevo "Teufelswand" zpočátku převislou pěstní spárou na malý balkón. Komínem uvnitř vzhůru na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
GROTTENWEG, III (Písk.Sasko), Nalevo "Teufelswand" komínem v koutu až pod velký balvan. Držíce se u kraje dírou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
GRUFTWEG, II (Písk.Sasko), Od začátku "Grottenweg" prolézt komínem až navrch, potom nahoru k vklíněným balvanům. Doprava štěrbinami a přes žebro na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
SÜDKAMIN, II (Písk.Sasko), Nalevo "Grottenweg" komínem až pod velký balvan. Dál nalevo k velkému balkónu. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 KAMERADSCHAFTSWEG, VIIb (Písk.Sasko), Nalevo velkého koutu krátkou spárou přes vydutí k polici. Stěnou ke kruhu. Trochu nalevo stěnou, vně kolem velkého balvanu k velkému balkónu. Na vrchol jako "Alter Weg".
1 HOCHWALDRISS, V (Písk.Sasko), Asi 4 m nalevo velkého koutu spárou až pod velký stropový převis. Levou spárou dál na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
SÜDRISS, VIIb (Písk.Sasko), Zcela vlevo na jižní straně převislou spárou přes přidaný kruh až ke konci (kruh). Vlevo spárou nahoru a doleva na balkón (kruh). Krátkým komínem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP VIIc
1 1
1 VARIANTE ZUM SÜDRISS (AUSSTIEGSVARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), Od 2. kruhu "Südriss" trochu doleva, stěnou přes přidaný kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
ZEITIGER SOMMER, VIIIc (Písk.Sasko), Südriss 2 m vzhůru, traverz doleva a rovně přes kruh k 2. kruhu. Napravo proláklinou na balkón "Südriss". Touto na vrchol.
Poznámka:RP IXa
VARIANTE ZUM ZEITIGEN SOMMER (VARIANTE), IXb (Písk.Sasko), 2,5 m nalevo "Südriss" převisem a stěnou přímo k 1. kruhu "Zeitigen Sommers".
SÜDWESTKANTE, VIIb (Písk.Sasko), U jihozápadní hrany přes šikmou plotnu pod velký stropový převis. (přidaný kruh). Traverz doprava k hraně (kruh). Nejprve rovně, pak nalevo, proláklinou k 2. převisu. Přes tento doprava k 2. kruhu "Südriss". Doleva stěnou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
OYBINER RISS, V (Písk.Sasko), U jihozápadní hrany přes šikmou plotnu pod velký stropový převis. (přidaný kruh). Vlevo spárou k velkému balkónu. Na vrchol jako "Alter Weg".
VARIANTE ZUM OYBINER RISS (KLEINE VARIANTE), VIIIa (Písk.Sasko), Po velkém stropovém převisu doprava přes stěnu ke kruhu a dál na velký balkón.
1 DREIERWEG, VIIc (Písk.Sasko), Nalevo "Oybiner Riss" stěnou přes 2 kruhy na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP VIIIa
WESTRISS, V (Písk.Sasko), V pravé části západní strany komínem na balkón. Lehce převislou spárou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg". 1
FÜNFTROPF, VIIIc (Písk.Sasko), Zleva od "Westriss" stěnou přes 2 kruhy, u 2. kruhu trochu odbočit doprava na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP IXa
ERKERRISS, V (Písk.Sasko), Uprostřed západní strany silně převislou spárou přes kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
KIEFERNRISS, V (Písk.Sasko), Nalevo "Erkerriss" zpočátku převislou koutovou spárou na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
KIEFERNWAND, VIIIa (Písk.Sasko), Nalevo "Kiefernriss" u předskalí krátce vzhůru a doprava ke kruhu. Napravo stěnou a žlabem na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
Poznámka:RP IXa
KURZE KANTE, III (Písk.Sasko), Vlevo na západní straně u balvanu po krátké hraně na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
VERSCHNEIDUNG, V (Písk.Sasko), Nalevo "Kurze Kante" koutem až pod stropový převis. Doprava k velkému balkónu. Na vrchol jako "Alter Weg".
VOODOO, Xa (Písk.Sasko), Krátkou stěnou napravo od začátku "Alter Weg" přes kruh na velký balkón. Na vrchol jako "Alter Weg".
KESSELTREIBEN, VI (Písk.Sasko), Wand und Kante gegenüber der Februarrippe (am massivähnlichen Bereich)an SU und R z.A. Übertritt z.G. oder rechts an Birke über Bergubgsbox abseilen.