region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Červené skály
ČERVENÉ SKÁLY - SV VRCHOL
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
video:
Zpravodajství (2018):
Jizerská klasika - Stavěním na Červené skály
Po staré lesní cestě zvané Rackaweg jsme se vydali na Červené skály.
Vrcholy těchto skal nejsou příliš často navštěvovány, ačkoli jsou poměrně snadno dostupné a stojí v krásném koutu Jizerských hor.

1235x
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Červené skály, skála: ČERVENÉ SKÁLY - SV VRCHOL
Obr.1: Červené skály (Jizerky), pracovní nákres cest z roku 1985, zstrnad , vystaveno: 2010

Obr.2: Červené skály (Jizerky), pracovní nákres cest z roku 1985, zstrnad , vystaveno: 2010

1 NORMÁLNÍ CESTA, II (Jizerská st.), 30. 9. 1923, Rudolf Kauschka, August Steinjan. Z průchodu mezi skalami zarostlým S hřebetem pod vrcholový blok a lámavou Z stěnkou na vrchol.
NORMÁLNÍ CESTA - VARIANTA SZ KOUTEM, IV (Jizerská st.), 24. 7. 1971, Jan Klíma, Rohla, J. Hadrich. NC až pod vrcholový blok, zde vlevo od NC koutovým sokolíkem, traverz vlevo a žlábkem na vrchol.
ZÁBAVNÝ KOUTEK, III (Jizerská st.), 1983, Zorka Prachtelová. Vpravo od nástupu NC zprava po poličce a sokolíkovým koutem do NC a na vrchol. Protokol o prvovýstupu
MARIA THERESIA, V (Jizerská st.), 19. 5. 1984, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vlevo od Z komína spárou v koutě ke K a vlevo na zarostlé plotny NC. 1 Protokol o prvovýstupu
ZÁPADNÍ KOMÍN, IV (Jizerská st.), 1965, Miroslav Machovič. Z průchodu úzkým komínem ve středu Z stěny přímo na vrchol.
ZÁPADNÍ STĚNA, V-VI (Jizerská st.), 1967, Tomáš Melichar(1), stř. Petr Melichar(1). Spárou vpravo od Z komína, ke K a stěnkou na vrchol.
ZÁPADNÍ STĚNA - VARIANTA ALNAGON, VI (Jizerská st.), 27. 6. 1992, Petr Prachtel. Vlevo od nástupu Z stěny spárou za bukem a jako Z stěna na vrchol. Protokol o prvovýstupu
PŮLMĚSÍC, VIb (Jizerská st.), 1. 10. 1983, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. Nástup asi 5 m jako Z stěna (uzel), doprava žlábkem a „půlměsícem” (spára) - 1. K, k jeřábu. Zleva na schod, traverzem doprava (2. K) a stavěním na vrchol. Protokol o prvovýstupu
PŮLMĚSÍC - VAR., VIIb (Jizerská st.), 29. 6. 1992, Petr Prachtel. Jako Půlměsíc, od 2.kruhu bez postavení přímo na vrchol.
Poznámka:klasifikace VIIIc Saských, resp. 7+ UIAA
Protokol o prvovýstupu
TANEČNÍ PREMIÉRA, VIc (Jizerská st.), 17. 7. 1992, Petr Prachtel. Vlevo od Cesty Petra a Pavla na odštěp ke dříku. Sokolíkově vzhůru a přes lištu k hodinám. Traverz vlevo do hladkého žlábku, tím přes dřík a hrot vlevo k jeřábu a jako Půlměsíc na vrchol. Protokol o prvovýstupu
CESTA PETRA A PAVLA, VIIc (Jizerská st.), 10. 7. 1983, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová, Iva Vojtíšková. Vlevo od J rohu mělkým žlábkem a převislým sokolíkem k 1. K, dále vlevo k hodinám a žlábkem na levou ruku ke 2. K. Vpravo na trávu a třením přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
4 JIŽNÍ CESTA, IV-V (Jizerská st.), 1966, Miroslav Machovič. Převisem ve středu úzké J stěny na ostruhu a tou až k vrchol. bloku. 1
OLTÁŘ, VIIb (Jizerská st.), 29. 9. 1991, Jiří Jíra stř. František Šída. Nástup vpravo od J cesty z bloku pod stěnou (stanoviště). Obtížně převisem (smyčka) ke krátkému sokolíku a dále stěnou vzhůru přes římsu ke K. Od něho vpravo jemnou plotnou přímo na vrchol.
Poznámka:Bolševik pustil jen název "KZP".
1 2 Protokol o prvovýstupu
1 SVATEBNÍ CESTA, VI (Jizerská st.), 7. 6. 1975, Petr Němec, Jaroslav Petrův, Ladislav Hamáček. Koutem vlevo od Třinácté cesty pod strop (smyčka), pomocí trhliny vlevo do spáry a tou na vrchol. 1 1
TŘINÁCTÁ CESTA, VI (Jizerská st.), 23. 7. 1986, Jiří Jíra, František Šída. Šikmým komínem vpravo od koutu Svatební cesty pod převis, vpravo do sokolíka a přes výraznou šikmou římsu šikmo doleva k vrcholu. Protokol o prvovýstupu
SPÁROVÁ VARIANTA, V-VI (Jizerská st.), 23. 7. 1986, František Šída, Jiří Jíra. Zpod převisu přímo vzhůru ke spáře a velkým převisem k vrcholu.
VÝCHODNÍ KOMÍN, III (Jizerská st.), 10. 6. 1966, René Bulíř, J. Samler. Z levé části mohutné V stěny převisem do rozeklaného komína a jím přímo pod vrchol. blok.
LÁMAVÁ STĚNA, V-VI (Jizerská st.), 26. 9. 1975, Přemysl Bradáč stř. Robert Teissler, H. Olšová. Středem V stěny spárou na polici, traverz doleva (K) a od stromu sokolíkem na vrchol.
KLIKATÁ CESTA, V (Jizerská st.), 8. 10. 1982, Miroslav Machovič, P. Mayer. Asi 4 m vpravo od V komína sokolíkově na hrot (smyčka), přechod vpravo vzhůru do římsy a traverz vlevo spárou do V komína. Vpravo bočním komínem přecházejícím ve spáru, tou na travnatý balkon pod vrcholem. Vlevo drolivou stěnkou (skoba) a rozporem přímo na vrchol.
ROBANOVA CESTA, VII (Jizerská st.), Robert Teissler . Z bloku stěnkou a spárou k 1. K. Dále šikmou spárou pod převis vpravo na konec, další šikmou spárou vlevo a přes břicho ke 2. K. Postavením a podél žlábku na vrchol. Protokol o prvovýstupu
TUNEL BLANKA, V (Jizerská st.), 4. 5. 2014, Roman Živný stř. Jiří Hušek(3). Nástup asi 15 m vpravo od Robanovy cesty. Sokolíkovým listem za bukem do žlabotvaré římsy. V ní traverz ležmo vlevo do Robanovy cesty a tou na kazatelnu pod převisem. Vlevo jako Lámavá stěna přes kruh na polici k suchému stromu a po ní dále vlevo do široké spáry Klikaté cesty. Tou na ochoz, vpravo a stěnou podél trhliny, výše vpravo do zarostlého kouta a jím na vrcholový blok.