region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Polední kameny
NOS - M
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
video:
Wolf Tree (2020):
Czech Trad Climbing - 150 Feet With No Metal Pro
Czech Trad Climbing.Climbers do not use protection like Bolts, Friends, Cams, Hexes... They are secured only by knots tied on slings. They do not use chalk t...
204x
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Polední kameny, skála: NOS - M
Obr.1: NOS, T.Kajínek 10/2009 , vystaveno: 2012

Obr.2: 2010. Foto O.Neuman, archiv Directalpine. , vystaveno: 2012

Obr.3: Nos 1.10.2011 K. Turpiš, kturpis , vystaveno: 2012

Obr.4: Nos Údolka 1.10.2011 K. Turpiš, kturpis , vystaveno: 2011

1 NORMÁLNÍ CESTA, I (Jizerská st.), Koutem v levé části náhorní (JZ) stěny a zarostlým terénem na vrchol.
VELKÝ KOUT, III (Jizerská st.), 12. 6. 1982, Miroslav Machovič, P. Mayer. Velkým koutem vlevo od SV hrany (zpočátku zarostlým) asi 20 m vzhůru, dále traverz vpravo do hlubokého komína uzavřeného podvrcholovým převisem a tím na vrchol.
VISUTÝ KOMÍN, V (Jizerská st.), 12. 10. 1993, Petr Prachtel. Ze zářezu cesty Velký kout vpravo přes schod do širokého komína, z něj sokolíkem přes převis k vodorovné trhlině, vpravo na polici a přímo na balvan nad stěnou.
CESTA STARÝCH PÁNŮ, VI (Jizerská st.), 23. 8. 1984, Miroslav Machovič, Petr Prachtel. Jako Velký kout na stanoviště (buk). Sokolíkem na odštěp a vpravo na plošinku. Vlevo při hraně a nakonec koutem na vrchol. 2
ZÁHROBNÍ CESTA, VIb (Jizerská st.), 1. 6. 1989, Petr Prachtel. Vpravo od nástupu Velkého koutu přes schod do žlabu. Lámavým koutem na plošinu Východního koutu (buk). Vpravo převislou sokolíkovou spárou na balkon Cesty starých pánů. Tou 3 m vzhůru koutem, traverz vpravo na velkou plošinu, z ní šikmo vlevo na polici, žlábkem v plotně pod stříšku, doprava a při hraně na podvrcholové plato a na vrchol. Protokol o prvovýstupu
DO ZIMNÍHO ŽLABU, VIb (Jizerská st.), 29. 7. 1989, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vlevo od SV hrany přes dunivé bloky na polici. Odtud podél trhliny vpravo vzhůru k diagonální spáře. Nad ní hlinitým žlábkem sokolíkovými odštěpy a plotnou do Zimního žlabu a libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
VÝCHODNÍ STĚNA, VIb (Jizerská st.), 29. 7. 1989, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Jako Do zimního žlabu k diagonální spáře, tou vlevo a převislým zářezem na poličku pod K. Zprava a po krystalech k začátku dvojsokolíka. Tím vlevo na balkon Cesty starých pánů. Tou asi 8 m koutem, doprava za hranu na blok a Záhrobní cestou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
1 LEVÁ ÚDOLNÍ HRANA, VIb (Jizerská st.), 14. 10. 1994, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vlevo od Údolní cesty převislou hranou přes odštěp k 1. K. Vzhůru při hraně a pod převisem traverz vpravo do rohu a plotnou k 2. K. Po velkých krystalech a sokolíkem na polici a dalším sokolíkem do Zimního žlabu. Středem ploten, nad nimi převislou stěnou přímo ke knížce a na vrchol.
1 SEVEROVÝCHODNÍ HRANA, VIb (Jizerská st.), 23. 8. 1984, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. (dolní část T. Melichar, V. Smejkal, J. Šmerda 18.12.1971). Zleva do spáry při SV hraně, nejprve přímo (skoba) a výše vpravo spárou na stanoviště v koutu. Vpravo plotnou a vzhůru po hraně ke knížce. Dva metry vpravo od ní přes převis na vrchol.
9 ÚDOLNÍ CESTA, VIb (Jizerská st.), 4. 10. 1959, Wolfgang Ginzel stř. Adolf Mai, Hans Ginzel, Gustav Ginzel(2). Středem údolní stěny spárkami přes 2 K pod střechu nosu ke 3. K. Vpravo stěnou ke koutové spáře na kraji převisu (skoba), tou vzhůru ke 4. K. Vpravo na hranu a spárou k 5. K. Traverz vlevo na SV hranu a podél ní snadno na vrchol. 3 3
ÚDOLNÍ CESTA - HLADKÁ VARIANTA, VII (Jizerská st.), 1985, Jan Kašpar, Tomáš Kolesa. Od 4. K doleva plotnou a sokolíkem na konec horního traverzu Údolní cesty.
Poznámka:Protokolováno jako "Lahvová varianta". V průvodci klasifikace VII, v protokolu VIb, v terénu asi subjektivně dle délky rozpažky (třeba V).
Protokol o prvovýstupu
ÚDOLNÍ CESTA - PŘÍMÁ VARIANTA, VIb (Jizerská st.), 22. 8. 1984, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Od 5. K vlevo na lištu (K), vpravo plotnou a sokolíkem ke knížce. Vpravo hranou na vrchol.
PRAVÁ ÚDOLNÍ HRANA, VII (Jizerská st.), 2. 10. 1986, Stanislav Šilhán, Karel Turpiš. Nástup jako Údolní cesta ke 2. K nebo S hranou na polici (2. K Údolní cesty). Vpravo od kruhu žlábkem 4 m vzhůru, přechod na hranu a jí pod převis. Vlevo spárou k 5. K Údolní cesty a Přímou variantou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
SEVERNÍ HRANA, VII (Jizerská st.), 18. 8. 1984, Tomáš Melichar(1), Vladislav Hanzl. Z jeskyně v pravé části údolní stěny komínem asi 10 m vzhůru. Úkrok vlevo na hranu a po ní k 1. K. Od něj vlevo pod převis, dále traverz vpravo a ruční spárou pod střechu. Traverz vpravo a spárou ke 2. K. Další spárou pod převis, traverz vlevo a za hranou na vrchol.
SEVEROZÁPADNÍ STĚNA, VIb (Jizerská st.), 24. 8. 1986, Zorka Prachtelová stř. Petr Prachtel. Vlevo od Přímého SZ traverzu stěnou (místy lámavé) k liště, vlevo při hraně pod stříšku, přes ni (K), plotnou a přímo na hrot SZ traverzu. Tím ke konci plotny, přímo vzhůru a traverz vpravo do zarostlé široké spáry. Tou přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
SEVEROZÁPADNÍ STĚNA - VARIANTA PŘES ČARODĚJNICI, VI (Jizerská st.), 12. 10. 1991, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vlevo od SZ stěny koutem k převislé kulise, spárově nad ni a šikmo vzhůru do SZ stěny.
PŘÍMÝ SEVEROZÁPADNÍ TRAVERZ, VIb (Jizerská st.), 28. 8. 1986, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. V pravé části SZ stěny koutovým sokolíkem (skoba) a vpravo ke K  Severozápadního traverzu. Jím na plato a hranou přímo na vrchol.
SEVEROZÁPADNÍ TRAVERZ, VIb (Jizerská st.), 30. 7. 1976, Zdeněk Hanaj, Petr Karmazin. Od začátku Severozápadního komína traverz vlevo pod střechovitým převisem až do kouta ke K. Vlevo přes převis ke hrotu a hladkou stěnou šikmo vlevo na plato a vlevo na vrchol.
SEVEROZÁPADNÍ KOMÍN, IV (Jizerská st.), 7. 1. 1962, Josef Čihula, Václav Kašík, Miroslav Machovič. Uprostřed SZ stěny koutem do komína a tím na vrchol.
PROPOJKA, VIb (Jizerská st.), 16. 9. 2015, Ondřej Sojka, Jan Petriš. Údolní cestou ke 3.kruhu a traverz vlevo do SV hrany a tou n.v. 1
CESTA STARÝCH PÁNŮ - VARIANTA, VI (Jizerská st.), 21. 6. 1989, Petr Prachtel. Jako Cesta starých pánů do podvrcholového kouta. Z něj vpravo za roh, přes Záhrobní c a centrálním žlabem na vrchol.
FOTOPILÍŘ - VARIANTA 2, III (Jizerská st.), 13. 6. 1989, Petr Prachtel. Vpravo od šikmé spáry po hraně
FOTOPILÍŘ - VARIANTA Z VEL. KOUTA, IV (Jizerská st.), 13. 6. 1989, Petr Prachtel. Varianta 1: Velkým koutem na plošinu s bukem. Doleva za roh a šikmou spárou na Fotopilíř
ROZUM A CIT, VII (Jizerská st.), 26. 10. 2019, Ondřej Horáček stř. Jiří Hušek ml., O. Hušková. Vpravo od st. údolní stěny přes BH na polici, mělkým koutkem jako pravá údolní hrana a sokolíkem doleva k BH Staré údolní cesty, traverz vpravo jako Pravá údolní hrana na vrchol. Protokol o prvovýstupu
SHYBOVAT JE LIDSKÉ, VIII (Jizerská st.), 26. 10. 2019, Olga Hušková stř. Jiří Hušek ml., O. Horáček. Jako Levá údolní hrana nad první kruh a přes převis (BH) po krystalech do plotny. Vzhůru ke druhému kruhu originálu a libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
Historické VK
NOS - M, výstupy od roku do (7,6Mb).
NOS - M, výstupy od roku do (0,4Mb).