region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Velký Štolpich
DIVÁ MAŘÍ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
video:
Wolf Tree (2020):
Year 1895 Free Climbing Route Repeating
First Ascent 14. 7. 1895 Bergsteiger Adolf Gahler, H. Scholze, E. Wolleschak.Isergebirge - Wilde Marie, Alter Weg.Please SUBSCRIBE to get new original conten...
107x
video:
Zpravodajství (2018):
Jizerská klasika - Divá Máří
Přesně na den po 123 letech od prvního výstupu jsme se vydali do divokého svahu údolí Štolpichu, abychom se pokusili vylézt Divou Máří, první sportovně vylezenou skalní věž Jizerských hor.
2530x
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Velký Štolpich, skála: DIVÁ MAŘÍ
Obr.1: JHml., 2019, jhusek2 , vystaveno: 2019

Obr.7: Ukázka z VK z roku 1970, zstrnad , vystaveno: 2019

Obr.8: Ukázka z VK z roku 1970, zstrnad , vystaveno: 2019

Obr.9: Ukázka z VK z roku 1970, zstrnad , vystaveno: 2019

2 NORMÁLNÍ CESTA, III (Jizerská st.), 14. 7. 1895, Adolf Gahler, Hans-Joachim Scholze, E. Wolleschak. Od JZ širokým komínem přímo vzhůru na plošinu nad plotnou. Odtud vpravo žlabem na S předvrchol a výšvihem na vrchol. 2
1 NORMÁLNÍ CESTA - VARIANTA, IV (Jizerská st.), Komínem asi 6 m vzhůru, vlevo pod plotnu a tou na plošinku.
NORMÁLNÍ CESTA - VARIANTA ZLEVA, VI (Jizerská st.), Nástup vlevo od NC koutkem a převislou spárou.
NORMÁLNÍ CESTA - VARIANTA HRŮZY, V-VI (Jizerská st.), Vpravo od NC při hraně na zobák, vpravo na volný kámen a vzhůru hlinitou spárou ke skobě. Odtud buď vlevo do NC nebo Diagonálou.
3 DIAGONÁLA, VIb (Jizerská st.), 16. 10. 1966, Tomáš Melichar(1), Miroslav Machovič, Petr Melichar(1). Vpravo od NC komínem a diagonální spárou protínající celou J stěnu přes K na vrchol. 5
STOLETÁ MARIE, VIc (Jizerská st.), Vpravo od nástupu Diagonály do díry, z ní vlevo přes kruh do žlábku, z něj přes pecku vlevo k BH a po hřbetě na vrchol.
1 ZET, VII (Jizerská st.), 7. 7. 1984, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Komínem mezi Divou a Malou Máří od Z na stanoviště. Rozporem k odštěpu a vodorovně doleva do Diagonály. Tou nad K a doleva spárou na hřbet a doprava na vrchol. 1 1
JIŽNÍ HRANA, V (Jizerská st.), 5. 7. 1954, Wolfgang Ginzel, Adolf Mai. Od JV do sedélka mezi Divou a Malou Máří. Rozporem vzhůru (skoba) a přepadem na vrchol. 1
JIŽNÍ HRANA - VARIANTA, V (Jizerská st.), Od JV vlevo od komína koutovou spárou na plošinu, dále přímo na trojúhelníkový balvan a jako Jižní hrana na vrchol.
TOTUS TUUS, VIc (Jizerská st.), 20. 8. 1995, Petr Prachtel. Vlevo od nástupu SV stěny zleva sokolíkem nebo zprava stěnou k BH, vlevo přes kyzy, krátce hranou a jako Jižní hrana na vrchol.
SEVEROVÝCHODNÍ STĚNA, VIb (Jizerská st.), 23. 6. 1964, Tomáš Melichar(1), stř. Miroslav Machovič, Jiří Hradil. Vlevo od Údolní cesty ze zarostlé V římsy plotnou šikmo doprava do kouta (skoba), doleva a šikmou úzkou spárou přímo na vrchol.
1 ÚDOLNÍ CESTA, V-VI (Jizerská st.), 27. 10. 1927, Rudolf Kauschka, August Steinjan, Gustav Ginzel(1), E. Möllerová. Z travnatého sedla na V zarostlou římsou ke komínu a jím na ostrý blok. Trhlinou pod převislou koutovou spáru (skoba), tou na S předvrchol a výšvihem na vrchol. 1
JESKYNNÍ CESTA, VIb (Jizerská st.), V levé části SV údolní stěny vnitřním komínem průlezem celou jeskyní a nad ní vpravo spárou na travnatou plošinu. Z ní přes tři schody nad komínem Vzestupným zářezem na vrchol.
ÚDOLNÍ VARIACE, VIb (Jizerská st.), 19. 6. 1984, Zorka Prachtelová, Petr Prachtel. V údolní stěně po lištách a šikmou spárou do police Cesty otrhanců, z ní stěnovým stupněm nad Sváteční cestu a libovolně na vrchol.
CESTA OTRHANCŮ, VI (Jizerská st.), 19. 8. 1974, Jaroslav Petrův stř. Jan Šmerda, Josef David. Koutem vlevo od Přímé údolní cesty přes dvě zarostlé police až pod výrazný převis uzavírající kout. Pod převisem vlevo do šikmo ubíhající spáry k nástupu Údolní cesty. Dále šikmo doleva do sedélka pod slanění k Jižní hraně. Odtud traverz doprava za hranu (hodiny) a přímo na vrchol. 2
VELKÉ PRKNO, VIb (Jizerská st.), Petr Prachtel. Vlevo od Sváteční cesty plotnou částečně při hraně přes dva K nad Sváteční cestu. Dále přímo hranou přes hrot, vlevo plotnou a nad cestou Východní stěna spárou (hodiny) přímo k jeřábu.
PŘES JEHLAN, IV (Jizerská st.), Přímou údolní cestou do díry. Traverz přes jehlan na travnatou polici a hřebenem do NC. 1
SVÁTEČNÍ CESTA, VI (Jizerská st.), 15. 9. 1974, Robert Teissler, Vladimír Kolár, Jaroslav Petrův, Ladislav Hamáček. Přímou údolní cestou asi 6 m vzhůru a pak vlevo pod tenkou desku. Sokolíkově nejprve vlevo a pak vzhůru asi 10 m (nejištěno) na polici. Hranou až k převisu (smyčka) a traverz vpravo do kouta Přímé údolní cesty. Tím asi 6 m vzhůru pod krátkou spáru v pravé stěně. Spárou (hodiny) na plotny NC a tou na vrchol.
1 PŘÍMÁ ÚDOLNÍ CESTA, VI (Jizerská st.), 9. 9. 1953, Emil Novák, Josef Ebert. Od nejnižšího úpatí skály výrazným doleva ubíhajícím koutovým žlabem až k ostrému bloku Údolní cesty. Tou na vrchol.
CESTA ŽÍŽALEK, VI (Jizerská st.), 25. 10. 1975, Stanislav Šilhán, Karel Kupilík, Karel Turpiš. Koutem vpravo od Přímé údolní cesty ke hrotu a spárou přímo do vrcholových ploten. NC na vrchol. 4
TISOVÝ KOUT, V (Jizerská st.), 11. 10. 1986, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vpravo od Cesty žížalek koutkem na polici, koutem vlevo kolem tisu a z vnitřního komína vlevo ven na předskalí a variantou NC na vrchol.
AVE MARIA, VIb (Jizerská st.), Od Strážce Divé Máří vpravo od hřbetu travnatou spárou výše kouty na balkón. Vpravo za hranou převislou spárou na sedlo v hřebeni. Vlevo za hranu spárou a sokolíkem k jeřábu a na plošinu variantou NC. Vpravo od ní přímo po hraně nad komín a jako NC na vrchol.
SEVERNÍ VARIACE, VIb (Jizerská st.), 19. 6. 1984, Zorka Prachtelová, P. Prachtel. V údolní stěně po lištách a šikmou spárou do police Cesty otrhanců, z ní stěnovým stupněm nad Sváteční cestu a libovolně na vrchol.
SILOČÁRA, IXb (Jizerská st.), 31. 10. 2021, Jiří Doubrava(2), Jiří Hušek ml. , Olga Hušková. Z travnatéího balkónu v údolní stěně po lištách k borháku a prstovou spárou na polici (štand). Libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
Datum: Slaňák Hrazdiča: Krabice: Tyčka: Kniha: Popsání: Dobírák: Zapsal:
16.07.2017 k výměně netřeba výborná dobrá zachovalá na 75% není dalibor motl
Slaňák trčí a viklá se.
Historické VK
DIVÁ MAŘÍ, výstupy od roku 1970 do 1977 (16,7Mb).
DIVÁ MAŘÍ, výstupy od roku 1977 do 2023 (10,2Mb).