region  Český ráj
oblast  Skály na Mužském
sektor  Drábské světničky
DRÁBSKÝ MASÍV - M
Na tuto skálu platí sezónní omezení lezení, lezení je povoleno v období 1.4. - 31.10.Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Skály na Mužském, sektor: Drábské světničky, skála: DRÁBSKÝ MASÍV - M
Obr.1: Drábský masív - J stěna s cestami Pro Petru, Drobivá a Vstupní hrana (Drábky, foto: ZS, 2011), zstrnad , vystaveno: 2011

Obr.2: Drábský masív - S stěna s cestami vlevo od Ecce Homo (Drábky, foto: ZS, 2011) , vystaveno: 2011

Obr.3: DRÁBSKÝ MASÍV - M (DRÁBSKÉ SVĚTNIČKY), 2022_01, FOTO P. FAJGL, pfajgl , vystaveno: 2022

ARCHIMEDOVA HRANA, VIIa (Písk.Sasko), 28. 7. 1978, Tomáš Procházka, Miloš Šimůnek. Hranou vlevo od vstupní boudy přes kruh.
CESTA PRO ANIČKU, VIIa (Písk.Sasko), 26. 4. 2007, Jan Šindelka, Tomáš Dolenský. V levé části komína mezi Drábským masivem a Drábským sloupem krátce rozporem a šikmo doprava ke hrotu. Hranou pilíře přes kruh na jeho vrchol a přepadem na temeno.
PRVNÍ SPOLEČNÁ, VIIc RP (Písk.Sasko), 28. 8. 2012, Miroslav Sameš, P. Chmelířová. Nalevo od "Cesty pro Aničku" z kraje komína stěnou vlevo ke kruhu. Nad převis a stěnou přes kruh cesty "Matějovi v oblacích" na temeno.
MATĚJOVI V OBLACÍCH, VIIa (Písk.Sasko), 21. 10. 2008, Juráš Šefl stř. Lukáš Krejčí, Jitka Součková. Mezi "Hladovou cestou" a komínem stěnou ke kruhu a přímo nebo vpravo podle hrany na vrchol.
2 HLADOVÁ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 16. 9. 1973, Josef Nežerka(1), Zdeněk Kopal. Z terasy stěnou do žlábku, přes díru a spárou na temeno.
Poznámka:nejištěno, lámavé
CESTA PRO EVIČKU, VIIb (Písk.Sasko), 26. 4. 2007, Daniel Dolenský, Petr Waller. Mezi hranou a "Hladovou cestou" ke kruhu. Přímo a vpravo "Hladovou cestou" na vrchol.
STOJÍCÍ PTÁK, VIIIb RP (Písk.Sasko), 2006, Lukáš Čermák stř. Juráš Šefl. V dolní části strže mezi Drábským sloupem a Drábem JV stěnou přímo k 1. a 2. kruhu. Zprava nad něj a přímo na terasu.
1 BEZE SLOV, VIIb (Písk.Sasko), 8. 1986, Jiří Večeřa, Vladimír Calda. Hranou ke kruhu a mírně vpravo na terasu. 1
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ, VIIc RP (Písk.Sasko), 23. 5. 2003, Jaroslav Štumpf, Daniel Dolenský. Nalevo od "Beze slov" stěnou pod převis a přímo přes něj k 1. kruhu (osazen dodatečně). Stěnou ke 2. kruhu a přímo na terasu pod Drábským sloupem.
1 LÁMAVÁ CESTA, VI (Písk.Sasko), 29. 8. 1973, Josef Nežerka(1) stř. Zdeněk Kopal. Z terasy traverz doleva za hranu ke spáře a tou přes kruh. 2
1 JARNÍ CESTA, VI (Písk.Sasko), 20. 5. 1971, Leopold Páleníček, Petr Skalka. Z vrcholu Partyzána od borovice překrok do stěny, vzhůru ke spáře a podél ní na temeno.
Poznámka:lámavé
1 ROZDÁVÁNÍ TALÍŘŮ, V (Písk.Sasko), 16. 9. 2007, Vojtěch Král, Stanislav Tutka. Mezi Jarní a Vyhlídkovou přímo kolem kraje převisu, vzhůru na talíře a doleva na temeno. Lámavé
9 VYHLÍDKOVÁ CESTA, V (Písk.Sasko), 20. 7. 1967, František Půlpán, Petr Mocek. Z vrcholu Partyzána středem stěny přes převis ke kruhu a šikmo doprava.
2 KÝHO VÝRA, VII (JPK), 16. 9. 2007, Stanislav Tutka, Vojtěch Král. Od sl. kruhu z Partyzána přímo ke kruhu, mírně vpr. ke spáře a jí na temeno.
HŘÍŠNÁ ŽENA, Xa RP (Písk.Sasko), 3. 7. 2011, Jaroslav Štumpf stř. Jiří Dlabola stř. Jakub Frič. Cestou svatej muž až ke 3. kruhu. Přímo stěnou ke 4. a 5. kruhu, vlevo hranou k poslednímu kruhu "Pouťové hrany" a tou na temeno.
SVATEJ MUŽ, Xb (Písk.Sasko), 1992, Jan Horák stř. Jiří Blesk. Stěnou (1. a 2. kruh) ke 3. kruhu a vlevo přes díru na hranu a Pouťovou hranou na temeno.
ZPOVĚDNICE, IXc RP (Písk.Sasko), 24. 6. 2012, Miroslav Sameš stř. Jakub Jandík. Z dolní části schodů pod SZ stěnou hranou k 1. a 2. kruhu. Nad 2. kruhem stěnou vpravo ke 4. kruhu "Hříšné ženy" a spolu s ní na vrchol.
2 POUŤOVÁ HRANA, VIIb (Písk.Sasko), 21. 6. 1969, Jaroslav Richtr, Štefan Berežný. Podél šikmé spáry doprava na hranu, tou k 1. a 2. kruhu, doprava a žlábkem.
Poznámka:lámavé
1 BOUŘLIVÁ CESTA, VIIIc (Písk.Sasko), 20. 5. 1989, Petr Hrubant stř. Petr Binhák, Lubor Binhák. Stěnou přes kruh k ústí spáry Lomenice a tou na temeno.
1 LOMENICE, VIIa (Písk.Sasko), 1967, Milan Černý. Stěnou přímo ke klikaté spáře a tou.
2 VÝTAH MIMO PROVOZ, VIIIa (Písk.Sasko), 1980, Miroslav Vyvadil stř. Petr Vyskočil. Levou částí stěny přes 2 kruhy.
3 CESTA CHLAPSKÝCH NÁVRATŮ, VIIIa (Písk.Sasko), 15. 8. 1992, Luboš Chalupka, Jiří Folprecht(2), Zdeněk Hubka. Stěnou při hraně přes 3 kruhy na temeno.
2 KARABÁČ, VIIIb (Písk.Sasko), 22. 8. 1992, Luboš Chalupka, Zdeněk Hubka, P. Jíra. Stěnou při hraně přes vrtanou skobu a 2 kruhy na temeno.
UKRADENÁ CESTA, VIIIa (Písk.Sasko), 1979, Josef Nežerka(1) stř. Štefan Berežný. Středem stěny přímo ke kruhu. Stěnou ke spárce a podél ní na temeno.
Poznámka:lámavé
CESTA HENRIETY K., VIIc (Písk.Sasko), 1982, Josef Hradecký(1) stř. Karel Procházka. Vhloubením v koutě asi 8 m vzhůru, doprava za hranu, stěnou vzhůru a vpravo ke kruhu. Šikmo vlevo na temeno.
2 MAGI SE PŘEDPOKLÁDÁ, IXa (Písk.Sasko), 5. 1985, Petr Turek stř. Jiří Večeřa. Hranou přes 2 kruhy na temeno.
18 19 NERVOVÉ ZHROUCENÍ, VIIa (Písk.Sasko), 28. 9. 1967, Peter Dieška stř. Pavel Ščevlík, Stanislav Lukavský(1). Hranou ke kruhu, vlevo a přímo k šikmé spáře a pod ní doleva. 2 1 6
6 MAMUT LOUDAVÝ, VIIa (Písk.Sasko), 1997, Jiří Šťastný, Lucie Loudová. Vlevo při hraně přes kruh ke kruhu Nervového zhroucení.
1 ZAKLETÁ PRINCEZNA, VIIIc (Písk.Sasko), 28. 6. 1987, Jiří Blesk, Eduard Linhart, Jan Horák. Středem stěny přímo ke kruhu. Šikmo vlevo do díry, 2 m vzhůru, traverz vlevo na hranu a tou na temeno.
5 EJHLOVA HRANA, VIIa (Písk.Sasko), 7. 6. 1996, Jiří Šťastný, Zdeněk Kopal. Cestou Ecce homo a dále po hraně (kruh) na temeno.
4 ECCE HOMO, VIIa (Písk.Sasko), 16. 6. 1967, Jan Procházka(2) stř. Milan Franěk. Hranou na římsu, po ní doleva a stěnou ke kruhu. Vpravo za hranu a vzhůru na polici. Doleva pod převislou spárku a tou na temeno. 1
11 ECCE HOMO PŘÍMO, VIIc (Písk.Sasko), 28. 8. 1994, Luboš Chalupka, Zdeněk Hubka. Stěnou (kruh) ke kruhu Ecce homo a mírně vlevo ke spárce.
1 MALÁ DOMŮ - PROMISKUITNÍ VAR., VIIIa (Písk.Sasko), 1988, Jiří Šťastný, Petr Mašek. Mírně zprava přes trhlinku ke 2. kruhu.
1 MALÁ DOMŮ, VIIIc (Písk.Sasko), 8. 11. 1987, Jiří Blesk, Jan Horák. Podél tupé hranky k 1. kruhu, traverz vpravo a vzhůru ke 2. kruhu. Stěnou přímo, doprava a ke kruhu Ecce homo. 1
MALÁ DOMŮ - LIDOVÁ VAR., VIIIc (Písk.Sasko), 15. 10. 1988, Petr Hejtmánek stř. David Semiginovský. Od 2. kruhu lámavou stěnou vzhůru ke 3. kruhu, stěnou a přes převis na polici. Převislou spárkou na temeno.
1 BLUES STAVĚČE KUŽELEK, VIIc (Písk.Sasko), 6. 6. 1979, Tomáš Procházka stř. Miloš Šimůnek, Petr Skalka. Stěnou přes díru ke kruhu. (Stavěním) nebo stěnou zprava k trhlině a tou vzhůru pod převis, doleva na polici k úzké spáře a tou.
Poznámka:(VIIIb)
PŘÍBĚH SÍLY, IXc RP (Písk.Sasko), 8. 9. 2012, Jaroslav Štumpf, Daniel Dolenský. Ze strže mezi Čtyřlístkem a SV stěnou Drábského masivu stěnou napravo od komína k 1. a 2. kruhu. Nad ním vlevo přes díry ke 3. kruhu, přes převis a přes 4. kruh na temeno.
SLONÍ TANEC, VIIIa (Písk.Sasko), 1990, Petr Boček, D. Šlambora, L. Weiser. Plotnou ke kruhu, vpravo a přes převis na polici. Přímo (2. kruh) a mírně vlevo na temeno.
BAŤŮV TEST, VIIc (Písk.Sasko), 6. 5. 1980, Luděk Šlechta(1) stř. Tomáš Procházka, Miloš Šimůnek. Levou hranou SV stěny vzhůru pod převis, traverz doprava (hodiny) a přes převis na římsu ke kruhu. (Stavěním) hladkou plotnou vlevo k trhlině a tou n.t.
Poznámka:(VIIIc)
VARIANTA - ÚTĚK PŘED BAŤOU, 16. 5. 1981, Petr Hejtmánek, V. Hrabák. Cestou "Baťův test" ke kruhu. Doprava po římse do komína a jím na temeno.
ZŮSTANEM NA PIVO, VIIb (Písk.Sasko), 7. 1989, Hynek Mareš(2) stř. Petr Binhák. Komínem vzhůru, traverz vlevo a stěnou přes kruh na temeno.
CESTA PANA ŘÍDÍCÍHO, VIIb (Písk.Sasko), 20. 8. 1978, Petr Skalka stř. Štefan Berežný. Stěnou k bříze a vzhůru ke kruhu. Nejprve přímo, později vpravo.
Poznámka:lámavé
NECHTĚNÁ EXHIBICE, 8. 9. 2013, Jan Vajc stř. Josef Koudelka. Nástup cestou „Cesta pana řídícího" a vlevo k 1. kruhu. Vlevo na hranu a podél ní ke 2. kruhu. Spárou (uzle) na konec a přímo (3. kruh) na temeno k zábradlí. Protokol o prvovýstupu
CESTA GURNIKŮ, V (Písk.Sasko), 25. 8. 1979, Jiří Kern, Miloš Šimůnek, Petr Skalka. Z předskalí přepadem a postavením do stěny, spárou při S hrané na temeno.
MIKENOPA, VII (JPK), 13. 10. 2014, Josef Koudelka. Komínem nad turistickou cestou ke kruhu. Přímo přes převísek ke 2. kruhu. Mírně zleva přes borhák (osazen dodatečně) na temeno k zábradlí. Protokol o prvovýstupu
6 VSTUPNÍ HRANA, VI (Písk.Sasko), 25. 8. 1972, Jaroslav Richtr, Zdeněk Majdl. Podél hrany (kruh). 1
DROBIVÁ CESTA, VIIa (Písk.Sasko), 25. 9. 1972, Stanislav Lukavský(1), J. Loutchan. Podél spáry ke kruhu, traverz vlevo do další spáry a tou na temeno.
1 PRO PETRU, VIIb (Písk.Sasko), 22. 8. 1987, Karel Višňovský, M. Bílková. Vlevo od hrany nad vstupní boudou přes převis na hranu a tou k 1. kruhu. Vzhůru na polici ke 2. kruhu a přímo na temeno.
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
Petr Waller pwaller wallerpetr@seznam.cz 4. 12. 2013 12:42:50
Materiál: Počet: Datum: Poznámka:
Dobírák ČHS 1 oko 1 Dobírák umístěn k výlezu cesty ,,Pouťová hrana.

RE: Vilda P. / 06. 09. 2018 ad.: Lokalita požívá ochrany jako nemovitá kulturní památka. AOPK ČR - Správa CHKO Český ráj udělila souhlas, jakožto správní orgán ochrany přírody, kdy postupovala dle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. Toto rozhodnutí však nemění platnost zákazu veškeré horolezecké činnosti rozhodnutím orgánu státní památkové péče dle zák. č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči a následné rozhodnutí správce památkově chráněného objektu, jímž jsou Lesy ČR, s.p. Je nezbytné, aby lezci pohybující se v území dodržovali omezení vyplývající z ochrany a péče o památku a respektovali návštěvní řád památkového objektu. Tak je vyžadováno i od ostatní veřejnosti.
(Lesy ČR, s.p. - KŘ Brandýs n.L., LS Nymburk / 01.04.2019 00:51:52)
Je evidentní, že cílem obce není ochrana památky, ale možnost vybírat vstupné, viz. sousední Valečov. Ozve se nám někdo z Lesů ČR Nymburk, aby to více osvětlil?
(zs / 11.09.2018 06:59:18)
majitel pozemku, který je v katastru veden jako les, může vyhlásit zákaz vstupu do lesa výhradně z důvodů lesnických, tedy při nebezpečí požáru, pro ochranu výsadby, pro nebezpečí pádu stromů při podmáčení půdy. ani jedno z toho není v tomto případě naplněno.
jedná-li se o skály v lese ve velkoplošně chráněném území, potom slovo patří výhradně správě příslušného chráněného území. jedná-li se o něco nepřírodního a památečného, potom je v tom poněkud nepřehledno.
(Lukas B. / 10.09.2018 09:57:58)
Co vím, tak zákaz lezení nevydaly Lesy ČR. ale místní obec. Chtělo by to hlubší analýzu kompetencí, zejména kdo je vlastník pozemků. Najde se někdo, kdo půjde po stopě?
(zstrnad / 07.09.2018 16:24:07)
Lezení povoleno správou CHKO Český Ráj na základě výjimky vyjednané ČHS v r. 2016. Lesy ČR si mohou zakazovat co chtějí, nemají k tomu ovšem pravomoc. Nehledě na to, že "turisté" a další návštěvníci jsou ti, kdo kulturní památku skutečně poškozují, ne lezci.
(Vilda P. / 06.09.2018 13:48:51)
Trvalý zákaz horolezecké činnosti z důvodu památkové ochrany.

Na všech skalních blocích souvisejících s hradem Drábské světničky je veškerá horolezecká činnost z důvodu ochrany kulturní památky zakázána. Týká se objektů uvedených v databázi Českého horolezeckého svazu: Drábský masív, Partyzán, Drábský Sloup, Čtyřlístek a severní a východní stěna věže Dráb.
(Lesy ČR, s.p. - LS Nymburk / 21.07.2018 05:51:25)