region  Střední Čechy
oblast  Kutnohorsko
sektor  Skály na Vrchlici u Kutné Hory
HLAVNÍ STĚNA
poznámka: Nejhezčí stěna celé oblasti. Je vysoká přes 30 metrů a má výrazně plotnový charakter. Člení se na několik skalních útvarů: na vlastní Hlavní stěnu, Spojovací stěnu, položenou dále od cesty, která je vysoká asi 7 metrů, na Panáka, výraznou polověž s horním a dolním předskalím a na První, 5 metrů vysokou stěnu se dvěma výraznými převisy těsně u cesty.¨
oblast: Kutnohorsko, sektor: Skály na Vrchlici u Kutné Hory, skála: HLAVNÍ STĚNA
Obr.1: Hlavní stěna , vystaveno: 2010

[1] KMITACÍ ŽLÁBEK, 3 (UIAA), 1977, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Po stupních při levém okraji stěny pod převis. Přes ten žlábkem a po travnatých římsách na vrchol.
[2] STŘECHA, 5- (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Po stupních pod převis. V jeho klenbě doleva na hranu a jí, výše pak stěno na vrchol.
[3] STROPÁK, 5- (UIAA), 1987, Pavel Novák(2). Stěnou pod převis. Přes něj a podél zářezu šikmo vzhůru na vrchol.
[4.] KLENBA, 5- (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Po stupních pod převis. V jeho levé části, kde je nejvyšší přes převis a koutem, výše stěnou na vrchol.
Poznámka:Původně III A1, Pavel Kolář, Radek Kroupa
[5.] TROCHU DO KOPCE, 5- (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Stěnou pod převis. V jeho středu, kde je nejnižší, přes něj do plotny, výše stěnou přes další převis na vrchol.
Poznámka:Původně III A1 Radek Kroupa, Pavel Kolář
[6.] POSLEDNÍ HRANA, 3 (UIAA), 1977, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Po stupních pod hranu. Sokolíkovou trhlinou na plošinu a koutem na vrchol.
[6a.] POSLEDNÍ HRANA - VAR.A, Na plošinu stěnou vpravo od hrany.
[6b.] POSLEDNÍ HRANA - VAR.B, 4+ (UIAA), 1977, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Na plošinu plotnou těsně vlevo za hranou přes velký převis.
[7.] PRASTARÁ CESTA, 1 (UIAA), Po stupních pod hranu a dále až do kouta. Traverz vlevo až na hranu. Vlevo po římse na travnatý svah a na vrchol.
[8.] FLUKTURANTOVO PROBUZENÍ, 4 (UIAA), 1983, Miloslav Pletánek, Pavel Novák(2). Libovolně do velkého kouta, dva metry vlevo a převislými odštěpenými plotnami mírně vlevo přes polici na vrchol.
[8.] ZAPOMENUTÁ HRANA, 5 (UIAA), 1994, Petr Mundil. Libovolně do kouta pod převislou stěnou. Nevýraznou hranou vpravo od Fluktuantova probuzení přes polici na vrchol.
[10] PŘEVISLÁ, 3 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Po stupních do kouta. Podél spáry, výše převislou stěnou na polici. Doleva na vrchol.
[10a] PŘEVISLÁ - VAR., 4 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Z police převislým žlábkem na vrchol.
[11] TRAVERZOVÁ, 3- (UIAA), Z velkého kouta hladkou černou stěnkou na polici pod převislým koutem. Traverzem po lávkách až téměř k pravému okraji stěny a na vrchol.
[12] MANÉVRY V NEJISTOTĚ, 8- (UIAA), 1994, Petr Mundil. Stěnou vlevo od kouta na plošinu pod převislým koutem. Levou částí převislé plotny vlevo od vrcholového převislého kouta přímo /bez použití rozlámaného koutku vlevo/ na vrchol.
Poznámka:Dva nýty společné s cestou 10a.
[13] POMOCNÍK ŠERIFA, 6+ (UIAA), 1984, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Libovolně na polici pod vrcholovým převislým koutem. Levou převislou plotnou na vrchol.
3 [14] ŠERIF, 5 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Stěnou na zarostlou plošinu. Z ní přímo stěnou přes lávku na polici pod převislým koutem v horní části stěny. Jím přímo na vrchol.
[15] KOUZELNÉ BAČKŮRKY, 8- (UIAA), 1980, Pavel Novák(2), Petr Binhák. Stěnou na zarostlou plošinu. Z ní přímo přes lávku na plošinu pod vrcholový převislý kout. Stěnou vpravo od kouta přímo na vrchol. 1
2 [15a] KOUZELNÉ BAČKŮRKY - VAR., 5 (UIAA), 2005, Petr Mundil. Z plošiny stěnou vpravo od původní trasy přes lávku a koutovou plošinu pod vrcholovým koutem
2 [16] CESTA PLNÁ ROZPORŮ, 4+ (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Koutem na zarostlou plošinu a plotnou vzhůru na konec lávky. Na plotnu též stěnou zprava. Rozporem vzhůru k pravému okraji velké police, přes převis na hranu s koutkem a jí na vrchol.
2 [17.] KOHOUTÍ CESTA, 4+ (UIAA), 2005, Petr Mundil. Od konce spárky cesty č. 16. přímo přes nýt k vodorovné trhlině a dále pod převislý kout.Jím přímo na vrchol.
4 [18.] ÚSTUPKY, 4 (UIAA), 1963, Jiří Novák(5). Nástup stěnou asi tři metry vpravo od kouta. Stěnou ke krátké spárce, jí na konec a stěnou místně vpravo pod převis. Přes něj na lavici. Vpravo podél spárky na konec a stěnou doleva na vrchol.
[18a] ÚSTUPKY - VAR.A, 4 (UIAA), Od začátku žebra Normálky traverz vlevo nad konec spárky.
2 [18b] ÚSTUPKY - VAR.B, 5 (UIAA), 2005, Petr Mundil. Z počátku traverzu varianty 18a přímo stěnou na konec Ústupků.
[18c] ÚSTUPKY - VAR.C, 4+ (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Z police nad Ústupky vzhůru do hladké plotny a traverz vlevo nebo jemnou stěnou přímo na vrchol.
[19] MECHOVKA, 3+ (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Normálkou pod výraznou plotnu. Přes ní mírně vpravo a na lavici Traverzové cesty. Traverz vlevo až do kouta a jím přes převis na vrchol.
[20] NORMÁLKA, 2 (UIAA), Stupňovitou stěnou k začátku výrazného žebra uprostřed stěny. Podél něho nebo přímo jeho hranou pod převis. Žlábkem kolem břízky na balkón. Stěnou přímo nebo po lávce vlevo na vrchol.
[20a] NORMÁLKA - VAR., 7 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Z plošinky pod převisem stěnou přímo nebo snáze koutkem zleva pod hladkou plotnu. Jí přímo na vrchol.
2 [21] DIRETISIMA, 4+ (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Stěnou vlevo od žebra Normálky přímo pod převis a přes něj na balkón a dále na vrchol.
2 [21a] DIRETISIMA - VAR., 4+ (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Od prvního borháku superdiretissimy vlevo vzhůru na plošinku Diretissimy.
[22] SUPERDIRETISSIMA, 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Od začátku šikmé spáry přímo do vhloubení. Přímo k vodorovné spáře a mělkým zářezem na římsu a stěnou mírně vlevo na vrchol.
3 [23] PŘÍMÁ CESTA, 4+ (UIAA), 2005, Petr Mundil. Stěnou vlevo od kouta Vzdušné stále přímo až do výrazného vhloubení. Přímo přes převis a stěnou na vrchol.
2 [24] VZDUŠNÁ, 3+ (UIAA), Koutem, výše stěnou k vodorovnému zářezu. Výšvihem podél šikmé trhlinydo výrazného vhloubení ve středu stěny. Vlevo zářezem na balkón Normálky nebo mírně vpravo stěnou na vrchol.
7 [25] BOŽSKÁ, 5- (UIAA), 1979, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Z jeskyňky do mělké sokolíkové spáry a jí na plošinu. Z ní středem hladké plotny mírně zleva do díry pod převisem (vpravo je výrazné vhloubení). Přes převis podél trhliny, výše stěnou k místu, kde lze přetraverzovat k pravému okraji plotny. Zpět výše do středu plotny a přímo na vrchol.
[26] NEBESKÁ, 1987, Zdeněk Šlachta, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Nástup vpravo od jeskyňky. Stěnou přímo /obtížněji pravou hranou jeskyňky/ na plošinu a mírně zleva do hloubení. Přímo přes převis a středem vrcholové plotny na vrchol.
[27] PEKELNÍK, 7 (UIAA), 1980, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Stěnou pomocí výrazného sokolíkového chytu na plošinu. Viklanem do hloubení. Přímo přes převis a podél horní ze dvou trhlin k pravému okraji plotny a k nýtu. Při pravé hraně plotnou /bez použití hrany/ přímo na vrchol.
[28] VIKLAN, 3 (UIAA), 1964, Jiří Novák(5). Členitou stěnou vlevo od jeskyňky nebo zářezem zprava na plošinku. Stěnou přímo do vhloubení. Vlevo až do mělkého vhloubení a jím na vrchol.
[28a] PEKELNÍK - VELIKONOČNÍ VAR., 3- (UIAA), 1964, Jiří Novák(5). Z vhloubení lze též vytraverzovat vpravo na velkou plošinu v pravé hraně stěny.
[29] LUMPÁRNA, 4 (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Jemnou stěnou vlevo od Pekelníka na šikmou polici. Z ní středem pilíře na velkou plošinu a snadno na vrchol.
1 [30] CESTA ZAPADAJÍCÍHO SLUNCE, 3 (UIAA), 1977, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Po hraně levé strany výrazného žlabu v pravé hraně stěny podél sokolíkové trhliny, výše po stupních na plošinu pod převisem. Doleva za hranu nebo též rozporem přímo a podél trhliny pod malý převis. Přímo, snáze vlevo nebo obtížněji dlouhým překrokem doprava na velkou plošinu. Rozlámanou stěnou podél sokolíka na vrchol.
[30a] CESTA ZAPADAJÍCÍHO SLUNCE - VAR., 1980, Pavel Novák(2). Stěnou jeden metr od pravé hrany výrazného žlabu přímo na plošinu pod výrazným převisem. Přímo přes převis na velkou plošinu.
[31] BŘEZOVÝ ŽLAB, 2 (UIAA), Výrazným žlabem na polici pod převisem. Přes něj doprava a stěnou na velkou plošinu. Lehce na vrchol.
[31a] BŘEZOVÝ ŽLAB - VAR.A, 2 (UIAA), Z plošiny cesty Viklan podél krátké spárky vlevo na plošinu pod převisem.
[31b] BŘEZOVÝ ŽLAB - VAR.B, 2 (UIAA), Po pravé hraně žlabu až pod převis. Přes něj zářezem. Boční ukloněnou stěnou dva metry od údolní hrany na vrchol.
[32] GRIZZLYHO PLOTNA, 3 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer, Luboš Rezler, Stanislav Hušpauer. Středem úzké boční plotny pod hranu převisu. Zářezem tvaru V v jeho hraně a stěnou na plošinu. Lehce na vrchol.
[32a] CESTA Z NUDY, 3 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2). Hranou vrcholového hřebenu.
Poznámka:Původně Luboš Rezler A1.
[33] SLUNEČNÍ CESTA, 5 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Libovolně pod převis v boční stěně. Přímo přes převis na plošinu.
Poznámka:Původně A2 Milan Hušpauer, P. Novák 1978.
[33a] SLUNEČNÍ CESTA - VAR., 5- (UIAA), 2005, Petr Mundil. Od nýtu Grizzlyho plotny přímo pod převis a jim přímo na plošinu.
[34] KLAVÍR, 3 (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Bočním koutem, výše stěnou k začátku vodorovné římsy v hraně převisu. Ručkováním k údolní hraně a tou na plošinu.
[35] HABROVÁ, 2 (UIAA), 1977, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Kroutem při levém okraji Spojovací stěny, výše stěnou na svah ke slaňovacímu borháku.
[36] ŠPIČÁK, 1977, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Zářezem a výše středem spojovací stěny na svah.
[37] SESTUPOVÁ, 1 (UIAA), Spojovací stěnou v místě, kde je nejšikmější.
[38] TRNITÁ, 2 (UIAA), Pravou hranou Spojovací stěny.
[39] DODATEČNÁ, 3 (UIAA), Stěnou Vpravo od panáka cca 10 metrů od Trnité podél vrás na svah.
[40] DOSTAVNÍK, 4 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Hladkou stěnou do vhloubení. Podél spárky vlevo na svah.
[41] FILIPINES HAVAJANS, 4+ (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Jiří Kučera. Od úpatí stromu jemnou stěnkou a spárkou na svah.
[42] NIC MOC, 3 (UIAA), 2005, Petr Mundil. Krátkým koutem na šikmou polici, z ní stěnou na římsu a stěnou mírně vpravo ke slaňovacímu borháku.
[43] OPOMENUTÁ, 3 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Po šikmé lavici a stěnou na koutovou plošinu. Stěnou dva metry vlevo od komína na svah.
[44] KOMÍNOVÁ, 2 (UIAA), Úzkým komínem oddělujícím věž od horního předskalí na vrchol Panáka.
[45] JEN PRO DLOUHÉ, 1982, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Z plošiny převislou stěnou /snáze traverzem z komína/ mezi komínem a spárou přes lavici přímo na vrchol.
7 [46] LETECKÁ, 4 (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Nástup na plošině vlevo od Panáka. Stěnou přes převis do spáry a tou přes lavici na vrchol.
[46a] JEN PRO DLOUHÉ - VAR.VELEPTÁKOVINA, 7 (UIAA), 1991, Petr Mundil. Úzkou stěnou mezi Leteckou a Archibaldovou hranou bez použití chytů obou cest.
Poznámka:K jištění použity borháky sousedních cest.
[47] ARCHIBALDOVA HRANA, 4+ (UIAA), 1981, Pavel Novák(2), Vladimír Pospíšil. Z vrcholu předskalí levou údolní hranou přímo na vrchol Panáka.
Poznámka:Původně A1 Luboš Rezler, Milan Hušpauer
4 [48] ÚDOLNÍ CESTA, 4+ (UIAA), 1980, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Z předskalí středem údolní převislé stěny podél jemné spárky a výše stěnou přes polici na vrchol Panáka.
Poznámka:Původně A2 Milan Hušpauer, Pavel Novák 1978.
[49] HRANA PADAJÍCÍHO LISTÍ, 4+ (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Pravou údolní hranou Panáka přes zářez na vrchol.
[50] STANDOVA SPÁRA, 3- (UIAA), 1979, Stanislav Hušpauer, Luboš Rezler. Pravou hranou dva metry vzhůru a doprava pod spáru. Jí přes polici na vrchol.
[50a] STANDOVA SPÁRA - VAR., 3+ (UIAA), 1979, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Jemnou stěnou ve spádnici spáry přímo ke spáře a stěnou mezi ní a hranou na polici a přes převis na vrchol.
[51] ZÁVRAŤ, 2 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Hranou nebo stěnou při hraně horního předskalí vpravo od komína podél trhlina na vrchol.
[52] PŘEVISLÁ, 2 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2),. Vpravo od předcházející cesty přes převis na vrchol horního předskalí Panáka.
[53] ZADÁK, 2 (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Středem boční, k hlavní stěně obrácené stěny horního předskalí přímo na vrchol.
[54] KOUTOVÁ, 2 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Nástup na úpatí stěny vpravo od javoru. Stěnou do výlomu tvaru V pod převis. Levou stěnou na plošinu a hranou na vrchol dolního předskalí Panáka.
[55] LÍSKA, 4 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Prstovou spárkou na plošinku. Stěnkou vlevo na plošinu a shodně s Koutovou na vrchol.
[56] CESTA KOUMESŮ, 4+ (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Středem úzké hladké plotýnky na plošinku. Přímo přes převis vlevo na hranu a tou na vrchol předskalí.
[57] RUDÝ KOUTEK, 3- (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Koutkem s šikmými policemi na plošinku. Stěnou vpravo přes převis do středu vrcholového bloku a jim na vrchol předskalí.
[58] ŠIKULA, 3 (UIAA), 1978, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Hladkou stěnkou vpravo od kouta přes spodní chyty pod vrcholový blok. Jeho středem nebo pravou hranou na vrchol.
[59] ŠPÁREK, 2 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Spárkou s břízkou nebo levou hranou čelní stěny a po stupních na vrchol předskalí.
[60] ČELO, 2 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Středem čelní stěnky nebo rozlámanou spárkou a dále po stupních na vrchol předskalí.
[61] STAŘIČKÁ CESTA, 1 (UIAA), Libovolně boční stěnou na vrchol První stěny.
[62] JAVOROVÁ, 4 (UIAA), 1978, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Levou částí převislé stěny na vrchol První stěny.
[63] PALEČEK, 4+ (UIAA), 1979, Milan Hušpauer, Pavel Novák(2). Prstovou spárkou do vhloubení pod "kšilt" a doleva na vrchol První stěny.
[64] NEDOKONČENÁ, 5 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Krátkým koutkem do vodorovné spáry. Trhlinkou přímo pod kšilt a stěnou podél něho doprava obtížněji přímo přes převis na vrchol.
[65] PÁLEŇÁK, 5- (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Pravou částí jemné převislé stěny na vrchol První stěny
[66] KRÁTKÁ, 2 (UIAA), Krátkou stěnkou mezi převisy na vrchol.
[67] OHNIŠTĚ, 3 (UIAA), 1979, Pavel Novák(2), Milan Hušpauer. Přes výrazný převis přímo, zleva nebo zprava na vrchol.
[68] LEHKÁ, 1 (UIAA), Středem krátké hladké stěny vpravo od převisu.
49°5530.4"N, 15°1353.0"E
(KT / 18.11.2014 22:47:20)