region  Jizerské hory
sektor  Jizerské hory
podsektor  Polední kameny
POLEDNÍ STĚNA
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou povoleny. Používat magnesium či jiné chemické prostředky sloužící k vysoušení kůže na rukou je možné pouze od stupně VIIIb jizerské stupnice (včetně) výše!
oblast: Jizerské hory, sektor: Jizerské hory, podsektor: Polední kameny, skála: POLEDNÍ STĚNA
Obr.1: Polední stěna 5.6.2011 K. Turpiš, kturpis , vystaveno: 2011

Obr.2: Polední stěna nástup na Měsíční 21.10.2012 K. Turpiš, kturpis , vystaveno: 2012

Obr.3: Údolka. 2010. Foto O.Neuman, archiv Directalpine. , vystaveno: 2012

Obr.4: POLEDNÍ STĚNA (Jizerské hory), foto: z aplikace , vystaveno: 2022

Obr.5: POLEDNÍ STĚNA (Jizerské hory), foto: z aplikace , vystaveno: 2022

NORMÁLNÍ CESTA, I (Jizerská st.), Z náhorní strany přes balvany na zarostlý vrchol.
1 BUMERANG, VI (Jizerská st.), 26. 8. 1973, Petr Němec stř. Jan Šmerda. Nástup v SV koutu, dvojspárou zatáčející vlevo, spárou ke hrotu (stanoviště) a šikmým koutem na vrchol.
ŠIKMÝ ŽLÁBEK, V (Jizerská st.), 26. 8. 1973, Petr Němec. V pravé části S stěny z balvanu mělkým šikmým žlábkem pod převis a vlevo kolem něj na vrchol (nejištěno).
VIA PARABOLICA, VIb (Jizerská st.), 20. 8. 1984, Petr Prachtel stř. Zorka Prachtelová. Vlevo od Krokodýlí varianty parabolickým sokolíkem na stanoviště. Vpravo k sokolíku cesty Malé Yosemity, jím a sestup vlevo na stanoviště. Koutem a vpravo ukloněnými plotnami na vrchol. Protokol o prvovýstupu
1 MALÉ YOSEMITY, VII (Jizerská st.), 13. 8. 1982, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová, Iva Vojtíšková. Krokodýlí variantou na plotny, vlevo sokolíkem a šikmou spárou vpravo ke K. Vlevo od něj po krystalech do další šikmé spáry a doprava na stanoviště. Koutem a plotnou doprava a komínem ke knížce. Přes převis přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
1 MĚSÍČNÍ CESTA, VIb (Jizerská st.), 21. 7. 1969, Tomáš Melichar(1), stř. Miroslav Machovič. (Tento den ve 3.56 hod. vstoupili Neil Alden Armstrong a Edwin Eugene Aldrin jako první lidé na povrch Měsíce. Třetím členem posádky Apolla 11 byl Michael Collins.) Nástup asi 10 m vlevo od jeskyně do visutého komínku a jím ke K v plotně. Od něj 2 m vlevo (nebo přímo ) dolů a pod velkou střechu - Half Dome. Dále zprava spárou až k jejímu rozdělení (hodiny). Levou větví několik metrů, příčnou spárou vlevo vzhůru a do jeskyně (stanoviště, vrcholová kniha). Odtud přímo přes převis a zarostlou plotnou na vrchol. 3
MĚSÍČNÍ CESTA - KROKODÝLÍ VARIANTA, VIb (Jizerská st.), 1. 8. 1982, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková, Miroslav Machovič. Z kouta vlevo od Měsíční cesty sokolíkovými zářezy (skoba) na plotny pod velkou střechou.
MĚSÍČNÍ CESTA - VARIANTA, VIb (Jizerská st.), 24. 8. 1984, Petr Prachtel. Vpravo od Měsíční cesty převislým koutem ke skobě a doleva plotnou ke K Měsíční cesty.
MĚSÍČNÍ CESTA - VZDUŠNÁ VARIANTA, V-VI (Jizerská st.), 1972, Jan Šmerda, Petr Němec, Jaroslav Petrův,. Od velké střechy vpravo za hranu a dolů do mělkých žlábků. Jimi vzhůru a dále koutovou spárou a výšvihem na vrchol (nejištěno).
MĚSÍČNÍ CESTA - ÚNIKOVÁ VARIANTA, VI (Jizerská st.), 1977, Antonín Hnik, Milada Hniková,. Od hodin dolní větví spáry k balvanu (stanoviště), šikmou spárou asi 3 m vlevo na polici a tou vpravo na vrchol.
MĚSÍČNÍ CESTA - VARIANTA 79, VI (Jizerská st.), 26. 12. 1979, Miroslav Šolek, Karel Trost. Od hodin spárou dále přímo na vrchol.
MALÉ TATRY, VIb (Jizerská st.), 26. 8. 1982, Petr Prachtel, Iva Vojtíšková. Starou údolní cestou asi 10 m, vlevo do zářezu a vlevo přes plotny do spáry (skoba). Vlevo přes Vzdušnou variantu do Měsíční cesty a tou na vrchol.
STARÁ ÚDOLNÍ CESTA, V (Jizerská st.), 4. 9. 1966, Miroslav Machovič, J. Samler. Nástup při pravém okraji stěny, asi 3 m vlevo od jeskyně. Plotnou na rampu, nad níž je dvojitá spára. Rampou vzhůru na pravý okraj stěny, zarostlým vhloubením vzhůru asi 15 m a vlevo stěnou na vrchol.
ČTYŘI KLÍČE, VIb (Jizerská st.), 15. 6. 1986, Petr Prachtel, Zorka Prachtelová, Iva Vojtíšková. Prolezením jeskyně pod Starou údolní cestou na rampu, z ní vlevo převislou spárou na další polici. Vpravo a převislým koutem do výklenku. Vlevo po oblé hraně a plotnou přímo na vrchol. Protokol o prvovýstupu
JIZERSKÁ ŠAVLE, VIb (Jizerská st.), 23. 6. 2012, Jiří Pliska, Jan Tryzna. Nástup koutovou spárou vlevo od cesty Bumerang, pod převisem traverz spárou vlevo až na tupou hranu. Dále vzhůru žlábkem a plotnou na hranu a na vrchol.
Poznámka:K jištění se hodí velké friendy.
1 Protokol o prvovýstupu
CESTA POKUŠENÍ, V-VI (Jizerská st.), 9. 6. 2012, Roman Živný, Marta Hašková, Vlastimil Coufal. 5m napravo od nejnižšího místa Polední stěny (vlevo od Via parabolica) koutovou dvojspárou k bříze a zarostlým koutem na polici k sokolíkové spáře (štand) Dále hladkým koutkem obtížně do spáry a na doprava ubíhající rampu. Traverz doleva na další doprava ubíhající rampu a tou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
STÁLO PRASE NA TERASE, V (Jizerská st.), 21. 7. 2018, Ondřej Šnopl, Daniel Jizba, Jan Pušman, Tomáš Jindra. Nástup vlevo od velkého buku, po policích do plotny a přes bh přímo na temeno
Poznámka:Plotny vlevo od cesty Jizerská šavle. Lehčí V (Jiz.st.), dobře zajištěná.
1 Protokol o prvovýstupu
FAKEMLEJNEK, VI (Jizerská st.), VIb RP (Jizerská st.), 19. 8. 2018, Petr Hartig, Daniel Jizba, Ondřej Šnopl. ve východní straně plotnou od Buku šikmo doprava k bh a přes něj na temeno
Poznámka:zvětralá skála
2 Protokol o prvovýstupu
MLEJNEK ORIGINAL, VIb (Jizerská st.), 14. 10. 2018, Dalibor Mlejnek , Jan Mládek. V severní stěně vpravo od cesty šikmý žlábek koutkem a vpravo do široké spáry. Tou na konec a plotýnkou pod převislý kout k borháku. Koutem a drolivou plotnou do lesa na vrchol. 1
LEXINGTON, VIb (Jizerská st.), 24. 8. 1984, Petr Prachtel. Vpravo od nástupu Měsíční cesty (2) převislým koutem ke skobě a doleva plotnou ke kruhu Měsíční cesty.