region  Lužické hory

Obr.4: MÖNCHSWAND (OYBIN), 2020_06, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.5: MÖNCHSWAND (OYBIN), 2020_06, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

Obr.6: MÖNCHSWAND (OYBIN), 2020_06, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2020

URALTER WEG, I (Písk.Sasko), I (Písk.Sasko), Na severovýchodní úzké straně stupňovitou stěnou přes 3 přidané borháky na vrchol.
RECHTER OSTWEG, III (Písk.Sasko), III (Písk.Sasko), V pravé části náhorní strany stěnou k polici. Vlevo přes výstupek na vrchol.
2 DREI DÄCHER, V (Písk.Sasko), V (Písk.Sasko), Vpravo na náhorní straně přímo přes 3 výrazné stropové převisy, na vrchol jako "Uralter Weg".
KIEFERNWEG, III (Písk.Sasko), III (Písk.Sasko), Uprostřed náhorní strany k polici (borovice). Doprava stěnou na vrchol.
1 MITTLERER OSTWEG, II (Písk.Sasko), II (Písk.Sasko), V levé části náhorní strany po doleva ubíhající polici na balkón. Doprava na vrchol.
LINKER OSTWEG, II (Písk.Sasko), II (Písk.Sasko), Vlevo na náhorní straně doprava ubíhající spárou k průrvě u vklíněných balvanů a stěnou na vrchol.
1 RASSELGRAT, III (Písk.Sasko), III (Písk.Sasko), Nalevo od "Linker Ostweg" stěnou na balkón. Po výrazném hřebínku na vrchol.
SÜDOSTWEG, III (Písk.Sasko), III (Písk.Sasko), Začít u jihovýchodního rohu, pak trochu doprava stěnou na vrchol. 2
1 SÜDWAND, VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko), Z jižní strany po vystupujících balvanech vpravo po hraně k polici. Doleva ke středu stěny. U jemné trhliny (přidaný kruh) až pod stropový převis. Trochu doleva. Spárou protínající převis nahoru a šikmo doprava na vrchol. 4 1
1 VIA BARBARA, VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko),
1 SÜDWESTKANTE, VIIa (Písk.Sasko), VIIa (Písk.Sasko), Zcela napravo v údolní stěně doleva na šikmou polici. Zpočátku převislou spárou na balkón. Po jihozápadní hraně přes přidaný kruh převisem na vrchol.
ZUFALLSWEG, VIIa (Písk.Sasko), VIIa (Písk.Sasko), Jako po "Jihozápadní hraně" po šikmé polici a dál doleva ke kruhu "Frühlingsweg". Napravo od této stěnou k 2. kruhu. Stěnou rovně a komínem na vrchol.
GEPLANTER WEG, VIIIb (Písk.Sasko), VIIIb (Písk.Sasko), Vpravo od "Frühlingsweg" přes stropový převis (kruh) na balkon, vlevo ukloněnou spárou (přidaný borhák) ke 2. kruhu. Stěnou ke 2. kruhu "Zufallsweg", držet se vpravo a stejně jako "Südwestkante" na vrchol.
1 FRÜHLINGSWEG, VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko), V pravé části údolní strany na vystupující pilíř. Spárou k polici a doprava ke kruhu. Spárami až na konec (přidaný kruh). Stěnou zpočátku doleva potom rovně vzhůru na vrchol.
1 ABENDWEG, VIIc (Písk.Sasko), VIIc (Písk.Sasko), Asi 8 m napravo od "Alter Weg" stěnou k polici. Trochu doleva přes přidaný kruh ke dvěma nápadným výstupkům. Stěnou přes 2. přidaný kruh a dál k doprava ubíhající spáře (3. přidaný kruh). Křížíce tuto ke třem spárám. Prostřední nebo pravou spárou na vrchol. 3
NEUER WEG, VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko), Asi 6 m napravo od "Alter Weg" u spáry k polici. Doprava nahoru k mělké trhlině (přidaný kruh). Převisem šikmo doprava ke komínu. Tímto kolem vklíněných balvanů na vrchol.
KLETTERFREUDE, VIIIb (Písk.Sasko), VIIIb (Písk.Sasko), Mezi "Neuer Weg a "Alter Weg" stěnou k polici (kruh). Dále vzhůru, křížíce "Alter Weg" a doleva k 2. kruhu. Nahoru k polici a doleva přes převis (přidaný kruh) ke komínu. Tímto na vrchol.
ALTER WEG, V (Písk.Sasko), V (Písk.Sasko), Asi 4 m napravo od velkého koutu na údolní straně doprava ubíhajícími spárami k polici a dál k malé jeskyni. Širočinou k díře. Převislou spárou na vrchol.
MÖNCHSKUTTE, VIIIa (Písk.Sasko), VIIIa (Písk.Sasko), Alter Weg do prostředka doprava ubíhajících spár. Doleva stěnou přes kruh k polici (nad touto kruh). Skalními stupni k 3. kruhu a nalevo k vrcholu.
HIMMELSFAHRT, VIIIb (Písk.Sasko), VIIIb (Písk.Sasko), Alter Weg asi 5 m vysoko (vlevo kruh) a u velkého výstupku sokolíkem doleva. Stěnou přes 2. kruh na velký balkón "Verschneidung". Sokolíkem přes přidaný kruh k 4. kruhu. Doleva přes plotny a stěnou k 5. kruhu. Spárou k polici a jako přes "Hranu Kulisy" na vrchol.
VARIANTE ZUR HIMMELSFAHRT (HÖLLENFAHRT), VIIIc (Písk.Sasko), VIIIc (Písk.Sasko), Asi 3 m vlevo od "Alter Weg" stěnou přes přidaný kruh přímo k 2. kruhu.
VARIANTE ZUR HIMMELSFAHRT (ABFAHRT), VIIIc (Písk.Sasko), VIIIc (Písk.Sasko), Z velkého balkónu vlevo koutem na další balkón. Převislou stěnou přes přidaný kruh k 5. kruhu.
1 VERSCHNEIDUNG, V (Písk.Sasko), V (Písk.Sasko), Ve velkém, koutu údolní strany převislou spárou na velký balkón. Traverz doprava a šikmo doleva po skalním stupni nahoru ke koutu. Tímto na velký výstupek, takzvanou Kulisu a komínem na vrchol.
1 KULISSENWEG, IV (Písk.Sasko), IV (Písk.Sasko), Ve velkém koutu z malého balvanu nalevo přes západní roh Kulisy a krátkou spárou na polici. Doprava na krátkou polici. Po doleva a doprava nachýlené šikmé polici na kulisu. Na vrchol jako "Verschneidung".
KULISSENKANTE, VIIa (Písk.Sasko), VIIa (Písk.Sasko), Nalevo od západního rohu Kulisy doprava ubíhající spárou, stěnou a kusem komínu k velké polici. Traverz doprava k ruční spáře a stěnou doprava ke koutu. Vlevo stěnou k polici. Po hraně na Kulisu.
VARIANTE ZUR KULISSENKANTE (VARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko), Z velké police vzhůru přes přidaný kruh k převisle začínajícímu komínu. Tímto na Kulisu.
NO NAME, VIIIc (Písk.Sasko), VIIIc (Písk.Sasko), Začátek jako "Kulissenkante", po spáře doleva k převisu (kruh), přes tento (2. kruh) na balvan, rovně vzhůru stěnou, komínem na vrchol.
URLAUBSWEG, V (Písk.Sasko), V (Písk.Sasko), V prostředku kulisy levou dvou spár k nejnižší polici. Po této doprava ke kruhu. Spárou na skloněnou polici. (Stavěním) Šikmou spárou na velkou polici "Kulissenweg". Po této doleva. Lehce vzhůru k dírovitému komínu. Tímto na kulisu. Trochu doleva stěnou na vrchol.
VARIANTE ZUM URLAUBSWEG (VARIANTE), VIIb (Písk.Sasko), VIIb (Písk.Sasko), V pravé části Kulisy trhlinou přímo ke kruhu.
NORDWESTWEG, VIIa (Písk.Sasko), VIIa (Písk.Sasko), Počáteční spárou "Urlaubsweg" dále nahoru a (stavěním) k polici (kruh). Doleva přes proláklinu na velkou polici "Kulissenweg". Levou spárou na kulisu a u borovice přes krátkou stěnu na vrchol.
VARIANTE ZUM NORDWESTWEG (DIREKTER NORDWESTWEG), VIIa (Písk.Sasko), VIIa (Písk.Sasko), Od kruhu "Nordwestweg" přes převis přímo na velkou polici. Vrchní ze dvou doprava ubíhajících spár přes další převis na vrchol.
NORDWESTKAMIN, IV (Písk.Sasko), IV (Písk.Sasko), Zcela vlevo na údolní straně kulisy nahoru komínem. Nahoře nalevo přes schod ve stěně na kulisu a nalevo stěnkou na vrchol.
EXTREME LINKE, VIIIa (Písk.Sasko), VIIIa (Písk.Sasko), Asi 3 m nalevo od "Nordwestkamin stěnou ke kruhu. Vpravo stavěním (nebo zleva obejít) stěnou přes kruh k polici. Doleva k 3. kruhu. Vpravo proláklinou ke Kulise. Na vrchol jako "Uralter Weg".
NORDKAMIN, II (Písk.Sasko), II (Písk.Sasko), Na severní straně krátkým komínem na balvan. Vlevo stěnou na vrchol.
VARIANTE ZUM NORDKAMIN (VARIANTE), III (Písk.Sasko), III (Písk.Sasko), Zcela vlevo na údolní straně spárami ke krátkému komínu.
EV Z. SÜDWAND, VIIb (Písk.Sasko), 4. 6. 2020, Thomas Joseph. Von den vorgelagerten Blöcken, Wand (R) zum Orginalweg.
Poznámka:2 kruhy
východní stěna nabízí dostatek velmi lehkých a velmi hezkých cest, které jsou mimořádně vhodné pro začátečnické pokusy na pískovci (členitá skála přívětivá pro smyčování) a lezení s malými dětmi (po východní stěnou je pěkný plácek a kočárek je nutno od sjízdné cesty nést jen malý kousek.
(Lukas B. / 25.10.2019 10:29:04)