region  Český ráj
oblast  Severní oblasti Českého Ráje
sektor  Suché skály
SOKOLÍ VĚŽ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
poznámka: POZOR - z důvodů opakovaného hnízdění je od roku 2022 již pravidelně lezení na část této skály až do 30.6. dočasně zakázáno (viz. Povolení 2022). Jde o úsek mezi od cesty Sokolí stěna a po Sokolí hranu, var. Sokolníkúv direkt, V tomto úseku je povoleno lezeni pouze na Velké plotně.
oblast: Severní oblasti Českého Ráje, sektor: Suché skály, skála: SOKOLÍ VĚŽ
Obr.1: Údolní stěna Sokolí věže - pravá plotna s cestami (zleva): Břízková, Poslední přelíčení a Magnesium (Suché skály, foto: Z.Strnad, 9.2009) , vystaveno: 2009

Obr.2: Údolní stěna Sokolí věže - levá část s cestami (zleva): Fotogenická, Klánovačka, Levitace, Čihulova spára a Allegro (Suché skály, foto: Z.Strnad, 9.2009) , vystaveno: 2009

[1] HŘEBEN OD ZÁPADU, III (JPK), Šikmo vlevo na hřeben, jím a pod vrcholem sestup do sedla. Při SZ hraně na hlavní vrchol; sestup přes dvě výrazné veze do sedla při Střední věži. 1
[2] VĚŽIČKA U SOKOLÍ, IV (JPK), 1. věž v Z hřebenu Sokolí věže. SZ hranou na polici, traverz doprava přes kruh na údolní hranu a při hraně.
[3] VYŠEHRADSKÁ CESTA, VII (JPK), 1987, Zdeněk Petráň . Rezavou stěnou krátce ke kruhu, přes převis a stěnou na vrchol.
11 [4] ZÁPADNÍ CESTA, VI (JPK), 1962, Václav Chlum(2) - Milan Franěk. Ze sedla (2. slaňovací kruh) středem Z stěny podél spárek ke kruhu, převisem ke 2. kruhu a stěnou na vrchol.
ZÁPADNÍ CESTA - VRCHOLOVÁ VARIANTA, V (Písk.Sasko), 1986, Dobromil Havrda, Zdeněk Strnad(2). Ze úzkého sedla na hřebeni mezi věžičkou a masivem Sokolí věže členitou stěnkou 5 m vzhůru, doprava za hranu a hladkou vrcholovou stěnou šikmo doprava nahoru pod výlezovou trhlinu a tou na vrchol.
Poznámka:krásné, dobře zajištěné
30 [5] FOTOGENICKÁ CESTA, VIIb (JPK), Slavoš Jiřena . V komíně Z stěnou pilíře podél spárek na plošinu (kruh), doleva na hranu a tou, výše zprava ke kruhu. Přímo přes převis a stěnou při hraně na vrchol.
Poznámka:Nástup komínem se dnes téměř neleze, buď se na plošinu pod hranou (přidaný kruh) dojde po lávkách zprava nebo se leze spodek od Údolní cesty, tzv. "Malá plotna".
1 2
10 [6] FOTOGENICKÁ CESTA VAR., VII (JPK), Od kruhu doleva za hranu a stěnou při hrané na vrchol.
8 [7] FOTOGENICKÁ CESTA VAR., V (JPK), Od kruhu doprava pres díru na polici a vlevo stěnou k vrcholu.
2 ŽABÍ HOP, VIIc (Písk.Sasko), 24. 7. 2015, Tomáš Thér, Petra Nutilová. Vlevo od cesty "Minolta" přes polici hladkou stěnkou ke kruhu, přímo stěnkou (smyčka) a mírně vlevo přes převísek ke slaňovacímu kruhu do sedla hřebena. Protokol o prvovýstupu
8 MINOLTA, VII (JPK), Stěnou přímo pod slaněním z Malé plotny (borhák) a spárkou pod převísek (smyčky), přes něj a stěnou ke slaňáku 2 Protokol o prvovýstupu
3 ÚTERNÍ HRANKA, VIIc RP (Jizerská st.), 26. 6. 2012, Jiří Šťastný, Libor Stejskal. Levou hranou Malé plotny přes převis k 1. borháku a po hraně mírně vlevo přes 2 borháky na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
26 [8] ÚDOLNÍ CESTA, VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1), Jaroslav Marek. Středem "Malé plotny" ke kruhu. Od kruhu buď doprava do spáry, nebo přímo středem plotny a přes převísek na plošinu při hraně (kruh). Spárkou a středem žlutě zbarvené stěny do koutku, jím do díry a výše ustupující stěnou.
Poznámka:Tzv. "Malá plotna" se dnes často leze buď jako samostatná cesta (od nového 2.kruhu na plošinu se slaní) nebo se pokračuje přímo vzhůru po hraně Fotogenickou cestou. Vršek Údolní stěny se dnes již téměř neleze.
4 MALÁ PRAVÁ, VI (JPK), 13. 7. 2013, Jiří Šťastný. Nástup pod schody vedoucími k malé plotně a po pravé části plotny přes 1 borhák na předskalí ke kruhu Malé plotny 1
1 KVAK, VIIb (Písk.Sasko), Pilířek vpravo od Malé plotny.
Poznámka:1bh, 1K
2 Protokol o prvovýstupu
3 [9] MAŠKŮV KOMÍN, IV (JPK), 1942, Jiří Mašek, Rudolf Štekr. Z plošiny pod komínem přes stupeň k ústí komína (skoba), jím na vrchol.
[10] TÝPEK, VIIc (JPK), 2. 4. 1989, Petr Slanina(2), Stanislav Šilhán, Karel Turpiš. Vlevo od cesty Maškův komín přes převísek do římsy (vlevo hodinky), dále zprava středem stěny pilíře (kruh) na plošinu. Přímo na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
1 [11] VYPEČENÁ, VII (JPK), 1989, Rudolf Vrzala, Václav Hlava. Převislou stěnou (smyčka) a koutem na polici. Levou hranou pilíře na vrchol.
1 [12] KLÁNOVAČKA, VIII (JPK), 1966, Václav Tůma(1) stř. Jaroslav Marek stř. D. Kovář. V koutě vlevo od cesty Čihulova spára podél trhlinky stěnou k 1. kruhu, šikmo vlevo pod žlutě zbarvenou stěnu. Převislou stěnou po voštinách ke 2. kruhu a podél trhliny na širokou lavici. Převisem a stěnou vlevo ke 3. kruhu, přes převislý stupeň šikmo vlevo a výše stěnou na vrchol.
Poznámka:špatně jištěno
3 [13] LEVITACE, VIIIc (JPK), 17. 5. 1983, Richard Müller stř. Zdeněk Strnad(2). K 1. kruhu cestou Klánovačka, přímo stěnou a šikmo vlevo ke 2. kruhu nad převisem. Šikmo vpravo ke 3. kruhu a vlevo jemným sokolíkem na polici. Stěnou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
2 [14] ČIHULOVA SPÁRA, VIIb (JPK), 8. 4. 1962, Josef Čihula, Oldřich Zeman. Vlevo od kouta stěnou ke spáře a jí na polici. Stěnou na vrchol. 1
1 [15] ALLEGRO, VIIIb (JPK), 22. 4. 1988, Pavel Kotůček - Petr Hejtmánek. Cestou č. 10 krátce vzhůru. Vpravo a středem pilíře přes 2 kruhy na polici. Libovolně na hřeben. Protokol o prvovýstupu
3 [16] KOUTOVÁ CESTA, V (JPK), 1940, Koutem vlevo od pilíře pod převis, traverz doprava přes hranu do J stěny pilíře (skoba). Vpravo do kouta a vlevo rozlámaným vhloubením na vrchol.
[17] KOUTOVÁ CESTA - VAR., VI (JPK), Od skoby vzhůru do koutové spáry a jí na hřeben.
[18] OBŘÍ PŘEVIS, 29. 7. 1943, Jiří Malík(1) - František Kutta. Koutovou cestou do úrovně balkónku na hraně. Doprava na balkónek, traverz doprava J stěnou pilíře do kouta ke spáře. Spárou na balkón a stěnou na polici pod velkým převisem. Převislou stěnou přes 2 skoby do hnízda s vklíněným kamenem. Po skobách na římsu nad převisem (kruh), římsou doleva na výstupek při JZ hrané (2. kruh). Stěnou šikmo doprava přes 2 skoby a převislou stěnkou na vrchol.
Poznámka:V/A2
[19] OBŘÍ PŘEVIS - VAR.NÁSTUPU, VI (JPK), Vhloubením vpravo od Velké plotny do spárky a jí (skoba) na polici. Po stupních pod převis.
[20] OBŘÍ PŘEVIS - VAR., VII (JPK), 20. 5. 1945, František Kutta, A. Mareš. Od 2. kruhu doleva za hranu do Z steny a spárou (kruh) na vrchol.
[21] OBŘÍ PŘEVIS - MINI SEPARATE REALITY, VIIIb (JPK), 16. 7. 1982, Luděk Šlechta(1), Ivan Ullsperger. Obří převis volně. Cestou Obří převis pod převis a pravou spárkou. Protokol o prvovýstupu
[22] VZDUŠNÉ VÍRY (KADÁLKŮV PŘEVIS), IXb (JPK), 12. 7. 1986, Tomáš Čada, Bohumír Mach. Z police doleva a převisem při JZ hraně podél trhlinek přes 2 kruhy ke 2. kruhu cesty Obří převis. Hranou na vrchol.
Poznámka:(Původně Kadálkův převis VI/A2; K. Jerhot, 1966. Skoby vytlučeny.)
[23] LUFT, VIIIc (JPK), 13. 11. 1983, Petr Čermák - Josef Rakoncaj. Z police pod převisem do převislého koutku a jemnými sokolíky (kruh, skoba) ke hrotu, nad převis a ke 2. kruhu cesty Obří převis. Libovolně na vrchol.
Poznámka:(Původně P. Plachecký po umělých pomůckách.)
Protokol o prvovýstupu
3 [24] ZÁPADNÍ STĚNA PILÍŘE, VII (JPK), Miloslav Homolka . Středem Z stěny podél spárek.
26 [25] SOKOLÍ STĚNA, VIII (JPK), 1966, Václav Tůma(1) stř. Rudolf Crha stř. Jaroslav Marek. Cesta vede ve své spodní části velkou plotnou (VIIb). Středem J stěny pilíře podél trhliny a stěnou k 1. kruhu. Stěnou šikmo vlevo vzhůru na malý balkónek (hodiny), hranou (smyčky) a vpravo stěnkou ke 2. kruhu. Pilířkem přes skobu doprava na travnaté stupně a do kouta. Koutovou spárou asi 3 m vzhůru (jištění), překrok do Z stěny a jí ke 3. kruhu. Do spáry a jí (4. kruh) na vrchol.
Poznámka:Obvykle se leze jen dolní část, tzv. "Velká plotna" (VIIb), která končí u 2.kruhu, od kterého se slaní. Nad 2.kruhem dost lámavý terén a vrcholová část je pak o dva řády těžší než spodek. K ZAJIŠTĚNÍ JE TŘEBA BEZPEČNĚ OVLÁDAT SMYČKOVACÍ TECHNIKU!!!
2 1
1 [26] SOKOLÍ STĚNA - VAR.NÁSTUPU, (), K 1. kruhu též snadněji po levé hraně a poté šikmo vpravo ke kruhu.
14 SOKOLÍ STĚNA - MOTÝLÍ VAR., VI (Písk.Sasko), 24. 4. 2008, Daniel Dolenský stř. Petr Waller. Podél JZ hrany pilíře Velké plotny přes kruh přímo k hodinám. 1 1 Protokol o prvovýstupu
27 VYKUK, VII RP (JPK), 17. 8. 2011, Jiří Šťastný, Petr Waller, Josef Koudelka. Pravou částí Velké plotny podél trhliny, později vpravo podél hrany (borhák) ke 2.K. Dále do kouta a Koutovou cestou na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
VARIANTA VYKUKA, VII RP (JPK), Jiří Šťastný. Středem velké plotny mezi Sokolí stěnou (Velkou plotnou a Vykukem) přes 2 trhlinky (smyčky) k slaňovacímu kruhu Vykuka. Ideální diretka, škoda nelézt. 1 Protokol o prvovýstupu
[27] PŘÍMÁ JIŽNÍ, 1966, Václav Tůma(1) - Jaroslav Marek - D. Kovář. Podél trhlinek a přes stupně na plošinu pod Obří převis, jím nad převis, převislou spárou na konec, překrok vpravo ke kruhu a podél převislé hrany nebo stěnou vpravo na vrchol.
Poznámka:VI/A2
1 [28] PŘÍMÁ JIŽNÍ - VAR., VIIIb (JPK), Vpravo pod výrazným střechovitým převisem podél trhliny ke kruhu a převislou spárou přímo nebo šikmo vpravo nad převis.
4 [29] VZDUŠNÁ, VIIc (JPK), 12. 4. 1964, Josef Čihula - Oldřich Zeman. V údolní stěně vhloubením na plošinu pod převisem. Komínem pod střechu, překrok na plošinku při levé hraně (kruh). Traverz šikmo vlevo pod převisem k odštěpu (smyčka), přes převis, traverz vpravo do koutka a jím šikmo vpravo na vrchol.
[30] VZDUŠNÁ - VAR., VIIb (JPK), 1. 9. 1964, Josef Čihula - Oldřich Zeman. Od kruhu lámavým převislým vhloubením na vrchol.
[31] VZDUŠNÁ - DOLNÍ VAR., VIIc (JPK), 26. 7. 1986, Richard Müller, Jana Müllerová. Z plošiny stěnou ke 2. skobě pod Obří převis a šikmo doprava podél převislé spárky (hodiny) na hranu (smyčka) a vzhůru na plošinku ke kruhu.
VZDUŠNÁ - VAR.TATÁŽ PAKÁŽ, VIIIb (Písk.Sasko), 1999, Havel, Václav Šatava(2). Vzdušnou cestou na plošinu pod převisem, 2 m vzhůru komínem a překrok dol. na hranu (smyčka) vzhůru na polici ke kruhu Vzdušné cesty a převislou hranou přes spit na vrchol.
Poznámka:smyčka, kruh, spit
1 Protokol o prvovýstupu
4 [32] SOKOLÍ STEZKA, IV (JPK), Na travnaté stupně buď komínem (kruh) a stěnou, nebo terasami zprava, pak do kouta mezi pilířem a stěnou a spárou na terasu. Traverz doprava přes jehlu a koutovou spáru, traverz doprava na balkón a dále údolní stěnou do hnízda s balvanem (skoba). (Sem též z kouta za jehlou šikmo doprava pod převisem v údolní stěně.) Doprava na balkón při hrané, přes převis (kruh) na travnatou římsu a přes několik stupňů na vrchol.
[33] DVA MODRÉ KROUŽKY, VIIc (JPK), 10. 8. 1990, Petr Krulich - Oldřich Brynda, Vladimír Vladev. Středem úzkého pilíře (1. kruh) na jeho konec, překrokem vlevo přes komín k výraznému odštěpu (jištění) a po hraně (2. kruh) do cesty Sokolí stezka. 1 Protokol o prvovýstupu
1 MAMMUTÍ ŠTĚK, VII (JPK), 7. 6. 2011, Jiří Šťastný, Vojtěch Matouš, Petr Waller. Vlevo od Rakova pilíře hranou přes 1 borhák na temeno pilíře a dále cestou Rakův pilíř (kruh) na vrchol 1 Protokol o prvovýstupu
6 [34] RAKŮV PILÍŘ (YOU ARE C...), VIIIb (JPK), 28. 2. 1982, Petr Čermák - Josef Rakoncaj, Jan Mertlík, Hynek Mareš(2). Z police středem pilířku ke kruhu, traverz vpravo ke hraně, zpět do středu pilířku a na polici. Stěnou, přes převis a přes 2. kruh na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
[35] RAKŮV PILÍŘ - VAR.RAKOVINA, IX (JPK), 26. 7. 1991, Petr Roubíček, Pavel Vedral. Od 1. kruhu plotnou přímo (skoba). Protokol o prvovýstupu
4 [51] SOLITER (DOBRŮV NÁPAD), VIIb (JPK), 2005, Nástup spárou cesty "Břízková" krátce vzhůru, dále vpravo úzkou stěnou pilíře přes 2 kruhy na polici a libovolně na vrchol.
Poznámka:Lezeno již před rokem 2005 bez kruhů. Rozhodnutím OVK ze dne 13.12.2008 ale cesta byla P.Wallerovi, pod názvem SOLITER, uznána.
1 Protokol o prvovýstupu
55 [36] BŘÍZKOVÁ, VII (JPK), 1. 9. 1963, Josef Čihula, Oldřich Zeman, František Kroupa. Spárou a přes stupeň (nebo zprava chodeckou plotnou) na polici (zde dobírací kruh). Podél spáry v koutě (místo břízky je dnes přidaný borhák) na balkón. Sokolíkem vpravo pod převis a vlevo ke kruhu. Vzhůru a po polici již snadno šikmo vpravo (kruh, odtud se obvykle slaní) a šikmo vlevo na vrchol. 1
15 [37] POSLEDNÍ PŘELÍČENÍ, VIIc (JPK), 1969, Slavoš Jiřena, M. Maryško. Z police plotnou šikmo vpravo (smyčka) ke kruhu. Koutkem a spárkou na polici. Libovolně na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
POSLEDNÍ PŘELÍČENÍ - VAR. KŘEST SV.VLADIMÍRA, VIIIa (Písk.Sasko), 12. 3. 1997, Filip Hebelka stř. Václav Šatava(2), O.Marčík, David Hons, Jan Havel. Cestou Poslední přelíčení na polici, mírně převislou stěnkou (skoba) na vrchol. Protokol o prvovýstupu
[38] SABAT, IXb (JPK), 9. 3. 1986, Roman Brt,Viktor Vaněk. Ze šikmé rampy stěnou přes kruh do jemného sokolíku a jím ke 2. kruhu. Odtud buď ke kruhu cesty Poslední přelíčení nebo ke kruhu Magnesia.
Poznámka:(1. sportovní přelezení: P. Čermák.)
Protokol o prvovýstupu
1 [39] SABAT - VAR., (), 9. 3. 1986, Roman Brt, Viktor Vaněk. Od 1. kruhu vzhůru do spodního sokolíku a jím doprava do cesty Magnesium.
[40] SABAT - VAR.ATHON, IXc (JPK), 19. 9. 1987, David Semiginovský, Jiří Janoušek(1). Od 2. kruhu ke kruhu cesty č. 24, tou na polici a stěnou přes 4. kruh na vrchol.
[41] MAGNÉZIUM, VIIIb (JPK), 13. 6. 1979, Vladimír Sochor, Miroslav Zvířecí(1), Jiří Čermák. Z police po šikmé rampě ke hrané. Hranou vzhůru 4 m, překrok vlevo do sokolíku (jištění), vzhůru na poličku (jištění) a hladkou stěnou ke kruhu. Od kruhu hladkou plotnou na polici a vpravo ke hraně. Hranou krátce vzhůru a podél trhlin šikmo vlevo ke kruhu na cestě Sokolí stezka a tou na vrchol. 5 Protokol o prvovýstupu
2 [42] INTERDIKT, VIIc (JPK), 18. 4. 1984, Zdeněk Petráň . Podél hrany (kruh) na polici, cestou č. 24 na vrchol. Protokol o prvovýstupu
39 [43] KLIKATÁ SPÁRA, VI (JPK), 1943, Břetislav Mašek - Miloš Nový. Do výrazného kouta a spárou na plošinu (jištění). V stěnou pilíře klikatou spárou na balkón (jištění). Vpravo do kouta a jím ke konci, vlevo na polici ke kruhu cesty Sokolí stezka a tou na vrchol (nebo koutem stále vzhůru na vrchol). 2
10 SLONÍ PLOTÝNKA, VIIc (Písk.Sasko), 1986, Petr Boček. Plotnou vpravo od nástupu Klikaté spáry přes 2 borháky na balkon. Konec u smyce napravo, nebo u borovice vlevo.
[44] KOSMICKÝ PROGRAM, VIIIb (JPK), 20. 10. 1985, Roman Brt, Václav Širl, Petr Binhák. Šikmou spárou na plošinku. Podél trhlinky a vpravo pod převis (smyčky), zleva přes něj a vzhůru ke kruhu. Zprava do díry a podél trhlinky na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
5 [45] ŽLUTÁ STĚNA, VIIc (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - Karel Jerhot. Středem žlutě zbarvené stěny ke kruhu. Vlevo nebo vpravo na vrchol. 1
34 [46] SOKOLÍ HRANA, VII (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). JV hranou, výše podél spáry k hodinám. Vpravo za hranu a koutky ke kruhu. Koutkem a nakloněnou stěnou lehce na vrchol. 1
4 [47] SOKOLÍ HRANA - VAR., V (JPK), Z plošiny šikmo doprava k hodinám.
1 SOKOLÍ HRANA - VAR. SOKOLNÍKŮV DIREKT, VII (JPK), 28. 2. 2008, Zdeněk Hák, Miroslav Matějec, Jan Višinský, Jakub Tichý. Vpravo od plotny (pod Žlutou stěnou) stěnkou k převísku, podél trhliny přímo do spáry a tou na balkón. Cestou Sokolí hrana n.v.
Poznámka:pěkná logická přímá varianta
2 [48] JIHOVÝCHODNÍ KOUT, VII (JPK), 1963, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). V koutě vpravo od JV hrany nejprve rozporem, výše koutem pod převis (skoba), vlevo na šikmou plotnu a jí na vrchol.
[49] CESTA DO SEDLA, IV (JPK), 1942, Jaroslav Urban - Michal Procházka. Lámavým vhloubením do sedla poslední věžičky.
2 [50] NEPOVEDENÁ CESTA, VIIc (JPK), 22. 6. 1991, Petr Krulich - Roman Balek. Cestou Cesta do sedla kolem borovice vlevo ke kruhu. Dále při hraně ke 2. kruhu a vpravo při hraně na vrchol.
KROUPY V LEZEČKÁCH, VIIc (Písk.Sasko), 24. 9. 2018, Adam-Kristian Hrubý, Kryštof Pokorný. Třetí, zakřivenou spárou napravo od cesty Soliter na předskalí Sokolí věže. Spára začíná za stromem. Cesta končí u břízy pod nástupem cesty Sabat.
Datum: Slaňák Hrazdiča: Krabice: Tyčka: Kniha: Popsání: Dobírák: Zapsal:
23.04.2009 dobrý dobrá dobrá k popsaná 100% není Ondřej Běhal
Historické VK
SOKOLÍ VĚŽ, výstupy od roku 2006 do 2008 (22,5Mb).