region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Stržový vrch
DOLNÍ LYSÁ SKÁLA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Stržový vrch, skála: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA
Obr.1: Klasická cesta V , vystaveno: 2016

Obr.2: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA, 1.11.2008, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2010

Obr.3: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA, 25.11.2006, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2010

Obr.4: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA, 28.8.2008, FOTO P. FAJGL , vystaveno: 2010

Obr.5: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA (JIZERSKÉ HORY) - topo JHml., zstrnad , vystaveno: 2019

Obr.6: DOLNÍ A HORNÍ LYSÁ SKÁLA (JIZERSKÉ HORY) , vystaveno: 2020

Obr.7: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA (Jizerské hory), foto: z aplikace , vystaveno: 2024

Obr.8: DOLNÍ LYSÁ SKÁLA (Jizerské hory), foto: z aplikace , vystaveno: 2024

2 NORMÁLNÍ CESTA, I (Jizerská st.), Pěšinou od pravého okraje Z stěny až pod pravou část V stěny (sem též od S). Dvojitým žlábkem vzhůru a zprava nebo zleva na vrchol.
VÝCHODNÍ CESTA, II (Jizerská st.), Výrazným komínkem asi 4 m vzhůru, dalším šikmým komínem na vrchol.
1 SMRKOVÁ CESTA, III (Jizerská st.), 30. 3. 1997, Petr Prachtel. Od SV na předskalí se smrkem a zářezem v levé části SV stěny přímo na vrchol.
TAŠKAŘICE, VIb (Jizerská st.), 14. 10. 1990, Roman Balek, Petr Krulich. V levé části S stěny ke K, přes převis a spárou na vrchol.
MINIPROJEKT, VIc (Jizerská st.), 3. 11. 1991, Tomáš Kolesa. V S stěně jemnou spárkou na konec (vrtaná skoba) a mírně vlevo přes římsu ke K. Vlevo přes převis do žlábku a na vrchol.
LINKA DŮVĚRY, VIb (Jizerská st.), 15. 10. 1987, František Šída, Jiří Jíra. V kolmé SV stěně podél pukliny ke hrotu a šikmo vzhůru k levé spárce (K), tou přímo na vrchol.
SEVERNÍ HŘBET, V (Jizerská st.), 27. 6. 1989, Petr Prachtel. Vlevo od S rohu stěnkou a hranou přes vodorovnou puklinu na plošinu. Trhlinou v koutě a přímo po hřbetě k jeřábu a na vrchol.
1 LEVÝ ŠIKMÝ KOUT, III (Jizerská st.), 24. 11. 1984, Tomáš Kolesa, Miroslav Kolesa. Nástup z okraje průchodu spárkami na polici, z ní levým stupňovitým koutem na vrchol.
1 PRAVÝ ŠIKMÝ KOUT, III (Jizerská st.), Komínkem na polici, z ní doprava šikmým koutem na vrchol.
SEVEROZÁPADNÍ HRANA, VIc (Jizerská st.), 8. 8. 1990, Petr Prachtel stř. Zorka Prachtelová. Vlevo v černé stěně v průchodu nevýrazným koutem k 1. K. Vlevo při hraně na poličku a stále při hraně (2. a 3. K) přímo na vrchol.
ČERNÁ STĚNA, VIc (Jizerská st.), 5. 8. 1990, Petr Prachtel stř. Zorka Prachtelová. V průchodu z balvanu stěnou šikmo vpravo nebo obtížněji vlevo jemným sokolíkem na polici a sokolíkově k 1. K. Vpravo stěnou k puklině a zleva sokolíkem (2. K) na balkon vpravo. Výšvihem na plotnu (3. K), doleva a vzhůru na vrchol.
ČERNÁ STĚNA - VAR.SUPER, VIc (Jizerská st.), 16. 8. 1990, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Od 2. K Černé stěny na polici a pomocí spodních chytů šikmo vlevo (K) do pukliny, tou ke 3. K SZ hrany a na vrchol.
STÁLE NEVOLNO, VIb (Jizerská st.), 24. 11. 1984, Tomáš Kolesa. Nástup v prvním koutu v průchodu, jím do výklenku a z něho přes převis do spárek. Těmi pod další převísek na podvrcholovou rampu. Z ní koutem nebo vlevo hranou přes K Černé stěny na vrchol.
1 PŘECHODOVÁ CESTA, IV (Jizerská st.), 24. 11. 1984, Tomáš Kolesa, Miroslav Kolesa. Druhým koutem na jeho konec, traverz doprava do hlinitého koutu a jím na vrchol.
4 ŠMIRGL, VI (Jizerská st.), 18. 8. 1986, Jan Mertlík, Jiří Hušek(2). Z průchodu mezi skalami koutem 5 m vlevo od buku, asi 4 m vzhůru a traverz po polici až ke stromu. Plotnou přes K přímo na vrchol. 1
ŠMIRGL - VAR, VIc RP (Jizerská st.), 28. 7. 1990, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vpravo od nástupu Šmirglu černou stěnkou po lištách šikmo vpravo na polici, vlevo přímo ke K a jako Šmirgl na vrchol.
ZA BUKEM, VIb (Jizerská st.), 11. 5. 1988, Stanislav Šilhán. Nástup jako Blesková cesta koutem na polici, traverz doleva a plotnou vpravo 3 m od Šmirglu přes dřík (osazen dodatečně) přímo na vrchol. 1
4 BLESKOVÁ CESTA, V (Jizerská st.), 24. 11. 1984, Tomáš Kolesa, Miroslav Kolesa. Nástup v posledním koutu za bukem, koutovým sokolíkem na plošinu, výšvihem na rampu. Doleva do komína, který přechází ve spáru, tou kolem břízy na vrchol.
BLESKOVÁ CESTA - VAR., V (Jizerská st.), 1986, Petr Prachtel. Po rampě doprava, drolivou hranou a po hřbetu na vrchol.
VRŠEK V ŽLÁBKU, VI (Jizerská st.), 1990, Zorka Prachtelová. Bleskovou cestou na polici a pod komín. Vpravo plotnou na plošinu a hladkou stěnkou ke knížce.
ŠAVLE DIRECT, VIc (Jizerská st.), 27. 8. 1990, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová. Vpravo z průchodu převislou spárou (sokolíkem) ke K. Vlevo po krystalech, v polici vpravo vzhůru na velkou rampu, přímo výšvihem a hranou na tření na vrchol.
JESKYNNÍ PLOTNY, V (Jizerská st.), 12. 9. 1987, Zorka Prachtelová , Petr Prachtel. Vlevo od Jeskynní cesty vhloubeními v plotnách pod pilířek, tím přímo na vrchol.
SJEDNOCENÉ ROZPORY, VI (Jizerská st.), 2. 10. 1990, Petr Prachtel. Vlevo od Jeskynní cesty vhloubením v plotně na polici. Podél jemného sokolíka na další plotnu a na vrchol.
10 JESKYNNÍ CESTA, IV (Jizerská st.), 1985, Miroslav Peč, Radek Horák. Po levé hraně jeskyňky vzhůru, koutem přes malý převis a spárou na vrchol. 1
JESKYNNÍ CESTA - VAR., III (Jizerská st.), Nad prvním schodem Jeskynní cesty vpravo za roh, výše vlevo komínkem na blok a na vrchol.
VŘESOVÝ ŽLÁBEK, V (Jizerská st.), 26. 5. 1988, Petr Prachtel. Z jeskyňky vpravo pod převisem na plošinu, vlevo mělkým koutem do sedélka a výšvihem přes pecku přímo ke knížce.
ŽLAB, III (Jizerská st.), Od břízy převislou stěnou do žlabu a jím lehce na ochoz.
OYBINSKÁ CESTA, V (Jizerská st.), 10. 5. 1987, Miroslav Peč stř. Radek Horák. Vlevo od Klasické cesty přes hodiny a břízu na plošinu a ke K. Vpravo žlábkem a již lehce na rampu.
OYBINSKÁ CESTA - VAR, V (Jizerská st.), 29. 6. 1993, Od K Oybinské cesty vlevo plotnou k bříze.
10 KLASICKÁ, V (Jizerská st.), 31. 10. 1986, Jiří Jíra stř. František Šída. V levé části V stěny plotnou pod kout a jím přes několik stupňů ke K pod převisem. Zleva plotnou k sokolíku a nad převis do plotny, tou pak na ochoz. Dále kolmou stěnkou k bříze a šikmou spárou vzhůru přes dva výšvihy k vrcholu. 3
KLASICKÁ CESTA - VAR., V (Jizerská st.), 26. 9. 1993, Zorka Prachtelová. Z ochozu hranou vlevo od krystalové stěnky.
2 KLASICKÁ CESTA - VAR.RAMPOU, IV (Jizerská st.), 31. 10. 1986, Jiří Jíra, František Šída. Od K rampou vpravo na V hranu. 1
PLOTNOVÁ VARIANTA, VI (Jizerská st.), 31. 10. 1986, Jiří Jíra, František Šída. Středem plotny vzhůru pod převis (jištění), doleva do vhloubení a třením dále přes římsu ke K. 1
DRAČÍ HŘBETY, VIc (Jizerská st.), 2. 7. 1993, Zorka Prachtelová stř. Petr Prachtel. Vpravo od Klasické cesty plotnou pod převislý výšvih (jištění), obtížně ke dříku a nevýrazným hřbetem plotny na plošinu Klasické cesty. Vlevo k šikmému zářezu (jištění), plotnou (dřík) a po hřbetě na ochoz Normální cesty. Hranou Krystalové stěny a dolezem Klasické cesty. 1
1 STARÁ ÚDOLNÍ, II (Jizerská st.), Pásem drnů a stromků na rampu.
2 VELKÁ PLOTNA, V (Jizerská st.), 13. 11. 1986, Jiří Jíra stř. František Šída. Od úpatí plotnou kolem suchého stromu ke K a přímo vzhůru po krystalech na konec rampy.
1 VELKÁ PLOTNA - 1. VARIANTA, V (Jizerská st.), 13. 11. 1986, Jiří Jíra stř. František Šída. Nástup plotnou a zleva ke K.
VELKÁ PLOTNA - 2. VARIANTA, VI (Jizerská st.), 13. 11. 1986, Jiří Jíra stř. František Šída. Plotnou od nástupu V hrany šikmo vlevo ke spárce a jí vlevo ke K.
VELKÁ PLOTNA - 3. VARIANTA, V (Jizerská st.), 13. 11. 1986, Jiří Jíra stř. František Šída. Od kruhu plotnou zprava přímo k vrcholu.
VELKÁ PLOTNA - 4. VARIANTA, IV (Jizerská st.), 13. 9. 1988, Petr Prachtel. 2,5 m vlevo od K lišejníkovou plotnou na polici, vlevo dolů, středem plotny pod převisy, žlábkem doprava a jako Východní hrana na vrchol.
VELKÁ PLOTNA - 5. VARIANTA APLIT, V-VI (Jizerská st.), 19. 9. 1989, Petr Prachtel. Z údolí pr. částí plotny přes žílu, výše jako 3. var.
VÝCHODNÍ HRANA, IV (Jizerská st.), 31. 10. 1986, Jiří Jíra, František Šída. Na V hranu zleva plotnou od úpatí (nebo přímo) a stále podél hrany vzhůru. Z rampy spárou a přes několik stupňů k vrcholu.
V ŽLÁBEK, VIII (Jizerská st.), 27. 5. 2012, Petr Prachtel. Vpravo od buku na odštěp, sokolíkově k dříku a vzhůru na polici. Jako Vršek "V" žlábku na vrchol.
Poznámka:Původní projekt P. Prachtel + Z. Prachtelová, 1986/1990.
VARIANTA TRAVERZ, VIc (Jizerská st.), Petr Prachtel. Od kruhu cesty Šavle direct traverz ve spáře doleva do Bleskové cesty a tou na vrchol.
OKAMŽITĚ A STŘELHBITĚ, VIIb (Jizerská st.), 20. 10. 2002, Václav Šatava(2), Luděk Šlechta, Stanislav Šilhán. Vpravo od cesty "Stále nevolno" stěnou k BH a přímo na balkon, libovolně na vrchol. Protokol o prvovýstupu
ODJIŠTĚNÁ, VI (Jizerská st.), 9. 9. 2017, Jan Maděra , Zuzana Maděrová. Nástup jako Šmirgl a z traverzu (2 až 3 metry vlevo od plotny Šmirglu) přes 3 BH na vrchol. 1
NEJIŠTĚNÁ, VIc (Jizerská st.), Jára Cimrman, Petr Prachtel. Z průchodu mezi skalami koutem (nástup totožný jako u cesty Šmirgl) a dále odvážně plotnou n.v. 2
Historické VK
DOLNÍ LYSÁ SKÁLA, výstupy od roku 2007 do 2007 (0,5Mb).